وبلاگ
۲۱ اسفند ۱۴۰۰

استاندارد آلایندگی یورو ۵ چیست؟

استاندارد آلایندگی یورو 5 چیست

استاندارد آلایندگی یورو ۵

با آلوده‌تر شدن هوای کلان‌شهرها، استاندارد آلایندگی یورو ۵ دارای اهمیت بسزایی شد. از قرن بیستم تا به امروز، با هجوم خودرو‌ها به خیابان‌ها، پدیده آلودگی هوا تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی دوست‌داران محیط زیست شده است. در سال‌های اولیه، روند تولید خودروها به‌گونه‌ای بود که کارخانجات فقط به فکر تولید خودروهای بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر بودند. آنها به میزان تولید آلاینده‌ها توسط خودروهای تولیدی و بلایی که بر سر محیط‌زیست می‌آمد، اهمیتی نمی‌دادند.

هرچه تعداد خودروها بیشتر میشد، آلاینده‌ها در مطالعات جوی افزایش یافته و مشاهده‌ی آن آسان‌تر بود. در همان زمان، دولت‌ها به‌همراه نهادهای قانون‌گذار در سراسر دنیا، به دنبال راهی برای کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها توسط وسایل نقلیه بودند. موضوع آلاینده‌های ناشی از سوخت، توجه همه کشورهای جهان را به خود جلب کرده است. ازاینرو، برخی کشورها برای حد مجاز آلایندگی استانداردهایی تعریف کرده‌اند.  کشورهای اتحادیه اروپا، طی اقدامی برای مهار آلودگی هوا،  استاندارد آلایندگی یورو ۵ را برای وسایل نقلیه مسافری و همچنین تجاری سبک، تصویب کردند.

استاندارد یورو چیست؟

به منظور کاهش آلاینده‌ها، در کشورهای اتحادیه اروپا، برای انتشار گازهای آلاینده توسط خودروهای فروخته‌شده، استانداردی تدوین شده که به استاندارد آلایندگی یورو معروف است. استانداردهای آلایندگی اروپا، حداکثر مقدار مجاز برای انتشار گازهای آلاینده خودروهای جدید در کشورهای اتحادیه اروپا را تعریف می‌کنند.

برای کاهش آلاینده‌ها، خودروهای سبک در اتحادیه اروپا، باید استانداردهای آلایندگی یورو ۱، یورو ۲، یورو ۳، یورو ۴ و یورو ۵ را رعایت کنند. این استانداردها برای خودروهای سنگین به‌جای عدد، با شماره‌های رومی مشخص می‌شوند (یورو I، یورو II و غیره).

در زیر، استانداردهای یورو و زمان اجرای آنها در اتحادیه اروپا و وسایل نقلیه هدف برای هر یک ذکر شده است:

  • استاندارد آلایندگی یورو ۱ در سال ۱۹۹۳  برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک تصویب شد.
  • استاندارد آلایندگی یورو ۲ در سال ۱۹۹۶ برای موتورسیکلت تصویب شد.
  • استاندارد آلایندگی یورو ۳ در سال ۲۰۰۰ برای موتورسیکلت تصویب شد.
  • استاندارد آلایندگی یورو ۴ در سال ۲۰۰۵  برای انواع وسایل نقلیه تصویب شد.
  • استاندارد آلایندگی یورو ۵ در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸  برای وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک تصویب شد.
  • استاندارد آلایندگی یورو ۶ در سال ۲۰۱۴  برای وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک تصویب شد.

استاندارد آلایندگی یورو ۵ چیست؟

در سال ۲۰۰۹، یعنی زمانی که علاوه بر گازهای تولیدی توسط خودرو، ذرات معلق خروجی نیز مورد‌توجه قرار گرفتند، استاندارد آلایندگی یورو ۵ شکل گرفت. این استاندارد بر انواع وسایل نقلیه متشکل از بنزین و دیزل و موتور و گاز متمرکز است. این استاندارد نسبت به یورو ۴، تغییر حائز اهمیتی در بخش تولید ذرات معلق ایجاد کرد. استاندارد آلایندگی یورو ۵ نسبت به یورو ۴ سخت‌گیری بیشتری داشت. در خودروهایی با موتور تزریق مستقیم سوخت یا GDI و خودروهای دیزلی، استاندارد آلایندگی یورو ۵ در مقایسه با استاندارد یورو ۴ پیشرفت‌های قابل توجهی داشت. استاندارد یورو ۵ بیشتر روی آلایندگی اکسید نیتروژن و ذرات معلق PM تمرکز می‌کند.

همچنین طبق استاندارد آلایندگی یورو ۵ ، در تمامی خودرو‌های دیزلی باید از فیلتر DPF استفاده شود. با استفاده از این فیلترها ذرات جامد تا ۹۹ درصد جذب می‌شوند. علاوه براین، براساس استاندارد آلایندگی یورو ۵ خودروهای بنزینی مجهز به پیشرانه‌های GDI نیز ملزم به استفاده از فیلتر ذرات معلق شدند.

استاندارد یورو ۵ شامل چه مواردی است؟

استاندارد آلایندگی یورو ۵ شامل انتشار مونوکسید کربن (CO)، هیدروکربن‌ها (THC)، هیدروکربن‌های بدون متان (NMHC)، اکسیدهای نیتروژن (NOx)و ذرات معلق (PM) می‌شود. البته بهتر است بدانید که برای انواع مختلف خودرو، استانداردهای مختلفی در نظر گرفته شده است.

سوخت یورو ۵

در بنزین یورو ۵ ، حداکثر مقدار مجاز انتشار گاز، باید درصدهای زیر را داشته باشد:

  • حداکثر مقدار آروماتیک ۳۵ درصد باشد.
  • حداکثر مقدار الفین ۱۸ درصد باشد.
  • حداکثر مقدار بنزن ۱ درصد باشد.
  • حداکثر مقدار اکسیژن ۷/۲ درصد باشد.
  • حداکثر مقدار سولفور ۱۰ ppm باشد.
  • عاری از هرگونه سرب باشد.

استاندارد یورو ۵ در ایران

منوط به قانون هوای پاک در ایران، تا سال ۱۳۹۸تمام خودروهای داخلی باید خود را به استاندارد آلایندگی یورو ۵  می‌رساندند. به خاطر وجود تحریم‌ها، این قانون تا فروردین سال ۹۹ به تاخیر افتاد. در سال‌های اخیر، تلاشهای زیادی برای رسیدن به استاندارد آلایندگی یورو ۵ از طرف شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا شکل گرفت. البته این شرکت‌های خودروسازی برای رسیدن به کیفیت‌های مشخص شده در استاندارد آلایندگی یورو ۵ مشکلاتی نیز داشته‌اند.

خودروهایی با استاندارد یورو ۵ در ایران‌خودرو

شرکت ایران‌خودرو از آذر ۱۳۹۸ تصمیم گرفت تا از بین تولیدات متنوع خودش، پژو ۲۰۶ تیپ دو را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید کند. دیگر محصولات شرکت مثل خانواده ۲۰۶، سمند، دنا، رانا، پژو پارس و ۴۰۵ با یورو ۵ استاندارد شده یا در آینده خواهند شد.

خودروهایی با استاندارد یورو ۵ در سایپا

برخلاف شرکت ایران‌خودرو، شرکت خودروسازی سایپا فعالیت کمی در زمینه‌ی استانداردسازی خودروها با استاندارد آلایندگی یورو ۵ داشته است. گروه خودروسازی سایپا از سال ۱۳۹۵ برای بهبود کیفیت محصولاتش، تلاش کرد تا پیشرانه‌های یورو ۵ تولید کند. تصمیم براین شد تا در سال ۱۳۹۸، خودروهای تیبا و ساینا و کوییک مجهز به پیشرانه یورو ۵ شوند. اما تحریم‌های اعمال‌شده قدرت‌های جهانی، تبدیل به مانعی برای تحقق این هدف شد. چند سال بعد از آغاز پروژه، سایپا موفق ‌شد درصد کمی از محصولات، مثل ساینا و کوییک را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید کند. این شرکت علاوه‌بر کاهش مصرف سوخت دو محصول ساینا و کوییک، سیستم کنترل پیشرانه آنها را ارتقا داده و به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهزکرد.با این وجود، باید برای تولید بیشتر خودروها با این استاندارد، تلاش شود تا به سطح کیفی مورد انتظار برای ارتقای محیط‌زیست دست یابیم.

سوخت با  استاندارد یورو ۵  در ایران

بنزین تولیدی در کشور در حال حاضر از استاندارد یورو ۴ برخوردار می‌باشد. به‌خاطر تفاوت اندکی که بین بنزین یورو۴ و ۵ وجود دارد، مسئولین معتقدند خودروهایی با استاندارد یورو۵ نیز می‌توانند، از بنزین یورو ۴ استفاده کنند.

استاندارد آلایندگی یورو ۵  در خودروهای بنزینی

  • میزان کربن مونوکسید ۰/۱ g/km   باشد.
  • میزان هیدروکربن‌ها ۱۰/۰ g/km باشد.
  • میزان اکسید نیتروژن ۰۶/۰ g/km   باشد.
  • میزان تیتانیوم ۰۰۵/۰g/km    باشد(فقط تزریق مستقیم).

استاندارد آلایندگی یورو ۵  در خودروهای دیزلی

  • میزان کربن مونوکسید ۵۰/۰ g/km    باشد.
  • میزان اکسید نیتروژن و هیدروکربن‌ها ۲۳/۰  g/km باشد.
  • میزان تیتانیوم ۰۰۵/۰ g/km   باشد.
بیشتر بخوانید :  راهنمای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید