وبلاگ
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

ایربگ چیست؟ طرز کار آن چگونه است؟

کیسه هوا

کیسه هوا یا ایربگ به عنوان یک سیستم مهار مکمل یا مهار بادی مکمل شناخته می شود. از کلمه «مکمل» در تعریف ایربگ یا کیسه هوا به این منظور استفاده می شود که نشان دهد ایربگ نمی تواند جایگزینی برای کمربندهای ایمنی در تامین امنیت سرنشینان محسوب شود. در عوض، اگر از ایربگ یا کیسه هوا در کنار کمربندهای ایمنی استفاده شود، امنیت سرنشینان افزایش می یابد.

ایده اصلی پشت اختراع کیسه هوا این است که زمانی که سرعت خودرو هنگام تصادف به طرز ناگهانی کاهش یافت، کیسه هوا باد شود و از ضربه دیدن سر سرنشینان به شیشه ماشین جلوگیری شود. نکته مهمی که در کیسه های هوا باید به آن دقت کنید که نشان دهنده اهمیت آن ها نیز هست، این است که اگر کیسه های هوا هنگام تصادف باد نشوند حتی امکان دارد که سر سرنشینان از شیشه بیرون رود و صدمات جانی جبران ناپذیری اتفاق بیافتد.

کیسه هوا چقدر موثر است؟

درست است که از نظر تئوری، کیسه های هوا یا همان ایربگ ها در افزایش امنیت سرنشینان تاثیر زیادی دارند، اما از نظر علمی باید شواهدی مبنی بر تایید این تئوری پیدا کرد تا بتوان تاثیرگذاری ایربگ ها در افزایش امنیت سرنشینان را قبول کرد.

در سال ۱۹۵۵، دو پژوهشگر با نام های آدریان لوند و سوزان فرگوسن مطالعه ای در زمینه تصادفات جاده ای در طول هشت سال، بین سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳، انجام دادند. طبق نتایجی که از مطالعه این دو پژوهشگر به دست آمد، کیسه های هوا ۲۳ تا ۲۴ درصد از تصادفاتی که از رو به رو انجام می شوند را کاهش می دهند. همچنین ۱۶ درصد از تصادفاتی که از جهت های دیگر اتفاق می افتد نیز به وسیله کیسه های هوا کاهش می یابند. لازم به ذکر است که این تحقیق در مقایسه با خودروهایی که فقط دارای کمربند ایمنی دستی هستند انجام شده است.

بدیهی است که این تحقیقات نشان دهنده تاثیرات گسترده ایربگ ها در افزایش امنیت سرنشینان است. البته بهتر است که این موضوع را بیان کنیم که ایربگ ها مواد انفجاری شدیدی هستند که خطرات زیادی در کنار مزیت های خود دارند. بزرگترین و اصلی ترین خطر کیسه هوا برای کودکان خردسال است. اگرچه بزرگسالان هم از خطرات احتمالی کیسه های هوا به طور کامل در امان نیستند و ممکن است آسیب هایی به چشم و گوش آن ها وارد شود. با این وجود، مطالعه خطرات احتمالی کیسه‌های هوا بسیار مهم است تا بتوانیم آنها را تا حد ممکن ایمن و مؤثر کنیم. کیسه های هوای مدرن که از اواخر دهه ۱۹۹۰ نصب شده اند، با نیروی کمتری نسبت به طرح های قدیمی باد می شوند و همین امر از خطرات احتمالی ایربگ ها می کاهد.

ایربگ ها چگونه کار می کنند؟

هنگامی که یک وسیله نقلیه به چیزی برخورد می کند، به طور ناگهانی سرعت آن کاهش می یابد. یک تراشه الکترونیکی که شتاب یا نیرو را اندازه گیری می کند در کیسه های هوا تعبیه شده اند. پس از برخورد وسیله نقلیه و تصادف آن، شتاب سنج موجود در ایربگ ها تغییر سرعت را تشخیص می دهد.

اگر کاهش سرعت از حد معمولی بیشتر باشد، شتاب سنج متوجه می شود که وسیله ای با خودرو برخورد کرده و به اصطلاج خودرو تصادف کرده است. سپس شتاب سنج مدار کیسه هوا را فعال می کند. ترمز معمولی آن چنان کاهش سرعتی ندارد که شتاب سنج به اشتباه بیافتد و مدار کیسه هوا را به اشتباه فعال کند.

پس از آن که شتاب سنج مدار کیسه هوا را فعال کرد، مدار کیسه هوا جریان الکتریکی را از یک عنصر گرمایشی که شبیه یکی از سیم های توستر است، عبور می دهد. عنصر گرمایش یک ماده منفجره شیمیایی را مشتعل می کند. کیسه های هوای قدیمی از سدیم آزید به عنوان ماده منفجره استفاده می کردند. کیسه های هوای جدیدتر معمولا از مواد شیمیایی مختلف به عنوان ماده منفجره استفاده می کنند.

ایربگ چیست؟

با سوختن ماده منفجره، حجم زیادی گاز بی خطر مثل نیتروژن یا آرگون تولید می شوند. این گاز ها در یک کیسه نایلونی که پشت فرمان بسته بندی شده است، سرازیر می شوند. با گشاد شدن کیف، پوشش پلاستیکی از روی فرمان خارج می شود و جلوی راننده باد می شود. کیسه با یک ماده گچی مانند پودر تالک پوشیده شده است تا به نرمی باز شود.

انواع کیسه های هوا

  • کیسه های هوای جلو

یکی از مواردی که در امنیت سرنشینان و آسیب ندیدن آن ها از خطرات احتمالی کیسه های هوا باید به آن دقت کرد این است که نشستن تا حد امکان دور از فرمان یا داشبورد و استفاده از کمربند ایمنی، از نزدیک شدن بیش از حد رانندگان و سرنشینان به کیسه هوای جلویی در حال باز شدن جلوگیری می کند. به همین دلیل است که صندلی های ماشین رو به عقب نباید در مقابل کیسه هوای فعال قرار گیرند و کودکان زیر ۱۳ سال باید در صندلی عقب بنشینند.

  • کیسه های هوای جانبی

کیسه‌ های هوای برخورد جانبی حتی از کیسه های هوای رو به رو سریع تر باد می ‌شوند زیرا فضای کمتری بین راننده یا سرنشینان و جسم ضربه ‌گیر وجود دارد.

طرز کار ایربگ

سرنشینان برای جلوگیری از صدمات ناشی از کیسه های هوا چه کاری می توانند انجام دهند؟

همانطور که بیان کردیم، ایربگ ها با وجود این که در افزایش امنیت سرنشیان تاثیر گذارند، اما خود آن ها نیز ممکن است آسیب های جدی بر سرنشینان خودرو وارد کنند. اگر خودرو شما مجهز به ایربگ است،‌ بهتر است که نکات زیر را رعایت کنید تا از آسیب های احتمالی ایربگ ها جلوگیری شود.

  • رانندگان و سرنشینان صندلی جلو باید در وسط صندلی به صورت عمودی در مقابل پشتی صندلی بنشینند و پاها را روی زمین قرار دهند.
  • دستها و پاها هرگز نباید روی کیسه هوا قرار گیرند زیرا نیروهای باز شدن کیسه هوا و گازهای داغ خارج شده توسط کیسه هوا ممکن است باعث آسیب شوند.
  • کودکان خردسال باید در صندلی عقب بنشینند. اگر کودک نیاز به سوار شدن در صندلی جلو دارد، صندلی باید تا حد امکان عقب باشد و کودک باید به طور ایمن در کمربند ایمنی را ببندد و روی پشتی صندلی بنشیند.
بیشتر بخوانید :  مقایسه هدلایت و زنون

 

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید