وبلاگ
۳ خرداد ۱۴۰۱

خودرو برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei

خودروی برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei

خودروی برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei

خودرو برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei : خبر ورود گروه صنعتی مپنا به عرصه خودروسازی از سال گذشته در رسانه ها مطرح شد و مورد توجه مردم و کارشناسان قرار گرفت. بسیاری به این خبر واکنش مثبت نشان می دهند و آن را در راستای شکستن انحصار صنعت خودرو می دانند. اما دیگران امید چندانی به این موضوع ندارند. مپنا بیشتر ورود خود به صنعت خودرو را بر پیشرانه های تمام الکتریکی متمرکز کرده است. به همین منظور، Meko را به عنوان زیرمجموعه خود مسئول پیشبرد پروژه ساخت اولین خودروی الکتریکی ساخت داخل کرده است.

به گزارش مپنا، تحقیق و توسعه پیشرانه و تجهیزات فنی این خودرو در داخل ایران توسط مهندسان خود گروه انجام شده است، اما برای بدنه و شاسی به سراغ یک پیکاپ چینی نسبتا ناشناس رفته اند. امروز می خواهیم درباره اولین خودروی مپنا و به نوعی اولین خودروی تمام برقی بومی شده در ایران بیشتر بدانیم.

تاریخچه :

پیکاپ مورد استفاده مپنا متعلق به شرکت چینی Kawei است. شرکت گروه صنعتی خودروسازی جیانگ سو کاوی یک شرکت شناخته شده است که در منطقه دان یانگ در استان جیانگ سو چین واقع شده است. Kawei این پیکاپ را در دو مدل K1 و EV7 عرضه می کند. مدل اول نسخه معمولی بنزینی این پیکاپ است اما نسخه دوم در واقع مدل تمام برقی آن است. Kawei اولین بار در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودرو پکن از K1 رونمایی کرد.

Kawei K1 در چین بسته به سطح امکانات از ۷۵ تا ۱۳۲ هزار یوان قیمت دارد. شاید تنها نکته جالب در انتخاب این خودرو برای نصب پیشرانه الکتریکی مپنا شباهت زیاد آن به پیکاپ های آمریکایی باشد. نکته اینجاست که به دلیل عدم حضور آمریکایی ها در بازار ایران می تواند به فروش اولین پیکاپ برقی مپنا کمک کند.

شباهت های بین خودرو برقی مپنا با Kawei EV7

نکته دیگری که به ذهن می رسد این است که علاوه بر شباهت های ظاهری، ممکن است اشتراکات فنی بین Kawei EV7 و پیکاپ برقی مپنا وجود داشته باشد. در همین حال، مدیران مپنا مفتخرند که در مورد بومی سازی فناوری ساخت خودروهای برقی برای اولین بار در ایران توسط خودشان صحبت کنند.

البته بهتر است به ذکر این نکته نیز بپردازیم که نمای ظاهری خودروی Kawei EV7 شباهت های زیادی با وانت های شرکت خودروسازی فورد دارد. این شباهت ها در دیگر وانت چینی مونتاژ ایران، آمیکو آسنا نیز دیده می شود. پیکاپ دیزلی جک T7 نیز با ظاهری مشابه تویوتا هایلوکس تولید می شود.

در واقع این پیکاپ منتخب مپنا در سال ۲۰۱۷ در قالب یک نسخه تمام برقی توسط سازنده چینی به بازار عرضه شده و در حال حاضر در چین عرضه می شود. بنابراین احتمالاً مهندسان مپنا با وجود نسخه تمام برقی خودرویی را انتخاب کرده اند که از نظر استاندارد با تجهیزات این شرکت سازگاری بیشتری داشته باشد تا بدنه را با پیشرانه های برقی سازگارتر کنند.

شباهت های بین خودرو برقی مپنا با Kawei EV7

قدرت خودرو برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei

بدین ترتیب گفته می شود که خودرو برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei از پکیج باتری با ظرفیت ۴۸٫۶ کیلووات ساعت استفاده می کند. پیکاپ با این باتری ها قادر است با هر بار شارژ ۳۰۰ کیلومتر را طی کند. این باتری های پیشرفته ۴۰۰ کیلوگرم به وزن خالص این پیکاپ اضافه می کنند.

حداکثر قدرت موتور الکتریکی این پیکاپ تقریباً ۷۰ تا ۱۲۰ کیلو وات (حدود ۹۳ تا ۱۶۰ اسب بخار) است. گشتاور آن به ۳۳۵ نیوتن متر می رسد. طبق کاتالوگ رسمی منتشر شده به وسیله مپنا، این پیکاپ با مشخصات فنی ذکر شده قادر است در ۱۱٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت موجود با این خودرو ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است.

ابعاد خودرو برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei

در مورد ابعاد خودرو برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei نیز باید گفت که طول، عرض و ارتفاع وانت مپنا به ترتیب ۵۶۰۰، ۱۵۹۰ و ۱۸۰۵ میلی متر می باشد. وانت مپنا ضمن داشتن فضای بار بزرگ و قابلیت حمل تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بار، با فاصله بین دو محور ۳۵۰۰ میلی متر، فضای نسبتاً جاداری در داخل کابین را نیز در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

لازم به ذکر است وزن خالص این پیکاپ ۲۲۳۰ کیلوگرم است که در صورت استفاده از حداکثر ظرفیت بار این وزن به ۳۲۳۰ کیلوگرم می رسد. فرآیند شارژ کامل باتری های پیکاپ مپنا در صورت اتصال به پریز برق خانگی ۸ ساعت طول می کشد. اما اگر به شارژر سریع ۵۰ کیلوواتی دسترسی دارید، می توانید تا ۸۰ درصد ظرفیت این باتری ها را شارژ کنید.

ابعاد خودرو برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei

قیمت خودرو برقی مپنا :

هزینه شاید مهمترین عامل موفقیت نهایی اولین پیکاپ برقی مپنا باشد. نسخه چینی این خودرو یا Kawei EV7 در بازار چین ۲۵۹ هزار و ۸۰۰ یوان (تقریباً ۱ میلیارد تومان) ارزش دارد که به لطف مشوق های دولت به ۱۱۵ هزار یوان (حدود ۴۶۰ میلیون تومان) کاهش یافته است.

در بازار داخلی چین، Kawei EV7 با نسخه الکتریکی جک T8 یا KMC T8 رقابت می کند. اما در بازار کشورمان به دلیل عدم وجود نسخه برقی جک پیکاپ، پیکاپ مپنا تقریبا بی رقیب است. مپنا هنوز نحوه فروش و قیمت این محصول را اعلام نکرده است، اما با توجه به سرمایه گذاری های کلان روی آن و قیمت بالای باتری و پکیج تجهیزات الکتریکی، بعید به نظر می رسد که نسبت به رقبایی مانند KMC T8 ارزان تر باشد. آمیکو آسنا. و فوتون ها قیمت دارند.

اما جالب است که منابع آگاه از این پروژه از نامشخص بودن برنامه مپنا برای عرضه مستقیم این خودرو به بازار خبر می دهند. در واقع هنوز مشخص نیست که مپنا تمایلی به فعالیت در صنعت خودرو دارد یا تنها قرار است به عنوان فروشنده فناوری با مشارکت خودروسازان بزرگ کشور فعالیت کند، اما جالب است بدانید که در این زمینه و مدتی است.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

بیشتر بخوانید :  چرا کمپرسور کولر ماشین صدا میده؟

 

به این مطلب امتیاز دهید