وبلاگ
۵ فروردین ۱۴۰۰

از علت خرابی تا تعمیر سرسیلندر

نحوه تعمیر سرسیلندر

با سرسیلندر بیشتر آشنا شوید

تعمیر سرسیلندر جز آن دسته از خدمات رایج محسوب می شود. که به دلایل زیادی رخ می دهد. در صورتی که مشکلاتی برای سرسیلندر رخ دهد، باید در اولین فرصت برای تعمیر آن اقدام کرد. در غیر این صورت، مشکلات عدیده ای برای خود سرسیلندر و قطعات اطراف آن به وجود می آید. اکنون ما اینجا هستیم تا شما را با سرسیلندر، علت خرابی آن و خدماتی که برای عیب یابی سرسیلندر باید انجام شود، آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

 وظیفه سرسیلندر چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تعمیر سرسیلندر و علت خرابی آن برویم؛ لازم است شما را با وظیفه اصلی این قطعه آشنا کنیم. به طور کلی سرسیلندر جز یکی از اصلی ترین قطعات موتور محسوب می شود. که وظیفه جلوگیری از ترکیب روغن و آب را دارد. این قطعه بر قسمت فوقانی سیلندر موتور نصب می ‌گردد. و اجزای ساکن موتور و سیلندر از جمله سوپاپ‌ها، اجزای آنها، میل ‌‌اسبک، میل‌ بادامک، اتاق احتراق و … را درون خود نگه می دارد. همچنین هنگامی که موتور خودرو به تعمیر نیاز پیدا می کند؛ باید سرسیلندر آن باز شود. به همین دلیل سرسیلندر باید عاری از هرگونه مشکل و خرابی باشد. و در صورت کوچکترین خرابی، باید در اولین فرصت به سراغ تعمیر سرسیلندر رفت.

با سرسیلندر بیشتر آشنا شوید

آشنایی با اجزا و متعلقات سرسیلندر

خود قطعه سرسیلندر از تعداد زیادی اجزا و متعلقات تشکیل شده است. که هر یک از آن ها بسته به دلایلی ممکن است دچار خرابی شوند. از جمله اجزا و قطعات تشکیل دهنده آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شمع
  • واشر
  •  دلکو
  • ترموستات
  • پمپ بنزین
  • میل سوپاپ
  • درب سوپاپ
  • سیستم سوپاپ
  • مانیفولدهای دود و گاز
  • انژکتور و ریل سوخت

علت خراب شدن سرسیلندر چیست؟

همانطور که در بالا با اجزای تشکیل دهنده سرسیلندر آشنا شدید، این قطعات بسته به دلایلی در معرض خرابی قرار می گیرند. یکی از شایع ترین دلایل خرابی سرسیلندر و قطعات آن گرم شدن بیش از حد و ایجاد حرارت بسیار داغ در آن ها می باشد. در مواقعی که سرسیلندر بیش از حد تحمل گرم شود، این قطعه دچار سوختگی می ‌شود.

باز و بسته کردن سر سیلندر به شیوه غیر استاندارد

یکی دیگر از دلایل خراب شدن و تعمیر سرسیلندر، باز و بسته کردن آن به شکل غیر استاندارد می باشد. به جرات می توان گفت که یکی از قطعاتی که باز و بستن آن بسیار اهمیت دارد و باید در کمال دقت انجام شود؛ سرسیلندر می باشد. در صورت عدم رعایت نحوه باز و بستن صحیح آن و عدم ترتیب بستن پیچ های آن و حتی باز کردن هنگام گرم بودن آن، مشکلاتی از جمله تاب دیدگی و یا سوختن مرتب واشر سیلندر رخ می دهد.

فشار بیش از حد از دیگر موارد خرابی سر سیلندر

یکی دیگر از دلایل خراب شدن سرسیلندر فشار بیش از حد به آن می باشد. وقتی که به سرسیلندر فشار وارد می شود؛ قطعات آن هم تحت تاثیر قرار می گیرند و دچار مشکل می شوند. حتی در صورت فشار بیش از حد و تکرار آن، سرسیلندر ترک برمی دارد و یا دچار سوختگی می شود.

کربن گرفتگی سر سیلندرها

از دیگر دلایلی که شما را مجبور به تعمیر سرسیلندر می کند؛ کربن گرفتگی می باشد. در صورتی که احتراق موتور به صورت کامل صورت نگیرد؛ کربن در کف پیستون، سوپاپ و اتاق احتراق رسوب می شود؛ که این اتفاق سبب کوچک شدن حجم تراکم و در نتیجه افزایش نسبت تراکم می ‌شوند و در نتیجه سرسیلندر خراب می شود.

نحوه تعمیر سرسیلندر

تعمیر سرسیلندر را می توان به ۴ دسته تقسیم کرد؛ تعمیر ترک خوردگی سرسیلندر، تعمیر کربن گرفتگی سرسیلندر، تابیدگی و سوختن سرسیلندر. هر یک از این مشکلات راهکار هایی دارید؛ که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

رفع ترک خوردگی سرسیلندر:

همانطور که در بالا خواندید؛ ترک خوردگی در اثر فشار یکی از عواملی است که باعث خراب شدن و حتی سوختن سرسیلندر می شود. اکنون برای بررسی و یافتن ترک احتمالی در سرسیلندر از یک اسپری رنگ مخصوص کمک بگیرید. تا قسمت‌ های مشکوک به ترک را مشاهده کنید؛ دقت داشته باشید که در صورتی که ترک خوردگی شدید بود باید سرسیلندر را عوض کنید. در غیر این صورت، خرید یک چسب برای خوردگی سرسیلندر بهترین راه حل می باشد.

رفع کربن و رسوبات کف سرسیلندر

یکی دیگر از خدمات تعمیر سرسیلندر، کربن گرفتگی می باشد. همانطور که خواندید؛ بر اثر سوختن ناقص، کربن در کف سرسیلندر رسوب می کند. از علائم کربن گیری سیلندر نیز می توان به روغن سوزی، کم شدن کمپرس موتور، گرفتگی در لوله اگزوز، گرفتگی در هواکش کارتر و سرد کار کردن موتور، کار نکردن صافی هواکش، اشتباه بودن زمان جرقه و ضعیف بودن جرقه در شمع اشاره کرد. اکنون در صورتی که سرسیلندر شما هم دچار کربن گرفتگی شده است، برای رفع این مشکل می توان از ۳ روش زیر کرد:

انتقال اکسیژن به سیلندر: جهت ورود اکسیژن به داخل سیلندر و انجام واکنش شیمیایی با کربن ها، اول باید بنزین را از داخل کاربراتور تخلیه کنید و بعد از آن برای هدایت اکسیژن به داخل سیلندر، شمع ‌های موتور را باز کنید.

استفاده از دستگاه سنت پلاست: یکی از خدمات رایج تکنسین های ما برای کربن زدایی، استفاده از دستگاه سنت پلاست می باشد. استفاده از این دستگاه، سبب از بین رفتن و جدا شدن رسوبات می ‌شود.

از علت خرابی تا تعمیر سرسیلندر: از رایج ترین خدمات تعمیرکاران برای تعمیر سرسیلندر و رفع کربن گرفتگی، استفاده از دریل دستی و یا برقی می باشد. با استفاده از این دستگاه رسوبات، به طور کامل پاک می شود.

رفع تابیدگی سرسیلندر

از دیگر خدمات تعمیر سرسیلندر، رفع تابیدگی آن می باشد. این مشکل به دلیل گرمای بیش از حد رخ می دهد که علائم آن شامل: کاهش کشش موتور خودرو، قاطی کردن آب و روغن، آب سوزی، دیر روشن شدن موتور، مشاهده حباب در رادیاتور و سوختن واشر سر سیلندر می باشد. تابیدگی سرسیلندر با تراشکاری رفع می شود. اما فقط تا دو یا سه بار قابل تعمیر می باشد. همچنین در صورتی که درصد تابیدگی خیلی زیاد باشد؛ بهترین راه حل، تعویض سرسیلندر می باشد.

بیشتر بخوانید :  بهترین راننده های فرمول یک جهان

رفع خوردگی سرسیلندر

یکی دیگر از خدمات تعمیر سرسیلندر، رفع خوردگی آن است که بر اثر از بین رفتن مجاری آب و روغن رخ می دهد که در صورتی که خوردگی زیاد نباشد با یک چسب کارتان راه می افتد. از دیگر دلایل دیگر خوردگی سرسیلندر، کهنه بودن آن نیز است که تعویض آن عاقلانه تر می باشد. پس در صورت کهنه بودن و یا خوردگی شدید سرسیلندر سریعا برای تعویض آن اقدام کنید. چرا که این مسئله باعث نزدیک شدن اتاق احتراق و کانال های آب به هم می شود. همانطور که گفته شد؛ در صورتی که خوردگی سر سیلندر سطحی بود؛ با استفاده از یک چسب و یا خمیر مخصوص، می توانید مشکل را برطرف کنید.

عمده ایرادات مرتبط با سرسیلندر

عمده ایرادات مرتبط با سرسیلندر

  • جرقه نزدن شمع
  • عدم احتراق کامل
  • بالا رفتن آمپر آب
  • نشت روغن و آب
  • خروج بخار آب از اگزوز
  • دیر روشن شدن موتور
  • ریزش آب از اگزوز عقب
  • مخلوط شدن آب و روغن
  • روغن سوزی و آب سوزی
  • کم کردن مرتب آب رادیاتور
  • گرم شدن بیش از حد موتور
  • شنیدن صدای غیر معمول
  • سوختن متداول واشر سرسیلندر
  • مشاهده‌ دود سفید و سیاه از اگزوز
  • عدم کشش موتور خودرو و جوش آوردن
  • مشاهده کمپرس موتور در رادیاتور یا منبع انبساط

برای تعمیر سرسیلندر از یک متخصص کمک بگیرید

تعمیر کردن سرسیلندر یکی از تخصصی ترین خدمات فنی خودرو است که از پس هر کسی بر نمی آید. این کار به تخصص و دانش و همچنین تجربه ی بالایی نیاز دارد. اکنون در صورتی که شما برای تعمیر سرسیلندر، رفع ترک خوردگی، تاب دیدگی، کربن گرفتن، رفع گشاد کردن گیت سوپاپ، تعویض آن بر اثر سوختن و دیگر خدمات فنی خودرو به کمک نیاز دارید؛ همه جوره روی تکنسین ها ما حساب کنید. برای این کار تنها کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید