وبلاگ
۲ مرداد ۱۴۰۰

برق خودروهای خارجی

برق خودروهای خارجی

یک خودرو از قطعات مکانیکی و الکتریکی زیادی تشکیل شده است که به جرات می‌ توان گفت که سیستم برق خودرو، پیچیده ترین قطعه الکتریکی یک ماشین محسوب می‌ شود. در واقع از لحظه ای که در ماشین باز می‌ شود و استارت می‌ خورد تا آخرین لحظه که توقف می‌ کند؛ سیستم برق خودرو فعال است. حال به دلیل اهمیت قطعات الکتریکی خودرو قصد داریم در ادامه شما را به طور کامل با زبانی ساده و قابل فهم با سیستم برق خودروهای خارجی آشنا کنیم و از اجزای اصلی آن صحبت کنیم. پس همراه ما باشید تا با سیستم برق خودروهای خارجی آشنا شوید.

کاربرد برق خودرو چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی سیستم برق خودروهای خارجی برویم؛ لازم است به طور خلاصه شما را با کاربرد برق خودرو آشنا کنیم. این قطعه ی بسیار مهم که از سیستم های الکتریکی و الکترونیکی پیچیده ای تشکیل شده است در اصل وظیفه تامین انرژی مورد نیاز قطعات زیادی از خودرو بر عهده دارد. به طور مثال برای باز کردن قفل در خودرو، روشن کردن لامپ های داخلی و خارجی خودرو، بالا و پایین بردن شیشه های خودرو، عملکرد سوئیچ و استارت زدن خودرو، روشن کردن بخاری و کولر خودرو، روشن کردن سیستم های صوتی و تصویری خودرو و ….. همگی به لطف سیستم برق خودرو انجام می‌ شود.

در ماشین های لوکس خارجی، بعضی از عملیات از جمله دسترسی و استارت بدون کلید، اجرای کروز کنترل هوشمند، باز و بسته شدن سانروف، روشن شدن سیستم تهویه هوا مجهز، چرخش صندلی های الکترونیکی در زاویه های دلخواه، روشن شدن سیستم مکان یاب پیشرفته، تاشدن آینه های بغل خودرو و ده ها آپشن دیگر توسط سیستم برق رسانی خودرو خارجی کنترل و قابل انجام می‌ باشند.

کاربرد برق خودرو چیست؟

رفع مشکلات برق رسانی خودرو های خارجی

صنعت خودروسازی روزبه‌روز در حال پیشرفت است و کمپانی های خودروسازی مطرح در دنیا از جمله هیوندای، و … سعی بر ساخت و معرفی خوردوهایی بسیار لوکس با آخرین سطح تکنولوژی و پیشرفته ترین قطعات سخت افزاری و نرم افزاری دارند. اما تمامی این قطعات و آپشن های به روز به سیستم برق رسانی وابسته هستند و در صورت بروز مشکل در سیستم برق خودروهای خارجی، حتی امکان روشن کردن آن خودرو وجود نخواهد داشت. بنابراین در صورت ایجاد هرگونه مشکل در سیستم برق رسانی باید از یک متخصص و برقکار حرفه ای کمک گرفته شود. متخصصی که با سیستم برق رسانی خودروهای خارجی آشنا بوده و تجربه ی بالایی در این زمینه کسب نموده است.

 سیستم برق خودروهای خارجی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

سیستم برق خودروهای خارجی و داخلی به ۵ قسمت اصلی تقسیم می‌ شود؛ که این قسمت ها شامل موارد زیر می‌ باشد.

  • بخش تولید کننده برق خودرو
  • بخش ذخیره کننده های برق خودرو
  • بخش توزیع کننده برق خودرو
  • بخش کنترل کننده سیستم برق خودرو
  • بخش مصرف کننده های نهایی برق خودرو

بخش تولید کننده برق خودرو

مهم ترین بخش سیستم برق خودروهای خارجی و داخلی، بخش تولید کننده برق است. در خودرو های خارجی، قطعه آلترناتور و در خودروهای داخلی، دینام وظیفه تولید برق خودرو را برعهده دارد. دینام و آلترناتور برق ۱۲ ولتی را توسط نیروی مکانیکی حاصل از گردش موتور خودرو و حرکت تسمه، تولید می‌ کند را به سمت ذخیره کننده برق هدایت می‌ کند. به طور کلی وظیفه این بخش از سیستم برق خودرو، این است که ذخیره کننده برق را جهت روشن کردن خودرو و فعال شدن آپشن ها، شارژ کند.

بخش تولید کننده برق خودرو

بخش ذخیره‌کننده برق خودرو

از دیگر بخش های اصلی سیستم برق رسانی خودرو های خارجی و داخلی، ذخیره کننده برق است. قطعا نام باتری ماشین را زیاد شنیده اید و ممکن است با اتفاقاتی همچون خاموش شدن باتری، کار نکردن باتری و … مواجه شده باشید. این مشکلات در واقع ناشی از عدم تولید برق توسط دینام و یا آلترناتور و عدم ذخیره برق در باتری می‌ باشد.

لازم به ذکر است که در زمان خاموش بودن موتور، برق ماشین توسط باتری تامین می‌ شود. در واقع زمانی که ماشین روشن بوده، باتری برق مورد نیازش را از دینام و آلترناتیو گرفته و در زمان خاموش بودن موتور هم از برقی که ذخیره کرده است استفاده می‌ کند. به طور مثال بالا بردن شیشه های خودرو، روشن کردن سیستم های صوتی و تصویری، روشن کردن چراغ‌ ها، برف‌ پاک‌کن ها و … در زمانی که موتور خاموش است، همگی به واسطه برقی که در باتری ذخیره شده است؛ انجام می‌ شوند.

بخش توزیع کننده برق خودرو

توزیع کننده برق خودرو، پیچیده ترین بخش سیستم برق خودرو های خارجی و داخلی است. چرا که این بخش توسط سیستم کشی وظیفه اش را انجام می‌ دهد. سیم کشی برق خودرو یکی از سخت ترین کارها محسوب می‌ شود و باید این کار با دقت بالایی انجام شود تا قدرت و نیروی مورد نیاز قطعات مختلف یک خودرو برای عملکرد صحیح و بدون نقص، تامین شود و در قطعات برقی خودرو اختلالی صورت نگیرد. خیلی از مواقع شاهد روشن و خاموش شدن سیستم های صوتی ماشین، عملکرد نادرست دزدگیر ماشین، عدم کارکرد صحیح برف پاک کن و … هستیم که تمامی این مشکلات ناشی از عدم سیم کشی صحیح و وجود اختلال در سیستم توزیع کننده برق می‌ باشد.

بخش توزیع کننده برق خودرو

بخش کنترل‌کننده برق خودرو

بخش کنترل کننده برق خودرو همانطور که از اسمش مشخص است؛ وظیفه کنترل میزان برق رسانی به قطعات الکتریکی و الکترونیکی خودرو را برعهده دارد. سرنشینان با استفاده از کنترل‌کننده‌ های برق خودرو، می‌ توانند فعال یا غیرفعال بودن قطعات وابسته را با دکمه های تعبیه شده بر روی آن ها کنترل کنند و یا حتی سرعت و میزان شدن مصرف برق و حالت های مختلف را تنظیم کنند. به طور مثال کلید بالابر شیشه خودرو که بر روی در خودرو و یا کنار صندلی های جلو تعبیه شده است یک کنترل‌کننده است. همچنین کلید فنُ کولر و بخاری یک کنترل کننده است و کاربر می‌ تواند روی دور تند و یا کند تنظیم کند.

بخش مصرف‌کننده برق خودرو

بخش دیگر در سیستم برق رسانی برق خودرو های خارجی و داخلی، مصرف کننده برق است. تمامی آپشن ها، امکانات و تجهیزات یک ماشین لوکس خارجی همگی جز مصرف کننده برق خودرو محسوب می‌ شوند.

بیشتر بخوانید :  مشکلات گیربکس اچ سی کراس

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید