وبلاگ
۲۱ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

راهنمای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

یکی از بزرگترین دستاوردهای انسان در صنعت خودرو، اختراع و ساخت گیربکس های اتوماتیک است. همانطور که می‌دانید برای تغییر دنده، انتقال قدرت و نیروهای گشتاور از موتور به سمت چرخ ها در اکثر ماشین های غیر مدرن و تقریبا قدیمی نیاز است تا پای چپ بر روی کلاچ قرار بگیرد و به صورت دستی عملیات تغییر سرعت خودرو انجام شود. اما به لطف گیربکس اتوماتیک در ماشین های مدرن و پیشرفته دیگری خبری از این کار نیست و تعویض دنده به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. اما جدا از راحتی راننده، این بخش از خودرو نیاز به نگهداری دارد. به همین دلیل لازم دانستیم محتوایی در باب راهنمای نگهداری از گیربکس اتوماتیک ایجاد کنیم تا شما را با باید و نبایدهای مراقبت از این بخش مهم خودرو، آشنا کنیم.

چرا گیربکس اتوماتیک نیاز به مراقبت دارد؟

با توجه به اینکه تجربه رانندگی با خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برند؛ بسیار راحت و لذت بخش است؛ اما به دلیل نحوه مکانیزم گیربکس اتوماتیک و حساس بودن آن ها به ضربه، فشار و … قطعا باید به بهترین شکل ممکن از آن ها نگهداری شود. در غیر این صورت این قطعه و یا قطعات مکمل آن دچار خرابی و مشکل شده و شما را متحمل هزینه های گزاف خواهند کرد. لازم است بگوییم که بسته به نوع خودرو و عمر آن، هزینه ی تعمیرات گیربکس متغیر و بالا است. حتی امکان دارد در صورت عدم مراقبت از گیربکس اتوماتیک، این قطعه به طور کلی از کار بیفتند و شما را برای خرید یک قطعات جدید مجبور کند. بنابراین لازم است با نکات نگهداری از گیربکس اتوماتیک آشنا شد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری نمود.

راهنمای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

مهم ترین نکات در مورد نگهداری از گیربکس اتوماتیک

همانطور که گفته شد؛ نکاتی در خصوص نگهداری از گیربکس اتوماتیک وجود دارد که در صورت رعایت کردن آن ها قطعا راندمان و عمر مفید این قطعه بالا خواهد رفت. پس اگر شما صاحب یک خودرو یا گیربکس اتوماتیک هستید این نکات را در ذهن بسپارید و به آن ها عمل کنید.

آشنایی با حرف های گیربکس اتوماتیک

اگر به گیربکس اتوماتیک نگاه کنید؛ می‌بینید که کنار دنده حروف، P,D,N,R درج شده است. اما هر یک از اینها به چه معنایی است؟ در ادامه معنی تک تک حرف های ر به شما خواهیم گفت.

علامت P

حرف P از حرف اول کلمه PARK گرفته شده است. این کلمه به معنای پارک است. به قرار دادن خودرو در این حالت، چرخ خاش خودرو در حالت پارک قفل می‌شود.

علامت D

حرف D از حرف اول Drive گرفته شده است. این علامت نشان دهنده ی رانندگی است. با قرار دادن دنده در این حالت، خودرو برای حرکت آمده می‌شود.

علامت N

علامت N برگرفته از حرف اول کلمه Neutral است. برای قرار گرفتن ماشین در حالت خلاص باید دنده را بر روی این علامت تنظیم کرد.

علامت R

علامت R بر گفته از حرف اول Reverse است. زمانی که باید حرکت خودرو به عقب باشد؛ باید دنده در این حالت تنظیم باشد.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به صورت دوره ای و به موقع

یکی از مهم ترین نکات در خصوص نگهداری از گیربکس اتوماتیک، تعویض به موقع روغن آن است. لازم است بدانید که روغن گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دستی باید در دوره های کوتاه تری تعویض شوند. حداکثر عمر مفید روغن گیربکس اتوماتیک در شرایط ایده آل تقریبا ۶۰ هزار کیلومتر است.

یک نکته را نباید فراموش کرد که روغن گیربکس اتوماتیک از نظر نوع و تکنولوژی با روغن های گیربکس های معمولی متفاوت می‎‌ باشد. از گیربکس خودرو شما اتوماتیک است؛ پیشنهاد می‌کنیم که از روغن مرغوب و باکیفیتی استفاده کنید. یک تمیز کننده فیلتر روغن گیربکس خریداری کرده و به صورت دوره ای آن را تمیز کنید.

 

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به صورت دوره ای و  به موقع

استفاده از حالت دستی گیربکس در ترافیک ها

سعی کنید در در ترافیک ها از حالت دستی گیبربکس استفاده کنید. چرا که در ترافیک ها میزان فشار پای راننده بر روی گاز کم ولی پر تکرار است؛ که در این صورت این امر باعث بالا رفتن میزان استهلاک قطعات داخلی گیربکس می‌شود و به تبع دمای روغن را بالا می‌برد و در نهایت در صورت تکرار و تکرار، مشکلات دیگری برای گیربکس رخ می‌دهد.

عدم شتاب گیری به صورت ناگهانی

 یکی از کارهایی که گیربکس اتوماتیک را به خطر می‌اندازد و خراب می‌کند؛ شتاب گیری و بالا بردن دور موتور به صورت ناگهانی است. اگر برای مجبور به سرعت بالا به صورت ناگهانی شدید؛ پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا پای خود را روی پدال ترمز و سپس خودرو را در وضعیت درایو قرار بدهید و بعد از آن پدال گاز را تا انتها فشار بدهید و پدال ترمز را رها کنید. این روش بهتر از شتابگیری سریع است. اما در هر حال هیچ دو حرکت را توصیه نمی‌کنیم.

قرار دادن خودرو در حالت D در پشت چراغ ‌قرمز

یکی دیگر از مهم ترین نکات در مورد نگهداری گیربکس اتوماتیک این است که اگر برای مدت زمان کوتاهی قرار است خودرو را متوقف کنید؛ توصیه می‌کنیم که گیربکس اتوماتیک را در حالت D قرار بدهید. این حالت در مقایسه با خودرویی که گیربکسی در حال حرکت قرار دارد؛ فشار کمتری را تحمل می‌کند.

عدم خلاص کردن خودرو در ترافیک ها زیر ۲ دقیقه:

 جهت نگهداری از گیربکس اتوماتیک توصیه می‌کنیم که در زمان قرار گرفتن در پشت چراغ قرمز قرار و یا در ترافیک های سبک زیر ۲ دقیقه خودرو را به هیچ عنوان در حالت N یا همان خلاص قرار ندهید. باید بدانید که با خلاص کردن خودرو در این حالت و درگیر شدن مجدد گیربکس اتوماتیک، دمای قطعات داخلی و روغن آن به شدت بالا رفته و این امر سبب کاهش اصطکاک گیربکس می‌شود.

نکته: اگر ترافیک بالای ۲ دقیقه بود؛ توصیه می‌کنیم که وضعیت گیربکس اتوماتیک در حالت N یا همان خلاص قرار دهید.

عدم خلاص کردن خودرو در ترافیک ها زیر 2 دقیقه:

قرار دادن گیربکس اتوماتیک در حالت P در صورت توقف کامل:

زمانی که خودرو شما قرار است در مدت زمان بیشتری متوقف شود؛ توصیه می‌کنیم که حالت گیربکس اتوماتیک را در وضعیت P قرار بدهید و ترمز دستی را بالا ببرید. لازم است بدانید که اگر ماشین در حالت P قرار گرفته باشد و نیرویی به گیربکس وارد شد؛ ممکن است قطعات داخلی گیربکس آسیب ببینند.

استفاده نکردن از حالت خلاص در جاده‌ها:

 برخی از افراد به بهانه کاهش مصرف سوخت هرگز گیربکس را در حالت N قرار می‌دهند. اما لازم است بدانید که این کار قطعا به پمپ روغن گیربکس آسیب جدی وارد می‌ کند.

بیشتر بخوانید :  مقایسه انواع برلیانس

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

2/5 - (1 امتیاز)