وبلاگ
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

خودروی هیبریدی چیست؟ (بررسی کامل)

هیبرید چیست؟

صنعت خودروسازی روز به روز در حال پیشرفت و معرفی خودروهای جدید به بازار است. به دلیل تنوع گسترده‌ای که این صنعت پیدا کرده است، بسیاری از مشتریان در انتخاب خودرو مناسب دچار مشکل می‌شوند و با بسیاری از خودروهای جدید و کارایی آن‌ها آشنا نیستند. یکی از انواع خودروهایی که امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، خودروهای هیبریدی هستند. اگر به طور دقیق نمی‌دانید که خودروی هیبریدی چیست و یا مطمئن نیستید که برای شما مناسب است یا خیر، بهتر است ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

هیبرید چیست؟

قبل از آن که به تعریف خودروی هیبریدی بپردازیم، بهتر است که شما را با مفهوم هیبرید آشنا کنیم. اگر بخواهیم با زبان ساده توضیح دهیم که هیبرید چیست، باید بگوییم که در یک ماشین هیبرید حداقل یک موتور الکتریکی با یک موتور بنزینی ترکیب شده است تا ماشین به حرکت درآید. همچنین در ماشین هیبریدی، سیستم انرژی را از طریق ترمز احیاکننده بازیابی می‌کند.

البته خودروهای هیبریدی با یکدیگر تفاوت دارند. در بعضی از ماشین‌های هیبریدی، موتور برق است که تمامی کارها را انجام می‌دهد و در بعضی ماشین‌ها مسئولیت تمامی کارها برعهده موتور گازی قرار دارد و گاهی اوقات هم هر دو موتور با هم کار می‌کنند تا اتومبیل به حرکت درآید. نتیجه ترکیب شدن یک موتور الکتریکی با یک موتور بنزینی در ماشین هیبرید این است که بنزین کمتری مصرف شده و در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. افزودن نیروی الکتریکی حتی می‌تواند عملکرد را در بعضی موارد افزایش دهد.

رانندگی با خودروی هیبریدی از نظر کارایی مشابه رانندگی با خودروهای معمولی است. هیبریدی‌ها به طور خودکار باتری هیبریدی خود را شارژ می‌کنند و نیاز به ایستگاه شارژ خارجی یا نگرانی در مورد رانندگی‌ها با مسافت طولانی را از بین می‌برند.

هیبرید چیست؟

روش کار خودروی هیبریدی چیست؟

در یک ماشین هیبرید، الکتریسیته از یک بسته باتری ولتاژ بالا که این بسته باتری جدا از باتری ۱۲ ولتی معمولی خودرو است، می‌آید که با گرفتن انرژی ناشی از کاهش سرعت که معمولاً در اثر گرمای تولید شده به‌وسیله ترمزها در خودروهای معمولی از دست می‌رود، دوباره پر می‌شود. این امر از طریق سیستم ترمز احیا کننده اتفاق می‌افتد.

دیگر نکته‌ای که در پاسخ به سؤال «هیبریدی چیست؟» بهتر است به آن بپردازیم، این است که ماشین‌های هیبریدی از موتور گازی برای شارژ و نگهداری باتری استفاده می‌کنند. شرکت‌های خودروسازی از طرح‌های هیبریدی متفاوتی برای انجام مأموریت‌های مختلف استفاده می‌کنند که این شرکت‌ها معمولاً در طرح‌های هیبریدی خود به دنبال حداکثر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های خودرو تا حد ممکن هستند.

ماشین هیبریدی از مزیت‌های زیادی برخوردار است. در واقع، همین فواید و مزیت‌های خودروهای هیبریدی موجب شده است که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی به ساخت ماشین هیبریدی روی‌آورند. در ادامه لیستی از مزایای خودروهای هیبریدی را برای شما تهیه کرده‌ایم.

مزایای هیبریدی چیست؟

 

  • سازگار با محیط زیست

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت‌های خودروهای هیبریدی سازگاری بالا سازگاری بالا با محیط زیست است. کارکرد خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی که با سوخت مایع کار می‌کنند، «سبزتر» است. همین موضوع باعث شده است که دوستداران محیط زیست از خودروهای هیبریدی به طرز گسترده‌ای حمایت کنند.

  • مزایای مالی

چون خودروهای هیبریدی کارکرد سبزتری نسبت به خودروهای معمولی دارند و مصرف بنزین آن‌ها نیز به‌مراتب کمتر است، تخفیف‌های متعددی برای تشویق مردم به خرید ماشین‌های هیبریدی برای این خودروها ارائه می‌شود.

  • سیستم ترمز احیا کننده

در یک ماشین هیبرید سیستمی وجود دارد که با عنوان «سیستم ترمز احیا کننده» شناخته می‌شود. این سیستم به این صورت کار می‌کند که هر بار که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، به شارژ مجدد باتری کمک می‌کنید. در واقع، یک سیستم داخلی وارد می‌شود که انرژی تولید شده را جذب می‌کند و از آن برای شارژ مجدد باتری استفاده می‌کند.سیستم ترمز احیا کننده در ماشین‌های هیبریدی مدت زمان نیاز برای شارژ مجدد باتری را کاهش می‌دهد و نیاز به انجام این کار به طور مکرر را کاهش می‌دهد.

خودروی هیبرید

  • کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی

همه ما از این مسئله آگاه هستیم که وابستگی به سوخت‌های فسیلی می‌تواند برای بشر مشکلات فراوانی را به وجود آورد. این جاست که خودروهای هیبریدی می‌توانند به کمک بشر بیایند. یک ماشین هیبرید انرژی کمتری مصرف کرده و آلایندگی کمتری نیز تولید می‌کند. نتیجه این امر، آلودگی کمتر و وابستگی کمتر به سوخت‌های فسیلی است. به همین دلیل، استفاده از ماشین هیبریدی در بهبود اقتصاد داخلی نقش زیادی دارد.

انواع هیبرید چیست؟

خودروهای هیبریدی از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و معایب و مزایای متفاوتی دارد. در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با انواع خودروهای هیبریدی آشنا کنیم.

  • هیبرید موازی

هیبرید موازی متداول‌ترین طراحی در بین خودروهای هیبریدی به شمار می‌آید. در هیبرید موازی، موتور یا موتورهای الکتریکی و موتور بنزینی در یک گیربکس مشترک قرار گرفته‌اند که دو منبع نیرو را با هم ترکیب می‌کنند. این گیربکس می‌تواند اتوماتیک، دستی یا گیربکس متغیر پیوسته (CVT) باشد.

یکی از محبوب‌ترین گیربکس‌ها در هیبرید موازی، گیربکس CVT است. وظیفه این گیربکس تقسیم قدرت است که به‌وسیله دو شرکت بزرگ خودروسازی Toyota Prius و Chevrolet Volt مورداستفاده قرار می گیرد. نوع گیربکس و اندازه موتور بنزینی دو فاکتور اصلی در کیفیت یک هیبرید موازی محسوب می‌شوند. اگر بخواهیم برندهایی که از طراحی موازی در خودروهای هیبریدی خود استفاده می‌کنند را به شما معرفی کنیم، می‌توانیم تویوتا، لکسوس، هیوندای، کیا، فورد، هوندا، لینکلن، نیسان و اینفینیتی را نام ببریم.

هیبرید چیست

 

  • هیبرید سری

در این مدل از ماشین‌های هیبریدی، موتور یا موتورهای الکتریکی مسئولیت فراهم کردن تمام نیروی رانش را برعهده دارند و هرگز ارتباط مکانیکی فیزیکی بین موتورها و چرخ‌ها به وجود نمی‌آید. وظیفه موتور بنزینی در هیبرید سری، تنها شارژ باتری است.

در واقع، هیبرید سری یک خودروی الکتریکی است که شتاب آن نسبت به هیبرید موازی نرم‌تر و قدرتمندتر است. در طراحی سری از خودروهای هیبریدی ممکن است هنگامی که ماشین با سرعت ثابت در حال حرکت است، دور موتور بالا رود که برخی این رفتار را نگران‌کننده می‌دانند. یکی از معروف‌ترین خودروهای هیبریدی از نوع سری، خودروی BMW i3 است.

  • هیبریدی Plug-In

هیبریدی Plug-In همان هیبریدی معمولی است با این تفاوت که در هیبریدی Plug-In از یک بسته باتری بسیار بزرگ‌تر استفاده شده است که این بسته باتری بزرگ مثل یک ماشین الکتریکی باید با استفاده از منبع خارجی شارژ شود.

بیشتر بخوانید :  گیربکس اتوماتیک رو تعویض کنیم یا تعمیر؟

این نوع از خودروهای هیبریدی امکان رانندگی طولانی‌مدت به صورت تمام الکتریکی را فراهم می‌کند و می‌تواند مصرف سوخت را به میزان چشمگیری کاهش دهد. در واقع، اگر رفت‌وآمد کوتاهی داشته باشید و شبانه شارژ کنید، بیشتر اوقات با برق کار خواهید کرد.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید