وبلاگ
۷ فروردین ۱۴۰۰

حجم موتور چیست؟

حجم موتور چیست

همه چیز در مورد حجم موتور که باید بدانید!

آیا با حجم موتور که اغلب از زبان تکنسین های فنی خودرو شنیده می شود؛ آشنایی دارید؟ آیا می دانید منظور از حجم موتور چیست؟ آیا می دانید که محاسبه حجم موتور چگونه انجام می شود؟ و در کل چرا حجم موتور را محاسبه می کنند؟ برای دریافت پاسخ هایی شفاف در ادامه همراه ما باشید، قطعا بعد از خواندن این مطلب آموزشی، از حجم موتور همه چیز را می دانید. پس با هم ادامه مطلب را می خوانیم.

حجم موتور چیست؟

حجم موتور، جز آن دسته از مسئله ى بسیار مهمى است که ارتباط مستقیمی با حجم سیلندر ها دارد. و بر روی میزان مصرف سوخت و میزان قدرت خروجی و گشتاور تولیدی توسط پیشرانه خودرو، تاثیر بسزایی می گذارد. که به تبع، به صورت غیر مستقیم بر روی سرعت و شتاب اولیه اثر دارد. به همین دلیل است که محاسبه حجم موتور، اهمیت زیادی پیدا می کند. و افرادی که قصد خرید خودرو دارند، به میزان حجم موتور دقت می کنند. در واقع یکی از مشخصاتی که شرکت تولید کننده خودرو باید در اختیار خریدارد بگذارد؛ میزان حجم موتور است. اما سوال اصلی اینجاست که حجم موتور چیست و چرا تا این میزان اهمیت دارد؟

نحوه محاسبه حجم موتور چگونه است؟

همانطور که می دانید؛ موتور از سه بخش، سیلندر، سر سیلندر و پیستون تشکیل شده است. که داخل هر یک از سیلندرها، پیستون حرکت رفت و برگشتی یا به عبارتی بالا و پایین دارد. حال در صورتی که ما بیاییم فضایی را که پیستون در حرکت از پایین ‌ترین نقطه به بالاترین نقطه پیمایش می ‌کند را اندازه بگیریم و در تعداد سیلندرهای خودرو ضرب کنیم، حجم پیشرانه یا همان حجم موتور که با واحد لیتر و یا سی سی بیان می شود؛ به دست می آوریم. در ادامه با یک مثال بیشتر برای شما توضیح می دهیم.

نحوه محاسبه حجم موتور چگونه است؟

یک مثال از حجم موتور به زبان ساده

به طور مثال زمانی که گفته می شود؛ حجم موتور یک خودرو دو لیتر می باشد، یعنی در صورتی که میل لنگ خودرو در دو دور بچرخد، هر ۴ سیلندرش به مقدار ۲ لیتر، هوا مکش می‌ کند. یا به عبارتی دیگر، به مقدار ۲ لیتر، می توان فضای هر ۴ سیلندر را با آب پر کرد. حجم یا مثلا در صورتی که بگوییم که حجم موتور خودرویی ۱۶۰۰ سی سی می باشد. یعنی در صورتی که سیلندهای را خارج در نظر بگیرید و درون آن را آب بریزیم، به اندازه ۱۶۰۰ سی سی، آب درون آن ها را پر می کند. در صورتی که بخواهیم سی سی را نیز به لیتر تبدیل کنیم باید هر سی سی را بر ۱۰۰۰ تقسیم کنیم. یعنی در این مثال حجم موتور ۱/۶ لیتر یا همان ۱۶۰۰ سی سی می باشد.

منظور از قدرت و حجم پیشرانه خودرو چیست؟

خوب است بدانید که پیشرانه همان معنای موتور خودرو را می دهد. زمانی که گفته می شود، حجم پیشرانه ۱ لیتر است یعنی میزان سوختی که درون حجم موتور ( درون سیلندر ها) جای می گیرد؛ ۱ لیتر می باشد. حجم در پیشرانه خودرو، به معنای حجم تمام سیلندرهای موتور خودرو می باشد. پس منظور از حجم پیشرانه ، همان حجم موتور خودرو می باشد. که از حجم کلیه سیلندر ها ناشی می شود.

علت اهمیت داشتن حجم موتور چیست؟

تا به اینجا فهمیدیم که حجم موتور چیست و به چه معناست! حال نوبت آن است که بدانیم چرا تا این میزان حجم موتور اهمیت داد؟ همانطور که می دانید؛ هرچه هم حجم موتور خودرویی بالاتر باشد، موتور قوی تر است. و در اصطلاح بهتر یعنی اینکه آن موتور می تواند قدرت بیشتری تولید کند. از طرفی هم قدرت و گشتاور موتور مکمل هم هستند. یعنی در صورتی که قدرت بالا باشد، میزان گشتاور موتور هم بالا تر می رود. از این رو بالا رفتن میزان گشتاور و قدرت موتور، موجب افزایش سرعت و قدرت کلی یک خودرو می شوند. به طور کلی هر چقدر قطر سیلندر ها بیشتر باشد، خودرو، نیروی بیشتری را تولید می کند.

از دیگر دلایل اهمیت حجم موتور، بازدهی در شتاب اولیه می باشد. همانطور که در بالا گفتیم، هرچه میزان حجم موتور بیشتر باشد، میزان گشتاور هم بالا می رود. از سویی، گشتاور بیشترین تاثیر را در بحث شتاب اولیه و شتاب در زمان شروع به حرکت خودرو، دارد که طبق این گفته، حجم موتور بالاتر، شتابگیری بهتری را به همراه می آورد و به طور کلی موتور خودرو در بحث شتاب اولیه، توانایی بیشتری دارد.

بهینه تر کردن مصرف سوخت، از دیگر دلایل اهمیت قدرت پیشرانه موتور یا همان حجم موتور است. زمانی که حجم موتور بالا باشد؛ میزان هوای ورودی هم بیشتر و به تبع میزان اکسیژن بیشتری به محفظه احتراق ورود می کند. که این خودش باعث ایجاد احتراقی کامل خواهد شد؛ که در نهایت باعث بهینه تر شدن مصرف سوخت می شود.

حقیقتی در مورد حجم موتور خودروها که باید بدانید:

جالب است بدانید که در بسیاری از کشورها، مالیات خودرو ها را بر‌اساس حجم موتور یا همان حجم پیشرانه خودرو محاسبه می ‌کنند. چرا که هر چه حجم موتور بیشتر باشد؛ سوخت بیشتری مصرف می کند. و به تبع آن، با تولید آلایندگی، هوا را آلوده تر می کنند. پس حجم موتور تاثیر مستقیمی بر میزان آلودگی هوا دارد.

حجم موتور ماشین‌ های داخلی چقدر است؟

  1. حجم موتور پراید : ۱۳۲۳ سی سی
  2. حجم موتور ساینا: ۱۵۰۳ سی سی
  3. حجم خودرو پژو ۴۰۵ : ۱۷۶۱ سی سی
  4. حجم موتور پژو پارس: ۱۵۸۷ سی سی
  5. حجم موتور وانت پراید: ۱۳۲۳ سی سی
  6. حجم موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ : ۱۵۸۷ سی سی
  7. حجم موتور سمند LX بنزینی و دوگانه‌ سوز : ۱۷۶۱

نحوه محاسبه حجم موتور چگونه است؟

نحوه محاسبه حجم موتور چگونه است؟

در این قسمت از مقاله می خواهیم به شما بگوییم فرمول مناسب حجم موتور چیست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید. فرمول محاسبه حجم موتور: ٣.١۴/۴*قطر سیلندر به توان ٢ * مسافتی که که پیستون طى مى کند.

واحد حجم موتور چیست؟

حجم موتور معمولاً با لیتر (L) بیان می شود ولی به واحد های سى سى (CC) و اینچ مکعب (CL) هم نیز تبدیل و مشخص می شود.

یک مثال ساده برای محاسبه حجم موتور با مشخصات زیر

فرض کنید که در صورتی که قطر پیستون خودرو، ۴ اینچ(۱۰٫۱۶ سانتی متر) است. طبق فرمول بالا میزان حجم سیلندر یا همان حجم موتور و یا حجم پیشرانه خودرو، برابر با عدد زیر می شود.

بیشتر بخوانید :  چگونه می توان عمر گیربکس را افزایش داد؟

حجم سیلندر=ارتفاع*۳٫۱۴*{۲^(شعاع)}

cm^3) ) 823.3 =10.16*3.14*{2^(5.08)}

حال در صورتی که موتور شما از ۴ سیلندر ساخته شده باشد؛ پس برای محاسبه حجم کل موتور باید حجم سیلندر را در ۴ ضرب کنیم. که در نتیجه حجم کل موتور خودرو یا همان حجم پیشرانه طبق فرمول زیر بدست می آید.

۴*۸۲۳٫۳=۳۲۹۲٫۱ cm^3 3.292

جالب است بدانید که بیشتر خودروسازان؛ رقم هایی که به صورت اعشاری به دست آورده می شود را در آخر گرد می کنند و رقم گرد شده را به خریدار اعلام می کنند. به طور مثال در صورتی که که حجم موتور خودرو شما ۳٫۲۹۲ لیتر باشد؛ عدد ۳٫۳ لیتر را ثبت می کنند.

بیشترین حجم موتور ماشین چقدر است؟

  1. حجم موتور بوگاتی شیرون ۸ لیتر
  2. حجم موتور مرسدس بنز ۳۰۰۰ سی سی
  3. حجم موتور هیوندای سوناتا ۱۶۰۰ سی سی
  4. حجم موتور بنتلی مولسان ۶.۷۵ لیتری با ۸ سیلندر
  5. حجم موتور رولز رویس گوست ۶.۶ با ۱۲ سیلندر
  6. حجم موتور شورولت سیلورادو ۶.۶ هشت سیلندر
  7. حجم موتور بی ام و سری ۷ ۶٫۶ لیتر با ۱۲ سیلندر
  8. حجم موتور لامبورگینی آوانتادور۶.۵ لیتری با سیلندر
  9. حجم موتور فراری ۸۱۲ سوپرفست ۶.۵ لیتر با ۱۲ سیلندر
  10. حجم موتور فورد سوپر دیوتی ۷.۳ لیتر با هشت سیلندر
  11. حجم موتور رولز رویس فانتوم و کالینان ۶.۷۵ لیتر با ۱۲ سیلندر
  12. حجم موتور رم ۲۵۰۰ HD با موتور ۶.۷ لیتر با شش سیلندر خطی

چه کسانی باید به سراغ خودروهایی با حجم موتور بالا بروند؟

شما در این مقاله به طور کامل با حجم موتور آشنا شدید و فهمیدید حجم موتور چیست؟ همانطور که گفته شد، حجم موتور، ارتباط مستقیمی با میزان مصرف سوخت دارد و هر چه قدر حجم پیشرانه خودرو بالاتر باشد، موتور قدرت بیشتری پیدا می کند. که این ویژگی برای رانندگانی که مدام در سفر و رانندگی در بزرگراه ها است بسیار اهمیت پیدا می کند. به علاوه برای رانندگانی که علاقه به سرعت و قدرت دارند، خودروهایی پیشنهاد می شود که موتور آن ها دارای حجم بالایی است. اما در صورتی که تردد شهری دارید باید محصولی با موتوری کم حجم انتخاب کنید. چرا که هزینه های مصرف سوخت آن برای شما به صرفه تمام نمی شود.

ما در این پست تلاش کردیم به تمامی سوالات شما درباره حجم موتور خودروها پاسخ دهیم. اما در صورتی که سوالی در ذهن دارید که پاسخ آن را تا کنون دریافت نکرده اید. می توانید به راحتی در بخش نظرات با ما در میان گذارید. ما در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ می دهیم.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید