وبلاگ
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیشرانه تخت یا باکسر چیست؟

پیشرانه تخت

ساختار اکثر موتورهای احتراق داخلی یا همان ICE برگرفته از ساختار موتورهای inline و نوع V است. این اصطلاحات در موتورهای خودروها، پیکربندی سیلندرهای چیده شد در امتداد میل لنگ را مشخص می کند.

به طور معمول، موتورهای خطی از سه، چهار یا شش سیلندر تشکیل شده اند که این سیلندرها در یک ردیف عمودی قرار می گیرند. حال تفاوت موتورهای نوع V با موتورهای معمولی در این است که در این موتورها معمولا سیلندرها به شکلی شبیه حرف V زاویه داده می شوند و سیلندرهای متناوب معمولا در دو طرف میل لنگ قرار می گیرند. موتورهای نوع V معمولا شش، هشت، ده یا دوازده سیلندر دارند.

البته نوع دیگری از موتورهای نیز وجود دارد که در خودروهای زیادی استفاده نمی شوند. به این نوع موتورهای موتورهای افقی متضاد می گویند. در موتورهای افقی متضاد معمولا چهار یا شش سیلندر به صورت افقی نسبت به میل لنگ قرار می گیرند. به همین دلیل است که معمولا آن ها را موتورهای تخت ۴ یا تخت ۶ می نامند. از طرف دیگر، از آن جایی که پیستون های درون این سیلندرها از میل لنگ به سمت بیرون حرکت می کنند، این موتورهای افقی متضاد، پیشرانه تخت یا باکسر نیز شناخته می شوند.

پیشرانه تخت یا باکسر در چه خودروهایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

در حال حاضر موتور باکسر یکی از مشخصه های کمپانی سوبارو محسوب می شود. از خودروی اسپرت BRZ گرفته تا خودروهای شاسی بلند Ascent سوبارو، هر وسیله نقلیه ای در خط تولید خود دارای یک فلت ۴ است که بعضی اوقات موتورهای این خودرو ها به توربو شارژ نیز مجهز است. تا چند سال پیش بعضی از سوباروها حتی به موتور فلت ۶ نیز مجهز بودند.

البته خودرو اسپرت تویوتا GR 86 که نسخه ای از خودرو سوبارو BRZ محسوب می شود نیز دارای موتور باکسر است. علاوه بر خودروهای سوبارو و تویوتا GR 86، پورشه نیز به استفاده از موتورهای باکسر شهرت دارد. امروزه اکثر خودروهای اسپرت پورشه مثل Boxster 718، Cayman 718 و ۹۱۱ به موتور های تخت ۴ و تخت ۶ مجهز هستند.

مزیت های پیشرانه تخت یا باکسر چیست؟

همانطور که گفتیم، موتورهای خطی و نوع V بلند و باریک هستند، در حالی که موتورهای باکسر تخت و مستطیل شکل هستند. موتور باکسر به دلیل شکل مسطح خود در قسمت های پایینی خودرو قرار می گیرد. مزیت قرار گرفتن موتور خودرو در قسمت های پایینی خودرو این است که خودروهایی که به موتور باکسر مجهز هستند از پایداری جانبی بیشتری برخوردارند و چرخش در هنگام حرکت در پیچ ها در این خودروها کمتر رخ می دهد. بدیهی است که نتیجه این مسئله تعال بیشتر و هندلینگ بهتر خواهد بود.

مزیت های موتور باکسر

علاوه بر این، در خودروهایی که به موتور خطی مجهز هستند معمولا پیستون ها به جهت های بالا و پایین حرکت می کنند و در خودروهای مجهز به موتور نوع V معمولا این حرکت پیستون های ۴۵ درجه است. اما در خودروهای مجهز به موتور باکستر حرکات جانبی پیستون های مقابل یکدیگر را خنثی می کنند. خنثی شدن حرکات جانبی پیستون ها موجب می شوند که موتور کارکرد متعادل تری داشته باشد و شتاب نرم تری را با لرزش کمتر ایجاد کند.

علاوه بر پایداری بیشتر و لرزش کمتر، دیگر مزیت خودروهای مجهز به پیشرانه تخت یا موتور باکسر ایمنی بیشتر است. زمانی که موتور در قسمت های پایینی یک خودرو قرار بگیرد، ضربات در نزدیکی محل پا به داخل کابین نفوذ پیدا می کنند، در حالی که در دیگر خودروها ضربه ها معمولا در محفظه اصلی وارد می شوند که همین مسئله موجب می شود که خودروهایی که به موتور باکستر مجهز نیستند با صدمات بیشتری هنگام تصادفات رو به رو شوند.

معایب پیشرانه تخت یا باکسر چیست؟

تا به این جای مقاله با مفهوم موتور باکستر و مزیت های آن نسبت به دیگر موتورهای آشنا شدید. موتور باکستر با وجود مزیت های متعددی که دارد، عیب هایی نیز دارد که باعث می شوند بعضی از خودرو سازان از استفاده از این موتور در خودرو خود اجتناب کند.

موتورهای باکستر نسبت به موتورهای خطی و موتورهای نوع V پیچیده تر است. پیچیدگی بیشتر موتورهای باکستر موجب می شود که قطعات بیشتری در این نوع موتورها مورد استفاده قرار گیرند. بدیهی است که قطعات بیشتر به معنی هزینه های بیشتر برای سازندگان است. هزینه بالا ساخت موتورهای باکستر یکی از دلایل اصلی استفاده محدود از خودروها مخصوصا در آمریکا است.

پیشرانه تخت یا موتور باکسر

یکی دیگر از علت های نادر بودن خودروهای باکستر این است که تعداد محدودی مکانیک وجود دارند که با این موتور را پیچیده تر از دیگر موتورها است، آشنا باشند. همین موضوع باعث می شود که اگر خودرو شما که مجهز به موتور باکستر است با مشکلی رو به رو شود، در برطرف کردن آن دچار مشکل خواهید شد. دیگر مسئله ای که تعمیر موتور باکستر را دشوار می کند، چیدمان آن است. چیدمان موتور باکستر دستسی مکانیک به برخی از قطعات را دشوارتر می کند. همچنین اجزای ساده ای که در خیلی از موتور ها یک راننده با تجربه می تواند در خانه خود آن ها را تعویض کند، در این خودروها قابل تعویض نیستند.

خلاصه

بسیاری از مردم فکر می کنند که عصر موتورهای احتراق داخلی یا همان موتورهای ICE رو به اتمام است و سیستم های پیشران جایگزین، به ویژه واحدهای محرک باتری-الکتریکی، تا سال ۲۰۴۰ به انتخاب غالب در حمل و نقل شخص تبدیل خواهند شد. با این حال، موتورهای احتراق داخلی یا همان ICE همچنان در صنعت خودروسازی استفاده می شوند و جزو موتورهای اصلی محسوب می شوند. در واقع، ۹۱ درصد از وسایل نقلیه فروخته شده امروز در آمریکا مجهز به موتورهای احتراق داخلی هستند.

از دیدگاه علاقه مندان، دیدن نیروگاه های غیرعادی و خاص که به عنوان راه حل های مکانیکی جایگزین عمل می کنند، همیشه جذاب است. به عنوان مثال، مزدا اعلام کرده است که یک موتور چرخشی را به خط تولید خود باز می گرداند تا به عنوان یک افزایش دهنده برد اضافی برای مدل جدید MX-30 خود عمل کند. در حالی که سوبارو و پورشه برنامه‌های خود را برای برقی‌سازی آینده خط تولید خود از جمله سوبارو Solterra و پورشه Taycan جدید اعلام کرده‌اند، در حال حاضر، هر دو خودروساز تا زمانی که ICEها قابل اجرا هستند، به موتور باکسر متعهد هستند.

بیشتر بخوانید :  آپشن های لندکروز ۲۰۱۳

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید