وبلاگ
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

گیربکس اتوماتیک DSG چیست؟

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک DSG

گیربکس اتوماتیک DSG مخفف عبارت Direct-shift Gearbox است. این گیربکس به معنای نوعی جعبه دنده اتوماتیک با دو کلاچ است. همانطور که می دانید اکثر خودروها دارای یک کلاچ هستند. به همین دلیل ممکن است از شنیدن گیربکس دو کلاچه تعجب کرده باشید. وظیفه کلاچ دوم در گیربکس اتوماتیک DSG این است که شما انتخاب کند که کدام دنده را می خواهید و کدام دنده باید آماده درگیر شدن شود.

اگر بخواهیم از نظر تئوری گیربکس اتوماتیک DSG بررسی کنیم، باید بگوییم که در گیربکس اتوماتیک DSG، گیربکس همیشه برای حرکت بعدی شما آماده می شود. در نتیجه، در گیربکس اتوماتیک DSG تغییر دنده به سرعت و بدون وقفه انجام می شود. تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک DSG تنها در چند صدم ثانیه انجام می شود. به گیربکس اتوماتیک DSG بعضی اوقات گیربکس دو کلاچ یا گیربکس دوقلو نیز می گویند.

سنسورهای مختلفی در گیربکس اتوماتیک DSG تعبیه شده اند. سنسورهایی که در گیربکس اتوماتیک DSG قرار گرفته اند، وظیفه دارند که به طور مدام المان های مختلفی را در خودروی شما بررسی کنند. اگر بخواهیم بعضی از مواردی که به وسیله سنسورهای گیربکس اتوماتیک DSG بررسی می شوند را نام ببریم می توانیم به سرعت خودروی شما، عملکرد موتورو موقعیت شتاب دهنده اشاره کنیم. اندازه گیری این عنصرها برای تعیین بهینه ترین دنده به کمک شما می آید.

گیربکس اتوماتیک DSG چگونه کار می کند؟

همانطور که گفتیم، تفاوت اصلی گیربکس اتوماتیک DSG با دیگر گیربکس ها در تعداد کلاچ های آن است. در گیربکس های دستی یا اتوماتیک، تعویض دنده از طریق جدا شدن دیسک کلاچ از چرخ فلایویل انجام می شود. سپس راننده یا کامپیوتر سرعت مورد نظر را بررسی می کند و مطابق با آن دیسک را در جای خود قرار می دهد. در این مدت گشتاور به جعبه منتقل می شود و خودرو دینامیک خود را از دست می دهد.

در گیربکس اتوماتیک DSG دو شفت وجود دارد که به صورت هم محور قرار گرفته اند. موتور از طریق کلاچ چند صفحه ای به هر یک از آن ها متصل می شود. وقتی خودرو روشن می شود، به دیسک با شماره فرد روی چرخ فلایویل چرخان فشار وارد می شود و دیسک «سرعت» با شماره زوج باز می شود. در هنگام شتاب، واحد محاسباتی گیربکس اتوماتیک DSG فرمان آماده سازی دنده دوم را می دهد. سپس در لحظه روشن شدن، دیسک فرد جدا شده و بلافاصله دیسک زوج به کار می افتد. این کنترل تعویض دنده ها تضمین کننده عدم از دست دادن گشتاور است.

گیربکس اتوماتیک DSG

نحوه رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک DSG

بسیاری از افراد به دلیل رانندگی آسان تر مخصوصا در ترافیک ها، رانندگی با خودورهای گیربکس اتوماتیک را به رانندگی با خودروهای گیربکس دستی ترجیح می دهند. زیرا در خودروهای گیربکس اتوماتیک دیگر راننده نیازی ندارد که به طور مداوم نگرانی استفاده از کلاچ با پای چپ خود را داشته باشد. رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک DSG چندان تفاوتی با رانندگی با دیگر خودروهای گیربکس اتوماتیک ندارد.

در این خودروها شما برای آن که حالت رانندگی خود را بین حالت های خلاص، پارک، معکوس و یا drive تغییر دهید، باید پای خود را روی ترمز بگذارید. ترمز در حالت معکوس باعث می شود که خودرو به سمت عقب و در حالت درایو به سمت جلو حرکت کند. در هنگامی که می خواهید توقف کنید و از خودروی خود خارج شوید، باید حالت پارک را انتخاب کنید. در این حالت گیربکس ها قفل می شوند. البته باید حواستان باشد در این حالت با وجود این که گیربکس ها قفل می شوند اما بازهم باید از ترمز دستی استفاده کنید.

مزیت های گیربکس اتوماتیک DSG

یکی از مشکلاتی که بسیاری از گیربکس های قدیمی تر دارند که بسیاری از تعمیرکاران نیز این موضوع را تایید می کنند این است که گیربکس های قدیمی تر خیلی سریع تر دچار مشکل می شوند. اما گیربکس های جدید تر و پیشرفته تر با چنین موضوعی رو به رو نیستند. منظورمان از مشکلات عمده ای که برای گیربکس ها به وجود می آید مشکلاتی از قبیل یاتاقان های پر سر و صدا و رفتن به حالت «خانه خاموش» است. حالت «خانه خاموش» حالتی است که کامپیوتر موتور قدرت را به حداقل می رساند. یکی از مزیت های مهم گیربکس اتوماتیک DSG این است که بسیار نرم کار می کند. گیربکس اتوماتیک DSG معمولا می تواند تا ۱۶۰ هزار کیلومتر سالم باشد و با مشکلی رو به رو نشود.

مزیت دیگر گیربکس اتوماتیک DSG به صرفه بودن آن است. درست که خودروهایی که به گیربکس اتوماتیک DSG مجهز هستند معمولا از خودروهای معمولی گران ترند، اما مصرف سوخت در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک DSG کمتر است. طبق برآوردهایی که انجام شده است، خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک DSG نزدیک به ۱۰ درصد سوخت کمتری در مقایسه با خودروهای معمولی مصرف می کنند. همین مسئله در کاهش هزینه های شما نقش چشمگیری دارد.

گیربکس اتوماتیک DSG چیست؟

دیگر مزیت گیربکس اتوماتیک DSG این است که رانندگی با این گیربکس همانند بسیاری دیگر از گیربکس های اتوماتیک، خسته کننده نیست. زیرا در گیربکس اتوماتیک DSG شما می توانید بعضی مواقع مطابق با میل خود خودرو را در حالت دستی قرار دهید و از رانندگی لذت ببرید. در کنار مزیت های متعدد گیربکس اتوماتیک DSG، مزیت اصلی این گیربکس داشتن کلاچ دوم و تعویض سریع و روان دنده است. برخی از گیربکس های اتوماتیک از مبدل گشتاور نرم و آرام تری تشکیل شده اند. اما معمولا این گیربکس ها کارایی کمتری دارند.

معایب گیربکس اتوماتیک DSG

همانطور که بیان کردیم خودرو های مجهز به گیربکس اتوماتیک DSG نسبت به خودروهای معمولی گران تر هستند. در واقع، گیربکس اتوماتیک DSG هزینه ساخت بالایی دارد. یکی دیگر از معایب گیربکس اتوماتیک DSG دفعات تعویض روغن و قیمت آن است. از نظر تعویض روغن باید هزینه زیادی را برای خودروی خود پرداخت کنید. خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک DSG هر ۶۰ هزار کیلومتر به تعویض روغن نیاز دارند.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  مقایسه پژو 207 صندوقدار و رنو تندر 90