وبلاگ
۱۹ فروردین ۱۴۰۳

تسمه تایم خودرو و نقش و عملکرد آن در خودرو

تسمه تایم خودرو و نقش و عملکرد آن در خودرو

تسمه تایم خودرو جزء ضروری موتور احتراق داخلی است. این اطمینان را به راننده می‌دهد که سوپاپ‌ها و پیستون‌های خودرو به‌درستی کار می‌کنند. یک خطای جزئی در تسمه تایم، می‌تواند منجر به بروز مشکلی بزرگ در موتور شود که اگر به‌موقع حل نشود، تعمیر و درست‌کردن آن هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

تسمه تایم یک تسمه محرک است که چرخ‌دنده میل بادامک را به میل‌لنگ موتور خودرو متصل می‌کند. حرکت این دو قسمت موتور به‌واسطه عملکرد چرخشی تسمه تایم با هم هماهنگ می‌ماند. چرخش‌های حاصل از میل‌لنگ به پیستون‌های خودرو اجازه می‌دهد تا شروع به حرکت کنند و باعث باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها شوند. این حرکت هم‌زمان سوپاپ‌ها و پیستون‌ها، منجر به عمل احتراق می‌شود.

تسمه تایم که به‌عنوان تسمه لاستیکی نیز شناخته می‌شود، در واقع از یک ماده کامپوزیت ساخته شده و برای طول عمر و دوام بیشتر، با نخ نایلونی تقویت شده است. بااین‌وجود، چون به‌طور دائمی تحت‌فشار است و در دماهای بالا کار می‌کند، ممعمولاً دوام طولانی‌مدت ندارد.

اگر کارکرد تسمه تایم متوقف شود چه اتفاقی می‌افتد؟

تسمه تایم خودرو زمان‌بندی کل سیستم خودرو را حفظ و عملکرد آن را بهینه می‌کند. زیرا وجود تسمه تایم تضمین می‌کند که همه چیز در لحظه مناسب اتفاق بیفتد. اگر حرکت تسمه تایم متوقف شود، کل سیستم ماشین احتمالاً از کار می‌افتد. خرابی تسمه در نهایت به موتور آسیب می‌رساند.

اگر تسمه تایم حین حرکت خودرو پاره شود یا بشکند، میل‌لنگ و میل بادامک از همگامی خارج می‌شوند. ازآنجا‌‌که اکثر خودروهای مدرن دارای موتور تداخلی هستند، میل‌لنگ در چنین شرایطی درحالی‌که میل بادامک شده، به کار خود ادامه می‌دهد. این بدان معنی است که پیستون‌ها بالا می‌روند، اما سوپاپ‌ها باز نمی‌شوند و در نتیجه  بین شان برخورد ایجاد می‌شود. در نهایت، پیستون‌ها یا سوپاپ‌ها تاب می‌یابند و آسیب جدی به موتور وارد می‌شود. بسته به مدل وسیله نقلیه، تعمیر موتور می‌تواند هزینه‌های متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین، بسیار مهم است که تسمه تایم خود را چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

تسمه تایم خودرو

تسمه تایم خودرو چقدر عمر می‌کند؟

دانستن زمان تعویض تسمه تایم خودرو بسیار مهم است. به‌طورکلی، شما باید آن را پس از طی مسافت‌های مشخصی که توسط سازنده خودرو توصیه شده است، تعویض کنید. این فاصله برای وسایل نقلیه مختلف متفاوت است؛ اما معمولاً بین ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر است. فواصل دقیقی که پس از آن باید تسمه تایم خودرو شما تعویض شود، در دفترچه راهنمای سازنده خودرو ذکر شده است. بااین‌حال، گاهی اوقات ممکن است تسمه تایم خودرو قبل از بازه زمانی تعیین شده آسیب ببیند یا از بین برود. ازآنجا‌که بی‌توجهی به تعویض آن می‌تواند منجر به آسیب‌های عمده از جمله خرابی موتور شود، باید فوراً آن را تعویض کنید.

 

علائم هشداردهنده بد کار کردن تسمه تایم خودرو چیست؟

متأسفانه، قبل از این‌که مسافت مشخص‌شده طی شود، ممکن است مشکلاتی برای تسمه تایم خودرو اتفاق بیفتد. یکی از این موارد می‌تواند گرمای بیش از حد باشد که باعث می‌شود تسمه ترک بخورد یا از دنده‌ها خارج شود. این اتفاق باعث ایجاد خرابی در موتور می‌شود. برخی از علائم هشداردهنده وجود دارد که با دانستن آن‌ها می‌توان از آسیب‌دیدن تسمه تایم خودرو جلوگیری کرد.

 

تسمه تایم خودرو

صداهای غیر‌معمول و غیر‌منتظره از درون موتور خودرو

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای شناسایی یک مشکل، گوش‌دادن به صداهای غیرعادی است که از وسیله نقلیه منتشر می‌شود. همه افراد با صدای موتور ماشین خود در حالت عادی آشنا هستند. بااین‌حال، هنگامی که صداهای غیرعادی از زیر کاپوت می‌آید، وقت آن است که اقدامات احتیاطی را انجام دهید. صدای تیک‌تاک مکرر و مداوم که از موتور شنیده می‌شود، نشان‌دهنده مشکل در تسمه تایم خودرو است. درصورتی‌که صدا شبیه تق‌تق محکم چرخ (دوچرخه) باشد، مشکل می‌تواند از دندانه‌های تسمه باشد که بین چرخ‌دنده‌ها می‌چرخد.

نشتی روغن

نشت روغن از جلوی موتور معمولاً به‌علت معیوب بودن تسمه تایم است. این پدیده می‌تواند باعث مسدود شدن ظرف روغن شود و از گردش مناسب روغن در خودرو جلوگیری کند. همچنین ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب جدی به آن شود.

هزینه تعویض تسمه تایم خودرو

تعویض تسمه تایم خودرو فرایندی پیچیده است و ممکن است زمان زیادی صرف انجام صحیح آن شود. هزینه تسمه تایم با توجه ‌به نوع مدل خودرو می‌تواند قیمت‌های متفاوتی داشته باشد. علاوه بر این، فرآیند تعویض، یک کار پیچیده و طولانی است و بسته به نوع خودرو حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشد. همچنین، اگر وب‌سایت‌های فروش قطعات یدکی خودرو مانند وب‌سایت لوازم یدکی نظری (استوک یدک) را بررسی کنید، خواهید دید که تسمه تایم ها با کیت‌های پمپ آب فروخته می‌شوند. زیرا این دو (تسمه تایم و پمپ آب) در مجاورت یکدیگر قرار دارند و طول عمرشان هم مشابه است. اکثر مکانیک‌ها هر دو را به طور هم‌زمان جایگزین می‌کنند؛ زیرا رسیدن به تسمه تایم زمان زیادی می‌برد.

 

انواع تسمه تایم خودرو

انواع تسمه تایم خودرو

مواد متعددی در طراحی و ساخت تسمه‌های تایم در طول سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و تحقیقات به‌طور مستمر برای توسعه ‏جایگزین‌های جدید، قوی‌تر، کم مصرف‌تر و پر سروصدای کمتر ادامه دارد. ‏

تسمه تایم لاستیکی

تسمه تایم های لاستیکی دارای استاندارد سنتی هستند که به‌صورت گسترده در بسیاری از محیط‌ها و کاربردها استفاده می‌شود. اکثر کمبل‌های موتور احتراق داخلی، مانند آن‌هایی که در اکثر خودروها استفاده می‌شوند (و قطعاً هرکدام بیش از یک دهه پیش‌ساخته شده‌اند) از تسمه تایم ساخته شده از لاستیک استفاده می‌کنند.

تسمه تایم پلی‌اورتان

تسمه تایم های پلی‌اورتان به‌عنوان وسیله‌ای برای انتقال نیرو، راه‌حلی بادوام و بسیار کم‌مصرف برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف در بخش‌ها و صنایع گوناگون عرضه می‌شوند. آن‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به لاستیک دارند و نسبت به تنظیمات دما و مقاومت بنزین رتبه‌بندی می‌شوند.

تسمه تایم های ساخته شده از پلی‌اورتان، همچنین دارای ظرفیت بارگذاری بالا و مقاومت کششی قابل‌توجه هستند. آن‌ها در برابر روغن، مواد شیمیایی و سایش مقاوم هستند و تمیزکردن و نگهداری‌شان هم آسان است. این مزیت‌ها، آن‌ها را به گزینه‌ای محبوب برای بسیاری از انواع سامانه انتقال قدرت و سیستم‌های نوار نقاله غلتکی، مانند نوار نقاله‌های شفت خطی تبدیل می‌کند.

تعویض تسمه تایم خودرو چگونه انجام می‌شود؟

تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف متفاوت و به نحوه طراحی موتور و محل قرارگیری قطعات مربوط است. در خودروهای جدید که موتور آن‌ها به‌صورت عرضی قرار دارد، شرایط تعویض فرق می‌کند. البته باید از ابزار مناسب و بویژه مهارت کافی برخوردار باشید؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباه باعث می‌شود زیانی جبران نشدنی به خودرو وارد شود. برای تعویض، باید از آچارهای رینگی و دوسر تخت ۲۱ تا ۲۳ میلی‌متری همراه با جک استفاده کرد.

بیشتر بخوانید :  آشنایی با علائم خرابی شمع خودرو و نحوه عیب یابی آن

نتیجه‌گیری

تسمه تایم خودرو یکی از اجزای اساسی و مهم خودرو است که پارگی و یا خراب‌شدن آن می‌تواند خسارت زیان‌باری را برای مالک خودرو داشته باشد و به موتور آسیب بزند. تسمه تایم، انواع مختلفی دارد و زمان تعویض آن بسته به مدل خودرو است و مسافتی که در دفترچه راهنمای آن نوشته شده است. برای خرید و داشتن اطلاعات بیشتر از نحوه کار و نوع تسمه ای که برای خودروتان مناسب است، می‌توانید به وب‌سایت لوازم یدکی نظری مراجعه کنید یا با کارشناسان این وب‌سایت تماس بگیرید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید