وبلاگ
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

بررسی گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس اتوماتیک CVT

همانطور که می دانید، گیربکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند. یکی از گیربکس های اتوماتیک که در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار می گیرند، گیربکس اتوماتیک CVT است. CVT مخفف عبارت Continuously Variable Transmission است. این عبارت در زبان فارسی به معنی سیستم انتقال قدرت متغیر است.

همانطور که گفتیم، گیربکس اتوماتیک CVT یک سیستم انتقال قدرت متغیر است. این سیستم بر اساس عملکرد قرقره ها در جعبه دنده کار می کند. تفاوت گیربکس اتوماتیک CVT با دیگر گیربکس های اتوماتیک این است که این گیربکس از تعداد ثابتی چرخ دنده استفاده می کند. همین مسئله باعث شده است که رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT لذت بخش تر باشد. همچنین خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT در مصرف سوخت صرفه جویی می کنند.

گیربکس اتوماتیک CVT اولین بار در سال ۱۹۸۶ به ثبت رسید. امروزه چندین کارخانه خودروسازی مشهور مثل جنرال موتورز، آئودی، هوندا و نیسان از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده می کنند. همین مسئله نشان دهنده کیفیت بالای این گیربکس است. همچنین این شرکت های خودروسازی برنامه تحقیقات گسترده ای برای بهبود بازده این گیربکس در دستور کار خود قرار داده اند.

معماری گیربکس اتوماتیک CVT چیست؟

همانطور که بیان کردیم، گیربکس اتوماتیک CVT از تعداد ثابتی چرخ دنده استفاده می کند. برخلاف دیگر گیربکس ها، در گیربکس اتوماتیک CVT برای انتقال قدرت چرخ دنده های زیادی مورد استفاده قرار نمی گیرند. معماری گیربکس اتوماتیک CVT به این صورت است که در این گیربکس دو پولی یا دو مخروط ناقص در قسمت ورودی و دو پولی در قسمت خروجی قرار گرفته اند. این پولی ها به وسیله یک تسمه فلزی به هم وصل می شوند.

ترتیب قرار گرفتن تسمه ها و قرقره ها در گیربکس اتوماتیک CVT باعث می شود که یک درایو بتواند به روش های مختلف و متنوعی تعویض دنده انجام دهد. تنظیم مقدار شتاب در یک گیربکس اتوماتیک CVT بر اساس نیروی موتور خودرو است. در ادامه گیربکس اتوماتیک CVT این نیرو را به چرخ ها منتقل می کند.

روش کار گیربکس اتوماتیک CVT چیست؟

همانطور که گفتیم در گیربکس اتوماتیک CVT دو پولی در قسمت ورودی و دو پولی در قسمت خروجی قرار گرفته است. در ابتدای حرکت، دو پولی خروجی در نزدیک ترین حالت و دو پولی ورودی در دورترین حالت نسبت به هم قرار می گیرند. این نحوه قرار گیری باعث می شود که قسمت خروجی همانند چرخ دنده خروجی دنده ۱ در گیربکس های دستی عمل کند. زیرا همانند چرخ دنده خروجی دنده ۱ در گیربکس های دستی دارای بیشترین قطر و منتقل کننده بیشترین گشتاور است.

پس از آن که خودرو شروع به حرکت می کند، نیاز است که تعویض دنده انجام شود. در این حالت، پولی های خروجی که در نزدیک ترین حالت نسبت به هم قرار داشتند، آرام آرام از هم دور می شوند. طبق همین روال، پولی های ورودی که در دورترین حالت نسبت به هم قرار داشتند، آرام آرام و به مقداری که پولی های خروجی از هم دور می شوند، به هم نزدیک می شوند. در نتیجه،‌ در انتها قسمت خروجی دارای کمترین قطر و قسمت ورودی دارای بیشترین قطر است. در این حالت قسمت ورودی شباهت زیادی با آخرین دنده در گیربکس های دستی پیدا می کند. در گیربکس های دستی، آخرین دنده کم ترین گشتاور و بیشترین سرعت را تولید می کند.

گیربکس اتوماتیک CVT

نزدیک شدن و دور شدن پولی ها در گیربکس اتوماتیک CVT با فشار روغن انجام می شود. نزدیک شدن و دور شدن پولی ها در گیربکس اتوماتیک CVT با مکانیزم خاصی انجام می شود. برای این که این عمل اتفاق بیافتد، دو پولی با فشاری که از طرف روغن دریافت می کنند به هم نزدیک می شوند. سپس با برداشته شدن فشار از طرف روغن،‌ دو پولی از هم دور می شوند.

اجزای گیربکس اتوماتیک CVT

تا اینجا به بررسی گیربکس اتوماتیک CVT و نحوه کار آن پرداختیم. حال در این بخش قصد داریم شما را با اجزای گیربکس اتوماتیک CVT آشنا کنیم.

قرقره ورودی ثابت

این قرقره مخروطی بر روی شفت ورودی که در سمت راست خودرو قرار دارد، نصب شده است. قرقره ورودی ثابت هیچ حرکتی به جلو یا عقب ندارد. در عوض، این قرقره بر اساس محور ورودی خود در جای خود می چرخد. معمولا قرقره های ثابت کوچکتر از قرقره های متحرکند.

قرقره خروجی ثابت

این قرقره تمامی ویژگی های قرقره ورودی ثابت را دارد. تنها تفاوت آن با قرقره ورودی ثابت این است که این قرقره در سمت چپ خودرو بر روی شفت خروجی نصب شده است.

قرقره محرک و متحرک

قرقره محرک همانند قرقره ورودی ثابت در سمت چپ خودرو قرار گرفته است. قرقره محرک یا قرقره ورودی از خطوط داخلی تشکیل شده که این خطوط به خطوط شفت ورودی متصل می باشند.

قرقره متحرک که به آن قرقره خروجی هم می گویند، عملکردی مشابه با قرقره محرک دارد. تنها تفاوت قرقره متحرک با قرقره محرک در این است که قرقره متحرک در سمت راست روی شفت خروجی قرار دارد.

بررسی گیربکس اتوماتیک CVT

کلاچ اولیه

کلاچ اولیه در گیربکس اتوماتیک CVT نوع پیشرفته ای از کلاچ گریز از مرکز محسوب می شود. این کلاچ معمولا در انتهای خروجی میل لنگ موتور نصب می شود. کلاچ اولیه از دو صفحه قرقره تشکیل شده است. یکی از قرقره های کلاچ اولیه ثابت است و قرقره دیگر برای درگیر شدن سایر اجزا با موتور، به داخل و خارج حرکت می کند.

در اکثر سیستم‌ها قرقره‌ها هنگام شروع به کار، در بیش‌ترین فاصله از هم قرار می‌گیرند. معمولا تسمه‌ها بر روی پایه یا شفت در قسمتی که کلاچ قطر کم‌تری دارد، قرار می‌گیرند. همه این‌ها یک حالت خلاص را ایجاد می کنند که موتور گیربکس اتوماتیک CVT، بدون انتقال نیرو به چر‌خ‌ ها برای مدت کوتاهی آزاد و غیر فعال بماند.

کلاچ ثانویه

کلاچ ثانویه در گیربکس اتوماتیک CVT در قسمت شفت ورودی قرار دارد. کلاچ ثانویه معمولا در سیستم های مدرن دیده می شود. وظیفه اصلی کلاچ ثانویه این است که یک عنصر حسگر گشتاور ارائه دهد.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  تعویض واتر پمپ پراید