وبلاگ
۱۵ آذر ۱۴۰۲

روغن‌سوزی در موتور خودرو چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

روغن‌سوزی موتور خودرو یکی از مشکلات جدی در هر ماشینی به شمار می‌رود. در این حالت باید به سرعت برای رفع این مشکل اقدام کرد. در غیر این صورت خودرو خسارت‌های زیادی را متحمل می‌گردد. پس اگر نشانگر روغن از سطح انتظار پایین‌تر باشد باید علت آن را پیدا کرد. روغن موتور در یک سیستم کاملا بسته می‌چرخد. پس در حالت شرایط عادی نباید از سیستم خارج شده و سطح آن کاهش پیدا کند. در این مطلب از استوک یدک به توضیح ماهیت روغن‌سوزی و دلایل آن در موتور خودرو می‌پردازیم.

منظور از روغن موتور چیست؟

روغن موتور خودرو با دو فرمولاسیون طبیعی و مصنوعی از نفت ساخته می‌شوند. به کمک این روغن‌ها روانکاری موتور در زمان فعالیت در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد. روغن‌هایی که با فرمولاسیون طبیعی ساخته می‌شوند در زمان کوتاه‌تری کارآمدی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه محافظت روغن موتور مصنوعی در مرور زمان بیشتر از انواع طبیعی آن است. ترکیبات مورد استفاده در روغن‌ موتورهای مصنوعی پایداری شیمیایی بیشتری را برای محصول ایجاد می‌کنند. در نتیجه در برابر عوامل محیطی و اکسیداسیون شدن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

روغن‌سوزی موتور خودرو به چه معناست؟

روغن‌سوزی در موتور به معنای سوختن روغن مورد استفاده در آن است. این مشکل اغلب برای خودروهای فرسوده رخ می‌دهد. همچنین اگر در مسافت‌های طولانی از روغن موتور استفاده شود احتمال سوختن آن افزایش پیدا می‌کند. روغن موتور همراه با سوخت خودرو می‌سوزد و سطح آن در موتور ماشین کاهش پیدا می‌کند. این مشکل در اصطلاح فنی آن روغن‌سوزی در موتور ماشین نامیده می‌شود. هدف از به کارگیری روغن موتور جلوگیری از ساییده شدن و اصطکاک اجزای موتور است. اگر عملکرد روغن موتور با اختلال همراه شود به موتور ماشین فشار بالایی وارد خواهد شد. در نتیجه باید به مشکل روغن‌سوزی در موتور ماشین اهمیت زیادی داد. خسارت‌های این مشکل روی موتور هزینه‌ی بسیار زیادی نیز به همراه دارد. در نتیجه باید نسبت به نشانه‌های روغن‌سوزی در موتور ماشین آگاه بود. در ادامه این مطلب کارشناسان استوک یدک نشانه‌های روغن‌سوزی در ماشین را شرح می‌دهند.

نشانه‌های وجود روغن‌سوزی موتور خودرو کدام‌اند؟

در این بخش خواهیم گفت که در صورت وجود روغن‌سوزی در ماشین با چه علائم و نشانه‌هایی روبه‌رو می‌شوید. شناخت این نشانه‌ها در پیگیری سریع و کاهش سطح خسارت‌ها به خودرو کمک می‌کند.

۱- نشت و کاهش سطح روغن موتور:

این علامت به راحتی و از روی آثار روغن روی زمین قابل تشخیص می‌باشد. همچنین نشتی به تدریج باعث کاهش یافتن سطح روغن می‌گردد. این نشانه نیز با بررسی روغن موتور خودرو کاملا قابل تشخیص و شناسایی است. راندمان موتور با کم شدن سطح روغن آن کاهش زیادی پیدا می‌کند. در پی کاهش راندمان موتور سوخت مصرفی ماشین بالاتر می‌رود. پس اگر با این موارد مواجه شدید بهتر است احتمال روغن‌سوزی موتور ماشین را نیز بررسی کنید.

۲- تغییر رنگ دود خارج شده از اگزور ماشین:

نشانه دیگری که می‌تواند به دلیل روغن‌سوزی موتور خودرو ایجاد گردد تغییر رنگ دود اگزوز ماشین است. اگر با بالا رفتن دور موتور ماشین دود خارج شده از اگزوز آبی رنگ باشد احتمال روغن‌سوزی وجود دارد.

۳- نقص فنی در موتور:

بعضی از اوقات روغن‌سوزی به شکل نقص فنی در موتور ماشین بروز پیدا می‌کند. در نتیجه با دید علامت‌های خاص در زمان حرکت از سمت موتور به بررسی روغن آن بپردازید. توجه داشته باشید که روغن‌سوزی باعث خراب شدن شمع‌های خودرو می‌گردد.

۴- روشن شدن چراغ هشدار در خودرو:

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های روغن‌سوزی در ماشین روشن شدن چراغ چک است. درنتیجه با روشن شدن ان چراغ باید به بررسی روغن‌سوزی در موتور ماشین بپردازید.

این موارد از اصلی‌ترین و شایع‌ترین نشانه‌های روغن‌‌سوزی در ماشین به شمار می‌روند. با اطلاع از این نشانه‌ها می‌توانید نسبت به رفع مشکل اصلی اقدام کرده و جلوی خسارت‌های بیشتر را بگیرید.

چرا موتور ماشین دچار روغن‌سوزی می‌شود؟

تا اینجا درباره نشانه‌های احتمالی روغن‌سوزی موتور خودرو توضیحاتی را ارائه نمودیم. در این بخش از مقاله خواهیم گفت که چرا این مشکل برای برخی از ماشین‌ها پیش می‌آید.

۱- فرسوده شدن حلقه‌های پیستون:

برای اینکه تراکم موتور حفظ شود باید از خروج گازهای حاصل از احتراق جلوگیری گردد. این عمل توسط حلقه‌های پیستون در خودرو انجام می‌گیرد. اما اگر این حلقه‌ها دچار فرسودگی و سایش شده باشند دیواره سیلندر آسیب خواهد دید. در نتیجه شعله به داخل مشعل نفوذ کرده و روی روغن موتور آثار سوء به جا می‌گذارد. این مورد از دلایل شایع و مهم بروز روغن‌سوزی در موتور ماشین به حساب می‌آید.

۲- بسته شدن تهویه میل لنگ:

سیستم تهویه در میل لنگ در قالب دریچه‌هایی یک طرفه عمل می‌کند. این دریچه‌ها وظیفه‌ی هدایت روغن و بخار هوا از میل لنگ را بر عهده دارند. با مسدود شدن این سیستم فشار در میل لنگ افزایش خواهد یافت. واشرهای خودرو با افزایش یافتن این فشار منفجر خواهد شد. در نتیجه روغن از سوپاپ‌ها رد شده و وارد محفظه‌ی احتراق ماشین می‌شود. از این رو مسدود شدن تهویه میل لنگ نیز از علل روغن‌سوزی موتور خودرو است.

۳-بالا رفتن فشار روغن:

با افزایش فشار روغن حجم مایع در گردش درون موتور زیاد می‌گردد. این ازدیاد مایع موجب وارد شدن روغن به سیلندر شده و آتش می‌گیرد. برای حل این مشکل و جلوگیری از روغن‌سوزی به این دلیل باید عامل فشار پیدا شود. با از بین بردن عامل فشار مشکل روغن‌سوزی در موتور به خودی خود حل می‌گردد.

۴- فرسودگی در موتور خودرو:

اصولا در ۵ سال اول از عمر عمر نباید هیچ روغن‌سوزی مشاهده گردد. چرا که با گذشت زمان و استهلاک بخش‌های مختلف موتور امکان روغن‌سوزی وجود دارد. البته احتمال روغن‌سوزی در موتورهای نو منتفی نمی‌باشد. بلکه علل و دلایل بروز آن از موتورهای کهنه متفاوت است. همچنین تلورانس موتورهای قدیمی بیشتر از انواع جدید می‌باشد. این عامل نیز به روغن‌سوزی در موتور ماشین منتهی خواهد شد.

سخن آخر:

روغن‌سوزی موتور خودرو از اشکالات فنی و اصلی در هر خودرویی به شمار می‌رود. برای رفع این مشکل اول باید با علل ایجاد و در مرحله بعد با نشانه‌های آن آشنا بود. با توجه به شدت خسارت‌های وارده به خودرو به علت روغن‌سوزی توصیه می‌شود حتما آن را جدی بگیرید. نظرات و تجربیات خود در زمینه روغن‌سوزی موتور ماشین را با دیگر کاربران استوک یدک به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید :  راهنمای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید