وبلاگ
۶ اسفند ۱۳۹۹

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس خودرو چه زمانی است؟

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس خودرو

سوالی که خیلی از رانندگان برایشان پیش می آید این است که زمان تعویض روغن گیربکس چه موقع است! پاسخ این سوال به نوبه خودش بسیار مهم است و باید هر راننده ای از زمان دقیق تعویض نمودن روغن گیربکس ماشین خود را بداند. تفاوتی ندارد اتوماتیک و یا گیربکس دستی مهم این است که زمان دقیق آن را بدانید. اکنون به دلیل اهمیت بسیار بالای تشخیص زمان تعویض روغن گیربکس خودرو؛ مطلبی کاربردی نوشته ایم تا پاسخ خود را به طور شفاف بیابید.

چرا تشخیص زمان تعویض روغن گیربکس اهمیت دارد؟

همانطور که می دانید وظیفه قطعه گیربکس این است که قدرت و فشار را به چرخ ها و موتور انتقال دهد. که این انتقال و کنترل فشار توسط روغن انجام می شود. یعنی گیربکس بدون روغن عملا کار نمی کند. پس تا به اینجای کار از میزان اهمیت این موضوع مطلع شدید. به طور کلی روغن گیربکس نقش بسزایی در طول عمر سیستم انتقال قدرت را بر عهده دارد. به همین دلیل برای اینکه بهترین زمان تعویض روغن گیربکس خودرو تشخیص دهیم باید به چندین نکته را توجه کنیم.

چرا تشخیص زمان تعویض روغن گیربکس اهمیت دارد؟

آیا روغن گیربکس خودرو با روغن موتور فرق دارد؟

بله! خوب است بدانید روغنی که برای دنده ها و گیربکس و همچنین دیفرانسیل ها تهیه می شود. روغن دنده یا واسکازین است. که با روغن موتور فرق دارند. روغن گیربکس دارای یک سری مواد افزودنی به خصوصی است که باعث کنترل فشار ورودی به چرخ دنده ها می شود.

چرا تشخیص بهترین زمان تعویض کردن روغن خودرو اهمیت دارد؟

همانطور که گفته شد؛ بدون روغن گیربکس عملا هیچ فشاری را نمیتواند انتقال دهد. در صورتی که زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و دستی به درستی تشخیص دهید تا میزان روغن موجود کم نباشد؛ سبب می شود تا گیربکس خودروی شما روان کار کند و عمر مفید قطعات افزایش پیدا کند. چرا که با وجود روغن کافی هیچ گونه اصطکاکی ایجاد نمی شود. همچنین کاهش درجه حرارت گیربکس خودرو را به همراه می آورد. سر و صدا را کم می کند و در نهایت عملکرد آن را بهبود می بخشد.

آیا زمان تعویض روغن گیربکس خودروهای اتوماتیک با هم فرق دارد؟

نمی توان گفت که بهترین زمان برای کردن تعویض روغن ماشین ۲۰۶، زمان مناسب تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساندرو، زمان تعویض روغن خودرو اتوماتیک ال ۹۰، زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو، زمان مناسب برای تعویض نمودن روغن خودروی اتوماتیک زانتیا، زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و دیگر ماشین های اتوماتیک با هم فرق دارد.

چرا که بستگی به میزان کارکرد خودرو باید عملیات تعویض روغن انجام گیرد. در واقع بهترین زمان مناسب برای تعویض نمودن روغن خودرو زمانی است که با اولین نشانه ای پیدا می شود. که با دیدن نشانه ها باید برای تعویض روغن اقدام کرد. در ادامه به سراغ برخی از نشانه های زمان مناسب برای تعویض روغن خودرو رفته ایم.

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس دستی چه موقع است؟

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس دستی چه موقع است؟

قبل از اینکه به سراغ بهترین زمان برای تعویض نمودن روغن خودرو و نشانه های کمبود روغن و … برویم بهتر است بدانید که زمان تعویض نمودن روغن خودروی دستی با زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تفاوت دارد. پیشنهاد می کنیم که هر ٣٠ هزار کیلومتر یک بار روغن گیربکس دستی خودرو را عوض کنید. همچنین در بعضى شرایطی که نشان دهنده کمبود روغن خودرو است که در ادامه هم به آن بررسی کردیم باید به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و یا دستی خود بپردازیم. یعنی هر یک از نشانه های زیر نشان دهنده زمان مناسب برای تعویض کردن روغن گیربکس اتوماتیک و یا دنده دستی است که با هم می خوانیم.

تعویض دنده همراه با صدایى شبیه به جیغ، اولین نشانه تعویض روغن گیربکس

شنیدن صدای جیغ مانند هنگام تعویض دنده اولین نشانه برای تعویض روغن گیربکس است. در صورتی که راننده این صدا را شنید باید در اولین فرصت در گوشه اى توقف کند و سطح واسکازین را چک کند. در صورتی که میزان روغن کم شده بود باید به سراغ تعویض روغن برود. انجام به موقع این کار به شما کمک زیادی می کند. همچنین از وارد شدن خسارت به سایر قطعات خودرو نیز جلوگیری می کند.

تغییر رنگ روغن گیربکس، دومین نشانه تعویض روغن گیربکس:

پیشنهاد می کنیم چند مدت یکبار به رنگ واسکازین یا همان رنگ روغن گیربکس خودرو خود نیز دقت کنید. در صورتی که این مایع به هر رنگى غیر از قرمز روشن است، پس نشان دهنده زمان تعویض روغن گیربکس ماشین شما خواهد بود. بنابراین تغییر رنگ روغن خودرو از دیگر نشانه های تعویض روغن می باشد.

تعویض دنده دشوار و تأخیر در حرکت پس از تعویض دنده سومین نشانه تعویض روغن گیربکس

در صورتی که در زمان تعویض دنده های اتوماتیک و یا دنده های دستی متوجه سختی در کار شدید. یا پس از تعویض دنده؛ در حرکت ماشین تاخیر داشته باشید. پس باید روغن گیربکس ماشین را چک و سپس تعویض کنید.

تا اینجا شما به روغن گیربکس، علت تعویض آن و علت تشخیص بهترین موقع برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و دستی، و همچنین نشانه ها را خواندید. اکنون در صورتی که برای سرویس ماشین خود به کمک نیاز دارید روی ما حساب کنید. برای این کار تنها کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس ماشین صفر

اولین مرحله برای تعویض نمودن روغن گیربکس ماشین صفر، باید در  ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلومتر باشد. برای تعویض کردن روغن ماشین صفر، بار دوم خودرو بهترین زمان تا ۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد می باشد. مرتبه سوم تا ۳۵۰۰ کیلومتر مناسب می باشد.

آخرین سخن درباره روغن گیربکس اتومبیل که باید بدانید

روغن گیربکس یکی از مواردی است که تاثیر بسیار زیادی در عملکرد خودرو دارد. تفاوتی ندارد خودروی شما دنده اتوماتیک باشد یا دارای دنده های دستی باشد. یا حتی خودروی شما نو باشد و یا چند سالی از خرید آن گذشته باشد. تعویض روغن امری طبیعی است که باید حتما انجام دهید. اگر به هر دلیلی این کار را انجام ندهید یا به موقع انجام ندهید صدمات زیادی را به دیگر قطعات خودروی خود وارد می کنید. پس به شما پیشنهاد می کنم نشانه ها و صداهای خودروی خود را به خوبی گوش کنید. تا به موقع وارد عمل شوید. قبل از آسیب های جدی از همان ابتدا مشکل را برطرف کنید.

بیشتر بخوانید :  علت خنک نکردن کولر ماشین

بیشتر بدانید : 

4/5 - (1 امتیاز)