وبلاگ
۲ تیر ۱۴۰۰

آشنایی با دلایل روغن سوزی ماشین

روغن سوزی موتور

دلیل روغن سوزی ماشین چیست؟ در هنگام مواجه شدن با چنین مشکلی چه باید کرد و چگونه مشکلات مربوط به روغن سوزی خودرو را از بین ببریم؟ هزینه برطرف کردن روغن سوزی چقدر است و این هزینه به چه عواملی بستگی دارد؟ چه هنگام باید به تعمیرکار مراجعه کنیم؟ و بسیاری سوالات دیگر در مورد روغن سوزی و دلایل این مشکل را با هم در همین مقاله مورد بررسی قرار می دهیم. در صورتی که شما نیز با چنین مشکلی روبرو شده اید با ما همراه باشید.

روغن سوزی ماشین به چه معناست؟

قبل از هر چیز باید با معنا و مفهوم روغن سوزی اتومبیل آشنا شویم و بدانیم چه زمانی روغن سوزی اتفاق می افتد. روغن سوزی یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای اتومبیل شما رخ دهد. در واقع این مشکل در اثر بیش از حد گاز دادن خودرو در خیابان ها به وجود می آید. روغن سوزی اتفاقی است است که در موتور ماشین شکل می گیرد. این اتفاق زمانی شکل می گیرد که روغن داخل موتور ماشین به همراه سوخت در سیلندر شروع به سوختن می کند و دود زیادی از خود تولید می کند.

به همین دلیل سطح روغن رفته رفته در موتور ماشین کم می شود و مشکلات زیادی برای خودروی شما به وجود می آورد. در اصل روغن سوزی به معنای سوختن روغن موتور به دلیل مخلوط شدن با سوخت در سیلندر می باشد. در این حالت دود آبی رنگی از اگزوز خودرو خارج می‌ شود.

آشنایی با برخی از دلایل روغن سوزی اتومبیل

شاید یکی از سوالات مطرح بین دارندگان اتومبیل این باشد که چه زمانی روغن سوزی اتفاق می افتد؟ و این مشکل در اثر چه پیامدهایی به وقوع می پیوندد؟ خوب است بدانید که این مشکل در اثر سه پیامد مهم اتفاق می افتد: خرابی سوپاپ سوخت یا هوا، خرابی رینگ روغن پیستون، خرابی (گشاد شدن) سیلندر . در ادامه هر یک از موارد را با جزئیات بیشتری با هم مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با دلایل خرابی سوپاپ سوخت یا هوا

درست زمانی که سوپاپ سوخت یا هوا خراب می شود یا حتی شکسته شده باشد یا بیش از حد باز شده باشد و نتواند کاملا بسته شود ممکن است با مشکل روغن سوزی ماشین روبرو شوید. در این گونه مواقع روغن موجود در سر سیلندر را برای روان کاری اسبک‌ ها و میل بادامک از طریق سوپاپ باقی مانده وارد سیلندر می شود و با سوخت موجود در سر پیستون پس از جرقه زدن شمع شروع به سوختن می کند. در چنین مواقعی می گوییم روغن سوزی در خودرو اتفاق افتاده است.

آشنایی با دلایل خرابی رینگ روغن پیستون

زمانی که رینگ روغنی پیستون می شکند و یا کج و ناهمگون می شود. یا حتی زمانی که این قطعه بسیار ضعیف می شود و توانایی جمع‌ آوری روغن موجود در دیواره‌ های سیلندر را ندارد. و نمی تواند از ورود روغن به سر پیستون جلوگیری کند روغن به ناحیه احتراق نفوذ می کند و باز هم پدیده روغن سوزی اتفاق می افتد. در اینگونه مواقع روغن بر روی کناره‌ های سیلندر باقی می ماند و با سوختن بنزین یا گازوئیل شروع به سوختن می کند.

آشنایی با دلایل خرابی سیلندر موتور

زمانی که سیلندر موتور خودروی شما خراب می شود به این معناست که قطر آن افزایش یافته است. در این حالت پیستون در سیلندر آب بندی نشده است و مانند خرابی رینگ روغن موتور، روغن به قسمت احتراق موتور نفوذ کرده و مشکل روغن سوزی اتفاق می افتد. در این گونه مواقع روغن پاشیده شده به دیواره‌ های سیلندر، به وسیله رینگ جمع نمی شود. و به علت گشاد شدن سیلندر به بالا نفوذ می کند و می سوزد.

سوخت بسیار داغ با حرارت بسیار بالا به کارتل خودرو می رود و روغن موجود در کارتل را می سوزاند. در این گونه مواقع بخار روغن سوخته از طریق منافذ و گشادی سیلندر و از طریق سوپاپ دود از سیلندر خارج می‌ شود. که شما را آگاه می کند روغن موتور شما دچار مشکل شده است. روغن سوزی ماشین برای موتور وضعیت بسیار بدی را بوجود می آورد.

 

آشنایی با علائم روغن سوزی خودرو

یکی از شایع‌ ترین نشانه‌ های روغن سوزی خارج شدن دودی آبی‌ رنگ از اگزوز خودرو می باشد. هر چقدر که سوختن روغن موتور بیستر باشد این دود آبی رنگ که از اگزوز خارج می شود هم بیشتر می‌ شود. بنابراین سوختن روغن موتور با سوخت خودرو منجر به خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو می‌ شود. این دود این هشدار را به شما می دهد که مشکلی جدی در موتور خودروی شما اتفاق افتاده است.

البته برخی از خودروهای بازار می‌ توانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به راحتی خود جذب کنند. پس گاهی اوقات با وجود اینکه روغن سوزی در خودرو اتفاق می افتد باز هم خبری از دود آبی اگزوز نیست. در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغن‌ سوزی خودرو فقط نباید به رنگ دود اگزوز اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور می‌ توانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن به‌دست بیاورید. در صورتی که سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نا مناسب است و احتمالا روغن‌ سوزی وجود دارد. در ادامه برخی از مهمترین علائم و نشانه هایی که می تواند نشانه روغن سوزی خودروی شما باشد را به شما می گوییم:

  • خروج دود آبی از اگزوز
  • چرب‌ شدن شمع‌ های خودرو
  • کاهش مداوم سطح روغن موتور
  • وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو
  • وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور
  • کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو

چرا خودرو دچار روغن سوزی می شود؟

شاید یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این باش که چرا خودروی شما دچار روغن سوزی شده است؟ در این قسمت برخی از مهمترین دلایل را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. خوردگی کاسه نمد خودرو
  2. ساییدگی لاستیک گیت
  3. خرابی یاتاقان‌ ها و شاتون‌ ها
  4. اصطکاک زیاد گیت سوپاپ
  5. نشتی روغن از واشر سرسیلندر خودرو
  6. استفاده از روغن موتوری نامناسب و بی‌ کیفیت
  7. خراب‌ شدن یا شکستگی رینگ‌ یا رینگ‌ های پیستون
  8. خوردگی و ساییده‌ شدن جداره سیلندر که به آن بوش سیلندر می‌ گویند.
  9. کم‌ شدن روغن موتور در دور بالای برخی از خودروها
بیشتر بخوانید :  فروش قطعات بدنه استوک خودرو

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید