وبلاگ
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

فنر خودرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فنر خودرو

در ابتدا لازم است که این مسئله رو بیان کنیم که فنر و کمک فنر ۲ جزء مستقل از سیستم تعلیق خودرو هستند. وظیفه فنرت تحمل وزن اتاق روی سیستم تعلیق است. کمک نفر وظیفه دارد که ضربات ناشی از حرکت خودرو روی جاده را جذب کند.

به طور کلی سیستم تعلیق خودرو از پنج قسمت مختلف تشکیل شده است. اگر بخواهیم قسمت های مختلف سیستم تعلیق خودرو را نام ببریم می توانیم به فنر، کمک فنر، سیبک، بوش و طبق اشاره کنیم. البته بدیهی است که هرکدام از این بخش ها به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند و هرکدام تعریفی جداگانه دارند. از آن جا بررسی تمامی قسمت های سیستم تعلیق خودرو از حوصله این مطلب خارج است، در این مقاله تنها به بررسی فنر و کمک فنر خودرو می پردازیم.

فنر خودرو چیست؟

فنر خودرو قسمتی از سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه تحمل وزن خودرو بر عهده آن است. فنر خودرو باعث می شود که ارتفاع خودرو تا حد استانداردی ثابت نگه داشته شود و ضربات جاده دفع شوند و آسیبی به خودرو از طرف آن ها وارد نشود. فنر ها معمولا میله ها یا حلقه های فولادی انعطاف پذیری هستند.

انعطاف پذیری فنر ها این مزیت را دارد که شاسی و اتاق خودرو می توانند بدون اخلال در حرکت خودرو، دست اندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذرانند. فنربندی برای خودروهایی که با شتاب نسبی بالایی حرکت می کنند ضروری است. در زیر لیستی از دلایل این موضوع را تهیه کرده ایم:

  • جذب ضربات چرخ که از جاده وارد می شود و کم کردن انتقال آن به اتاق و سرنشینان
  • استهلاک ضربات چرخ ها و جلوگیری از انتقال آن ها به اتصالات و مفصل ها
  • فشردن دائم چرخ ها به سطح زمین و افزایش نیروی کششی چرخ های محرک
  • تماس چرخ های جلو با سطح جاده و تسلط راننده بر هدایت و کنترل بهتر خودرو

فنر خودرو چگونه کار می کند؟

فنرها بر اساس اصل نسب وزن فنر به فنر، سواری وسیله نقلیه را کاهش می دهند. یک واگن مزرعه بدون فنر نشان دهنده ۱۰۰٪ وزن فنر نشده است. در این مثال، اگر فنرها بین شاسی و محورها نصب شده باشند، نسبت فنر به فنر نشده ممکن است ۹۰ درصد وزن شاسی و ۱۰ درصد نشان دهنده وزن محور و چرخ باشد.

زمانی که سرعت یک وسیله نقلیه افزایش می یابد، فنرها ضربه های مختلفی که از بی نظمی های موجود در جاده ها بر خودرو وارد می شوند را جذب می کنند. هر چه سرعت یک وسیله نقلیه بیشتر باشد به فنر با نرخ سفت تری نیاز است تا محورها و چرخ ها به طور دائم در تماس با سطح جاده باشند. به همین دلیل است که وسایل نقلیه با عملکرد بالا تمایل دارند از سیستم تعلیق سفت تری نسبت به وسایل نقلیه مسافربری معمولی استفاده کنند.

از آنجایی که فنر فشرده به شکل شدیدی گسترش می یابد، باید از کمک فنرها برای کاهش چرخه های فشرده سازی و گسترش فنر استفاده شود. بدون میرایی، فشردگی و گسترش شدید فنر باعث از دست دادن کنترل خودرو در سطح جاده ناهموار می شود.

وظیفه فنر خودرو

فنرهای خودرو به عنوان واسطه ای بین چرخ ها و بدنه خودرو عمل می کنند. وظیفه اصلی فنر خودرو جبران سطح ناهوار جاده است. نتیجه این کار افزایش راحتی و آسایش راننده و سرنشینان هنگام رانندگی به خصوص رانندگی با شتاب بالا است.

وظیفه دیگر فنر خودرو این است که مطمئن شود چرخ ها همیشه بدون توجه با وضعیت جاده، با جاده تماس ایمن دارند. برای آن که نیروی محرک، نیروی ترمز و نیروهای عرضی به درستی منتقل شوند، حتما چرخ ها باید در تماس کامل با جاده باشند. از آن جا فنر خودرو به صورت مداوم چرخ ها را به سطح جاده و زمین فشار می دهد، نیروی کششی در چرخ های محرک افزایش می یابند. با تمامی توضیحاتی که دادیم کاملا مشخص است که فنرهای تعلیق یکی از حیاتی ترین و اصلی ترین بخش های مربوط به ایمنی خودروهای مدرن به شمار می آیند. فنرهای خودرو تاثیر زیادی بر روی هندلینگ و کنترل خودرو، نگه داشتن خودرو بر روی جاده و عملکرد ترمز می گذارنند.

فنر خودرو چیست؟

انواع فنر خودرو

فنر خودرو از انواع مختلفی تشکیل شده است. در زیر لیستی از انواع مختلف فنر های خودرو که معمولا در خودروهای امروزی مورد استفاده قرار می گیرند، تهیه کرده ایم:

  • فنرهای تعلیق استوانه ای

فنر های تعلیق استوانه ای معمولا فنرهای معمولی خودرو محسوب می شوند که با نرخ فنر خطی کار می کنند.

  • فنرهای تعلیق سیمی ثابت

در فنرهای سیمی ثابت، هرچه به سمت انتهای فنر نزدیک می شویم، قطر سیم مورد استفاده کمتر می شود. اگر فرض کنیم که سطح جاده عادی است و بار سنگینی حمل نمی کنیم، انتهای نرم فنر برای سواری های بسیار راحت قابل اعتماد است. دیگر مزیت فنرهای تعلیق سیمی ثابت این است که بار روی سیستم تعلیق چرخ به طور کلی و تمام اجزای فرمان کاهش می یابد.

  • فنرهای مینی بلوک

فنرهای مینی بلوک بشکه ای شکل هستند. این فنرها معمولا از سیم مخروطی تولید می شوند. این بدان معنی است که آن ها یک نرخ فنر پیشرونده ایجاد می کنند. طراحی انتهای این فنرها این مزیت را دارد که در این فنرها سیم پیچ با سیم پیچ به طور مستقیم تماس پیدا نمی کند.

انواع فنر خودرو

فنرهای مینی بلوک در سال ۱۹۷۰ از سیم ناپایدار ساخته شدند. ویژگی اصلی این فنرهای این است که در هنگام بارگذاری، سیم پیچ های انتهایی بدون تماس در هم می پیچند. زمانی که انتهای فنرهای مینی بلوک به هم فشرده می شوند، تعداد سیم پیچ های فعال کم تر می شوند و همین مسئله موجب افزایش سرعت فنر می شود.

  • فنرهای بار جانبی موزی شکل

فنرهای بار جانبی موزی شکل کنترل نیرو را برای کل سیستم تعلیق چرخ کنترل می کنند. دیگر مزیت این فنرها این است که این فنرها اصطکاک بین میله پیستون کمک فنر و واشر آن را کاهش می دهند. همین مسئله منجر به بهبود ویژگی های واکنش کمک فنر در خودرو می شود.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بخوانید :  گیربکس گرنجور(مشخصات , قیمت , خرید)

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید