وبلاگ
۱۵ شهریور ۱۴۰۱

انواع دیفرانسیل خودرو

انواع دیفرانسیل خودرو

تفاوت‌ های خودرو در طول سال‌ ها به طور فزایند ه‌ای پیچیده شده‌ اند و برای پاسخگویی به نیازهای خودروهای قدرتمندتر و پیشرفته‌ تر، تکامل یافته‌اند. سه نوع متداول دیفرانسیل خودرو عبارتند از: دیفرانسیل باز، قفل شده، لغزش محدود و دیفرانسیل بردار گشتاور.

دیفرانسیل خودرو چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم که دیفرانسیل خودرو چیست باید بگوییم که دیفرانسیل خودرو از دنده های تخصصی استفاده می کند که به دو چرخ متصل به یک محور اجازه می دهد تا با سرعت های متفاوت بچرخند.

هدف اصلی دیفرانسیل ها این است که به خودروها اجازه دهند بدون زحمت، پیچ ها را بپیچند. وقتی ماشین شما در گوشه ای حرکت می کند، چرخ بیرونی باید سریعتر از چرخ داخلی بچرخد زیرا زمین بیشتری برای پوشاندن دارد.

دیفرانسیل شما با توزیع یکنواخت مقدار گشتاور در هر دو چرخ به این امر دست می یابد، که به آن ها اجازه می دهد برای ایجاد کشش یا واکنش در برابر مقاومت واکنش نشان دهند. چرخی که بیشترین مقاومت را داشته باشد کمتر می چرخد و چرخی که کمترین مقاومت را دارد سریعتر می چرخد.

 

 

تاریخچه دیفرانسیل خودرو

قبل از اختراع اتومبیل، واگن‌ ها، ارابه‌ ها و گاری‌ ها همگی از این مشکل رنج می‌ بردند که یکی از چرخ‌ های جلو یا عقب در هنگام تلاش برای دور زدن یک گوشه، کشیده می‌ شد یا می‌ لغزد. انقلاب صنعتی مشکل جدیدی را برای غلبه بر آن اضافه کرد: چگونه می‌ توانید به چرخ‌ های موتوری که روی یک محور نصب شده‌ اند اجازه دهید مستقل از یکدیگر بچرخند؟

اولین مدل‌ های خودروها نمی‌ دانستند چگونه به این معضل نزدیک شوند و به سادگی هر چرخ را روی یک محور مستقل به حرکت درآوردند. داشتن دو مجموعه دیفرانسیل جلو و عقب به دور از راه‌حل ایده‌ آل بود، زیرا چرخ‌ ها اغلب ضعیف بودند و با مشکلات مکرر کشش در هر چیزی غیر از زمین صاف و محکم مواجه می‌شدند. سرانجام، در سال ۱۸۲۷، ساعت ساز فرانسوی، Onésiphore Pecqueur، دیفرانسیل باز را اختراع کرد، طرحی که تمام سیستم های دیفرانسیل دیگر از آن مشتق شده اند.

انواع دیفرانسیل در خودرو و کامیون

دیفرانسیل باز:

این نوع دیفرانسیل، اساسی ترین نوع دیفرانسیل است و فقط امکان تغییر سرعت یا لغزش چرخ های فردی را فراهم می کند. در شرایط جاده ای بهینه، به چرخ بیرونی اجازه می دهد سریعتر از چرخ داخلی بچرخد. مشکل زمانی است که شرایط جاده ایده‌آل نیست، مانند روسازی مرطوب، یخ، برف یا شن.با یک دیفرانسیل باز، حتی اگر چرخ کشش صفر داشته باشد، گشتاور موتور همچنان منتقل می شود، به طوری که لاستیک لغزش به سادگی می چرخد ​​و به جایی نمی رسد.

دیفرانسیل های باز امروزه در اکثر وسایل نقلیه در جاده ها یافت می شوند، بنابراین به طور کلی، هزینه تعمیر دیفرانسیل کمتر از سایر انواع متفاوت است.

دیفرانسیل لغزش محدود:

در شرایط جاده ایده آل، یک دیفرانسیل لغزش محدود درست مانند یک دیفرانسیل باز عمل می کند و گشتاور را به طور مستقل به هر چرخ منتقل می کند.اما، در پیچ‌ های سخت یا شتاب‌ گیری‌ های سنگین که در آن یک دیفرانسیل باز معمولاً باعث لغزش لاستیک می‌ شود، اختلاف لغزش محدود مانع از رفتن مقدار طبیعی گشتاور به سمت لاستیک لغزنده (تایر با کمترین مقاومت) می‌ شود.

این کار را از طریق استفاده از کلاچ ها و صفحات درون دیفرانسیل انجام می دهد. این وسیله نقلیه را قادر می‌ سازد تا از پیچ‌ ها، وسیله نقلیه‌ ای با اختلاف باز که با آن مبارزه می‌ کند، حرکت کند. اتومبیل های مسابقه ای و سایر وسایل نقلیه عملکردی (و همچنین برخی از وسایل نقلیه خارج از جاده) از دیفرانسیل های لغزش محدود استفاده می کنند.

 

 

 

قفل کردن دیفرانسیل:

دیفرانسیل های قفل کننده که در بسیاری از وسایل نقلیه آفرود و برخی خودروهای پرفورمنس یافت می شوند، از کلاچ ها و فنرها برای فعال کردن قفلی استفاده می کنند که بدون توجه به وضعیت کشش، قدرت برابری را به هر چرخ می فرستد. این اساسا یک محور ثابت ایجاد می کند.

مزیت آن، توانایی دیافراگم قفل شده برای به دست آوردن کشش بیشتر است، زیرا مقدار کامل گشتاور همیشه در دسترس یک چرخ است و با کشش پایین تر یک چرخ محدود نمی شود.در سرعت‌ های بالاتر این یک امتیاز منفی است، اما هنگام صخره‌ نوردی، یک مزیت بزرگ است.

دیفرانسیل بردار گشتاور:

پیچیده ترین و پیشرفته ترین نوع دیفرانسیل، دیفرانسیل بردار گشتاور، از مجموعه ای از حسگرها و وسایل الکترونیکی برای به دست آوردن اطلاعات از چیزهای مختلف (سطح جاده، موقعیت دریچه گاز، سیستم فرمان و غیره) استفاده می کند تا کلاچ های فعال الکترونیکی و یک کنترلر را فعال کند.

همچنین به عنوان دیفرانسیل های فعال شناخته می شود، آنها به کارآمدترین راه کار می کنند که منجر به تجربه رانندگی واقعاً پویا و با کارایی بالا می شود. دیفرانسیل های بردار گشتاور را می توان در برخی خودروهای دیفرانسیل عقب و تمام چرخ محرک با عملکرد بالا یافت.

چگونه یک دیفرانسیل کار می کند؟

همه خودروها دارای دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب به عنوان بخشی از مجموعه محور هستند. خودروهای دیفرانسیل جلو دارای دیفرانسیل جلو هستند در حالی که خودروهای دیفرانسیل عقب دارای دیفرانسیل عقب هستند.اگر خودرو دارای ۴ چرخ متحرک یا چهار چرخ متحرک باشد، می تواند هر دو دیفرانسیل جلو و عقب داشته باشد.

 

 

دیفرانسیل را می توان به عنوان جعبه دنده ای تعریف کرد که دارای ۳ عنصر مشترک است: دنده جانبی، چرخ دنده حلقه و دنده پینیون. کار این است که یک جفت چرخ را بر روی یک محور برانیم اما به آنها اجازه دهیم با سرعت های مختلف بچرخند.این زمانی ضروری است که ماشین شما در جاده می چرخد. همانطور که دور یک پیچ می‌ چرخید، چرخ بیرونی باید مسافت بیشتری را نسبت به چرخ داخلی بپیماید، بنابراین چرخ بیرونی باید سریع‌تر بچرخد. دیفرانسیل اجازه می دهد تا این اتفاق بیفتد.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

استوک یدک اولین و  قدیمی ترین وارد کننده انواع قطعات ماشین های خارجی

5/5 - (1 امتیاز)
بیشتر بخوانید :  اسقاط خودرو فرسوده + آموزش کامل تعویض خودرو فرسوده 1402