وبلاگ
۹ مرداد ۱۴۰۰

آشنایی با سیستم اگزوز خودرو و عملکرد آن

آشنایی با سیستم اگزوز خودرو

بی شک شما هم به پشت اتومبیل به اگزوز دقت کرده اید و و شاهد خارج شدن دود ماشین از آن شده اید. اما در این پست قرار است که به طور کامل با هم به سراغ آشنایی با سیستم اگزوز خودرو برویم و این قطعه‌ی بسیار مهم را بررسی کنیم. پس برای اینکه در مورد سیستم اگزوز خودرو همه چیز بدانید پیشنهاد می‌ کنیم که این پست را از دست ندهید.

سیستم اگزوز خودرو چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

یکی از مهم‌ ترین قطعات یک وسیله ی نقلیه چه خودرو های سواری، چه موتور سیکلت و چه خودرو های سنگین، اگزوز می باشد. از آنجایی که موتور خودرو برای روشن شدن به سوخت نیاز دارد و این سوخت باید بسوزد از این رو طی روند احتراق در سیلندر، واکنش‌ های شیمیایی رخ داده و در نتیجه گاز و آلاینده‌ های زیادی ایجاد می‌ کند. چنانچه گاز ها و آلاینده‌ های حاصل از احتراق از قسمت سیلندر خودرو خارج نشود بی شک ماشین منفجر خواهد شد.

درست مانند یک دیگ پر از آبی که به جوش آمده و بخار‌ های آن راهی برای فرار ندارند. در این صورت باید سیستمی باشد که تمامی گاز های حاصل از واکنش شیمیایی در سیلندر خودرو را به سمت بیرون هدایت کند. اگزوز نیز دقیقا همین سیستم است و چنین وظیفه ای دارد. به کمک سیستم اگزوز خودرو، زمانی که موتور خودرو گرم می‌ شود و عمل احتراق رخ می‌ دهد؛ هوای داغ به همراه آلاینده ها به بیرون منتقل می‌ شوند.

آشنایی با سیستم اگزوز خودرو

بررسی بخش‌ های سیستم اگزوز خودرو

سیستم اگزوز خودرو به ۶ بخش اصلی تقسیم می‌ شوند. این بخش‌ ها عبارتند از:

  1. بخش منیفولد خروجی
  2. بخش لوله‌ های رابط اگزوز
  3. بخش لوله اگزوز
  4. بخش انباره اگزوز (صدا خفه‌کن)
  5. بخش لوله پخش‌کننده دود
  6. کاتالیست

بررسی بخش منیفولد خروجی سیستم اگزوز

منیفولد خروجی وظیفه ی انتقال گاز هایی محفظه احتراق به سمت لوله‌ های اگزوز را بر این بخش از سیستم اگزوز خودرو، از جنس چدن و یا از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده اند تا در برابر حرارت، رطوبت و ضربه بسیار مقاوم باشند. لازم به ذکر است که اگر خودرو به ازای هر سیلندر از یک منیفولد نیز بهره مند شده اند که در نهایت تمامی آن‌ ها به سر یک لوله متصل می‌ باشند. سطح تماس منیفولدها با ماشین کاری تخت بر سر سیلندر ها منطبق شده و برای جلوگیری از هرگونه نشتی از آن، یک واشر از جنس مس و مواد نسوز بر سر آن قرار داده شده است.

 

بررسی و لوله های رابط اگزوز

همانطور که گفته شد منیفولد ها وظیفه دریافت دود و گاز ناشی از احتراق و انتقال آن به لوله های اگزوز را دارد. حال این لوله های اگزوز می باشد که هوای داغ همراه با آلاینده های دریافتی از منیفولد ها به سمت لوله های رابط اگزوز هدایت می‌ کند. در واقع لوله‌ های رابط اگزوز، درست بین منیفولد دود و سر اگزوز تعبیه شده است. در بعضی از خودرو ها لوله‌ های رابط اگزوز برای بالا بردن سطح مقاومتشان و کاهش صدای گاز خروجی از چند لایه ساخته شده اند. به طور مثال در لوله های سه لایه، بین دو لایه ی فلزی یک لایه پلاستیکی قرار داده اند که به کمک آن شدت صدای حاصل از خروج گاز ها کاهش پیدا کرده است.

بررسی و لوله های رابط اگزوز

لوله‌ های پخش کننده دود اگزوز

لوله های پخش کننده دود اگزوز خارج شده از منیفولد، کاتالیست، لوله رابط و انباره را به سمت بیرون از خودرو هدایت می‌ کند. لازم به ذکر است که خودروهای مدرن امروزی به دلیل داشتن چند سیلندره بودن و داشتن موتور هایی قدرتمند به چند لوله اگزوز مجهز شده اند. این لوله‌ ها از جنس فولاد بوده و در مقابل حرارت، رطوبت و… مقاوم می‌ باشند. لازم به ذکر است که طراحی این بخش از سیستم اگزوز خودرو بسیار اهمیت دارد. چرا که اگر لوله‌ های پخش دود به خوب طراحی نشود، قطعا در شتاب و کارکرد موتور اثر منفی می‌ گذارند.

بررسی کاتالیست خودرو

همانطور که می‌ دانید گاز های حاصل از سوختن و احتراق در خودرو جز آلاینده‌ های خطرساز برای محیط زیست محسوب می‌ شوند. خروج گازهایی کربن مونوکسید، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن باعث آلودگی بیش از حد هوای خواهد شد. اما به کمک کاتالیست از ورود آلاینده‌ های سمی به محیط زیست تا حدی جلوگیری می‌ شود. این قطعه به دلیل اینکه ، به دمای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند، در همان قسمت اولیه سیستم اگزوز و بعد از منیفولد در خودرو تعبیه می‌ شوند.

 اما متاسفانه تمامی خودرو ها به چنین قطعه ای مجهز نیستند و برخی تصور می‌ کنند که با تعبیه آن در خودرو، شتاب موتور پایین می‌ آید. اما چنین نبوده و این قطعه بدون ایجاد هیچ مشکلی می‌ تواند تا ۹۰ درصد گاز های سمی را خنثی کند.

بررسی کاتالیست خودرو

بخش منبع یا انباره اگزوز و یا همان صدا خفه‌کن

سیستم اگزوز خودرو جهت کاهش صدای حاصل از خروج گاز مجهز به بخش صدا خفه کن شده است. در واقع زمانی که یک موج صدا حاصل از جنبش و حرکت گاز های داغ وارد منبع یا همان صدا خفه کن اگزوز می‌ شود، بخشی وارد محفظه آن شده و بخشی از امواج هم بازتاب می‌ شود. موجی که وارد محفظه انباره شده به دیواره ی آن برخورد کرده و بازتاب می‌ شود و به بدین شکل در اثر برخورد با یکدیگر خنثی می‌ شوند.

علت خرابی سیستم اگزوز ماشین

سیستم اگزوز هم مانند هر قطعه دیگری در ماشین، به دلایل زیادی ممکن است بعد از مدتی خراب شوند. از آنجایی که خرابی هر یک از قطعات سیستم اگزوز مشکلات زیاد و خطرات زیادی را برای خودرو ایجاد می‌ کند؛ از این رو باید در اولین فرصت برای تعمیر و یا تعویض سیستم اگزوز ماشین اقدام کرد. متاسفانه خیلی‌ ها از رانندگان حواس‌شان به نشانه‌ های خرابی سیستم اگزوز نیست که در نهایت مجبور به پرداخت هزینه های بالا برای تعویض قطعات اصلی خودرو می‌ شوند. پس پیشنهاد می‌ کنیم که اگر صدایی غیر عادی از اگزوز خودرو می‌ شنوید به سراغ یک تعمیرکار و متخصص بروید. در صورتی که سوالی در مورد سیستم اگزوز خودرو دارید می توانید در بخش کامنت ها با ما در میان گذارید.

بیشتر بخوانید :  علت باد گرم کولر خودرو چیست؟

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید