وبلاگ
۲۳ فروردین ۱۴۰۰

عمر مفید باتری ماشین به چه عواملی بستگی دارد؟

عمر مفید باتری ماشین

عمر مفید باتری ماشین چقدر است؟

موضوع طول عمر مفید باتری ماشین همیشه برای رانندگان اهمیت زیادی داشته و دارد. اینکه طول عمر باتری ماشین سمند، عمر باتری پژو پارس، پراید و دیگر ماشین ها چقدر است؟ و همچنین نحوه افزایش عمر مفید باتری ماشین چگونه است؟ و بهترین زمان تعویض باتری ماشین چه زمانی است؟ همیشه جز سوالات رایج بوده است. به همین دلیل محتوایی در مورد عمر باتری خودروها و دیگر مسائل مهم در مورد آن تولید کرده ایم. تا شما هم از آن مطلع شوید. پس با هم می خوانیم. تا شما را با نشانه و علامت های عمر باتری بیشتر آشنا کنیم.

نقش باتری در خودرو چیست؟

هدف اولیه استفاده از باتری خودرو، استارت زدن، تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن و روشن شدن موتور می باشد. البته به واسطه باتری خودرو دیگر قسمت های برقی خودرو هم روشن می شود. در حقیقت باتری خودرو، وظیفه ایجاد انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. که این انرژی، برای روشن شدن موتور تولید و برای کار کردن دیگر بخش های الکتریکی ماشین ذخیره می شود.

برای مثال زمانی که موتور ماشین خاموش می شود. به واسطه باتری ماشین، بخش هایی مثل، ضبط ماشین، کولر و … کار می کنند. یعنی در واقع باتری اتومبیل توان الکتریکی این سیستم ها را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست فراهم می کند. در یک کلام باتری، ذخیره ‌کننده‌ الکتریسیته‌ مورد نیاز خودرو می باشد. و سر منشاء سیستم برقی خودروها محسوب می شود.

لیست قطعاتی که با باتری خودرو کار می کنند:

همانطور که گفته شد، باتری موظف به تامین الکتریسیته‌ مورد نیاز خودرو می باشد. که انرژی مورد نیاز را از طریق ذخیره‌ تولید دینام فراهم می‌ کند. این قطعه بسیار مهم، وظایف حیاتی زیر را بر عهده دارد:

  • تامین انرژی لازم برای استارت خودرو
  • ذخیره‌ انرژی برای روشن شدن موتور
  • روشن کردن کلیه چراغ‌های خودرو
  • کار کردن برف پاک کن و آبپاش
  • روشن کردن سیستم تهویه مطبوع که شامل کولر و بخاری است.
  • روشن کردن و تولید انرژی الکتریکی برای سیستم پخش و مولتی مدیای خودرو

عمر مفید باتری ماشین

عمر مفید باتری خودرو چقدر است ؟

تا اینجا با وظایف باتری ماشین آشنا شدید. و متوجه شدید که در صورتی که باتری خودرو نباشد؛ عملا خودرو حرکت نمی کند. پس باید به عنوان یک راننده برای جلوگیری توقف ماشین در هنگام رانندگی و کار نکردن موتور و پیشگیری از موقعیت های خطرناک مثل روشن نشدن چراغ های ماشین در شب و بالا رفتن احتمال تصادف و … از عمر مفید باتری خودرو و زمان تعویض آن و همچنین با علائم پایان عمر باتری خودروها مطلع باشید. پس اول با مبحث بررسی عمر مفید باتری ماشین ها شروع می کنیم.

در این باره باید بگوییم که باتری ها می توانند از نوع باتری اتمی و یا باتری اسیدی باشند. که بسته به عوامل تعیین کننده عمر مفید آن ها را می توان محاسبه کرد. چرا که فاکتورهای مختلفی برای محاسبه تقریبی عمر مفیدی باتری اسیدی و یا اتمی وجود دارد. به طور مثال در صورتی که فروشنده عمر مفید باتری ماشین فروخته شده را ۶۰۰۰۰ کیلومتر تخمین زده است. این عدد بسته به شرایطی که ایجاد می شود کم و یا زیاد می شود. بستگی به نوع فعالی و کارکرد خودرو دارد. که در ادامه به بررسی تمامی این فاکتور ها می پردازیم.

فاکتورهایی که برای محاسبه عمر مفید باتری خودرو باید در نظر گرفته شود:

۵ فاکتور اصلی وجود دارد که تعیین کننده عمر مفید باتری ها هستند که با هم مورد بررسی قرار می دهیم. این موارد عبارتند از :

۱- نوع باتری که یا اتمی است یا اسیدی

معمولا باتری هایی با تکنولوژی AGM ( باتری اسیدی) تولید می شوند؛ طول عمرشان ۵ تا ۱۰ سال می باشد. البته منطقی است که هر چه از باتری بیشتر استفاده شود و شارژ و دشارژ بیشتری بر باتری وارد شود. طول عمر آن کاهش می یابد. پس فقط روی این اعداد نباید بسنده کنید. طراحان طول عمر باتری های اتمی را بین ۳ الی ۵ سال در نظر گرفته اند. این عدد ، بسته به شرایط نرمال سنجیده شده است. که بسته به عواملی ممکن است بالاتر و یا پایین تر رود.

با این تفاسیر، می توان گفت که طول عمر باتری‌ اسیدی نسبت به نوع اتمی، بیشتر می باشد. با این حال بسیار مراقب باشید. که به ‌صورت کامل شارژ خالی نکنند. زیرا در صورت دشارژ شدن، متریال آن معیوب شده و خاصیت خود را به طور کامل از دست می‌ دهند. و شما را مجبور به تعویض می کند.

۲- برند باتری، دومین فاکتور تعیین کننده طول عمر باتری ماشین

همانطور که می دانید؛ باتری های خودرو، برندهای مختلفی دارند. و این مورد می تواند تاثیر بسزایی بر روی طول عمر خودرو ها بگذارد. در میان برندهای ایرانی، مدل ‌های واریان، ورسک و آرمو، جز تولیدات شرکت بزرک صبا باتری هستند. که این مدل باتری ها از نظر کیفیت حرفی برای گفتن دارند. به طور کلی صبا باتری، سپاهان باتری و برنا باتری جز برندهای نام آشنا و معتبر صنعت باتری سازی ایران هستند. در میان انواع باتری های خارجی خودرو، برندهای پوما، فالکون و دلکور از بهترین باتری های خودرو می باشند.

به جرات می توان گفت که باتری هایی که ساخت ایران هستند؛ به لحاظ کیفیت و کارایی اگر بالاتر از تجهیزات خارجی نباشند، قطعا پایین ‌تر هم نیستند. پس هنگام خرید یک باتری باکیفیت با طول عمر استاندارد؛ به برند آن توجه کنید. چه بهتر که به سراغ تولیدات داخلی برویم و از آن ها حمایت کنیم.

۳- شرایط رانندگی سومین عامل تاثیرگذار بر عمر مفید باتری ماشین

اصول رانندگی کردن در عمر مفید باطری ماشین اهمیت زیادی دارد. این فاکتور آن چنان اهمیت دارد که برخی از رانندگانی که در رانندگی سهل انگاری می کنند را از نظر خراب شدن باتری ماشین شوکه می کنند. پس توصیه می کنیم که به شکل اصولی و با سرعت مطمئن رانندگی کنید. حال شاید پیش خود بگویید که چگونه باید رانندگی کنیم تا از عمر مفید باتری ماشین خود کم نکنیم.

  1. اول اینکه سعی کنید از سفر های زیر بیست دقیقه خودداری کنید. یا حرکت و توقف مدام نداشته باشید. این کار زمانی برای شارژ مجدد را به باتری خودرو نمی دهد. چنین پدیده ‌ای سبب آسیب دیدن به باتری و در نهایت کاهش طول عمر باتری می ‌شود.
  2. تعداد استارت زدن در روز را تا حداقل ممکن کاهش دهید.
  3. از روی پستی و بلندی های سطح شهر به آرامی عبور کنید. روی دست انداز ها با سرعت رانندگی نکنید.
  4. در ترافیک های سنگین ماشین خود را خاموش کنید. با این کار کمتر به باتری ماشین شما آسیب وارد می شود.
  5. از سیستم صوتی، ویدیو و کولر ماشین و در سیستم های الکتریکی کمتر استفاده کنید. ( به وفور شاهد استفاده از سیستم مالتی مدیا در هنگام سفر برخی از رانندگان هستیم. قطعا این کار به باتری ماشین آسیب وارد می کند. و در نهایت باعث کاهش عمر مفید باتری ها می شود.)
  6. چراغ های خودرویی که بدون حرکت است را روشن نگذارید. روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل به مدت طولانی باعث دشارژ زیاد خودرو می شود و طول عمر مفید باتری را کاهش می دهند.
  7. به طور کلی برای افزایش طول عمر باتری، توصیه می کنیم که از استفاده ‌های غیرضروری از سیستم های برقی خودرو به ویژه هنگامی که خودرو خاموش است خودداری کنید.
بیشتر بخوانید :  خرابی سنسور دریچه گاز

شرایط رانندگی سومین عامل تاثیرگذار بر عمر مفید باتری ماشین

۴- مراقبت و نگهداری از باتری ماشین

یکی دیگر از فاکتورهای تعیین کننده عمر مفید باتری ماشین، نحوه مراقبت از آن است. این دستگاه همانند دیگر دستگاه ها و قطعات ماشین نیاز به نگهداری دارد. مواردی که شما باید جهت نگهداری و مراقبت از باتری ماشین و بالا بردن طول عمر مفید باتری خودرو رعایت کنید عبارتند از :

  • باتری ماشین به ویژه سر آن را به صورت دوره ای تمیز کنید. برای تمیز کردن و سرویس کامل باطری و رفع سولفاته از محلول جوش شیرین استفاده کنید. و پس از تمیز کردن سطح باتری، برای جلوگیری از خوردگی از مقدار کمی گریس یا وازلین بزنید. این عمل را معمولا هر دو ماه یکبار باید انجام دهید.
  • از دیگر روش ها برای افزایش طول عمر باتری تمیز نگه داشتن پایه های آن می باشد. پس برای تمیز کردن آن ها از مسواک و محلول جوش شیرین استفاده کنید. و سپس با آب بشویید و آن را کاملا خشک کنید .
  • در صورتی که به مدت زیادی از خودرو استفاده نمی کنید، پیشنهاد می کنیم که باطری را از روی خودرو باز کنید. و باتری را جداگانه نگهداری کنید.
  • شل بودن سر باتری ها را باید به صورت هفتگی مورد بررسی قرار دهید.
  • جعبه محافظ باتری خودرو را بررسی کنید ( که در صورت شل بودن آن می تواند طول عمر مفید باتری را به شدت کم کنند.)
  • هنگام پارک ماشین، آن را زیر سایه قرار دهید. و در صورتی که امکانش هست خودرو را در پارکینگ قرار دهید. چرا که سرمای شدید و بارش های مختلف و یا گرمای بیش از حد قطعا به باتری ماشین آسیب می زند و طول عمر باتری را کم می کند.
  • در صورتی که باتری شما از نوع باتری اسیدی می باشد. باید به صورت دوره ای ( هفته ای یکبار) سطح الکترولیت آن راچک نمایید . دقت کنید که اصلا نباید سطح الکترولیت باطری خودروی شما کمتر از اندازه مورد نیاز یعنی ۰.۴ تا ۰.۴۵ باشد.
  • زنگ زدگی باتری را برطرف کنید. برای این کار سولفات منیزیم را در آب گرم حل کنید. و به هر یک از سلول های باطری اضافه کنید. با این کار عمر مفید باتری ماشین خود را بالا می برید.
  • شوره اتصالات باطری را از بین ببرید. چرا که این شوره مانع ایجاد ارتباط بین باتری و موتور می شود. و به همین خاطر است که هنگام استارت زدن مشکل پیش می ‌آید. و به هردو یعنی باتری ماشین و موتور فشار وارد می شود. و در نهایت طول عمر مفید باتری کم می شود. برای این کار می توانید از نوشابه گازدار استفاده کنید.
  • به موقع باتری اتمی و اسیدی شارژ کنید. شارژ شدن به موقع باتری های اتمی و اسیدی باعث بالا رفتن عملکرد باتری و افزایش طول عمر مفید آن ها می شود.
  • از شارژ کردن اضافی باطری خودرو بپرهیزید. این کار کمکی به عمر باطری نمی کند.
  • از اضافه کردن مواد شیمیایی یا قرص به داخل باطری جدا خودداری کنید.
  • از وارد کردن ضربه به باطری یا سر باطری ها جدا بپرهیزید.
  • سوراخ درپوش باتری خودرو را بررسی کنید تا روزنه آن باز باشد.
  • به هیچ وجه از آب کثیف و آلوده استفاده نکنید.

