وبلاگ
۲۲ فروردین ۱۴۰۰

آشنایی با مراکز تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو

همه چیز در مورد تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو یکی از مهم ترین کارها جهت خرید و فروش خودرو های دست دوم می باشد. این کار دارای یک سری مراحل قانونی می باشد که باید طی شود. فردی که قصد تعویض شماره ماشین خود را دارد. باید با تمامی قوانین، مراحل و ضوابط آن به طور کامل آشنایی داشته باشد تا در روند آن مشکلی برایش پیش نیاید. در ادامه ما به سراغ بررسی مراحل معاوضه پلاک ماشین، قوانین، نکات و … رفته ایم. و نام و آدرس مراکز تعویض شماره خودرو در تهران را درج کرده ایم. قطعا بعد از خواندن این مطلب، در مورد معاوضه پلاک خودرو چیزی نمانده است که شما ندانسته باشید. پس با ما همراه باشید تا تعویض پلاکی بدون دردسر را تجربه کنید.

معاوضه پلاک خودرو، معامله ای جان دار

امروزه با توجه به بالا رفتن قیمت خودروهای دست اول و سخت شدن مراحل خرید خودرو صفر، اکثر مردم به سراغ خرید و فروش خودروهای دست دوم می روند. با توجه به روند رو به افزایش تعداد خودروها برای خرید و فروش ، عمل انتقال سند جز اصلی ترین مراحل معاملات خودرو محسوب می ‌شود. که در عمل انتقال سند؛ تعویض پلاک مهم ترین کار و یکی از دردسر ساز ترین کار ها می باشد. البته شاید واژه دردسر ساز، برای شمایی که می خواهید تعویض شماره خودرو انجام بدهید؛ تا حدی استرس زا باشد. ولی این را بدانید که در صورتی که به قوانین و شرایط  واقف باشید، می توانید این روند را به راحتی پشت سر بگذارید.

به طور کلی باید در نظر داشته باشند که مراحل انتقال سند خودرو که تعویض شماره خودرو مهم ترین قسمت آن محسوب می شود. شامل نکات ریز و درشت فراوانی می باشد. که رعایت همه آن‌ ها باید به دقت و بدون هیچ کم و کاستی صورت پذیرد؛ تا بعد از انجام معامله، مشکلی برای فروشنده و خریدار ایجاد نشود.

شرایط تعویض پلاک خودرو چگونه است؟

در صورتی که قصد خرید و یا فروش خودرو را دارید، تعویض شماره خودرو جز لاینفک کارها حساب می شود به حساب می آید. در واقع در صورتی که خریدار خودرو هستید باید به همراه فروشنده یا همان صاحب پلاک، به سراغ این مراکز در تهران بروید. یعنی اینکه حضور فروشنده و خریدار هر دو به طور همزمان در مرکز، ضروری می باشد. در صورتی که احیانا به هر دلیلی یکی از طرفین، نتوانست در مرکز در ساعت مورد نظر، حضور پیدا کند، باید به طرف مقابلش و یا شخصی دیگری وکالت قانونی بدهد. تا کاراین مرحله بدون دردسر و در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. این یکی از مهمترین شرایط تعویض شماره خودرو می باشد. که باید در نظر داشته باشید.

مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو برای شخص فروشنده چیست؟

قبل از حضور طرفین، باید تمامی مدارک لازم  آماده شده باشد. مدارک لازم برای تعویض شماره خودرو در سال جدید را که فروشنده باید تهیه کند شامل موارد زیر می باشد:

  • کارت ماشین
  • بیمه نامه ماشین
  • سند مالکیت یا برگه شناسایی ماشین
  • سند مالکیت ثبت شده در دفتر اسناد
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی فروشنده
  • کارت عابر بانک ( به دلیل دیجیتالی شدن کلیه پرداخت ها)
  • کارت معاینه فنی (برای خودروهایی که بیش از ۴ سال از تولیدشان می ‌گذرد ضروری می باشد).
  • برگه عدم خلافی خودرو ( توجه داشته باشید که اگر خودرو خلافی دارد فروشنده بهتر است در همان مرکز تعویض شماره خودرو آن را پرداخت کند).

مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو برای شخص فروشنده چیست؟

مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو برای شخص خریدار چیست؟

  • سند احراز محل سکونت
  • اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار
  • کارت عابر بانک ( به دلیل دیجیتالی شدن کلیه پرداخت ها)
  • قبض آب، برق یا گاز محل سکونت که آدرس آن با آدرس سند بالا یکی باشد. ( جهت احراز هویت خریدار خودرو)

مدارک مورد نیاز برای سند المثنی مالکیت خودرو چیست؟

  • بیمه نامه شخص ثالث
  • اصل کارت مشخصات خودرو
  • برگ معاینه فنی از مراکز مورد تایید
  • مدارک احراز سکونت صاحب خودرو
  • حضور صاحب خودرو یا وکیل قانونی آن
  • کارت ملی و شناسنامه صاحب خودرو
  • رسید کارتخوان از پرداخت هزینه خدمات ارائه شده
  • یک سند از چاپ یک آگهی در روزنامه‌های کثیر الانتشار با موضوع فقدان سند مالکیت خودرو ( توجه داشته باشید که در هنگام مراجعه باید دست کم ۱۰ روز از انتشار آگهی گذشته باشد)

توجه داشته باشید: تاکید می کنیم که قبل از تعویض شماره ماشین و رجوع به مراکز، کلیه مدارک از سوی فروشنده و خریدار آماده شده باشد. تا طرفین معطل نشوند. و کار تعویض شماره خودرو به راحتی و بدون دردسر انجام شود. پس یک بار دیگر مدارک لازم برای تعویض شماره خودرو را مرور کنید. و در جایی یاد داشت کنید. تا در هنگام حضور در مراکز مدرکی را از قلم نیندازید.

از آنجایی که هداف اصلی تغییر نمودن پلاک خودرو، دسترسی سریع به هویت و نشانی مالک وسیله نقلیه می باشد. پس برای تعویض شماره خودرو خود و یا انتقال آن به فرد دیگری دست روی دست نگذارید. چرا که ممکن است به دلیل عدم نقل و انتقال پلاک خودرو، صاحب خودرو و یا همان خریدار دچار مشکلات حقوقی شود.

همچنین توصیه اکید می کنیم که قبل از تعویض شماره خودرو برای عدم ایجاد هر گونه مشکلی بعد از خرید آن، پلاک خودرو را استعلام بگیرید. هدف اصلی از استعلام پلاک خودرو اطمینان یافتن خریدار از صحت اطلاعات فروشنده می باشد. حالا اینکه چگونه باید پلاک خودرو را استعلام بگیریم، خودش بحث دیگری است. که در ادامه برای شما می گوییم.

چگونه باید پلاک خودرو را استعلام بگیریم؟

استعلام پلاک خودرو یکی از کارهایی است که در تعویض نمودن پلاک خودرو ممکن است به آن نیاز داشته باشید. همانطور که گفته شد، هدف اصلی از استعلام پلاک خودرو اطمینان یافتن خریدار از سوابق خودرو موردنظر می باشد. با استعلام پلاک خودرو، خریدار از صحت اطلاعات فروشنده، از جمله، شهر محل سکونت و ؟آدرس دقیق وی مطلع می شود. و با دریافت سوابقش خیالش راحت می شود. به طور مثال با استعلام قیمت، خریدار از سرقتی نبودن خودرو مطمئن می شود.

اکنون در صورتی که قصد استعلام پلاک یک خودرو را دارید می توانید به دفاتر پلیس +۱۰ همراه با مدارک شخصی رجوع کنید. این تنها راه حل مناسب و قانونی برای استعلام خلافی خودرو می باشد. توجه داشته باشید که اهمیت این کار را دست‌ کم نگیرید. چرا که در صورت عدم استعلام خودرو و وجود مشکل در هنگام تعویض شماره خودرو این شمایید که مسئول خواهید بود.

مراحل تعویض پلاک خودرو

  1. مرحله اول: ورود به مرکز تعویض شماره خودرو
  2. مرحله دوم: تأیید اصالت خودرو
  3. مرحله سوم: فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید خودرو

مرحله اول تعویض پلاک: ورود به مرکز تعویض پلاک خودرو می باشد

ابتدا صاحب خودرو و خریدار هر دو در یک ساعت مشخص باید در یک مرکزتعویض شماره خودرو همراه با مدارک لازم، حضور پیدا کنند. در بدو ورود به مرکز تعویض پلاک، برگه ‌ای حاوی شماره نوبت و باجه است که باید به آن مراجعه کنید. پس از مطلع شدن از باجه موردنظر، خودرو را پارک کنید. و سپس مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک را تحویل باجه دار دهید. بعد از آن باید فرم هایی که به شما داده می شود؛ را پر کنید. و هزینه ها را یکی یکی طبق روندی که خود باجه دار می گوید پرداخت کنید و رسیدش را نگه دارید.

بیشتر بخوانید :  سیستم ترمز خودرو

توجه داشته باشید که هزینه تعویض شماره خودرو و نیز هزینه پست سند و کارت خودرو را که به ترتیب ۱۲۰ هزار تومان و ۳۷,۷۳۱ هزار تومان است را بپردازید. البته این هزینه در سال ۱۳۹۹ تعیین شده است ممکن است در سال جدید کمی بالاتر رود. همچنین توجه داشته باشید که همه ی این هزینه ‌ها به‌ جز هزینه خلافی خودرو، به‌عهده خریدار خواهد بود. باز هم تاکید می کنیم که کارت عابر بانک همراهتان داشته باشید. چرا که دیگر هیچ گونه پول نقدی از سوی مراکز تعویض پلاک دریافت نمی شود.

مرحله اول تعویض پلاک: ورود به مرکز تعویض پلاک خودرو می باشد

مرحله دوم تعویض پلاک خودرو: تأیید اصالت خودرو می باشد

بعد از پرداخت هزینه های مورد نظر باید رسید و فرم هایی که پرکرده اید را به کارشناسان و بازرسان مرکز تعویض خودرو بدهید. تا خودرو را به طور کامل بازدید کنند. سپس بعد از بررسی خودرو توسط کارشناس، اطلاعاتی همچون شماره شاسی، شماره موتور و … را با اطلاعات روی فرم ها تطبیق می دهند. و صحت آن را تایید می کنند. بعد از تأیید اصالت خودرو، مجوز فک پلاک قبلی، صدور و نصب پلاک جدید ارائه داده می شود. بعد از این مرحله خریدار به انبار می روند و پلاک جدید را از انبار تحویل می گیرد.

مرحله سوم تعویض خودرو: فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید می باشد

پس از اینکه به عنوان خریدار به انبار رجوع کردیم، دو حالت برای شما ممکن است رخ دهد. حالت اول این است که در صورتی که قبلا خودرویی داشته ‌اید که پلاک آن آزاد شده است، دوباره همان پلاک را می توانید تحویل بگیرید. در صورت درخواست پلاک قبلی اگر که هنوز از نظر فیزیکی موجود بود، دوباره آن را برای شما می سازند.که در این صورت چند روزی زمان می برد.

برای افرادی که ساکن تهران هستند، تحویل پلاک قدیمی و ساخت مجدد آن در همان مراکز تعویض شماره خودرو بلافاصله انجام می ‌شود. اما برای ساکنان شهرستان یا سایر استان‌ ها یک الی ۳ روز زمان می برد. تا دوباره پلاک برایشان ساخته و پست شود. در حالت دوم در صورتی که برای خریدار تاکنون هیچ پلاکی به اسمش نخورده است. بعد از رفتن به انبار پلاکی با شماره کاملا جدید به آن شخص داده می شود.

چند مرکز تعویض پلاک خودرو در تهران فعالیت می ‌کنند؟

در حال حاضر ۱۳ مرکز تعویض شماره خودرو در تهران مشغول به کار هستند. از بین این ۱۳ مراکز تعویض پلام در تهران، دو مرکز مختص شماره‌ گذاری موتورسیکلت می باشند. دو مرکز مخصوص خودروسازان سایپا و ایران ‌خودرو هستند . و باقی مانده هم برای ارائه خدمات به عموم شهروندان وجود دارند.

آدرس و شماره تلفن مراکز تعویض پلاک تهران

  1. تعویض پلاک یادگار (مخصوص معاوضه پلاک موتور سیکلت) : خیابان زنجان شمالی، جنب ستاد ترخیص خودرو
  2. مرکز تعویض پلاک سایپا: کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج، مرکز شماره‌ گذاری مستقر در شرکت سایپا
  3. مرکز تعویض پلاک آسان‌موتور: کیلومتر ۸ جاده مخصوص کرج، مرکز شماره گذاری شرکت آسان موتور
  4. مرکز تعویض پلاک ایران‌خودرو: کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج، مرکز شماره ‌گذاری مستقر در شرکت ایران خودرو
  5. تعویض پلاک شکوفه (خودروهای سبک) : بزرگراه آزادگان، میدان جهاد، خیابان نور، خیابان شکوفه – (۵۵۸۸۲۱۳۱)
  6. تعویض پلاک خلیج فارس (موتورسیکلت) :جاده قدیم کرج، خیابان خلیج فارس، بلوار رهنما، جنب ستاد ترخیص موتور سیکلت
  7. مرکز تعویض پلاک چیتگر (خودروهای سبک): کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج – شماره تماس مرکز تعویض پلاک چیتگر: ۴۴۹۰۱۹۲۹
  8. مرکز تعویض پلاک یادگار امام : اتوبان یادگار امام، خیابان زنجان شمالی، جنب ستاد ترخیص خودرو – شماره تماس مرکز تعویض پلاک میثم: ۶۶۲۵۶۷۲۹
  9. مرکز تعویض پلاک خودرو الغدیر: یافت آباد، بلوار الغدیر، خیابان حسینی – روبروی بیمارستان شهدای یافت‌آباد – شماره تماس مرکز تعویض پلاک الغدیر: ۶۶۱۳۳۶۹۳
  10. مرکز تعویض پلاک خلیج: کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج، بلوار خلیج فارس، خیابان رهنما، جنب ستاد ترخیص خودرو – شماره تماس مرکز تعویض پلاک خلیج: ۶۶۲۶۰۲۶۲
  11. مرکز تعویض پلاک خاوران (خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت): کیلومتر ۱۰ جاده خاوران، بعد از سه راه – شماره تماس مرکز تعویض پلاک خاوران: ۳۳۸۵۱۳۳۲ | ۳۵۰۴۴۱۲۱
  12. مرکز تعویض پلاک اتحاد (خودروهای سبک و موتورسیکلت): تهرانپارس، حکیمیه، خیابان اتحاد، اتحاد ۵ غربی ( محدوده شرق تهران) – شماره تماس مرکز تعویض پلاک اتحاد: ۷۷۳۹۳۰۳۰ | ۷۷۱۲۴۳۵۸
  13. مرکز تعویض پلاک میثم (خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت): کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج، خیابان داروپخش، خیابان روز دارو ( محدوده غرب تهران) – شماره تماس مرکز تعویض پلاک میثم : ۴۴۹۹۱۸۵۶

مراکز تعویض پلاک شهرستان ‌های تهران

  • مرکز تعویض پلاک در شهریار: میدان نماز، به سمت تهران (بلوار پلیس)؛
  • مرکز تعویض پلاک در پاکدشت: بلوار شمالی، شهدای قمی‌، نبش جماران ۱۷؛
  • مرکز تعویض پلاک در بهارستان : جاده ساوه، خیابان رینگ کار، نرسیده به چهار راه؛
  • مرکز تعویض پلاک در ورامین: میدان بسیج، بلوار امام رضا(ع)، روبروی بازار میوه و تره بار؛
  • مرکز تعویض پلاک در رباط کریم: جاده ساوه، بلوار امام خمینی، روبروی صندوق قرض الحسنه.
  • مرکز تعویض پلاک در اسلامشهر: چهاردانگه، روبروی شهرک صنعتی، کوچه نمایندگی ایران خودرو؛

توجه توجه: با شیوع ویروس منحوس کرونا، مدتی است که این کار در مراکز تعویض شماره خودرو در تهران و سایر شهرستان ها به تعویق افتاده بود. اما در حال حاضر در تمام شعب تعویض پلاک کشور، این امر با رعایت پروتکل ‌های بهداشتی در حال انجام می باشد.

ساعت کاری مراکز تعویض پلاک در تهران و سایر شهرستان ها چگونه است؟

طبق قوانین اداره کشور، ساعت کاری همه مراکز تعویض شماره خودرو در تهران و سایر شهرستان ها در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ الی ۱۴ و پنجشنبه از ساعت ۷ تا ۱۲ است. ساعت کار در ماه مبارک رمضان ۷:۳۰ الی ۲ و پنجشنبه ها ۷:۳۰ الی۱۲ می باشد.

اما با توجه به وجود ویروس کرونا و طرح فاصله‌ گذاری اجتماعی ادامه ساعت کار شهرستان ها در اختیار خود استان ‌ها قرار گرفته است. همچنین به دستور پلیس +۱۰ از ورود افرادی که ماسک نداشته باشند حتما جلوگیری می شود. و فاصله گذاری اجتماعی در سالن باید رعایت شود. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از روند تعویض پلاک خودرو در سال جدید ( با توجه به شیوع کرونا) و اطلاع از ساعت کاری مراکز تعویض شماره خودرو با شماره ۴۸۰۱۰۰۰۰ تماس بگیرید.

آغاز خدمات آنلاین تعویض پلاک خودرو در تهران

در دو مرکز تعویض پلاک میثم و خاوران، کار نوبتی دهی فک پلاک خودرو به صورت کاملا اینترنتی و آنلاین انجام می شود. شهروندان عزیز تهرانی از این پس می ‌توانند با ورود به سایت https://nobatdehi.epolice.ir/ نسبت به دریافت نوبت برای تعویض شماره خودرو اقدام کنند.

بیشتر بخوانید :  بهترین تعمیرگاه های خودرو در تهران (خارجی)

پس از ورود به سایت تعویض پلاک خودرو در دو مرکز میثم و خاوران ثبت نام کنید. در قسمت مشخص شده اطلاعات خریدار، فروشنده و خودروی مورد معامله را نیز وارد کنید. سپس بعد از وارد کردن شماره ۱۷ رقمی مشخص شده در کارت خودرو و شماره پلاک خودرو ساعت مراجعه به مرکز تعویض شماره خودرو مشخص می شود. که شما باید طبق ساعت تعیین شده در محل حضور پیدا کنید. این امر در تسریع کارهای شما موثر می باشد.

هزینه ی کلی تعویض پلاک در تهران و سایر شهرستان ها چقدر می شود؟

هزینه تعویض شماره خودرو در سال جدید یعنی سال ۱۴۰۰ ، خودروها به دو گروه زیر ۲۰۰ میلیون و بالای ۲۰۰ میلیون تقسیم شده اند. براساس مصوبه جدید، هزینه تعویض پلاک خودروهای تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان می باشد. و برای خودروهایی با قیمت بالای ۲۰۰ میلیون تومان نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. پرداخت هزینه های تعویض شماره خودرو کاملا بر عهده خریدار خودرو می باشد. و فروشنده فقط باید هزینه تخلفات ماشین خود را باید پرداخت کند. در ضمن تمامی هزینه ها، با استفاده از کارت عابر بانک باید پرداخت شود. چرا که دریافت پول نقدی در این مراکز ممنوع شده است.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید