وبلاگ
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو

گواهینامه پایه یک

اکثر مردم در ایران گواهینامه پایه سه دارند. مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو با مراحل دریافت گواهینامه پایه سه که اکثریت مردم با آن آشنا هستند، چندان تفاوتی ندارد و شما برای دریافت گواهینامه پایه یک و دو همانند گواهینامه پایه سه باید دروه های آموزشی نظری و عملی معینی را بگذرانید.

از نظر کاربرد، گواهینامه پایه سه کاربرد بیشتری از گواهینامه پایه یک و دو دارد. زمانی که شما گواهینامه پایه سه داشته باشید، اجازه رانندگی با خودروهای سواری معمولی را دارید. اما گواهینامه پایه یک و دو با گواهینامه پایه سه متفاوت است. گواهینامه رانندگی پایه یک زمانی به کار شما می آید که بخواهید با ماشین های سنگین رانندگی کنید و گواهینامه پایه دو برای رانندگی با ماشین های نیمه سنگین است.

منظور از ماشین های سنگین، ماشین های باربری بیش از ۶ تن بار و مسافربری بیش از ۲۶ نفر است. از طرف دیگر، ماشین های نیمه سنگین ماشین های باربری تا ظرفیت ۶ تن بار و مسافربری تا ظرفیت ۲۶ نفر است. به طور کلی، مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو با مراحل دریافت گواهینامه پایه سه تفاوتی ندارد.

گواهینامه پایه یک

از آن جا که گواهینامه پایه یک برای رانندگی با ماشین های سنگین مثل کامیون و اتوبوس است، آزمون عملی گواهینامه پایه یک با کامیون و اتوبوس مسافربری گرفته می شود. برای آن که در آزمون عملی گواهینامه پایه یک نمره قبولی را کسب کنید، باید تمام نکاتی که در کلاس های نظری به شما گفته می شود را به خاطر بسپارید و به آن ها دقت کنید. همچنین اگر در مورد موارد فنی ماشین های سنگین مثل کامیون، تریلی و اتوبوس اطلاعات اضافی داشته باشید، کار شما در آزمون عملی راحت تر خواهد بود و احتمال قبولی شما بیشتر می شود.

شرایط اخذ گواهینامه پایه یک

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، شرایط و مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو با شرایط و مراحل دریافت گواهینامه پایه سه چندان تفاوتی ندارد. تفاوت اصلی شرایط دریافت گواهینامه پایه یک با گواهینامه پایه سه این است که برای دریافت گواهینامه پایه سه، داشتن حداقل ۱۸ سال کافی است. اما اگر بخواهید برای دریافت گواهینامه پایه یک اقدام کنید، باید حداقل ۲۵ سال سن داشته باشید.

شما برای اخذ گواهینامه پایه یک باید همانند گواهینامه پایه سه در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی نمره قبولی را کسب کنید. پس از قبولی در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی، از شما آزمون عملی با ماشین های سنگین گرفته می شود. مسئله دیگری که خیلی از داوطلبان اخذ گواهینامه پایه یک به آن دقت نمی کنند، داشتن اطلاعات فنی درباره ماشین های سنگین مثل اتوبوس، کامیون و تریلی است. هرچه اطلاعات فنی شما در رابطه با ماشین های سنگین بیشتر باشد، شما شانس بیشتری برای دریافت گواهینامه پایه یک خواهید داشت.

شرط دیگر اخذ گواهینامه پایه یک، داشتن گواهینامه پایه دو با گذشت حداقل دو سال از آن است. در ادامه، کاملا مشابه با مراحل دریافت گواهینامه پایه سه، برای دریافت گواهینامه پایه یک شما باید معاینات جسمی مورد نیاز را انجام دهید. تنها محدودیت پزشکی برای اخذ گواهینامه پایه یک، ضعف چشم است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه پایه یک

مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو شباهت زیادی با مراحل دریافت گواهینامه پایه سه دارد. در زیر لیستی از مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه پایه سه برای شما تهیه کرده ایم:

  • اصل گواهینامه پایه دو رانندگی
  • اصل و کپی کارت ملی هوشمند یا تاییدیه ثبت احوال
  • ۸ قطعه عکس
  • اصل و کپی شناسنامه
  • کپی از صفحه توضیحات شناسنامه در صورت لزوم

گواهینامه پایه دو

همانطور که می بینید، مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه پایه یک مدارکی ابتدایی است. در نتیجه، به همراه داشتن آن ها کار سختی نیست. اما بسیاری از داوطلبان اخذ گواهینامه پایه یک اشتباهی ناشیانه انجام می دهند. آن ها در ۸ قطعه عکسی است که تهیه می کنند، شرایط مورد نیاز را رعایت نمی کنند. گاهی اوقات شرایط مورد نیاز برای عکس را رعایت نمی کنند. همین مسئله موجب می شود که در کارهای اداری عقب بیافتند. در زیر لیستی از شرایط مورد نیاز برای ۸ قطعه عکس را تهیه کرده ایم:

  • گردی کامل صورت در عکس باید مشخص باشد.
  • زمینه عکس روشن باشد.
  • خانم ها حجاب کامل اسلامی داشته باشند و عکس آقایان بدون کلاه، کراوات و لباس خاص باشد.
  • عکس باید بدون عینک باشد.

شرایط اخذ گواهینامه پایه دو

گواهینامه پایه دو برای رانندگی ماشین های نیمه سنگین است. ماشین هایی که برای رانندگی گواهینامه پایه دو مورد نیاز است، تنوع زیادی دارند. اگر بخواهیم بعضی از این اتومبیل ها را نام ببریم، می توانیم به آمبولانس، ماشین آتش نشانی، ون و مینی بوس اشاره کنیم. همانطور که در بررسی مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو بیان کردیم، یکی از شرط های دریافت گواهینامه پایه یک، داشتن گواهینامه پایه دو و گذشت حداقل دو سال از آن است.

دریافت گواهینامه پایه دو نسبت به گواهینامه پایه سه دشوارتر است و شرایط پیچیده تری دارد. اما در صورت آشنایی با اصول رانندگی با خودروهای سواری، مراحل دریافت گواهینامه پایه دو برای شما ساده تر خواهد بود و از دشواری آن کاسته خواهد شد.

شما برای آن که بتوانید نسبت به اخذ گواهینامه پایه دو اقدام کنید، باید حداقل ۲۳ سال داشته باشید. همچنین، شرط دیگر دریافت گواهینامه پایه دو داشتن گواهینامه پایه سه و حداقل گذشت دو سال از آن است. یکی دیگر از شرط های دریافت گواهینامه پایه دو، گواهی سلامت جسمانی و عدم اعتیاد است. همچنین باید اصل گواهینامه های دیگر مثل گواهینامه موتور را نیز ارائه دهید. برای دریافت گواهینامه پایه دو باید دوره های تئوری و عملی مورد نیاز را بگذرانید. همچنین باید در آزمون آیین نامه نمره قبولی را کسب کنید.

مراحل اخذ گواهینامه پایه یک و دو

آزمون عملی گواهینامه پایه دو با خاور و مینی بوس گرفته می شود. برای موفقیت در این آزمون بهتر است با نکات آیین نامه راهنمایی و رانندگی آشنا شوید. شما می توانید این اصول را در جلسات عملی اجرا کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پایه دو

  • اصل گواهینامه پایه سه با ۶ ماه اعتبار
  • اصل و کپی شناسنامه
  • کپی از صفحه توضیحات شناسنامه در صورت لزوم
  • ۸ قطعه عکس تمام رخ با پس زمینه روشن و بدون عینک
بیشتر بخوانید :  بهترین تعمیرگاه های خودرو در تهران (خارجی)

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید