وبلاگ
۲۵ خرداد ۱۴۰۱

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

تسمه تایم به خودی خود نسبتاً ارزان هستند، اما اگر در حین کار موتور بشکند، به راحتی می تواند هزاران دلار خسارت وارد کنند.

موتورها در دو پیکربندی وجود دارند: تداخلی و بدون تداخل. هنگامی که تسمه تایم از کار می افتد، میل بادامک چرخش متوقف می شود و سوپاپ ها از حرکت باز می ایستند، اما میل لنگ همچنان برای چند ثانیه می چرخد. یک موتور تداخلی فاصله کافی بین سوپاپ ها و پیستون ها را ندارد. از آنجایی که میل لنگ به چرخش خود ادامه می دهد، پیستون ها به سوپاپ هایی که در حالت باز گیر کرده اند برخورد می کنند و باعث آسیب فاجعه بار موتور می شود. خرابی تسمه تایم در موتورهای بدون تداخل شما را به طرز نامناسبی سرگردان می کند.

تسمه تایم یک مورد تعمیر و نگهداری است. آنها می توانند فرسوده شوند و بدون هشدار از کار بیفتند. دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید. دانستن اینکه چه نوع موتوری دارید و فواصل زمانی توصیه شده برای تعویض، ارزش دارد.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم مانند زنجیر دوچرخه را برای وسیله نقلیه خود در نظر بگیرید. این تسمه تمام قطعات متحرک داخلی موتور را هماهنگ نگه می دارد. همچنین گاهی اوقات پمپ آب، پمپ روغن و پمپ تزریق را تغذیه می کند.

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی با دندانه های سخت است که با چرخ دنده میل لنگ و میل بادامک به هم متصل می شود. این حرکت میل لنگ و میل بادامک را هماهنگ می کند. این تضمین می کند که سوپاپ های ورودی و خروجی موتور به موقع با پیستون ها باز و بسته می شوند. اگر میل لنگ و میل بادامک به صورت هماهنگ کار نکنند، خودرو به درستی کار نخواهد کرد.

اگر سوپاپ های ورودی خیلی زود باز شوند، ممکن است مخلوط سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان داشته باشد که منجر به احتراق ضعیف و کاهش قدرت می شود. و اگر سوپاپ های اگزوز خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست می دهد و باعث افت قدرت می شود. اگر اجزای موتور بسیار ناهماهنگ باشند، ممکن است با هم برخورد کرده و به یکدیگر آسیب برسانند و در نتیجه تعمیرات هزینه بر باشد.

تسمه تایم در مقابل زنجیر تایم

بسته به مدل خودروی خود، ممکن است به جای تسمه تایم، زنجیر تایم داشته باشید. زنجیر تایم مانند تسمه عمل می کند، اما به جای لاستیک فلزی است. از آنجایی که تسمه‌ های تایم سبک‌ تر و کم‌صدا هستند، استفاده از تسمه‌های تایم پس از معرفی در دهه ۱۹۶۰ رایج شد.

به لطف بهبودهای طراحی و طول عمر طولانی، بسیاری از خودروهای مدرن به جای استفاده از زنجیر زمان بازگشته اند. اگر ماشین شما به جای تسمه تایم دارای زنجیر تایم است، ممکن است بتوانید قبل از تعویض زنجیر تایم زمان بیشتری را طی کنید. مثل همیشه، بهترین راه این است که دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید.

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنید؟

تعویض تسمه تایم در فواصل مسافت پیموده شده توسط سازنده خودرو بسیار مهم است. هر سازنده متفاوت است، اما معمولاً هر ۹۵ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود. فاصله زمانی توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص شما را می توان در دفترچه راهنمای خودروی شما یافت.

از آنجایی که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است، به مرور زمان فرسوده شده و در نهایت می شکند. هنگامی که خراب می شود، موتور از کار می افتد یا اجزای آن هماهنگ نیستند و به موتور آسیب می زند.

اگر تسمه تایم را در زمان توصیه شده تعویض نکنید، ممکن است با خرابی کامل موتور، شکستگی یا خم شدن سوپاپ ها، آسیب سر سیلندر یا میل بادامک، و آسیب دیدن پیستون و دیواره سیلندر مواجه شوید. این حالتی نیست که فکر کنید: «اگر شکسته نیست، آن را تعمیر نکنید.» تسمه تایم را طبق برنامه تعمیر و نگهداری سازنده تعویض کنید تا از هزاران دلار هزینه تعمیر یا تعویض موتور خود جلوگیری کنید.

چگونه بفهمم که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است؟

اگرچه همیشه نمی‌ توان از خرابی تسمه تایم قبل از وقوع آن جلوگیری کرد، اما درک علائم ساییدگی می‌ تواند به شما در تعویض پیشگیرانه تسمه تایم کمک کند. تعمیر پیشگیرانه تقریباً همیشه ارزانتر از تعمیر واکنشی است، زیرا شکستگی تسمه تایم می تواند باعث آسیب بیشتر سوپاپ ها، پیستون ها یا سایر اجزای موتور شود. اغلب، قبل از شکستن تسمه تایم هیچ علامت هشداری وجود ندارد. اما در اینجا برخی از نشانه های احتمالی وجود دارد که ممکن است زمان تعویض کمربندتان فرا رسیده باشد:

از دست دادن مواد:

پوشیدن تسمه تایم لاستیکی شبیه ساییدگی لاستیک است. با گذشت زمان، با فرسوده شدن مواد، تسمه کشش را از دست می دهد. کشش کمتر باعث لغزش تسمه تایم می شود. اغلب، اثرات تلفات مواد به ویژه هنگام کشیدن بار سنگین مانند تریلر یا کار در شرایط آب و هوایی مرطوب احساس می شود.

سایش کمربند:

ساییدگی تسمه در امتداد لبه تسمه به دلایل مختلفی از جمله ناهماهنگی قرقره، شرایط آب و هوایی شدید یا خرابی بلبرینگ رخ می دهد. وقتی رشته های لبه های تسمه قرقره به دلیل سایش در معرض دید قرار گرفتند، فوراً تسمه تایم خود را تعویض کنید.

ترک خوردن:

ترک خوردگی در امتداد تسمه قرقره می تواند در بالا یا پایین به خصوص در تسمه های تایم نئوپرن رخ دهد. البته ترک بیش از حد در امتداد تسمه تایم نشان دهنده سایش بیش از حد و احتمال خرابی است. ترک ها یک علامت هشدار عالی از خرابی تسمه تایم هستند و باید جدی گرفته شوند.

لعاب کاری:

برای بررسی وجود لعاب، به قسمت زیرین تسمه تایم توجه کنید. ظاهر براق نشان می دهد که تسمه انعطاف پذیری کافی را ایجاد نمی کند. به عنوان یک بررسی اضافی، سعی کنید یک فرورفتگی روی خود کمربند قرار دهید. اگر فرورفتگی اثری باقی نگذاشت، تسمه تایم خود را تعویض کنید.

قرص زدن:

تلفات مواد، ناشی از شرایط سخت استفاده، می تواند شروع به جمع شدن کند و باعث ایجاد نویز و لرزش بیش از حد شود. اگر متوجه شدید که یکی از این واکنش‌ های فیزیکی ایجاد می‌شود، ممکن است زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده باشد. به‌علاوه، می‌توانید قرقره‌ های شکستن لوازم جانبی را برای تجمع مشابه بررسی کنید.

بیشتر بخوانید :  تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که وسیله نقلیه شما در حال سرویس است، توصیه می کنیم پمپ آب را نیز تعویض کنید. پمپ آب معمولاً طول عمر مشابهی دارد و در صورت خاموش بودن تسمه تایم به راحتی قابل دسترسی است. به این ترتیب در هزینه های نیروی کار صرفه جویی می کنید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید