وبلاگ
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

توپی چرخ چیست؟

توپی چرخ

توپی چرخ یک قطعه فلزی ریخته گری یا ماشین کاری شده است. محل نصب توپی چرخ بین سیستم تعلیق خودرو و چرخ است. وظیفه توپی چرخ متصل کردن محور به چرخ است. توپی چرخ به کمک یک بلبرینگ اجازه می دهد چرخ به آرامی بچرخد.

یک توپی از یک فلنچ چرخ در یک طرف برای نصب روتور ترمز یا درام ترمز استفاده می کند. از طرف دیگر، توپی چرخ دارای یک یاتاقان چرخ در داخل یا روی آن است. یک فلنج نصب ثابت روی بند فرمان نصب می شود.

البته معماری بعضی از توپی چرخ ها فرق می کند. در بعضی از توپی چرخ ها، یک محور محرک می تواند در مرکز قرار گیرد. خودروهای دیگر ممکن است یک روتور یا درام ترمز را با توپی چرخ ادغام کنند.

وظیفه توپی چرخ چیست؟

توپی چرخ جزو قطعاتی از خودرو محسوب می شود که وجودش برای هر خودرویی ضروری است. ضروری بودن توپی چرخ برای وسیله نقلیه به این دلیل است که توپی چرخ، چرخ ها را به وسیله نقلیه متصل می کند. از آن جا که شما بدون برداشتن چرخ ها نمی توانید توپی چرخ ها را ببینید، ممکن است اهمیت آن را به خوبی درک نکنید. اما باید بدانید که خودرو بدون توپی چرخ نمی تواند کار کند. به کمک توپی چرخ ها، راننده می تواند چرخ ها را حرکت دهد و هدایت کند.

اگر توپی چرخ ها نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند، مشکلات خطرناکی ممکن است به وجود آید. درست کار نکردن توپی چرخ ها موجب می شود که راننده در راستای فرمان خود دچار مشکل شود. اگر توپی چرخ ها با مشکل رو به رو شوند، چرخ ها ممکن است بلرزند و اصطکاک بیش از حد روی خود چرخ ایجاد شود.

توپی چرخ به چه چیزی وصل می شود؟

همانطور که گفتیم، توپی چرخ وظیفه اتصال چرخ به وسیله نقلیه را بر عهده دارد. به همین دلیل، توپی چرخ هم به چرخ و هم به خود خودرو متصل می شود. قسمت اصلی توپی چرخ به محور چرخ خودرو که در سمت دیسک ترمز شاسی قرار دارد، متصل می شود.

با توجه به محل قرار گیری مجموع توپی چرخ در پشت فرمان،‌ تنها زمانی می توانید توپی چرخ خودروی خود را مشاهده کنید که چرخ خودرو برداشته شده باشد.

مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ چیست؟

توپی چرخ و بلبرینگ اساسا یک مجموعه و جزء یکسان محسوب می شوند. معمولا وقتی از مکانیک چرخ های خودرو حرفی زده می شود، نام های مختلفی به اجزای مشابه داده می شود.

با وجود این که گفتیم بلبرینگ و توپی چرخ یک مجموعه و جزء یکسان محسوب می شوند، باز هم بین این دو تفاوت های جزئی دیده می شود. تفاوت های بین مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ به مونتاژ آن ها مربوط می شود. وقتی به بلبرینگ چرخ نگاه می کنید، مکانیک می تواند آن را جدا کند. این مسئله جزو مزیت های بلبرینگ محسوب می شود. زیرا هر قسمت را می توان روغن کاری کرد تا اطمینان حاصل شود که یکپارچه کار می کند.

از طرف دیگر، شما نمی توانید توپی چرخ را از هم جدا کنید. اگر مشکلی در توپی چرخ خودرو شما به وجود آید، به جای تعمیر باید تعویض شوند. معمولا توپی چرخ ها از طرف سازنده خودرو ارسال می کنند. در حالی که اساسا کار بلبرینگ و توپی چرخ یکسان است. بلبرینگ چرخ و مجموعه توپی جزء ضروری یک وسیله نقلیه هستند، با توجه به اینکه وظیفه اتصال و محکم کردن چرخ به وسیله نقلیه را بر عهده دارند.

توپی چرخ چیست؟

نشانه های خراب شدن توپی چرخ

از آن جا توپی چرخ یکی از ضروری ترین و مهمترین بخش های خودرو محسوب می شود، خراب شدن آن می تواند مشکلات خطرناکی برای خودرو و راننده به وجود آورد. خرابی توپی چرخ می تواند بر روی بلبرینگ های ABS و سیستم کشش خودرو تاثیر گذار باشد و عملکرد آن ها را با مشکل رو به رو سازد.

یکی از بخش های اصلی خودرو که خرابی توپی چرخ بر روی آن تاثیر می گذارد، چرخ های خودرو است. اگر توپی چرخ فرسوده شوند، چرخش چرخ های خودرو ممکن است با مشکل رو به رو شود. در صورتی که با نشانه های زیر رو به رو شدید، بهتر است خرابی توپی چرخ خودروی خود را به عنوان یکی از علت هایی که منجر به این نشانه ها شدند، در نظر بگیرید:

  • لرزش فرمان:

یکی از بخش هایی که توپی چرخ بر روی آن تاثیر می گذارد، فرمان است. اگر توپی چرخ شما خراب شده باشد، ممکن است که فرمان شما سر پیچ ها درست در جای خود قرار نگیرد. البته، باید به این نکته هم توجه کنید که آسیب دیدن و خرابی بلبرینگ هم در لرزش فرمان بی تاثیر نیست.

  • صدا دادن چرخ ها:

یکی دیگر از نشانه های خرابی توپی چرخ، صدا دادن چرخ ها است. اگر در عملکرد توپی چرخ اخلالی به وجود آید، ممکن است در پیچ های صداهای غیرمنتظره ای مثل صدای کلیک از چرخ های شما به وجود آید.

  • مشکلات در ترمز:

خرابی توپی چرخ می تواند منجر به گیر کردن و کشیده شدن ترمز خودرو شود. البته، همانند لرزش فرمان، بلبرینگ ها هم می توانند در مشکلات ترمز سهیم باشند. اگر بلبرینگ های خودروی شما شل شده باشد، ممکن است مشکلاتی از این قبیل برای ترمز شما به وجود آید.

  • خراب شدن بلبرینگ:

اگر بلبرینگ خودرو شما به طور مدام می شکند و نمی دانید که مشکل از کجاست، بهتر است به توپی چرخ خودرو خود شک کنید. یکی از مشکلاتی که از خرابی توپی چرخ به وجود می آید، شکستن مداوم بلبرینگ های خودرو است.

انواع توپی چرخ

انواع توپی چرخ

توپی چرخ ها و بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند. در واقع، متناسب با وسیله نقلیه نوع متفاوتی از بلبرینگ و توپی چرخ استفاده می شود. در زیر به بررسی انواع توپی چرخ و بلبرینگ پرداختیم:

  • بلبرینگ توپی

همانطور که از نام آن ها پیداست، این نوع بلبرینگ ها شبیه توپ های گردی هستند. بلبرینگ های توپی که از فلز ساخته می شوند، جزو رایج ترین نوع های بلبرینگ و این بلبرینگ ها معمولا برای توپی چرخ استفاده نمی شوند زیرا به اندازه کافی قوی نیستند. با این حال، آن ها می توانند در سایر قسمت های خودرو وجود داشته باشند.

  • یاتاقان های غلتکی مستقیم

این بلبرینگ ها شکل استوانه ای دارند. آنها معمولاً در جعبه دنده ها استفاده می شوند و می توانند با کارهای سنگین تر مقابله کنند. آنها همچنین می توانند بارهای رانش را تحمل کنند.

بیشتر بخوانید :  شیلنگ بنزین و نحوه تعویض آن

 

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

 

به این مطلب امتیاز دهید