وبلاگ
۲ تیر ۱۴۰۰

رینگ موتور چه کاربردی دارد؟

رینگ موتور

آشنایی با رینگ موتور

یکی از قطعات یدکی خودرو ها، رینگ موتور می باشد. این قطعه در واقع یک حلقه ی فلزی می باشد که بر روی پیستون تعبیه شده است. این قطعه راندمان را بالا می‌ برد. به همین دلیل اغلب به جای رینگ پیستون، به آن رینگ پیستون هم گفته می‌ شود. حال برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رینگ پیستون، مشخصات ظاهری و فنی، انواع آن و همچنین نشانه‌ های خرابی رینگ موتور، علت شکستن آن و نحوه خرید رینگ پیستون فابریک در ادامه همراه استوک یدک باشید.

چرا موتور ها به رینگ نیاز دارند؟

همانطور که گفته شد؛ وظیفه اصلی رینگ پیستون، بالا بردن راندمان پیستون می باشد. در واقع با تعبیه یک رینگ موتور فلزی درون شیار های طراحی شده؛ پیستون به سهولت به حرکت در می‌ آید و روند حرکت رفت و برگشت پیستون را بهینه تر و در نیتجه بازدهی موتور بالا می‌ برد. در واقع با قرار گرفتن رینگ‌ ها بر روی پیستون، فضای لقی بین دو قطعه‌ی پیستون و سیلندر کنترل شده و حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ ها تنظیم خواهد شد.

از آنجایی که جنس رینگ پیستون، از چدن می باشد؛ به همین دلیل از مقاوت بسیار بالایی در برابر گرما پیدا کرده است. علاوه بر این به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی، طول عمر آن ها بالا رفته و کارایی پیستون بیشتر شده است. در واقع به دلیل ارتجاعی بودن رینگ پیستون، سطح تماس پیستون و دیواره‌ بوش یا سیلندر کاهش پیدا کرده است. و در نتیجه میزان اصطکاک و فرسایش قطعاتی همچون موتور، سیلندر، سرسیلندر و … به حداقل رسیده است.

یکی دیگر از دلایل ضرورت استفاده از رینگ پیستون، می‌ توان به صرفه جویی در مصرف بنزین اشاره کرد. چرا که به واسطه استفاده از رینگ موتور، حرکت پیستون، بهینه تر خواهد شد. قابل ذکر است که با روغن کاری رینگ پیستون، بازدهی خودرو نیز بالاتر خواهد رفت.

 جلوگیری از ورود آب و دیگر سیالات خنک کننده‌ و سیالات موردنیاز دیگری همچون روغن، به دورن محفظه‌ احتراق از دیگر دلایل ضرورت استفاده از رینگ پیستون می باشد. جلوگیری از نشت گاز، آتش سوزی و حریق از دیگر دلایل لزوم تعبیه رینگ موتور بر روی پیستون می باشد.

انواع رینگ پیستون خودرو

انواع رینگ پیستون خودرو

به طور کلی رینگ‌های موتور، به دو دسته رینگ روغنی و رینگ فشاری تقسیم می‌ شوند. استفاده از هر دو مدل رینگ برای موتور بسیار لازم است و وظیفه ی خاصی بر عهده دارد. در ادامه با هم بیشتر با انواع رینگ پیستون آشنا می‌ شویم.

مشخصات و وظیفه ی رینگ پیستون روغنی چیست؟

رینگ روغنی، در سه حالت شیاردار، سوراخ دار و یا چاک دار ساخته می‌ شود. وظیفه رینگ روغنی این است که در زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت می‌ کند؛ از ورود روغن به محفظه احتراق و تجمع روغن در کناره پیستون جلوگیری کند. به طور کلی به کمک رینگ موتور روغنی، میزان ورود و خروج روغن کنترل می‌ شود که با واسطه این امر از مصرف بی‌رویه روغن جلوگیری خواهد شد. لازم به ذکر است که برای بالا رفتن بازدهی و کنترل روغن، رینگ‌ های روغنی شامل سه تکه شده و کنار آن از دو فولادی جهت کاهش ساییدگی تعبیه شده است.

رینگ موتور فشاری چیست؟

یکی دیگر از رینگ های که باید در پیستون تعبیه شود؛ رینگ فشاری می باشد. وظیفه ی اصلی رینگ فشاری، جلوگیری از نشت گاز از کناره‌ های پیستون می باشد. در واقع زمانی که پیستون حرکت رفت و برگشتی دارد؛ این رینگ فشاری، منبسط شده و به سطح سیلندر چسبیده می‌ شود. به واسطه این عمل، از نشت گاز جلوگیری خواهد شد. البته در کنار این رینگ، حتما باید از رینگ روغنی جهت قرارگیری در سطح سیلندر، استفاد شود.

انواع رینگ پیستون خودرو

تعداد رینگ پیستون مورد نیاز برای یک موتور چقدر است؟

تعداد رینگ‌ های مورد نیاز در هر پیستون بین ۳ الی ۷ عدد متغیر می‌ باشد. حال شاید براتوان این سوال پیش آید که موتور خودرو شما به چند رینگ پیستون نیاز دارد! برای پاسخ باید گفت که تعداد رینگ‌ های مورد نیاز برای هر پیستون، به نوع موتور و میزان تراکم جهت مخلوط هوا و سوخت بستگی دارد. به طور مثال برای موتور بنزینی، ۲ رینگ فشاری و یک رینگ روغنی نیاز می باشد.

نشانه‌ های خرابی رینگ پیستون چیست؟

یکی از دلایل شکستن رینگ های پیستون، کارکرد بالای موتور می باشد. این مشکل جز شایع ترین مشکلات و علل باز کردن موتور می‌ باشد. در واقع زمانی که موتور‌ ها شروع به ایجاد سر و صدای زیادی می‌ کنند و یا راننده متوجه کم شدن قدرت موتور می‌ شود. سریع ذهنش به سمت خراب شدن رینگ‌ های پیستون می‌ رود. دقت داشته باشید در صورتی که برای تعویض رینگ موتور دیر اقدام کنید؛ قطعا به موتور فشار زیادی وارد شده و به جداره سیلندر دچار صدمه می‌ شوند. و در نتیجه شما را متحمل پرداخت هزینه‌ های بالا برای خرید موتور و سیلندر می‌ کند. پس در زمان مشاهده نشانه‌ های خرابی رینگ پیستون سریعا برای تعویض آن اقدام کنید.

نشانه‌های خرابی رینگ موتور

 

رایج ترین دلایل خراب شدن رینگ پیستون را بیشتر بشناسید

همان طور که گفته شد؛ ایجاد فشار بیش از حد به موتور و کارکرد بالای آن، می‌ تواند باعث شکستن و خراب شدن رینگ موتور شود. علاوه بر این استفاده از روغن موتور غیر اصل و تقلبی و تعویض روغن در فواصل زمانی بسیار زیاد و سرعت بالا در هوای بسیار گرم می‌ تواند باعث رینگ‌ ها را خراب کند.

از آنجایی که رینگ موتور، وظیفه ی بسیار مهمی را بر دوش دارد؛ و در جهت افزایش بازدهی و عملکرد موتور و همچنین عدم ایجاد آتش سوزی و نشت گاز و کاهش هزینه‌ های مصرف بنزین و … نقش بسیار مهمی دارد؛ پس جهت خرید رینگ موتور هر چه سریع تر دست به کار شوید.

خرید رینگ موتور از استوک یدک

جهت خرید رینگ موتور اصل و اورجینال روی استوک یدک حساب کنید. ما به عنوان یکی از بزرگترین مراکز عرضه انواع قطعات یدکی اصل و فابریک خودرو، بهترین‌ ها را برای شما در نظر گرفته ایم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر پیش از اقدام به خرید می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید :  آئودی SQ8 e-tron 2024

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید