وبلاگ
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

تعمیر کامپیوتر گیربکس

کامپیوتر گیربکس

گیربکس چیست؟

کامپیوتر گیربکس یکی از بخش های اصلی در خودروهای گیربکس اتوماتیک است. خیلی اوقات رانندگان خودروهای گیربکس اتوماتیک با نحوه تعویض دنده خودروهای خود دچار مشکل می شوند. به همین دلیل، مجبورند که به متخصصان تعمیر کامپیوتر گیربکس برای تعمیر کامپیوتر گیربکس خودروی خود مراجعه کنند.در این مقاله قصد داریم به بررسی کامپیوتر گیربکس و نحوه تعمیر آن بپردازیم.

برای آن که بهتر شما را با مفهوم تعمیر کامپیوتر گیربکس آشنا کنیم،‌ بهتر است ابتدا تعریفی کامل از گیربکس به شما ارائه دهیم. گیربکس یا همان جعبه دنده، یکی از اصلی ترین اجزای هر خودرویی است. در واقع، می توان ارزش گیربکس را با ارزش موتور خودرو یکی دانست.

اهمیت بالای گیربکس به دو دلیل است. دلیل اول این است که هر موتوری دور محدودی دارد و بیشتر از آن دور محدود نمی تواند کار کند. دلیل دوم برای اهمیت زیاد گیربکس، گشتاور معینی است که هر موتور با حداکثر دور خود می تواند تولید کند.

مکانیزم گیربکس چیست؟

گیربکس در عمل وظیفه انتقال قدرت به موتور را برعهده دارد. مکانیزم گیربکس به این صورت است که میزان معینی از دور موتور را با استفاده از چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت، به تمامی چرخ های وسیله نقلیه منتقل می کند. نتیجه کار گیربکس این است که نیرو و سرعت اتومبیل به خوبی کنترل می شود.

ممکن است پیش خود فکر کنید که مزیت گیربکس برای راننده چیست. راننده با کمک گیربکس می تواند بدون آن که دور موتور را بیش از حد بالا ببرد، آن را در حالت دلخواه و مورد نیاز کنترل کند.

کامپیوتر گیربکس چیست؟

حال که بررسی گیربکس و مکانیزم آن پرداختیم، نوبت آن رسیده است که کامپیوتر گیربکس را بررسی کنیم. کامپیوتر گیربکس یا همان ECU از سنسورها در نقاط مختلف اتومبیل گیربکس موتور، ABS و … اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری می کند. اطلاعاتی که کامپیوتر گیربکس جمع آوری میکند شامل وضعیت پدال گاز، سرعت اتومبیل، میزان دور موتور، وضعیت دکمه ترمز زیر پدال و غیره را جمع آوری می کند. کامپیوتر گیربکس با استفاده از این اطلاعات و داده ها در زمان معین امکان تعویض دنده ها و سرعت درگیر شدن کلاچ ها را فراهم می سازد.

بعضی از خودروهای گیربکس اتوماتیک امروزی کامپیوتر گیربکس بسیار حرفه ای و پیشرفته ای دارند. در بعضی از خودروهای گیربکس اتوماتیک امروزی، کامپیوتر گیربکس حتی می تواند نحوه رانندگی شما را یاد بگیرد و به حافظه بسپارد. مزیت این کامپیوتر گیربکس های امروزی این است که در این خودروهای امروزی، تعویض دنده ها دقیقا همان طوری که راننده می خواهد انجام می شود.

مزیت دیگر کامپیوتر گیربکس این است که خودش دائما به عیب یابی نیز می پردازد. در صورت بروز مشکل در قسمت های برقی و حتی خود گیربکس، کامپیوتر گیربکس چراغ داخل صفحه کیلومتر شمار را روشن می کند تا راننده متوجه بروز مشکل شود. در صورتی که این چراغ روشن شود، راننده بهتر است در اولین فرصت خودرو گیربکس اتوماتیک خود را به تعمیرگاه ببرد. در تعمیرگاه خودرو را به دستگاه اسکنر وصل می کنند لیست عیب های ذخیره شده در حافظه کامپیوتر خوانده می شود. سپس با تست رانندگی توسط متخصص گیربکس، عیب شناسایی می شود.

تعمیر کمک گیربکس

وظیفه کامپیوتر گیربکس اتوماتیک چیست؟

در این مقاله بیشتر به بررسی کامپیوتر گیربکس اتوماتیک یا به اصطلاح TCM می پردازیم. کامپیوتر گیربکس اتوماتیک یک یونیت الکترونیکی است. کامپیوتر گیربکس اتوماتیک وظیفه دارد که عملکرد واحد گیربکس را کنترل کند.

کامپیوتر گیربکس اتوماتیک ارتباط نزدیکی با ایسیو موتور دارد. ایسیو سیگنال هایی را به کامپیوتر گیربکس اتوماتیک ارسال می کند. کامپیوتر گیربکس اتوماتیک بعد از دریافت سیگنال از ایسیو، محاسباتی را انجام می دهد. پس از انجام محاسبات، تصمیم لازم برای تعویض دنده در زمان مناسب و تغییر سرعت برای عملکرد مناسب خودرو را می گیرد.

اگر کامپیوتر گیربکس به درستی کار نکند، مشکلاتی زیادی برای خودروی گیربکس اتوماتیک شما به وجود می آید. عملکرد مناسب کامپیوتر گیربکس اتوماتیک بر روی مصرف سوخت و کنترل آلایندگی تاثیر می گذارد. همچنین اگر کامپیوتر گیرکس اتوماتیک به درستی کار نکند، مشکلات گسترده ای برای گیربکس اتوماتیک شما به وجود می آید.

علائم خرابی کامپیوتر گیربکس اتوماتیک چیست؟

زمانی که کامپیوتر گیربکس اتوماتیک خراب شود، معمولا تشخیص آن بسیار ساده است. زیرا علائم خرابی کامپیوتر گیربکس اتوماتیک بسیار ملموس و قابل درک است. در زیر لیستی از مشکلاتی که ممکن است در کامپیوتر گیربکس اتوماتیک شما به وجود آید، تهیه کرده ایم.

  • مشکل تعویض دنده:

گیربکس های اتوماتیک به دستوری که از طرف کامپیوتر گیربکس دریافت می کنند وابسته هستند. همانطور که بیان کردیم، گیربکس های اتوماتیک با سیگنالی که از طرف کامپیوتر گیربکس می گیرند، نسبت به تعویض دنده اقدام می کنند.

زمانی که کامپیوتر گیربکس اتوماتیک دچار مشکل شود ممکن است مشکلاتی از قبیل انتقال نامناسب بین دنده ها، خلاص شدن دنده و در برخی موارد گیر کردن دنده در حالت خلاص به وجود آورد. اگر شما هم چنین مشکلی را تجربه کردید، رانندگی کردن با خودرو خطرناک است. در نتیجه، بهتر است به سرعت به تعمیر یا تعویض کامپیوتر گیربکس اتوماتیک خود اقدام کنید.

راهنمای جامع کمک گیربکس

  • عملکرد ضعیف خودرو:

یکی از مشکلات خرابی کامپیوتر گیربکس اتوماتیک، عدم عملکرد مناسب خودرو هنگام شتاب گیری است. در واقع، خرابی کامپیوتر گیربکس اتوماتیک می تواند منجر به تعویض زود هنگام دنده شود.

  • مصرف سوخت نامناسب:

عملکرد نامناسب خودرو در سربالایی ها و هنگام شتاب گیری در کفی و سطح صاف، سبب وارد آمدن فشار بیش از حد به خودرو می شود. در نتیجه این فشار وارده مصرف سوخت نیز افزایش می یابد.

تعمیر کامپیوتر گیربکس اتوماتیک

اگر با علائمی که از خرابی کامپیوتر گیربکس اتوماتیک بیان کردیم، رو به رو شده اید بهتر است به تعمیر کامپیوتر گیربکس اتوماتیک خود بپردازید. از آن جا که قیمت کامپیوتر گیربکس اتوماتیک بسیار بالاست، تعویض آن چندان کار به صرفه ای نیست. در نتیجه، بهترین کار تعمیر کامپیوتر گیربکس اتوماتیک است.

از آن جا که در کامپیوتر گیربکس اتوماتیک بردهای الکترونیکی ظریفی وجود دارد، تعمیر کامپیوتر گیربکس اتوماتیک به ظرافت، وقت و تجربه و تخصص بالایی نیاز دارد. همچنین، یکی از زمان بر ترین کارها در حوزه تعمیرات ایسیو تعمیر کامپیوتر گیربکس است.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

بیشتر بخوانید :  اسنورکل خودرو چیست و چگونه کار می ‌کند؟

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید