وبلاگ
۲۱ فروردین ۱۴۰۳

چرا گیربکس پراید زوزه می‌کشد؟

گاهی اوقات صداهای عجیبی از گیربکس پراید به کوش می‌رسد که شبیه به زوزه کشیدن است.این صداها می‌تواند نشان دهنده یک مشکل مهم در گیربکس خودرو بوده که نیاز به بررسی دارد. دلایل متعددی وجود دارند که منتهی به زوزه کشیدن گیربکس در خودروها از جمله پراید می‌شوند. مطالعه این مطلب از استوک یدک برای کسانی که مایلند بدانند چرا گیربکس پراید زوزه می‌کشد؟! مفید است. 

زوزه کشیدن گیربکس پراید 

منظور از زوزه کشیدن نوع خاصی از صدا است که در زمان کارکرد گیربکس خودرو به گوش می‌رسد. وقتی چنین صدایی به گوش می‌رسد نشان دهنده یک مشکل جدی در گیربکس بوده که باید مورد توجه قرار بگیرد. بعضی از افراد این صدا را شبیه به صدای زنگ می‌شوند. در هر حالت لازم است که برای رفع ایراد منتهی به زوزه کشیدن گیربکس اقدامات لازم را انجام دهید. گیربکس یکی از بخش‌های مهم و البته حساس در هر خودرو از جمله پراید به شمار می‌رود. از این رو باید به سراغ تعمیرکارهای حرفه‌ای و باتجربه در زمینه گیربکس رفت. بی‌توجهی به صدای گیربکس و اقدام دیرهنگام می‌تواند منتهی به خرابی‌های غیر قابل تعمیر در این قطعه گردد. در نتیجه ناگزیر به تعویض گیربکس پراید و خرید یک گیربکس دیگر خواهید بود. به ویژه در خودروی پراید که گیربکس‌های مورد استفاده در آن از سطح کیفی معمولی و نه چندان بالایی دارند.  

چرا گیربکس پراید زوزه می‌کشد؟

گیربکس یکی از قطعاتی است که نیاز به نگهداری و توجه زیادی دارد. از این رو فاکتورهای مختلفی می‌تواند موجب آسیب به آن شود. در ادامه با مشکلات و مواردی که باعث زوزه کشیدن گیربکس در پراید می‌شود آشنا می‌شویم. 

۱- کاهش سطح روغن گیربکس در پراید

روغن گیربکس یکی از فاکتورهای مهم در حفظ کارکرد اصولی و مناسب این قطعه است. روغن گیربکس کمک می‌کند اجزای داخلی این قطعه به راحتی در کنار هم کار کنند. همچنین از ایجاد گرما و حرارت بیش از اندازه در گیربکس پراید جلوگیری به عمل می‌آورد. وقتی سطح روغن در گیربکس پراید کم شود اصطکاک بین اجزاء آن افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه این سایش بین اجزای گیربکس صدایی شبیه به زوزه کشیده به گوش می‌رسد. 

۲- خرابی قطعات داخلی گیربکس پراید

خراب شدن و فرسایش قطعات داخلی گیربکس پراید نیز با صدایی شبیه به زوزه کشیدن همراه است. در نتیجه برای کشف علت اینکه چرا گیربکس پراید زوزه می‌کشد باید به اجزاء آن نیز توجه کرد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث آسیب و فرسایش قطعات گیربکس پراید می‌شود از جمله:

  • تنظیم نامناسب گیربکس
  • استفاده زیاد از گیربکس
  • وارد کردن فشار بیش از اندازه به قطعات گیربکس
  • کارکرد گیربکس پراید هنگام کمبود روغن باکیفیت

این موارد می‌توانند در گذر زمان به زوزه کشیدن گیربکس پراید منتهی شوند. 

۳- شرایط نامناسب رانندگی

شرایط رانندگی می‌توانند روی بخش‌های مختلفی از خودرو از جمله گیربکس اثر داشته باشند. چنانچه بار زیاد یا رانندگی در جاده‌های ناهموار انجام شود گیربکس آسیب می‌بیند. این آسیب‌ها بر اثر تغییرات دمایی محیط نیز برای گیربکس خودرو ایجاد می‌شود. شرایط نامناسب رانندگی از فاکتورهای اصلی آسیب به گیربکسی پراید محسوب می‌شود. 

توجه داشته باشید که ایجاد صداهای نامتعارف از گیربکس پراید در هر حالت نشان دهنده وجود یک مشکل است. پس به صورت جدی باید به این صداها توجه کرد و برای رفع علت آن‌ها اقدام نمود.

چطور صدای زوزه گیربکس پراید را رفع کنیم؟

بعد از اینکه فهمیدیم چرا گیربکس پراید زوزه می‌کشد باید نسبت به رفع آن اقدام کنیم. در واقع با کشف علت ایجاد کننده صدا می‌توانیم مشکل را برطرف کرده و صدا را از بین ببریم. هرچند همیشه رفع صدای گیربکس پراید به همین سادگی هم نیست. گاهی آسیب‌های جبران ناپذیری به گیربکس وارد شده و دیگر قابل حل نیستند. در این شرایط ناچار هستیم که گیربکس یا بخشی از آن را تعویض کنیم. اما در اغلب اوقات با اقداماتی مانند:

  • تعویض روغن گیربکس پراید
  • تعویض قطعات فرسوده و معیوب در گیربکس پراید
  • تعویض سایلنت بلوک‌های گیربکس پراید
  • مراجعه به تعمیرگاه

می‌توان صدای زوزه کشیدن در این قطعه را برطرف نمود. گاهی تنها راه حل مشکل گیربکس پراید جایگزین نمودن آن است. برای این منظور باید به سراغ فروشنده‌های معتمد و معتبر در حوزه لوازم یدکی خودرو بروید. با توجه به قیمت بالای گیربکس پراید می‌توان از لوازم استوک و سالم به عنوان جایگزین استفاده کرد. استوک یدک بهترین مرکز فروش قطعات و لوازم استوک انواع خودروهای داخلی ئ خارجی در کشور است.   

دلیل زوزه کشیدن گیربکس پراید در سرعت پایین

برای فهمیدن علت اینکه چرا گیربکس پراید زوزه می‌کشد باید به سرعت خودرو هم توجه کرد. اگر صدای گیربکس پراید در سرعت‌های پایین به گوش برسد دلایل مخصوص به خود را دارد. گاهی مشکلات سیستم ترمز موجب شنیده شدن صدای زوزه از خودرو می‌شود. در این حالت در واقع گیربکس پراید درگیر نشده و علت بروز صدا نیست. اما کمبود روغن گیربکس و فرسودگی قطعات داخلی گیربکس پراید نیز در سرعت پایین صداهایی نامتعارف ایجاد می‌کنند. 

دلیل زوزه کشیدن گیربکس پراید در سرعت بالا

در اغلب اوقات اگر در سرعت بالا صدای زوزه از گیربکس به گوش برسد علت خرابی بلبرینگ‌ها است. البته این تنها موثر در تولید این صدا در سرعت‌های بالا نیست. بلکه خراب شدن دنده‌ها وبی‌کیفیت شدن روغن گیربکس هم می‌تواند عوامل اثرگذار در این بخش باشند. در اغلب اوقات برای کشف علت اصلی اینکه چرا گیربکس پراید زوزه می‌کشد باید به سراغ تعمیرکارهای حرفه ای رفت. زیرا پروسه عیب‌یابی و رفع ایراد گیربکس کاملا تخصصی محسوب می‌شود. 

خرید گیربکس استوک پراید

در تولید پراید از چند نوع مختلف گیربکس استفاده شده است. برخی از انواع گیربکس‌های پراید تنها در مدل‌های قدیمی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیدا کردن نمونه‌های نو این مدل از گیربکس‌های پراید در بازار کار ساده‌ای نیست. اما می‌توان با مراجعه به سایت استوک یدک گیربکس‌های پراید حتی مدل‌های قدیمی آن را خریداری کرد. همچنین مدل‌های جدید گیربکس پراید با کیفیت بالا و کارکرد مناسب در این مجموعه به فروش می‌رسد. برای دریافت راهنمایی‌هایی بیشتر با کارشناس فروش سایت استوک یدک تماس بگیرید. 

سخن پایانی

پاسخ این پرسش که چرا گیربکس پراید زوزه می‌کشد برای رفع آن اهمیت دارد. دلایل زیادی وجود دارند که باعث آسیب و فشار به گیربکس می‌شوند. در نتیجه با صداهایی عجیب و شبیه زوزه کشیدن در گیربکس مواجه خواهیم شد. همه متخصصین مکانیک خودرو بر این عقیده هستند که برای علت‌یابی و رفع صداهای گیربکس خودرو باید سریعا اقدام کرد. استوک یدک عرضه کننده انواع گیربکس‌های استوک پراید و دیگر خودروها با کیفیت بالا و قیمت مناسب می‌باشد. 

بیشتر بخوانید :  کمپرسور کولر کمری استوک

سوالات متداول

۱- اصلی‌ترین دلایل زوزه کشیدن گیربکس پراید چیست؟

کمبود روغن، خراب شدن یا فرسودگی اجزاء گیربکس از تصلی‌ترین دلایل این مشکل به حساب می‌آیند. 

۲- هنگام زوزه کشیدن گیربکس پراید چه اقدامی باید کرد؟

بهترین کار مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز برای عیب‌یابی و حل مشکل گیربکس پراید است. 

 

به این مطلب امتیاز دهید