وبلاگ
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

راهنمای جامع تعمیر کمک گیربکس

تعمیر کمک گیربکس

گیربکس چگونه کار می کند؟

اگر افزایش عمر خودروی شما برایتان اهمیت زیادی دارد، حتما باید از گیربکس خودرو خود به طور مرتب مراقبت کنید. اما متاسفانه، بسیاری از صاحبان خودروها اهمیت زیادی برای تعمیر و نگهداری اولیه ای که برای کارکرد روان گیربکس لازم است قائل نمی شوند و آن را نادیده می گیرند.

گیربکس شما وظیفه دارد که نیروی شما را به منبع کنترل شده قدرت تبدیل کند. در واقع، گیربکس یک بدنه فلزی است که از چندین چرخ دنده تشکیل شده است. به همین دلیل، به آن جعبه دنده می گویند. گیربکس به عنوان یک واسطه بین موتور و چرخ ها عمل می کند. گیربکس قدرت بالایی که موتور تولید می کند را به گشتاور یا نیروی چرخشی تبدیل می کند.

نیروی چرخشی تولید شده به وسیله گیربکس به محورهای منتقل می شود و همین نیرو منجر به چرخش چرخ ها می شود. هر دنده نسبت خاصی دارد تا اطمینان حاصل شود که چرخ‌ها با همان سرعت موتور نمی‌چرخند.

تعمیر کمک گیربکس

گیربکس یکی از پیچیده ترین سیستم های مکانیکی در خودروی شماست. اما اصولی در تعمیر کمک گیربکس وجود دارد که بهتر است رانندگان با آن آشنا شوند. در این مقاله قصد داریم راهنمای جامعی از تعمیر کمک گیربکس به شما ارائه دهیم.

  • بررسی سطح مایع گیربکس

اولین مسئله ای که در تعمیر کمک گیربکس و جلوگیری از آسیب رسیدن به گیربکس باید انجام دهید، بررسی مایع گیربکس است. اکثر مشکلات در گیربکس ها به دلیل سطح پایین مایع گیربکس رخ می دهد. در واقع، بهتر است که هر ۲۰ هزار مایل، سطح مایع گیربکس خود را بررسی کنید.

  • بازرسی کلاچ

یکی دیگر از مسائلی که در رانندگی باید به آن توجه کنید این است که بسیاری از مشکلات گیربکس به دلیل رانندگی اشتباه رخ می دهد. خیلی از رانندگان تازه کار کلاچ را در حین رانندگی به طور کامل درگیر نمی کنند. همین مسئله ممکن است منجر به فرسودگی گیربکس شود.

بهترین راه این است که هنگام رانندگی از خرد کردن دنده ها و استفاده از کلاچ در زمان نامناسب خودداری کنید. همچنین، حتما باید حواستان باشد که از دنده اول در حالت استارت و شروع حرکت استفاده کنید. خیلی از راننده ها به دلیل این که دنده دوم راحت تر درگیر می شود، هنگام شروع حرکت از دنده دوم استفاده می کنند. همین مسئله، موجب می شود مشکلات عمده ای در گیربکس خودروی شما به وجود آید.

  • بررسی مبدل گشتاور

چرخاندن موتور و رگه زدن در هر نور باعث می شود گرمای زیادی در مبدل گشتاور ایجاد شود. چنین گرمایی برای کمک گیربکس بسیار مضر است و می تواند مشکلات گسترده ای ایجاد کند.

اهمیت مایع گیربکس

مایع گیربکس برای عیب یابی اجزای گیربکس خودرو اهمیت دارد. عیب یابی اجزای گیربکس برای عملکرد بهینه گیربکس خودروی شما بسیار اهمیت دارد.

البته در خودروهای گیربکس اتوماتیک، نقش مایع گیربکس متفاوت است. نقش مایع گیربکس در خودروهای گیربکس اتوماتیک خنک کننده گیربکس است. در واقع، در خودروهای گیربکس اتوماتیک مایع گیربکس علاوه بر عیب یابی اجزای گیربکس، نقش خنک کننده گیربکس اتوماتیک را نیز بر عهده دارد. در زیر لیستی از دیگر کارهایی که مایع گیربکس انجام می دهد را برای شما تهیه کرده ایم:

  • تمیز کردن سطوح فلزی و محافظت آن در برابر سایش
  • حالت دادن واشرها
  • بهبود عملکرد خنک کننده و کاهش دمای عملیاتی
  • افزایش سرعت چرخش و محدوده دما

روش بررسی مایع گیربکس همانند روش بررسی روغن موتور است. تنها تفاوتی که بررسی مایع گیربکس با بررسی روغن موتور دارد این است که هنگام بررسی مایع گیربکس باید خودرو شما روشن باشد. شما برای این کار می توانید از میله اندازه گیری خود برای بررسی سطح مایع گیربکس خود استفاده کنید.

اگر حس کردید که سطح مایع گیربکس شما بیش از حد پایین است، باید بلافاصله آن را سرویس کنید. شما همچنین باید از این مسئله اطمینان حاصل کنید که مایع رنگ مناسبی دارد. در واقع، رنگ مایع مسئله ای است که بسیاری از رانندگان به آن توجه نمی کنند و ان را نادیده می گیرند. مایع گیربکس باید به رنگ صورتی شفاف باشد. اگر مایع گیربکس شما قهوه ای است یا بوی سوختگی می دهد به این معنی است که زمان تعویض آن فرا رسیده است.

کمک گیربکس

عیب یابی گیربکس

در ادامه ارائه راهنمای جامع تعمیر گیربکس قصد داریم به بررسی نحوه عیب یابی گیربکس بپردازیم. بسیاری از رانندگان رانندگی را دوست دارند و حس خوبی از رانندگی دریافت می کنند. البته شرط اصلی در لذت بردن از رانندگی این است که خودروی شما در وضعیت خوبی باشد. از آن جا گیربکس جزو قطعات اصلی خودرو محسوب می شود، عیب یابی گیربکس از اهمیت زیادی برخوردار است.

برخی از علائم یا نقص های جزئی که برای مدت طولانی مورد توجه قرار می گیرند، ممکن است باعث خرابی جدی خودروی شما شوند و خودرو شما را از کار بیاندازد. در صورت این که گیربکس خود را با دقت بررسی کنید، ممکن است حتی از برخی از بی نظمی های گیربکس متوجه شوید.

در زیر لیستی از بی نظمی هایی که نشان دهنده عملکرد نامناسب گیربکس را تهیه کرده ایم:

  • نشت روغن

حتی نشتی جزئی در محفظه گیربکس می تواند منجر به فرسودگی گیربکس شود. همچنین نشتی روغن ممکن است خودرو را در حین رانندگی از کار بیاندازد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مشکلات گران قیمتی برای شما رخ می دهد.

بهترین کار برای بررسی نشت روغن این است که به طور مرتب محل پارک خود را از نظر نشتی بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه نشتی، قبل از این که کمبود روغن یا مایعات باعث مشکلات گران قیمت شود، آن را برطرف کنید.

  • عملکرد پر سر و صدا گیربکس

عملکرد گیربکس پر سر و صدا عمدتاً ناشی از فرسوده شدن یاتاقان ها است. در این حالت هنگام رانندگی با هر دنده ای صدا مشهود و محسوس است. گاهی اوقات سر و صدا یا بی نظمی هایی که در هنگام رانندگی در هر دنده مشهود است، ممکن است نشان دهنده سایش دنده دیفرانسیل محور عقب باشد.

اگر سر و صدایی در آن چرخ دنده خاص ایجاد شود، ممکن است ناشی از سوراخ شدن دندانه دنده باشد.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

بیشتر بخوانید :  تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید