وبلاگ
۳۰ تیر ۱۴۰۰

نحوه کارکرد انژکتور خودرو

نحوه کارکرد انژکتور خودرو

همه‌ ی ما می‌ دانیم که اگر سوخت خودرو تامین نشود، امکان روشن شدن موتور خودرو هم وجود ندارد. اما سوال مهم اینجاست که این سوخت چگونه به موتور می‌ رسد و در حالت کلی تر، سوخت رسانی خودرو چگونه انجام می‌ شود؟ قطعا گره این مسئله به دست انژکتور خودرو باز می‌ شود. در واقع این انژکتور خودرو است که سیستم پاشش سوخت را کنترل می‌ کند. حال تا اینجا که با این قطعه بسیار مهم کمی آشنا شدید؛ بهتر است در ادامه با هم به سراغ نحوه کارکرد انژکتور خودرو برویم و با تفاوت آن با سیستم‌ های دیگر سوخت رسانی آشنا شویم. با ما همراه باشید تا با نحوه کارکرد انژکتور خودرو بیشتر آشنا وید.

انژکتور خودرو دقیقا چه وظیفه ای دارد؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی نحوه کارکرد انژکتور خودرو برویم؛ بهتر است با مشخصات و وظایف آن بیشتر آشنا شویم. همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد؛ این قطعه وظیفه سوخت رسانی خودرو ها را برعهده دارد. البته بهتر است بگوییم که فقط خودرو های امروزی و مدرن از این قطعه بهره مند شده اند و با شیر الکترونیک دقیق خود که در ورودی سیلندر تعبیه شده است؛ عمل سوخت رسانی را در زمان‌ های مناسبی انجام می‌ دهد. در حقیقت این قطعه الکترونیکی-مکانیکی با پاشیدن سوخت به صورت پودری به درون سیلندری که رو به رویش قرار گرفته، باعث ایجاد احتراق به صورت کامل می‌ شود و از سوختن ناقص جلوگیری می‌ کند.

نحوه کارکرد انژکتور خودرو

تفاوت انژکتور خودرو با دیگر روش های سوخت رسانی

عمل سوخت رسانی در خودرو هایی که جز نسل جدید قرار نمی‌ گیرند؛ از طریق کاربراتور انجام می‌ شود. به احتمال زیاد نام کاربراتور ماشین را شنیده اید. این قطعه مکانیکی سوخت را به طور مستقیم به سمت سیلندر ها هدایت می‌ کند. اما از آنجایی که مقدار زیادی از سوخت در حین عمل سوخت رسانی هدر می‌ رود و مشکلات دیگری را برای موتور ایجاد می‌ کند. از این رو با ساخت و اختراع انژکتور، خودرو سازان تصمیم گرفتند به جای کاربراتور، از یک قطعه ی الکترونیکی مکانیکی به نام انژکتور استفاده کنند.

قبل از بررسی نحوه کارکرد انژکتور خودرو بدانید که:

قابل ذکر است که انژکتور خودرو، با کامپیوتر خودرو یا همان ECU ارتباط مستقیمی دارد و از طریق ایسیو قابل کنترل می‌ شود. در واقع تمامی سنسور هایی که به انژکتور خودرو و ایسیو متصل هستند؛ دست به دست هم داده تا عمل سوختن کامل را انجام دهند. به طور مثال اگر میزان پاشش سوخت خودرو بیشتر میزان استاندارد تعیین شده باشد؛ عمل احتراق ناقص می‌ شود. اما اگر کمتر باشد؛ خودرو به اصطلاح کم می آورد و دچار ریپ زدن می‌ شود. این اتفاقاتی است که در خودرو هایی که از کاربراتور بهره مند شده اند؛ زیاد دیده می‌ شود. اما خوشبختانه با ورود انژکتور ها و اتصال آن به ECU دیگر خبری از احتراق ناقص و مشکلات دیگر نخواهد بود.

نحوه کارکرد انژکتور خودرو چگونه است؟

نحوه کارکرد انژکتور خودرو چگونه است؟

نحوه کارکرد انژکتور خودرو کاملا به ایسیو خودرو بستگی دارد. زمانی که ایسیو از سوی سنسور های خودرو از جمله سنسور دریچه‌ گاز، سنسور دمای هوا، سنسور دور موتور، سنسور فشار هوا، سنسور اکسیژن داده هایی دریافت می‌ کند. زمان دقیق سوخت رسانی به سیلندر به انژکتور اعلام می‌ شود و سپس دریچه هوای خودرو باز شده و انژکتور عملیات سوخت رسانی را به صورت پاششی انجام می‌ دهد.

بعد از آن شمع خودرو جرقه می‌ زند و سپس عمل احتراق به صورت کامل صورت می‌ گیرد. قابل ذکر است که به دلیل اینکه انرژی ایجاد شده راهی برای خروج ندارد، در این صورت سیلندر خودرو به سمت پایین کشیده می‌ شود که طی این عمل، خودرو به حرکت در می‌ آید. بعد از حرکت خودرو، سوپاپ هوا سر جای خود بر می‌ گردد و دریچه خروج دود با باز شدن سوپاپ، باز می‌ شود و عملیات احتراق دوباره از سر گرفته می‌ شود.

 مزایای استفاده از سیستم انژکتور در خودرو های امروزی

شاید تا به اینجا با خواندن نحوه کارکرد انژکتور خودرو، مزیت‌ های استفاده از آن را حدس زده باشید و مهم ترین مزیت و علت استفاده از آن را ایجاد احتراق کامل و جلوگیری از هدر رفتن سوخت بدانید. در واقع تعیین میزان دقیق سوخت مورد نیاز خودرو توسط انژکتور و سنسور های دمای هوا، سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و … باعث جلوگیری از مصرف سوخت بیشتر می‌ شود. اما به غیر از مصرف سوخت کمتر، قطعا مزیت‌ هایی دیگری در استفاده از انژکتور وجود دارد که لازم است با آن‌ ها آشنا شوید.

 مزایای استفاده از سیستم انژکتور در خودروهای امروزی

 اولین مزیت انژکتور: افزایش بازده موتور

یکی از مهم‌ ترین مزیت‌ های انژکتور، افزایش بازده موتور است. در واقع به دلیل ترکیب هوا و سوخت در زمان بسیار دقیق، راندمان موتور بالا می‌ رود و طی این اتفاق راندمان حجمی و حرارتی موتور و همچنین راندمان گشتاور خودرو نیز تا ۱۵ درصد بالا رفته و در نهایت عملکرد خودرو بهبود پیدا می‌ کند.

دومین مزیت انژکتور: بیشتر شدن سرعت شتاب‌گیری خودرو

شتابگیری سریع خودرو هایی که از انژکتور بهره مند شده اند؛ به دلیل سرعت عمل بالای اختلاط سوخت با هوا در هر شرایطی از موتور می‌ باشد. در صورتی که در خودرو های کاربراتوری خبری از چنین شتاب پرسرعتی نیست.

سومین مزیت انژکتور استارت بهتر در هوای سرد

اگر با نحوه کارکرد انژکتور خودرو آشنا شده اید؛ پس می‌ دانید که ECU با دریافت اطلاعاتی از سنسور دمای هوا مقدار سوخت متناسب با درجه حرارت را مشخص و به سیستم انژکتور خودرو اعلام می‌ کند. همین امر باعث شده تا موتور در هر شرایط دمایی حتی در سردترین روز سال در بهترین شکل ممکن استارت بخورد.

چهارمین مزیت انژکتور: کاهش درصد آلایندگی خودرو

یکی از مهم‌ترین مزیت های این قطعه ای الکترونیکی- مکانیکی این است که به واسطه نحوه کارکرد انژکتور خودرو و تشخیص زمان دقیق سوخت رسانی عمل احتراق به صورت کامل انجام شده و از میزان درصد آلایندگی خودرو کم خواهد شد.

معایب انژکتور خودرو چیست؟

از معایب سیستم‌ های انژکتوری می‌ توان به گران بودن، داشتن قطعاتی حساس و نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتر، تعمیر سخت‌ تر و نیاز‌ به فیلتر سوخت بهتر و باکیفیت‌ تر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید :  تعمیر گیربکس هایما s7 + هزینه تعمیر گیربکس هایما s7

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید