وبلاگ
۲۱ خرداد ۱۴۰۱

تفاوت باتری اسیدی و اتمی ماشین

یکی از رایج ترین سوالات و نگرانی های عمده در مورد تهیه باتری خودرو، انتخاب نوع باتری با توجه به ویژگی ها، مزایا و معایب آن است. امروزه دو نسل از باتری‌ های خودرو به نام‌ های باطری اسیدی و باتری اتمی در بازار مصرف داخلی بیشترین محبوبیت را دارند و در برندهای مختلف با کیفیت‌ های متفاوت تولید خواهند شد.

در این مقاله سعی می کنیم تفاوت های اصلی و بسیار مهم باتری اسیدی و اتمی را بررسی کنیم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. البته قبل از بررسی و تشریح کامل تفاوت باتری های اسیدی و اتمی، بهتر است با ساختار آن ها آشنا شده و به تفاوت های ظاهری این دو نسل از باتری های خودرو نگاهی بیندازیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

باتری ماشین از نوع اسیدی

باتری‌ های اسیدی، نسل قدیمی‌ تر و شناخته‌ شده‌ تر باتری‌ های خودرو هستند و هنوز هم امروزه جمعیت زیادی از مصرف‌ کنندگان دارند. سطح باتری های اسیدی از ۶ درپوش مجزا تشکیل شده است که قابلیت باز و بسته شدن دارد و حاوی الکترولیت های مورد نیاز برای کارکرد باتری خواهد بود.

تفاوت باتری اسیدی و اتمی ماشین

به طور کلی می توان گفت که ۶ درپوش روی سطح باتری از مهم ترین جنبه های ظاهری باتری های اسیدی و اتمی است. علامت حداکثر یا Max و حداقل یا Min روی سطح بدنه درپوش ها در ساختار باتری اسیدی است و سطح الکترولیت ها را در باتری نشان می دهد. معمولاً این قسمت از ساختار باتری بازرسی، سرویس می شود و آب مقطر به باتری اسیدی اضافه می شود. باتری های اسیدی علاوه بر کلاهک های ذکر شده، مجهز به چندین صفحه سربی غوطه ور در محلول اسید سولفوریک و آب نیز می باشند و به دلیل این ساختار به باتری های اسیدی معروف هستند. مشکلات در روند استارت زدن خودرو یکی از مهم ترین علائم ضعیف شدن و خراب شدن باتری اسیدی است.

باتری خودرو از نوع اتمی

باتری های اتمی که با نام های سیلندر و باتری های خشک نیز شناخته می شوند، در بین مصرف کنندگان محبوب هستند و نسل جدیدی از باتری های خودرو هستند. برخلاف تصور رایج، باتری های اتمی مانند باتری های اسیدی دارای سطح مشخصی از الکترولیت هستند.

تنها تفاوت عملکردی عمده بین باتری اسیدی و اتمی این است که باتری های اتمی نیازی به اضافه کردن آب مقطر، تنظیم سطح الکترولیت و بررسی چگالی آن ندارند. این ویژگی به دلیل توانایی صفحات به کار رفته در ساختار باتری اتمی است و یکی از تفاوت های اصلی دو نسل باتری است. به طور کلی باید توجه داشت که باتری های اتمی نیز مجهز به اسید بوده و با نوع خاصی از صفحات، از کاهش میزان اسید جلوگیری خواهند کرد.

باتری خودرو از نوع اتمی

باتری اتمی خودرو بدون اسید

جالب است بدانید نوع خاصی از باتری های اتمی در صنعت باتری کشورهای پیشرفته دنیا موجود است که کوچکترین اسیدی ندارند و در مونتاژ برخی از ماشین های معروف دنیا مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این نوع باتری های اسیدی بسیار گران هستند و در بازار داخلی تولید و مصرف نمی شوند. دلیل استقبال برخی از شرکت های خودروساز معتبر و شناخته شده از این نوع باتری خودرو، طول عمر بالای آن و عدم نیاز به شارژ مکرر این نوع باتری هسته ای است.

تفاوت های مهم بین باتری های اتمی و باتری های اسیدی

تا این جای مقاله، باتری های اتمی و باتری های اسیدی را به شما توضیح دادیم و شما را به طور کامل با این نوع از باتری ها آشنا کردیم. حال در این بخش قصد داریم به بررسی تفاوت های مهم بین باتری های اتمی و باتری های اسیدی بپردازیم.

  • نوع صفحات به کار رفته در ساختار باتری اسیدی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، اما برخلاف مواد به کار رفته در ساختار باتری اتمی، نیازی به شارژ، نگهداری و افزودن آب مقطر نخواهند داشت.
  • باتری های اسید دارای ۶ محفظه ذخیره اسید هستند و باتری های اتمی تنها دارای یک درپوش نگهدارنده هستند.
  • باتری های اسیدی به راحتی به اسید دسترسی ندارند و در مقابل باتری های اتمی دسترسی ندارند. باتری های اتمی به دلیل برخی ویژگی ها و مزایای مثبت گران تر از باتری های اسیدی هستند.
  • یکی از مهم ترین تفاوت های دو نسل باتری خودرو، نحوه غیرفعال شدن و پایان عمر مفید آنها است. باتری های اسیدی معمولاً به آرامی شروع به خاموش شدن می کنند و با شروع علائمی مانند مشکل در شروع کار شروع به از بین رفتن می کنند. در مقابل این اتفاق در باتری های اتمی به صورت ناگهانی و ناگهانی رخ می دهد و هیچ علامت اولیه ای به عنوان هشدار در مورد غیرفعال شدن این نوع باتری ها وجود نخواهد داشت.
  • محل آلودگی محیط با اسید در داخل باتری های اسیدی بسیار بیشتر از باتری های اتمی است. این تفاوت به دلیل تعداد و شکل درپوش ها و ظروف حاوی اسید در این دو نوع باتری خودرو است و به دلیل تعداد درپوش های بیشتر محفظه نگهداری اسید در باتری های اسیدی، خطر ریزش و آلودگی اطراف باتری و خودرو وجود دارد. موتور در جابجایی شدید و مشکلات فنی خودرو افزایش می یابد.
  • یکی از مهم ترین تفاوت های باتری های اسیدی و اتمی طول عمر آنهاست. باتری های اتمی بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می کنند و بسیار طولانی تر از باتری های اسیدی هستند. البته نگهداری، کیفیت، برند باتری های اتمی از دیگر عوامل موثر در طول عمر این نوع باتری خودرو خواهد بود.

تفاوت های مهم بین باتری های اتمی و باتری های اسیدی

  • تعمیر و بازیابی باتری های اتمی آسان تر از باتری های اسیدی است و تنها در صورت افزایش غیرقابل کنترل دما از بین می روند.
  • توان تولیدی در خودروهای مجهز به باتری اتمی بسیار بیشتر از خودروهای مجهز به باتری اسیدی است و به دلیل منبع تغذیه بهتر و بیشتر باتری های اتمی، استارت زدن در این خودرو آسانتر خواهد بود.
  • یکی دیگر از تفاوت های عمده بین دو نسل باتری خودرو، محافظت و مقاومت در برابر شارژ بیش از حد است.
  • یکی از مهم ترین ویژگی های باتری های اتمی عدم نیاز به شارژ مجدد پس از خرید و مقاومت تعریف شده در برابر شارژ بیش از حد می باشد. لازم به ذکر است که برخلاف باتری های اسیدی هیچ یک از ویژگی های فوق را ندارند و پس از خرید نیاز به شارژ مجدد خواهند داشت.
  • ذخیره سازی قابل شارژ یکی دیگر از تفاوت های عمده بین دو نسل باتری خودرو است و ظرفیت ذخیره سازی به طور ضمنی در باتری های هسته ای تعبیه شده است.
بیشتر بخوانید :  چرا گیربکس خراب می‌شود؟

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید