وبلاگ
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

شیفتر دنده چیست و چطور کار می‌کند؟

شیفتر دنده چیست؟

شیفتر دنده چیست؟

همه ما می دانیم که امروزه هدف اصلی تمامی فناوری ها و تکنولوژی های جدیدی که به دنیا معرفی می شوند، افزایش راحتی و آسایش مردم است. تکنولوژی ها و فناوری های جدید به انسان ها کمک می کنند تا کارهای خود را ساده تر از گذشته انجام دهند. صنعت خودروسازی نیز از این پیشرفت ها در زمینه فناوری عقب نمانده است و از این تکنولوژی با هدف افزایش آسودگی رانندگان استفاده های زیادی کرده است. به این صورت که هر روزه شاهد پیشرفت این صنعت هستیم. یکی از پیشرفت های اساسی صنعت خودروسازی استفاده از شیفتر دنده یا همان دنده پشت فرمان است. ما در این مقاله قصد داریم به این مسئله بپردازیم که شیفتر دنده چیست و چطور کار می کند؟

شیفتر دنده که به آن دنده پشت فرمان هم گفته می شود، معمولا در اتومبیل هایی که به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند مورد استفاده قرار می گیرد. همه ما می دانیم که گیربکس های اتوماتیک تعویض دنده به صورت خودکار و اتوماتیک صورت می گیرد. حال ممکن است پیش خود فکر کنید که وظیفه شیفتر دنده چیست؟

شیفترهای دنده در خودروهای گیربکس اتوماتیک به صورت جفت بر روی اتومبیل نصب می شوند. یکی از شیفترهای دنده برای زیاد کردن دنده و دیگری برای کم کردن دنده مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جا که شیفتر دنده پشت فرمان دنده قرار می گیرد،‌ به آن دنده پشت فرمان نیز می گویند. شیفترهای دنده به این پشت فرمان تعبیه شده اند تا راننده به آسانی به آن ها دسترسی داشته باشد و بتواند به راحتی عمل تعویض دنده را انجام دهد. ابتدا شیفتر دنده معمولا در خودروهای اسپرت و سریع مورد استفاده قرار می گرفت. اما با گذشت زمان استاده از شیفتر دنده در خودروهای معمولی نیز مرسوم شد.

مزایای شیفتر دنده چیست؟

خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که اختراع شیفتر دنده یا همان دنده پشت فرمان تنها برای کاهش زمان و راحتی رانندگان حین رانندگی است. مسئله ای که خیلی از افراد از آن آگاه نیستند این است که شرکت خودرو سازی به فکر یک فناوری پیشرفته بودند که با کمک آن از افت دور موتور هنگام تعویض دنده جلوگیری کنند که همین هدف موجب شد که شیفتر دنده یا همان دنده پشت فرمان اختراع شود.

شیفتر دنده ابتدا تنها برای خودروهای گیربکس اتوماتیک اختراع شده بود اما امروزه با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، شیفتر دنده بر روی خودرو های معمولی گیربکس دستی نیز نصب می شود. زمانی که خودروی شما به شیفتر دنده مجهز باشد، سرعت و دقت در رانندگی شما بالا می رود. دیگر مزیت شیفتر دنده این است که اگر خودروی شا به شیفتر دنده مجهز باشد، آسیب کمتری به گیربکس شما وارد می شود.

انواع شیفتر دنده

استفاده از شیفتر دنده برای خودروهای معمولی زمانی مفید است که این خودروها بار سنگینی دارند. در این حالت راننده می تواند با استفاده از شیفتر دنده خودرو خود را در حالت دنده سنگین قرار دهد. سپس می تواند به صورت دستی با استفاده از گیربکس و موتور، سرعت خودرو را کنترل کند. خودروهای اتوماتیک در مسیرهای برفی از دنده دو استفاده می کنند. برای آن که با رساندن نیروی زیاد به چرخ ها مانع از لیز خوردن خودرو شوند. شیفتر دنده در این مواقع این امکان را در اختیار راننده قرار می دهد تا دنده را متناسب با میل خود عوض کند تا بتواند شرایط را کنترل کند.

انواع شیفتر دنده

تا این جای مقاله به تعریف شیفتر دنده و مزیت های شیفتر دنده پرداختیم. حال برای بررسی کامل تر شیفتر دنده می خواهیم به این موضوع بپردازیم که شیفتر دنده چگونه کار می کند. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

همانطور که گفتیم شیفترهای دنده، گیربکس های اتوماتیکی هستند که در کارخانه ها بر روی اتومبیل های مختلف نصب می شوند. شیفترهای دنده به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • گیربکس های با کلاچ دوگانه یا همان DCT
  • گیربکس های متغیر پیوسته CVT

شیفتر دنده چگونه کار می کند؟

گیربکس های CVT بسیار ساده و در عین حال بسیار کارآمد نیز هستند. طراحی گیربکس های CVT این امکان را برای این گیربکس ها ایجاد کرده است که این گیربکس ها می توانند دنده را در یک دور موتور خاص تعویض کنند. همین موضوع باعث شده است که رانندگی برای بسیاری از رانندگان با این گیربکس ها خسته کننده شود. به همین دلیل بعضی از شرکت های خودروسازی که خودروهایی مجهز به گیربکس های CVT تولید می کنند، برای رفع مشکل خسته کنندگی رانندگی با خودروهای خود، قابلیت تعویض دستی دنده را نیز به خودروهای خود اضافه می کنند.

شیفتر دنده چگونه کار می کند؟

در نتیجه، اگر خودروی شما به گیربکس CVT مجهز باشد و در عین حال بتوانید به صورت دستی دنده خودرو خود را عوض کنید، دیگر نه رانندگی مثل رانندگی با سیستم های اتوماتیک CVT خسته کننده است و نه دیگر تعویض دنده زحمت خاصی دارد. به این گیربکس ها، گیربکس های تیپ ترونیک می گویند.

اهرمی که پشت فرمان نصب می‌شود و راننده می‌تواند به کمک آن دنده را تعویض کند، همان شیفتر دنده است. شیفتر دنده لذت و هیجان رانندگی را برای هر راننده ای چند برابر می کند. شیفتر دنده به شکل یک پدال است. یک طرف پدال برای بالا بردن دنده و طرف دیگر برای کاهش دنده استفاده می شود. شیفتر دنده را معمولا جایی نصب می‌کنند که هم وضعیت قرار گیری دست روی فرمان را تغییر ندهند. البته دسترسی آسان به شیفتر دنده نیز بسیار مهم است. علاوه بر این، مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت این پدال نیز در برابر ضربه و فشار بسیار مقاوم است. به همین دلیل، شیفتر دنده از دوام بالایی برخوردار است.

معایب شیفتر دنده چیست؟

شیفتر دنده مانند هر تکنولوژی و فناوری که مزیت های زیادی دارد، معایب و ضعف هایی نیز دارد. یکی از معایب اصلی شیفتر دنده در حالت اتوماتیک رخ می دهد. زمانی که شما از شیفتر دنده در حالت اتوماتیک استفاده می کنید، مشکلی در عملکرد گیربکس به وجود می آید. همچنین استهلاک گیربکس افزایش می یابد.

یکی دیگر از نقص های شیفتر دنده افزایش دمای گیربکس است. در صورتی که در حالت اتوماتیک از شیفتر استفاده شود دمای گیربکس بالا می‌رود. بالا رفتن دمای گیربکس موجب ایجاد حساسیت در گیربکس می‌شود. برای رفع این مشکل باید به طور منظم روغن گیربکس را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید :  مقایسه پژو 2008 و سیتروئن C3

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

 

به این مطلب امتیاز دهید