وبلاگ
۱۹ تیر ۱۴۰۰

نشانه خرابی واتر پمپ پراید کدامند؟

واتر پمپ پراید

یکی از مهمترین سیستم‌های ضروری پراید، سیستم واتر پمپ پراید است که باعث خنک‌سازی موتور و کاهش دمای خودرو از ۲۵۰۰ درجه به ۹۰ درجه می‌گردد. در صورت ایراد و عدم کارکرد صحیح این مجموعه، دمای بیش از حد باعث ذوب شدن و خراب شدن قطعات و مجموعه موتور و اتصالات می‌گردد.

بنابراین هر راننده باید همواره عملکرد سیستم آب‌رسانی و خنک کننده را در نظر داشته باشد و در صورت بروز کوچک‌ترین علائمی از ایراد و عدم کارکرد صحیح و گرم شدن بیش از حد، این قسمت را مورد بررسی دقیق قرار دهد. عدم رفع به موقع و سریع مشکل سیستم آب‌رسانی و خنک سازی خودرو می تواند در زمان کوتاهی خسارت بالایی به خودرو وارد سازد.

در ادامه ضمن آشنایی با جایگاه و اهمیت واترپمپ (پمپ آب) در سیستم خنک‌کننده خودرو، به بررسی دلایل خرابی آن در ماشین پراید پرداخته و راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از خرابی و کاهش استهلاک این قطعه مهم ارائه می‌گردد.

اجزای سیستم واتر پمپ پراید

موتور هر خودرو به وسیله سیستم احتراق‌های متناوب درون سیلندر نیروی پیشرانه ایجاد می‌نماید. این احتراق‌های پی‌در‌پی باعث افزایش گرمای بسیار شدید در موتور می‌گردد. بسته بودن محفظه سیلندر و فشار بالای گاز درون آن نیز باعث افزایش شدیدتر این گرما می‌باشد.

در صورت عدم وجود یک سیستم قدرتمند خنک‌کننده، اجزای موتور در اثر گرمای بیش از حد ذوب می‌گردد. در همه خودروها و از جمله پراید، از سیستم گردش آب درون موتور و سیلندرها برای این منظور استفاده می‌گردد.

اجزای اصلی سیستم واتر پمپ پراید شامل موارد زیر است:

  • رادیاتور
  • واترپمپ
  • ترموستات
  • لوله های انتقال آب
  • ترموستات
  • پروانه (فن)
  • مجاری و محفظه‌های آب درون سیلندر
  • مهره آب

اجزای سیستم خنک‌کننده پراید

نقش واترپمپ و دیگر اجزا در سیستم خنک‌کننده خودرو

واتر پمپ پراید قطعه‌ای مهم و تخصصی از آلیاژ های مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و اصطکاک است که وظیفه به جریان انداختن آب در لوله ها و رادیاتور را دارد. واترپمپ از طریق چرخش و دوران بسیارسریع و با شکل هندسی خاصی که دارد، آب را با سرعت و فشار بالا در کل سیستم خنک‌کننده به جریان می‌اندازد. این قطعه با استفاده از تسمه‌ای که به میل‌لنگ متصل است، انرژی لازم را دریافت می‌نماید.

آب توسط واترپمپ در لوله‌ها به جریان افتاده و از طریق مجاری مخصوص در محفظه سیلندرها و دیگر اجزای موتور، باعث خنک کردن موتور می‌گردد. سپس این آب به رادیاتور منتقل شده و توسط پروانه و هوای آزاد خنک شده و مجدداً وارد مجاری سیلندر و اجزای موتور می‌گردد.

در نهایت ترموستات وظیفه کنترل دما را دارد تا دما از حد معینی کمتر نگردد. در پراید ترموستات دمای موتور را بین ۷۳ تا ۸۵ درجه تنظیم می‌نماید.

بنابراین واترپمپ نقش حیاتی و مهمی در امر سیستم خنک‌کننده موتور را دارد و مانند قلب که خون را در کل بدن به طور مداوم پمپاژ می‌نماید، باید آب را درون موتور با فشار و سرعت کافی به گردش درآورد. اختلال در عملکرد واترپمپ یا خرابی آن ، بلافاصله باعث عملکرد ضعیف سیستم خنک‌کنندگی خودرو، جوش آوردن و آسیب جدی به موتور و دیگر اجزای خودرو می‌گردد.

متأسفانه در موارد بسیاری که واترپمپ آسیب می‌بیند، به دلیل عدم آگاهی بسیاری از مالکان خودرو و حتی برخی از تعمیرکاران، مشکل عملکرد بد سیستم خنک‌کننده و جوش آوردن خودرو را در دیگر عوامل جست و جو می‌کنند. از جمله تعویض ترموستات، تعویض یا تعمیر رادیاتور، هواگیری و ….

بدین ترتیب علاوه بر حل نشدن مشکل و آسیب و استهلاک موتور و قطعات، هزینه مضاعفی را نیز متحمل می‌شوند. در ادامه به چهار نشانه خرابی واترپمپ اشاره خواهد گردید.

نشانه‌های خرابی واتر پمپ پراید

هنگامی که واتر پمپ پراید خراب شود یا درست عمل نکند (از جمله به دلیل پارگی یا شل شدگی در تسمه انتقال از میل‌لنگ)، آب یا مایع خنک‌کننده با فشار و سرعت کافی در موتور به گردش نمی‌افتد. بنابراین موتور خیلی زود داغ می‌شود و فن و رادیاتور نیز کاری از پیش نخواهند برد. خرابی واترپمپ به دو صورت است:

۱) عملکرد ضعیف: به دلیل شل شدگی تسمه انتقال و یا خوردگی و تغییر ظاهر و مستهلک شدن تدریجی پره‌ها. در این حالت آب درون سیستم گردش دارد اما دارای فشار و سرعت کافی نمی‌باشد.

۲) بلااستفاده شدن: این وضعیت معمولاً بدلیل نشتی و سوراخ‌شدگی در قسمتی از واترپمپ یا خراب شدن آن می‌باشد که باید بلافاصله نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

برای تشخیص خراب شدگی واترپمپ، ۴ علامت مهم زیر را در نظر بگیرید:

  1. با وجود پر بودن آب درون سیستم خنک‌کننده، دمای آمپر بالا می‌رود در حالیکه فن با دور تند در حال چرخش است و رادیاتور ماشین سرد است (با اطمینان از سالم بودن رادیاتور و عدم نشتی آن). این مورد به عنوان مهمترین نشانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  2. نشتی آب از پایین پراید در محل واترپمپ در جایی که ماشین ساکن بوده و موتور روشن باشد.
  3. صدای نامتعارف از بخش زیرین جلوی خودرو (شبیه ساییدن یا آرماتور خراب شده و از این قبیل)
  4. عملکرد ضعیف و نامناسب کولر (با اطمینان از سالم بودن گاز کولر و عدم نشتی آن)

در نظر داشته باشید که همه موارد داغ‌شدن و جوش آوردن موتور به دلیل واترپمپ نیست. موارد زیر نیز عامل جوش اوردن و داغ شدن بیش از حد موتور خودرو می‌شود و باید آن را خرابی واترپمپ متمایز کرد:

  • خرابی ترموستات (یکی از دلایل شایع)
  • خرابی مهره آب (سنسور تشخیص دما)
  • سوراخ شدگی رادیاتور
  • خرابی درب رادیاتور و فنریت آن
  • گرفتگی لوله‌ها در رادیاتور
  • واشر سرسیلندر زدن پراید
  • هواگرفتگی

جلوگیری و کاهش استهلاک خرابی واتر پمپ پراید

در نظر داشته باشید که واترپمپ قطعه‌ای مهم در خودرو بوده که به طور منظم در حال چرخش و تماس با آب در فشار و گرما و سرعت بالا است و مانند بسیاری از دیگر قطعات استهلاکی بوده و مادام‌العمر نیست. در حالت عادی و به شرط نگهداری اصولی از ماشین، بهتر است همراه با تسمه تایم تعویض گردد (معمولاً بعد از هر ۹۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر).

لیکن رعایت موارد زیر علاوه بر نگهداری بهینه از واترپمپ و بالاتر بردن عمر مفید آن، باعث بهبود کل سیستم خنک‌کننده و کاهش استهلاک کل خودرو خواهد شد:

  1. همواره آب خودرو را قبل از روشن نمودن بخصوص در فصل گرما چک کنید.
  2. همواره در حین رانندگی، دمای خودرو را تحت نظر داشته باشید و در صورت بالاتر رفتن از حد مجاز بلافاصله خودرو را پارک نموده و مشکل را بررسی کنید.
  3. از آب تصفیه شده و یا آب مقطر برای سیستم خنک‌کننده استفاده کنید. آب دارای ناخالصی و رسوب زیاد باعث صدمه به واترپمپ، رادیاتور، ترموستات و …. خواهد شد.
  4. در فصل سرما حتماً از ضدیخ مناسب و استاندارد استفاده کنید. یکی از دلایل خرابی ناگهانی واترپمپ به خاطر یخ بستن آب در سرما می‌باشد.
  5. اگر از ضدجوش استفاده می‌کنید، حتماً جنس معتبر و مرغوب استفاده کنید. ضدجوش های تقلبی در بازار که متأسفانه فراوان هم شده، باعث صدمه و خوردگی شدید به واترپمپ می‌شود.
  6. در صورت نیاز به هواگیری، سریعاً نسبت به این موضوع اقدام نمایید. همچنین عملکرد ضعیف ترموستات، گرفتگی رادیاتور، خراب شن یا بدعمل کردن سنسور تشخیص دما و … را جدی بگیرید. چرا که این موارد علاه بر آسیب به موتور، به کل اجزای سیستم خنک‌کننده از جمله واترپمپ نیز آسیب می‌رسانند.
بیشتر بخوانید :  گیربکس اتوماتیک رو تعویض کنیم یا تعمیر؟

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید