وبلاگ
۳ فروردین ۱۴۰۰

موثرترین روش تقویت موتور خودرو

بهترین روش تقویت موتور خودرو

روش تقویت موتور خودرو

بهترین روش تقویت موتور خودرو کدام است؟ چرا به تقویت موتور نیاز داریم؟ برخی از افراد، علاقه زیادی دارند که رانندگی در حالت سرعت و قدرت شتاب گیری بیشتری را تجربه کنند. به همین دلیل به سراغ پیاده سازی مناسب ترین روش های تقویت موتور خودرو خود می روند. برخی دیگر از رانندگان هم به دلیل کم شدن میزان بازدهی قدرت ماشین خود، برای تقویت موتور خودرو دست به کار می شوند. اکنون در صورتی که شما هم جز این دسته از رانندگان هستید و مایلید که موتور خودرو خود را تقویت کنید؛ پس این پست را از دست ندهید. با ما باشید تا شما را با روش های متفاوت تقویت موتور اتومبیل بیشتر آشنا کنیم.

تقویت موتور خودرو به چه معناست؟

به طور کلی هر چه موتور خودرو دارای قدرت و اسب بخار بیشتر باشد، به تبع در شتاب گیری سریع تر عمل می کند. و سرعت بالاتری نیز پیدا می کند. منظور از تقویت موتور خودرو هم این است که با استفاده از روش هایی استاندارد و اصولی، میزان گشتاور و نیروی تولیدی موتور قدرت بیشتری پیدا کند. اما این روش ها کدامند؟ و کدام روش تقویت موتور خودرو برای شما مناسب تر است؟

تقویت موتور خودرو به چه معناست؟

آیا تقویت موتور خودرو باعث مصرف بیشتر سوخت می شود؟

خیر! نه تنها تقویت موتور خودرو همواره موجب بالا رفتن مصرف سوخت و یا استهلاک موتور نمی ‌شود. بلکه در صورتی که به شکل اصولی و استاندارد؛ روش تقویت موتور خودرو پیاده سازی شود؛ این امر موجب بهبود مصرف سوخت می شود. لازم به ذکر است این امر به شما در افزایش راندمان موتور و همچنین کاهش استهلاک و آلودگی موتور نیز کمک می کند. پس از این بابت که تقویت موتور خودرو باعث صدمه به خودرو می شود؛ خیالتان راحت شود. بدون نگرانی می توانید روش های تقویت موتور خودرو را انجام دهید. در ادامه به سراغ آموزش افزایش شتاب خودرو و آموزش چند روش تقویت موتور خودرو رفته ایم با هم می خوانیم.

روش‌ تقویت موتور ماشین

قبل از بررسی روش تقویت موتور خودرو بهتر است بگوییم که در زمینه تقویت موتور ماشین ۲ راهکار کلی می توان طی کرد. یک، ایجاد تغییرات فنی در موتور ماشین و دو، بررسی سیستم ترمزگیری و کنترل ماشین می باشد.

اولین راه حل برای تقویت موتور: بررسی سیستم اگزوز ماشین

یکی از ساده ترین روش های تقویت موتور ماشین، بررسی اگزوز می باشد. همانطور که می دانید؛ وظیفه اگزوز خارج کردن هوای موتور به بیرون می باشد. این سیستم از قسمت‌هایی مثل منیفولد دود، کاتالیزور و منبع اگزوز تشکیل‌شده است. که شما می ‌توانید برای تقویت موتور خودرو، هر یک از این قطعات را ارتقا ببخشید. به طور مثال می توانید، لوله های اگزوز را اسپرت کنید و یا جنس لوله و مخزن اگزوز خود را از استیل صاف و صیقلی انتخاب کنید. که این امر باعث افزایش کارایی موتور خودرو نیز می شود.

دومین راه حل برای تقویت موتور: افزایش تعداد اگزوز های ماشین

یکی از روش های مرسوم در بین، ماشین بازان و دوست داران خودرو های اسپرت، افزایش تعداد اگزوزها می باشد. چرا که این کار تاثیر به سزایی بر روی تقویت موتور خودرو می گذارد. افزایش تعداد اگزوزها می ‌تواند گازهای خروجی حاصل از احتراق را بیشتر به سمت بیرون انتقال دهد. با خارج کردن هر چه بیشتر گازهای حاصل از احتراق در موتور خودرو، برای مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق فضای بیشتری باقی می ‌ماند. که همانطور که گفته شد؛ این عمل باعث افزایش توان و قدرت موتور اتومبیل شما می‌ شود.

سومین راه حل برای تقویت موتور: خنک سازی موتور

یکی از فاکتورهای مهم در میزان بازدهی موتور هوای ورودی آن می باشد. در صورتی که میزان ورودی هوا مناسب و خنک باشد؛ به تبع اکسیژن بیشتری وارد سیلندر موتور می‌ شود. و این امر باعث ایجاد احتراق بهتر نیز می شود. که در نهایت باعث می ‌شود که قدرت موتور برای سرعت و شتاب گیری بیشتر شود. پس برای ایجاد سرعت و قدرت بیشتر در موتور خودرو، یک فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده برای اتومبیل خود تهیه کنید.

 توجه: روش های تقویت موتور پراید، راه های تقویت موتور تیبا، اموزش تقویت موتور پژو ۴۰۵، تقویت موتور سمند، تقویت موتور پیکان، تقویت موتور xu7 و … خیلی با هم تفاوت ندارند. چرا که این روش ها ربطی به مدل موتور و دیگر قطعات موتور ندارد. کافی است روش هایی که گفته می شود؛ برای تمامی مدل ها پیاده سازی کنید. آن وقت است که شاهد تقویت شدن موتورش می شوید.

چهارمین راه حل برای تقویت موتور: تعویض کاتالیست های کهنه و قدیمی با مدل‌های جدید

کاتالیزور خودرو که در قسمت پایانی اگزوز خودرو قرار می گیرد. با انجام واکنش های شیمیایی و تبدیل گازهای سمی به گازهای کم ضرر، از آلودگی بیشتر هوا جلوگیری می کند. که در صورت تعویض آن ها با مدل‌های جدید High-Flow علاوه بر کاهش آلودگی هوا شاهد پرقدرت شدن توان موتور شوید.

پنجمین روش تقویت موتور خودرو: کاهش وزن خودرو

توجه داشته باشید که هر چه وزن خودرو کمتر باشد، توان و قدرت موتور بیشتر می شود. چرا که فشار کمتری از جانب قطعات خودرو به موتور وارد می شود. به طور کلی هر چه وزن یک خودرو از مقدار استاندارد آن بیشتر شود، قدرت بیشتری هم به حرکت درآوردن آن نیاز است. یکی از موثر ترین روش های رایج بین ماشین بازان برای کاهش وزن خودروشان حذف کابین عقب ماشین می باشد. همچنین از دیگر روش های کاهش وزن خودرو؛ عوض کردن رینگ لاستیک با یک نمونه رینگ کم وزن تر می باشد. این روش ها تاثیر خوبی در عملکرد خودرو می گذارد. شما می توانید با این روش بر قدرت و سرعت خودروی خود بیفزایید. تا به اینجا با چند نمونه از بهترین روش تقویت موتور خودرو آشنا شدید.

از دیگر روش‌هایی که برای کاهش وزن ماشین می توان استفاده کرد:

  • تعویض سرسیلندر
  • تغییر جنس شیشه ‌های خودرو
  • عدم نصب سیستم های صوتی
  • استفاده از تایرهای فیبر کربنی
  • برداشتن ابزار و لوازم اضافه در ماشین
  • تغییر سیستم ترمز کاسه‌ ای به دیسکی سوراخ دار

از دیگر روش‌هایی که برای کاهش وزن ماشین می توان استفاده کرد

ششمین راه حل برای تقویت موتور: استفاده از توربو شارژر یا سوپر شارژر مناسب

یکی دیگر از روش تقویت موتور خودرو؛ استفاده از توربو شارژر یا سوپر شارژر می باشد. این ها وظیفه ی فشرده کردن هوا را بر عهده دارند. همانطور که گفته شد، هر چه میزان هوای ورودی بیشتر باشد؛ عمل احتراق بهتر انجام می شود. استفاده از سوپرشارژرها موجب می شود که اکسیژن بیشتری به موتور منتقل شود. که در نهایت موجب پر قدرت شدن موتور خودرو می شود. البته باید بگوییم که این روش، جز پر خرج ترین روش های پرقدرت کردن موتور خودرو محسوب می شود. اما تاثیر زیادی در قدرت موتور خودروی شما دارد.

بیشتر بخوانید :  روش های کاهش مصرف سوخت

هفتمین راه حل برای تقویت موتور : تغییر چیپ ECU

کامپیوتر خودرو یا همان چیپ ECU از مهمترین قطعات ماشین های امروزی محسوب می شوند. که این قطعه وظیفه کنترل کلیه شرایط ماشین را بر عهده دارد. این قطعه هم مانند دیگر قطعات اتومبیل دارای وزن خاصی می باشد. که برای کاهش وزن آن، می توانید آن را با یک چیب اسپرت تعویض کنید. علاوه بر پایین آمدن وزن حاصل تغییر آن به چیپ اسپرت، با برنامه ‌ریزی مجدد و با تعویض ECU، زمان‌بندی سوپاپ‌ها، مخلوط سوخت و هوا دستخوش تغییراتی می شود. که این تغییرات منجر به بالا رفتن قدرت موتور خودرو شما می شود.

هشتمین راه حل برای تقویت موتور: تعویض شمع خودرو

طبق گفته های بالا، عمل احتراق و میزان اکسیژن ورودی به شدت روی عملکرد موتور تاثیر می گذارد. یکی از مهمترین قطعاتی که منجر به بهبود یافتن عمل احتراق می شود، تعویض شمع خودرو است. که در نهایت موجب تقویت موتور خودرو می شود. شما با تعویض شمع‌ های معمولی به شمع‌ های سوزنی و ایریدیوم می‌ توانید، عمل احتراق درون سیلندرها را بهبود ببخشید. تا مقاومت کمتری در برابر جرقه ایجاد شود و در نهایت موتور خودرو پر قدرت شود.

نهمین راه حل برای تقویت موتور: استفاده از سوخت و روغن موتور با کیفیت

شما به عنوان فردی که همیشه به دنبال روش هایی برای تقویت موتور خودرو می باشد، باید به سراغ روغن موتور های باکیفیت بروید. در صورتی که ماشین باز هستید که این مسئله باید در اولویت قرار بگیرد. پس جهت بهبود تقویت موتور خودرو، باید به نوع روغن‌ موتور بها بدهید. چرا که هر چه میزان اصطکاک کمتر باشد پیشرانه علاوه بر عمر بیشتر، قدرت زیادتری را تولید می کند و در نتیجه، قدرت و سرعت خودرو بیشتر میشود.

تا اینجا شما ۹ روش تقویت موتور خودرو آشنا شدید؛ اکنون جهت تقویت سرعت و قدرت موتور خودرو از روش های بالا استفاده کنید. همانطور هم که گفته شد این روش های هیچگونه آسیبی به ماشین شما وارد نمی کند بلکه مصرف سوخت را کمتر و بازدهی را بالاتر می برد پس نگران این موضوع نباشید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

5/5 - (1 امتیاز)