وبلاگ
۴ فروردین ۱۴۰۰

علائم خرابی دسته موتور چیست؟

آشنایی با علائم خرابی دسته موتور

آشنایی با برخی از مهمترین علائم خرابی دسته موتور

یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای خودروها پیش می آید خرابی دسته موتور است. که دلایل زیادی دارد. علائم خرابی دسته موتور به ما می گوید که دسته موتور خودروی شما با مشکل روبرو شده است. این قطعه که به عنوان یک تکیه گاه درون خودرو عمل می کند؛ در صورت خرابی، نشانه هایی را بروز می دهد. که راننده را مجبور به تعویض و یا تعمیر دسته موتور اتومبیل می کند. اکنون به دلیل اهمیت این موضوع، ما محتوایی تولید کرده ایم. تا شما را با علائم خرابی دسته موتور، انواع دسته موتور، علت خرابی آن و … آشنا کنیم. در صورتی که شما نیز نیاز دارید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید با ما همراه باشید.

دسته موتور چیست و چه وظیفه ای دارد؟

قبل از هر چیز باید این قطعه را بیشتر بشناسید. دسته موتور یکی از مهم ترین قطعات خودرو است. که به عنوان یک نگهدارنده بین موتور و شاسی تعبیه می شود. تا خودرو را در حالت تعادل قرار دهد. وظیفه دسته موتور خودرو، این است که وزن مجموعه موتور و گیربکس را تحمل کند. و همچنین از لرزش هایی که حین عبور از ناهمواری ها، دست اندازها و حین عملکرد خودرو مثل روشن شدن، گاز دادن و … ایجاد می شود؛ جلوگیری کند. به طور کلی دسته موتور یا Engine Mount وظیفه، تحمل وزن موتور و حفظ تعادل در نیروهای وارده به قطعات مختلف اطراف خود را دارد. که باعث بالا رفتن بازدهی و عملکرد ماشین شما می شود.

طبق وظایفی که دسته موتور دارد؛ در صورت خراب شدن آن، خسارت های بسیاری به موتور خودرو و دیگر قطعات آن وارد می شود. که به تبع لازم می شود؛ هر راننده ای با علائم خرابی دسته موتور و دلایلی که باعث خرابی آن می شود؛ آگاه باشد. تا در آینده مشکلات جدی برای خودرو رخ ندهد.

دسته موتور چیست و چه وظیفه ای دارد؟

آشنایی با انواع دسته موتور

انواع دسته موتور به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته موتور لاستیکی و دسته موتور هیدرولیکی نامیده می شوند. دسته موتورهای لاستیکی دو صفحه فلزی دارند که یکی از آن صفحات به گیربکس خودرو و یکی دیگر هم به شاسی خودرو متصل می شود. این نوع دسته موتورها می ‌توانند ضربات مختلف و لرزش‌ها را به خود جذب کنند. دسته موتور لاستیکی در برابر دسته موتور های هیدرولیکی، موفقیت چندانی در برابر جذب ارتعاشات ندارند. چرا که دسته موتور هیدرولیکی یا بادی، از یک پایه فلزی فنری، یک قطعه پلاستیکی با خاصیت ارتجاعی و یک سیال هیدرولیک مثل روغن؛ ساخته شده می باشد.

چه عواملی باعث خرابی دسته موتور می شود؟

چهار عامل مهم بر روی خرابی دسته موتور ها تاثیر می گذارد. که با هم هر سه مورد را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • اولین عامل به شدت تاثیر گذار، وارد شدن فشار بیش از حد به دسته موتور می باشد. که می تواند ناشی از دست اندازهای متداول و غیر استاندارد و رانندگی در زمین غیر هموار، سنگلاخی یا کوهستانی در دراز مدت باشد. شما به عنوان یک راننده هوشیار باید تا آنجایی که ممکن است؛ از این عامل دوری کنید. هنگام رد شدن از آن دست انداز ها، سرعت ماشین را خیلی کم کنید و یا در صورتی که زمین ناهمواری در مسیرتان است، جهت رانندگی خود را تغییر دهید. در غیر این صورت خیلی زود؛ شاهد خراب شدن دسته موتور ماشین خود خواهید شد.
  • دومین عاملی که باعث خراب شدن دسته موتور شما می شود؛ نامرغوب بودن جنس آن می باشد. هنگام خرید و تعویض دسته موتور، قناعت را کنار بگذارید. و روی یک مدل مرغوب دست بگذارید. در غیر این صورت به زودی شاهد خراب شدن آن می شوید. همچنین برای خرید دسته موتور به سراغ معتبرترین فروشگاه و نمایندگی ها بروید.
  • از دیگر عوامل تاثیر گذار بر خرابی دسته موتور خودرو، تنظیم نبودن آن می باشد. برای تعمیر، تعویض دسته موتور و تنظیم آن، حتما به سراغ یک تعمیرکار و تکنسین حرفه ای بروید. تا دسته موتور را به طور صحیح در جای خود، قرار دهد. در صورتی که دسته موتور به درستی تنظیم نشود، در صورت کوچکترین فشار و ضربه خراب می شود.
  • چهارمین علت خرابی دسته موتور، ناشی از تیک آف های شدید، شتاب گیری های متداول، بازی کردن زیاد و پیچش‌های شدید شاسی در عبور از پستی و بلندی‌ ها می باشد. این کارها باعث تکان خوردن موتور و ایجاد لرزش های شدید به آن می شود. که در نهایت باعث خراب شدن دسته موتور می شود.

توصیه ای از زبان تکنسین های ما: کارشناسانمان توصیه می کنند که برای دوری از تعمیرات کلی خودرو و خرابی دسته موتور، هر چند سال یکبار آن را بررسی کنید و یا تعویض کنید تا متحمل پرداخت هزینه هایی هنگفت نشوید. خرابی این قطعه به شدت بر روی دیگر قطعات تاثیر می گذارد. و باعث از کار افتادن قطعات اطراف آن حتی موتور می شود. پس باید به فکر سلامتی خودرو خود باشید.

علائم خرابی دسته موتور چیست؟

نوبتی هم باشه نوبت بررسی نشانه های خراب شدن دسته موتور می باشد. ما در اینجا شما را با چند علائم خرابی دسته موتور گیربکس آشنا می کنیم. لازم به ذکر است که نشانه هایی که برای خرابی دسته موتور شاتونی ال ۹۰، نشانه های خرابی دسته موتور تیبا، علائم خرابی دسته موتور پراید، پژو، ساینا و … یکی است. و تفاوت چندانی با هم ندارند. اکنون با هم با این نشانه های خرابی دسته موتور خودرو آشنا می شویم.

علائم خرابی دسته موتور چیست؟

اولین نشانه خرابی دسته موتور: احساس لرزش در موتور و کابین جلو خودرو می باشد

از شایع ترین علائم خرابی دسته موتور، لرزش شدید در موتور و کابین جلو خودرو می باشد. در صورتی که هنگام رد شدن از دست اندازها و یا رانندگی در سطح هایی که تا جدی ناهموار هستند، متوجه ایجاد لرزش در خودرو به ویژه قسمت جلو آن شدید. این می تواند ناشی از خراب شدن دسته موتور باشد. پس باید در اولین فرصت به سراغ یک تعمیرگاه بروید تا سلامت دسته موتور چک شود.

دومین نشانه خرابی دسته موتور: ایجاد سر و صدا

از دیگر علائم خرابی دسته موتور، می توان به شنیدن صدای غیر معمول در خودرو اشاره کرد. شاید تاکنون صدای غیر معمولی هنگام رد شدن از دست انداز و یا شتابگیری و … شنیده باشید. و سطحی از آن گذر کرده باشید. اما توصیه می کنیم که در صورت تکرار آن، ساده از این مشکل نگذرید. و برای تعمیر و تعویض دسته موتور به سراغ یک متخصص بروید.

بیشتر بخوانید :  کارواش سیار چیست؟

سومین علائم خرابی دسته موتور: پاره شدن و یا روغن ریزی

همانطور که گفته شد، در اثر وارد شدن فشار خودرو، دسته موتور دچار خرابی می شود. که این خرابی با در دسته موتور های پلاستیکی با پاره شدن و در دسته موتورهای هیدرولیکی با روغن ریزی نشان داده می شود. زمانی که دسته موتور هیدرولیکی روغن ریزی دارد. به راحتی برای تمامی رانندگان قابل تشخیص می باشد. اما زمانی که دسته موتور دچار پارگی می شود؛ بررسی آن فقط توسط یک فرد فنی امکان دارد. به همین دلیل است که می گوییم به صورت دوره ای ماشین را به دست یه تکنسین بدهید. تا در صورتی که مشکلی دور از چشم شما اتفاق افتاده است؛ بدون دردسر رفع شود.

چهارمین علائم خرابی دسته موتور: پایین کشیدن شدن موتور

از دیگر نشانه های خرابی دسته موتور، پایین کشیده شدن موتور، یعنی کم شدن ارتفاع موتور از سطح زمین می باشد. این مشکل به دلیل پارگی و ترک برداشتن دسته موتور رخ می دهد. بعضی از تکنسین ها، با یک نگاه می توانند پایین کشیده شدن موتور و پارگی دسته موتور را تشخیص دهند. به همین دلیل هستند رانندگانی که به صورت دوره ای برای دوری از پرداخت هزینه های سرسام آور، به سراغ تعمیرکاران خبره می روند.

باز هم می گوییم که ساده ‌ترین راه پیشگیری از بروز پارگی، ترک خوردگی و روغن ریزی دسته موتور‌ها بررسی منظم آن‌ ها می باشد. درست است که دسته موتور‌ها عمر بالایی دارند اما بسته به شرایط و عواملی که گفته شد، ممکن است دچار خرابی زود هنگام شوند و به قطعات اطراف آسیب وارد کند.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید