وبلاگ
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

گیربکس PDK چیست؟

گیربکس PDK

پورشه جزو یکی از معتبرترین شرکت های خودروسازی محسوب می شود که در زمینه گیربکس تاریخچه ای طولانی دارد و نوآوری های متعددی در این بخش انجام داده است. در واقع، اگر بخواهیم به بررسی بعضی از نوآوری های شرکت اتومبیل سازی پورشه در زمینه گیربکس بپردازیم، می توانیم به دموکراتیزه کردن معماری گیربکس ها اشاره کنیم. پورشه یکی از نوآوران در زمینه دموکراتیزه کردن معماری گیربکس بود. منظور از دموکراتیزه کردن معماری گیربکس این است که موتور خودرو در جلو و گیربکس در عقب قرار بگیرد و این دو به وسیله یک شفت انتقال در یک لوله سفت به هم متصل شوند.

این چیدمان و معماری گیربکس ها در مدل های ۹۲۴، ۹۲۸، ۹۴۴ و ۹۶۸ پورشه قابل مشاهده بود. مزیت این چیدمان و معماری گیربکس ها که در زمان خود انقلابی محسوب می شد، توزیع بهینه وزن بود. این توزیع بهینه وزن امکان دینامیک تمیز و دقیق را فراهم می کرد.

 

پس از نوآوری پورشه در زمینه چیدمان گیربکس ها، پورشه به کار بر روی فناوری های گیربکس ادامه داد. فعالیت های شرکت خودروسازی پورشه بر روی فناوری های گیربکس موجب شد که خودروهای پورشه به دلیل گیربکس های پیشرفته تر و با کیفیت تری که در اختیار دارند، عملکرد بهتری از خود نشان دهند. نتیجه فعالیت های شرکت پورشه بر روی فناوری های گیربکس، گیربکس PDK بود. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل به این موضوع بپردازیم که گیربکس PDK چیست. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

گیربکس PDK چیست؟

گیربکس PDK که مخفف عبارت Porsche Doppel Kupplung است، به وسیله شرکت خودروسازی آلمانی پورشه به دنیا معرفی شد. گیربکس PDK به همراه کلاچ دوگانه ساخته شده که می تواند با سرعتی بالا و بدون وقفه عمل تعویض دنده را انجام دهد. هرچه عمل تعویض دنده سریع تر انجام شود، شتاب خودرو بالاتر رفته و سوخت کمتری نیز مصرف می شود. علاوه بر این مسائل، سرعت بالا عمل تعویض دنده موجب افزایش سطح رفاهی و کاهش کله زنی خودرو در هنگام تعویض دنده نیز می شود.

گیربکس PDK جزو گیربکس های نیمه خودکار به شمار می رود که همانند جعبه دنده های دستی از مجموعه ای از چند چرخ دنده تشکیل شده است. سیستم گیربکس PDK در واقع دو جعبه دنده دستی مجزا با کلاچ های جداگانه است که هر کدام کنار یکدیگر در یک محفظه واحد جدا قرار گرفته اند و هرکدام به عنوان یک سیستم یکپارچه وظیفه خود را انجام می دهند. هر دو کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای محور اصل خودشان در جعبه دنده قرار می‌گیرند. نحوه کار این کلاچ ها به این صورت است که کلاچ اول با دنده‌های زوج و کلاچ دوم با چرخ دنده‌های فرد ارتباط برقرار می‌کنند.

در این حالت زمانی که دنده های زوج به وسیله کلاچ اول درگیر هستند، دنده های فرد در حالت آماده باش قرار می گیرند تا هر زمان که کلاچ دوم بخواهد برای تعویض دنده اقدام کند، آن ها هم درگیر شوند. سپس در کسری از ثانیه و بدون ایجاد وقفه در خط انتقال قدرت، عمل تعویض دنده صورت می گیرد.

نحوه کار گیربکس PDK چیست؟

همانطور که بیان کردیم، گیربکس PDK مخفف عبارت Porsche Doppel Kupplung است. این عبارت به زبان فارسی «پورشه دو کلاچه» ترجمه می شود. در نتیجه همانطور که از ترجمه آن پیداست، منظور از گیربکس PDK یک گیربکس دو کلاچه است.

حال ممکن است پیش خود فکر کنید که گیربکس دوکلاچه یا گیربکس PDK چیست؟ پاسخ این سوال را می توان به سادگی داد. گیربکس دو کلاچه به معنای گیربکسی است که معماری آن شباهت زیادی با معماری گیربکس دستی دارد، اما تفاوت آن با گیربکس دستی این است که در گیربکس PDK به جای یک کلاچ از دو کلاچ استفاده شده و کنترل گیربکس PDK الکترونیکی است.

روش کار گیربکس PDK

در گیربکس PDK کلاچ اول دنده های زوج و کلاچ دوم دنده های فرد را کنترل می کند. همچنین در هر زمانی که یک دنده درگیر است، کلاچ دوم دنده بعدی را از قبل درگیر می کند. شما همچنین می توانید در گیربکس PDK همانند گیربکس دستی، دنده ها را خودتان تعویض کنید. یا اگر احساس خستگی کردید می توانید به گیربکس اجازه دهید که به طور خودکار این کار را انجام دهد.

مزیت های گیربکس PDK چیست؟

همانطور که بیان کردیم معماری و ویژگی منحصر به فرد گیربکس PDK دو کلاچه بودن آن است. همین مسئله باعث شده است که گیربکس PDK مزیت های متعددی داشته باشد. مزیت اصلی گیربکس PDK سرعت بالای تعویض دنده است. دلیل اصلی این سرعت بالا هم در دو کلاچه بودن گیربکس PDK نهفته است. چون در گیربکس PDK همیشه دنده بعدی از قبل درگیر است. در واقع در گیربکس های PDK تعویض دنده با سرعت بالا و بدون وقفه انجام می شود. تعویض دنده در پورشه مدل ۹۱۱ که مجهز به گیربکس PDK تنها ۰٫۱ ثانیه زمان می برد. اما در پورشه مدل ۹۱۱ با گیربکس دستی، زمان تعویض دنده ۰٫۳ ثانیه است.

یکی دیگر از مزیت های گیربکس PDK این است که در کنار سرعت بالای تعویض دنده، قابلیت تعویض دنده به صورت دستی است. در گیربکس های PDK شما می توانید مثل گیربکس دستی دنده ها خودتان تغییر دهید تا حداکثر لذت رانندگی را کسب کنید. از طرف دیگر، اگر احساس خستگی کردید می توانید حالت تعویض دنده گیربکس را به اتوماتیک تغییر دهید.

گیربکس PDK چیست؟

دیگر مزیت گیربکس PDK به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی است. سرعت بالای تعویض دنده در خودروهای مجهز به گیربکس PDK موجب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی می شود. خودرو Carrera S 911 یکی دیگر از خودروهایی است که به گیربکس PDK محهز است. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۱۱٫۷ لیتر سوخت مصرف می کند. طبق این آمار، با استفاده از گیربکس PDK، شما در کنار رانندگی لذت بخش در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  بهترین شرکت های خودرو سازی دنیا