وبلاگ
۲۲ خرداد ۱۴۰۱

طریقه تعویض باتری خودرو

باتری خودرو چقدر دوام می آورد؟

یک باتری ماشین معمولاً پنج سال عمر می کند، اما بسته به نحوه رانندگی و تعداد لوازم جانبی که در ماشین خود استفاده می کنید، می تواند تا دو سال نیز طول بکشد. باتری ها در آب و هوای سردتر دوام بیشتری دارند زیرا آب و هوای گرم منجر به سولفاته شدن و از دست دادن آب می شوند و همین مسئله آسیب زیادی را به باتری خودرو وارد می کند.

نحوه بررسی باتری خودرو

برای بررسی باتری خودرو باید الکترولیت را در هر سلول آزمایش کنید. توپ را فشار داده و محلول را داخل تستر بکشید. سطح تستر را با دقت نگه دارید و عددی که ظاهر می شود را یادداشت کنید. محلول را دوباره به همان سلول بریزید. آزمایش‌کننده‌ ها با فرض اینکه یک باتری در دمای ۸۰ درجه فارنهایت است، کالیبره می‌ شوند. به ازای هر ۱۰ درجه بالای ۸۰، ۰٫۰۴ اضافه کنید و برای هر ۱۰ درجه پایین، ۰٫۰۴ کم کنید. اگر خوانش سلولی دریافت کردید که با بقیه ۰٫۰۵ یا بیشتر تفاوت داشت، باتری را تعویض کنید. یک باتری کاملا شارژ شده باید ۱٫۲۶۵ یا بالاتر داشته باشد. اگر همه عددهایی که بر روی تستر ظاهر شدند نسبتاً کم یا ضعیف هستند اما ثابت هستند، باتری را شارژ کنید. منظور از عدد کم، عدد ۱۲۰۰ است.

طریقه تعویض باتری خودرو

اگر باتری بدون تعمیر و نگهداری دارید، بررسی کنید که آیا یک نقطه سبز در نشانگر شیشه دید یا شارژ وجود دارد یا خیر. رنگ سبز یعنی باتری خوب است. اگر تاریک است، نیاز به شارژ مجدد دارد. اگر زرد است یا اصلا رنگ ندارد، باتری را تعویض کنید. بهتر است برای رنگ از چراغ قوه استفاده کنید.

نحوه تعویض باتری خودرو

تعویض باتری ماشین فقط به چند ابزار نیاز دارد، معمولا یک آچار برای شل کردن کابل ها، دستکش و مقداری ژله نفتی تا قبل از نصب باتری جدید روی ترمینال پخش شود.

موارد ایمنی مورد نیاز برای تعویض باتری خودرو

خطر برق گرفتگی در باتری های خودرو معمولا بسیار کم است. اما ریسک پایین به معنای عدم وجود ریسک نیست. باطری های خودرو باید با نهایت دقت کار شوند. قبل از انجام هر کاری، این نکات را در نظر بگیرید:

  • در صورت امکان آستین بلند و شلوار بلند بپوشید. باتری ماشین شما حاوی اسید ملایمی است که انرژی را ذخیره می کند. در صورت تماس با پوست می تواند باعث سوختگی شیمیایی حاد تا خفیف شود. هنگام بلند کردن باتری، آن را صاف نگه دارید و سعی کنید آن را از پوست خود دور نگه دارید. مطمئن شوید که باتری خود را، چه جدید و چه قدیمی، از نظر ترک خوردگی، برآمدگی یا نشتی الکترولیت بررسی کنید. همه اینها نشانه هایی هستند که باتری باید فوراً تعویض شود.
  • دستکش لاستیکی بپوشید. حتی یک دستکش لاستیکی نازک به عنوان هم در برابر هر گونه ریختن اسید تصادفی یا هر گونه قوس الکتریکی سرگردان به عنوان یک عایق عمل می کند. خطرات کم هستند، اما به یاد داشته باشید، ریسک پایین مساوی عدم ریسک نیست.

نحوه تعویض باتری خودرو

  • از عینک ایمنی استفاده کنید. انواع مایعات، کثیفی و کثیفی وجود دارد که در محفظه موتور، جایی که باتری شما زندگی می کند، جمع می شود. عینک نه تنها در برابر هر گونه نشت اسید بالقوه محافظت می کند، بلکه ذرات تحریک کننده را نیز حفظ می کند. هنگام کار در زیر کاپوت همیشه از عینک استفاده کنید.
  • هنگام جابجایی باتری ماشین، پاهای خود را بلند کنید. برخی از باتری های خودرو می توانند تا ۱۸ کیلوگرم وزن داشته باشند.

نحوه جدا کردن باتری قدیمی

اگر در حال نصب یک باتری جدید هستید، احتمالاً به این معنی است که یک باتری قدیمی برای جدا کردن وجود دارد. نگران نباشید، این یک کار ساده است.

  • اطمینان حاصل کنید که خودرو ایمن و در مکانی امن است. اگر در گاراژ است، مطمئن شوید که در باز است. مطمئن شوید که خودرو در حالت پارک قرار دارد. اگر خودروی شما اتوماتیک نیست، خودرو باید در دنده یک قرار داشته باشد یا ترمز دستی باید کشیده شده باشد.
  • بسته به وسیله نقلیه خود، کاپوت یا صندوق عقب را باز کنید. گاهی اوقات، باتری ممکن است در مکانی کمتر مناسب قرار گیرد. اگر مکان مشخص نیست، دفترچه راهنمای مالک خودرو را برای مکان باتری بررسی کنید.
  • پایانه های منفی و مثبت باتری را پیدا کنید. به یاد داشته باشید، مثبت قرمز است، منفی سیاه است. به طور معمول، پایانه مثبت دارای یک پوشش پلاستیکی کوچک با علامت مثبت است که می تواند به راحتی به عقب باز شود. پایانه منفی ممکن است علامت منفی در نزدیکی داشته باشد، اما نه همیشه چنین مسئله ای حاکم نیست.
  • ابتدا ترمینال منفی باتری را بردارید. آچار یا جغجغه خود را بردارید و به آرامی در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. احتمالاً نیازی نیست مهره یا پیچ را کاملاً جدا کنید، بلکه آن را به اندازه کافی شل کنید تا پایانه ها جدا شوند. پایانه منفی باتری را از جایگاه باتری جدا کنید و آن را از جایی که با چیزی تماس نداشته باشد خارج کنید. مطمئن شوید که پایانه باتری بیش از حد کشیده یا چسبیده نیست.
  • مراحل پایانه مثبت باتری را تکرار کنید و به نحوه قرارگیری پایانه ها توجه داشته باشید.
  • هر وسیله نقلیه ای این را ندارد، اما در صورت مجهز بودن، بست یا بند باتری را بردارید.
  • به طور کلی، اکثر باتری ها نوعی دسته دستگیره دارند، اما ممکن است به طور کامل شکسته یا گم شده باشد. هنگام بیرون آوردن باتری از خودرو حتما مراقب باشید.
  • به عنوان یک مرحله اختیاری، این زمان عالی برای تمیز کردن پایانه های باتری است.

نحوه نصب باتری خودرو

  • هنگامی که باتری خارج شد و پایانه ها تمیز شدند، نوبت به نصب باتری تازه می رسد.
  • باتری جدید خود را بردارید. حتماً به مسیری که پایانه ها به آن منتهی می شوند توجه کنید و مطمئن شوید که باتری در موقعیت خود قرار دارد.
  • اگر مجهز است، پایه های ایمن باتری را دوباره نصب کنید.

نحوه نصب باتری خودرو

  • ابتدا کابل را به پایانه مثبت و سپس پایانه منفی را دوباره وصل کرده و ببندید. کابل ها باید روی پایانه ها محکم باشند و قادر به حرکت نباشند.
  • پس از بستن دکمه، مطمئن شوید که همه چیز با استارت زدن خودرو کار می کند. اگر همه چیز خوب است، باید درست روشن شود.
  • کاپوت را ببندید، مطمئن شوید که همه ابزارهای شما خارج از محفظه موتور هستند و کارتان تمام است.
بیشتر بخوانید :  بهترین زمان تعویض شمع خودرو

نحوه بازیافت باتری ماشین

شما معمولاً می توانید باتری ماشین قدیمی خود را به محلی که باتری جدید خود را خریداری کرده اید بازگردانید. معمولاً برای بازگرداندن باتری قدیمی اعتباری دریافت می کنید. فروشگاه های قطعات خودرو نیز باتری های قدیمی را می پذیرند. همچنین می توانید با مرکز زباله یا مرکز بازیافت محلی خود تماس بگیرید تا ببینید آیا باتری های قدیمی را می پذیرند یا خیر.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید