وبلاگ
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

اسنورکل خودرو چیست و چگونه کار می ‌کند؟

اسنورکل، لوله تنفسی خودروهای آفرود

اسنورکل، لوله تنفسی خودروهای آفرود چیست؟

اگر تا به حال برای تماشای ماهی ها در اقیانوس یا خلیج فارس غواصی کرده اید، به احتمال زیاد از اسنورکل یا همان لوله تنفسی استفاده کرده اید. اسنورکل همان لوله بلندی است که از بالای سرتان بیرون می آید و دهانه ای دارد که شما با استفاده از آن دهانه می توانید تنفس کنید.

حال با این توصیفی که انجام دادیم به احتمال زیاد با مفهوم اسنورکل آشنا شدید. اسنورکل در خودروهای آفرود اساسا همان چیزی است که در هنگام غواصی از آن استفاده می کردید. اسنورکل این امکان را به شما می دهد تا از آب های عمیق عبور کنید. چون لوله اسنورکل از محفظه موتور و تا بالای خودروی آفرود شما حرکت می کند. همین مسئله موجب می شود که آب وارد موتور خودرو شما نشود و خودرو شما با مشکل رو به رو نشود. به همین دلیل به اسنورکل، لوله تفسی خودروهای آفرود می گویند.

اسنورکل یا لوله تنفسی خودروهای آفرود چگونه کار می کند؟

اسنورکل در خودروهای آفرود همانطور که از نامش پیداست، اساسا مسئول تغذیه هوا به داخل موتور است. هوایی که از طریق اسنورکل وارد موتور می شود برای تکمیل چرخه احتراق سوخت مورد نیاز است. برای قرار دادن یک اسنورکل، باید سیستم ورودی هوای اصلی را جدا کنید. این کار برای این است که موتور هوا را از طریق اسنورکل دریافت کند. زمانی که اسنورکل را در خوروی آفرود خود نصب کردید، هوا به جای این که از ورودی های هوا در سپر جلو وارد موتور شود، از طریق اسنورکل وارد موتور می شود.

زمانی که ما اسنورکل یا لوله تنفسی خودروهای آفرود را نصب می کنیم، اساسا ورودی هوا به سقف وسیله نقلیه رسانده ایم. با این کار مطمئن می شویم که حتی زمانی که وسیله نقلیه در آب قرار گرفته است باز هم هوا به موتور برسد. طراحی اسنورکل یا لوله تنفسی خودروهای آفرود نیز به این هدف کمک می کند. اسنورکل به گونه ای طراحی شده است که یک «اثر قوچ» ایجاد می کند. منظور از «اثر قوچ» این است که هنگامی که خودرو آفرود ما حرکت می کند، هوا به داخل موتور کوبیده می شود.

مزیت های استفاده از اسنورکل یا لوله تنفسی خودروهای آفرود چیست؟

اگر عادت دارید که در جاده ها رانندگی کنید، اسنورکل ها می توانند مزیت های زیادی برای شما داشته باشند. اسنورکل ها علاوه بر این که در زیبایی دکل شما تاثیر می گذارند، راندمان سوخت شما را نیز افزایش می دهند. همین مسئله، موجب بهبود عملکرد خودرو شما و کاهش سایش و پارگی می شود. در زیر لیستی از مزیت های مختلف اسنورکل یا لوله تنفسی خودروهای آفرود برای شما تهیه کرده ایم:

  • محافظت در برابر گرد و خاک

علاوه بر این که اسنورکل مانع ورود آب به موتور شما می شود، اسنورکل در محافظت از خودرو و موتور شما در برابر گرد و خاک نیز تاثیرگذار است. ممکن است نصب اسنورکل کمی دشوار باشد. اما در عوض، خودرو آفرود شما از آسیب هایی ممکن است از گرد و خاک ها دریافت کند در امان می ماند.

  • محافظت از فیلترها در مناطق برفی

زمانی که در محیط های برفی در حال رانندگی هستید، می توانید دهانه رم هوا را بر عکس کنید. با بر عکس کردن دهانه رم هوا یا air ram از ذوب شدن برف در فیلتر و گرفتگی اسنورکل جلوگیری می کنید. در نتیجه، اگر رم هوا مسدود شود، ممکن است عناصر فیلتر کاغذی خودرو شما دچار مشکل شود.

اسنورکل، لوله تنفسی آفرود

  • افزایش عملکرد موتور

یکی دیگر از مزیت های اسنورکل یا لوله تنفسی خودروهای آفرود، بهبود عملکرد موتور است. از آن جا که اسنورکل در موقعیت مرتفعی نسبت به خودرو قرار می گیرد، می تواند هوای خنک تر و تمیزتر که عاری از هرگونه آلودگی است را وارد موتور کند. بدیهی است که هوای تازه و خنک وارد شده به موتور کارایی موتور را افزایش می دهد.

همه ما به خوبی می دانیم که محفظه موتور یک خودرو معمولا با هوای داغ و کثیف پر می شود. حتی خیلی از اوقات هوایی که درون محفظه موتور است حاوی خاک و گریس و گرد و غبار است. در نتیجه، اگر خودرو آفرود شما به اسنورکل مجهز باشد، قدرت و عملکرد خودرو شما به شکل چشمگیری افزایش می یابد.

  • جلوگیری از گرفتگی موتور

انسان ها با پوشیدن تجهیزات محافظ شخصی یا به اصطلاح PPE از خود در برابر استنشاق گرد و غبار و هوای کثیف محافظت می کند. مسئولیت این محافظت در برابر استنشاق گرد و غبار و هوای کثیف در خودروهای آفرود بر عهده اسنورکل است.

همه ما می دانیم که اگر به ترکیبی از سوخت و اکسیژن، گرد و غبار اضافه شود، آسیب های زیادی به خودرو شما وارد خواهد شد. این جاست که اسنورکل به کمک خودرو آفرود شما می آید. اسنورکل به نوعی یک تجهیزات محافظ شخصی محسوب می شود.

  • صرفه جویی در مصرف سوخت

همان طور که گفتیم اسنورکل یا همان لوله تنفسی خودروهای آفرود از ورود ذرات مثل گرد و غبار و آب به موتور شما جلوگیری می کنند. اسنورکل ها در مدل ها و اندازه های مختلفی عرضه می شوند. زمانی که اسنورکل را در ارتفاع مناسبی بر سقف خودرو نصب کنید، هوای تمیزتر و خنک تری وارد موتور خودرو شما می شود. همین مسئله موجب می شود که مصرف سوخت خودرو شما به شکل چشمگیری کاهش یابد. علاوه بر این، فیلترهای هوای شما نیز تمیزتر می مانند.

انواع اسنورکل

انواع اسنورکل یا لوله تنفسی خودروهای آفرود

همانطور که گفتیم، اسنورکل ها از انواع مختلفی تشکیل شده اند. دو نوع اسنورکل برای یک وسیله نقلیه وجود دارد. یکی با سر قوچ ها و دیگری با سر گرداب است. در این بخش از مقاله به بررسی انواع اسنورکل ها می پردازیم.

  • RAM Snorkel

در این مدل، زمانی که خاک و آب به داخل وارد می شوند، اسنورکل آن ها را از منافذ بالایی خود خارج می کند. پس از آن، هوای تصفیه شده باقی مانده وارد موتور می شود.

  • Vortex Snorkel

اسنورکل ها با تیغه های گرداب نوع دیگری از اسنورکل ها هستند. این نوع اسنورکل خاک و آب را با نیروی دایره ای ایجاد شده به وسیله تیغه ها به سمت بالا فشار می دهد. از طریق سوراخ های کوچک، خاک و آب به تدریج مکیده می شوند تا جایی که چیزی جز هوای تمیز باقی نماند.

بیشتر بخوانید :  چرا کمپرسور کولر پراید کار نمی‌کند؟

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید