وبلاگ
۲۵ خرداد ۱۴۰۱

علت خنک نکردن کولر ماشین

تنها تصور رانندگی با خودرویی که کولر معیوب دارد برای آن که احساس ناخوشایندی به شما دست دهد، کافی است. سوار شدن بر وسیله نقلیه خود در یک روز گرم تابستان با سیستم برقی ماشین که کار نمی کند، لذتی ندارد. همانطور که کولر خودرو به عنوان تسکین دهنده گرمای سوزان عمل می کند، نگرانی های ایمنی نیز دارد. ماندن با گرمای داخل خودرو و AC ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند احساس ناراحتی، سرگیجه و حتی گرمازدگی شود.

دلایل خنک کردن کولر خودرو

دلیل رایج دمیدن هوای گرم از کولر خودروی شما می تواند کمپرسور بد یا نشت مایع خنک کننده باشد. مشکلات مختلف خنک کننده AC خودرو شامل تهویه مطبوع کاملاً غیر کاربردی، وزش هوای گرم از آن، یا دمیدن هوای خنک به جای حفظ دمای مناسب سرد است.

دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که چرا کولر گازی شما به جای هوای سرد هوای گرم می دهد. دلایل مختلفی که باعث می شود تهویه مطبوع شما کار نکند و هوای خنک ارائه ندهد، می تواند به نیاز کلی تعمیر یا سرویس برای اجزای متعددی که در مکانیزم خنک کننده خودرو نقش دارند، مرتبط باشند. در زیر به دلایل خنک کردن کولر خودرو می پردازیم.

علت خنک نکردن کولر ماشین

شارژ کم

یکی از دلایلی که کولر خودرو شما نمی تواند هوای خنک ارائه دهد این است که با شارژ کم کار می کند. از بین همه دلایل مختلف برای خرابی برق خودرو، این شایع ترین دلیلی است که با آن مواجه می شوید. شارژ کم در جریان متناوب ممکن است دلیل سرمایش ناکافی باشد و تنها راه حل این مشکل شارژ مجدد کولر گازی است. می توانید مبرد را خودتان شارژ کنید یا از یک متخصص برای انجام قسمت سرویس استفاده کنید.

نشت مبرد

یکی دیگر از دلایل احتمالی عدم دمیدن هوای سرد کولر خودرو می تواند نشت مبرد باشد. با فشار کم در سیستم، کمپرسور نمی تواند به درستی چرخش کند و از این رو هوای گرم بیرون می دهد. نشتی مبرد می تواند در هر نقطه از اتصالات شیلنگ واحد تهویه مطبوع اتفاق بیفتد و بنابراین هنگام بررسی آن، به دنبال تجمع احتمالی مواد روغنی باشید و آن را با درزگیر توصیه شده که مخصوص وواحدهای تهویه مطبوع طراحی شده اند، ببندید. در صورت وجود مشکل در قطعه مکانیکی سیستم، رفع نشتی مبرد ممکن است با آب بندی کافی نباشد. ممکن است لازم باشد کل مبرد را خارج کرده و در صورت نشتی زیاد مایع را به درستی تعویض کنید.

انسداد کندانسور کولر خودرو

کندانسور ماشین شما هم به عنوان یک بخار کننده و هم به عنوان کندانسور عمل می کند تا گاز پرفشار و دمای بالا که از کمپرسور می آید را به یک مایع با فشار بالا خنک تبدیل کند. فرآیندهای خود را با استفاده از جریان هوایی که هنگام رانندگی از جلو می آید انجام می دهد. با گذشت زمان، گرد و غبار و کثیفی می تواند جمع شود که منجر به مسدود شدن آن می شود. هنگامی که سیستم خودرو با مبرد بیش از حد گرم شده به کار خود ادامه می دهد، هوای گرمی را که از کولر گازی شما می آید احساس می کنید.

علت خنک نکردن کولر ماشین

خرابی کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر خودرو مبرد را قبل از اینکه به کندانسور برسد تحت فشار بالا تغذیه می کند. سیستم برق رسانی خودروی شما با کمپرسور معیوب در اوج خود کار نمی کند. اگر کمپرسور برای مدت طولانی بدون استفاده بماند نیاز به تعمیر دارد. ممکن است دلایل مختلفی برای نقص آن مثل خطای الکتریکی در مدار یا کلاچ یا نشتی مبرد وجود داشته باشد. برای تعمیرات تهویه مطبوع خودرو خود به دنبال مکانیک خبره باشید.

خرابی فیلتر کابین

فیلتر کابین خودرو برای جدا کردن ذرات گرد و غبار از قسمت جلویی هنگام رانندگی عمل می کند. یک فیلتر کابین هوا معیوب به اندازه کافی زباله های وارد شده را فیلتر نمی کند و این تجمع زباله می تواند به فن های موتور و کندانسور برق خودرو نیز آسیب برساند.

خرابی فن های موتور

با گذشت زمان، جمع‌ آوری زباله روی فن‌ های موتور ممکن است منجر به آسیب آن شود که به نوبه خود مانع از عبور هوای خنک به کندانسور می‌ شود و در نتیجه حتی با روشن بودن تهویه مطبوع، هوای گرم دریافت می‌ کنید.

خرابی کندانسور

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است موجب خرابی کولر خودرو شما شود، آسیب وارد شدن به کندانسور است. زباله و خاک موجود در جاده ممکن است کندانسور کولر اتومبیل شما را مسدود نکند، اما به آن آسیب برساند یا باعث خرابی کامل آن شود.

می توانید با بازرسی بصری جلوی کندانسور خودروی خود که در اثر آوار جاده مسدود شده یا آسیب دیده است، موارد را بررسی کنید.

علت خنک نکردن کولر ماشین

خرابی فن کندانسور

یکی دیگر از دلایل خرابی کولر خودرو، خرابی موتورهای فن موجود در خودرو است. می توانید فن آسیب دیده در سیستم را به صورت بصری بررسی کنید. کندانسور برق خودروی شما با فن های معیوب خنک کننده مناسبی دریافت نمی کند و با گذشت زمان، به جای هوای سرد شروع به دریافت هوای گرم می کنید. فن ممکن است در اثر تجمع گرد و غبار و خاک، سوختن فیوز یا سایر مشکلات الکتریکی دستگاه آسیب ببیند. ممکن است نیاز به تعمیر کندانسور برای بازیابی عملکرد صحیح آن داشته باشید. اگر در زمینه دانش فنی تعمیر کولرگازی خودرو بی تجربه هستید، بهتر است برای این کار از کمک حرفه ای استفاده کنید.

گرم شدن بیش از حد موتور

گرمای بیش از حد موتور نیز می تواند منجر به خرابی کولر خودرو شما شود. گرمای بیش از حد موتور باعث می شود که فن در رادیاتور همیشه بی اثر باشد. این نه تنها کندانسور را از خنک کردن خودرو جلوگیری می کند، بلکه از حداکثر بازده مبرد برای دمیدن هوای گرم داخل خودرو استفاده می شود.

کمک گرفتن از متخصصان همیشه بهتر است تا از یکی از این مشکلات دوری کنید زیرا به وسیله نقلیه شما کمک می کند تا از مشکلات بیشتر مربوط به دستگاه تهویه مطبوع نصب شده در وسیله نقلیه شما جلوگیری کند.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  مقایسه پژو 206 و رنو تندر 90