۵- وضعیت سلامت و حجم تجهیزات برقی خودرو

از دیگر وظایف شما جهت حفظ طول عمر مفید باتری خودرو؛ توجه به مشکلات ساده می باشد. در صورت رویت کوچ کترین مشکل در روشن شدن موتور، استارت زدن، روشن شدن سیستم های برقی و … باید ذهنتان به سمت سیستم برق رسانی برود. در صورتی که مشکلی در سیستم برقرسانی ایجاد شود. طبیعتا روی عمر مفید باتری ماشین هم تاثیر خواهد داشت. و کارهایی که شما رانندگان باید برای حفظ عمر مفید باتری ماشین رعایت کنید شامل موارد زیر است:

  1. تسمه دینام خودرو را بررسی کنید.
  2. وضعیت کویل و علائم خرابی آن را بررسی کنید.
  3. دینام باتری یا همان دینام موتور را به صورت دوره ای چک کنید.
  4. سیستم روشنای خودرو و کلیه اتصالات و کابل های انتقال دهنده برق باتری به چراغ ها را به طور کامل بررسی کنید.
  5. شمع و وایر را بررسی کنید و در صورت نیاز باید آنها را تعویض کند. عدم کارکرد درست شمع ها قطعا به باتری ماشین آسیب وارد می کند. و باعث کاهش طول عمر مفید آن می شود.

راه هایی برای بهتر نگه داشتن باتری خودرو در زمستان

همه ی ما حداقل یک بار با روشن نشدن خودرو در صبح یک روز زمستانی روبه رو شده ایم. این اتفاق ۹۹ درصد مربوط به باتری ماشین و سیستم برق رسانی می شود. علت آن هم ماندن خودرو در هوای بسیار سرد و یخ زدن باتری ماشین است. پس برای اینکه دوباره به این مشکل روبه رو نشوید؛ موارد زیر را به خاطر بسپارید و آن ها را رعایت کنید.

  • از خاموش ماندن خودرو در فصل زمستان خودداری کنید.
  • از شارژ بودن باتری خودرو خود در فصل زمستان مطمئن شوید.
  • تمامی کابل ها و اتصال دهنده‌های باتری ماشین را بررسی کنید.
  • در فصل زمستان به صورت هفتگی، ترمینال ‌های باتری را با برس سیمی تمیز کنید.
  • باتری خودرو را هر سه ماه یک بار به طور کامل بررسی کنید ( برای اطمینان بیشتر نزد یک تعمیرکار بروید)
  • از درجا کار کردن ماشین در روزهای سرد سال جدا پرهیز کنید. این کار به سیستم برق رسانی فشار وارد می کند.
  • از استارت زدن پی در پی در روزهای سرد خودداری کنید. چرا که استارت زدن نادرست به باتری خودرو آسیب می ‌زند.
  • در صورتی که سه سال از عمر باتری ماشین شما می ‌گذرد پس قبل از رسیدن روزهای سرد و یخبندان؛ آن را امتحان کنید. تا عملکرد درستی داشته باشد.
  • در روزهای سرد سال حتما حتما خودرو را در پارکینگ مسقف پارک کنید. و در صورتی که جایی برای پارک کردن ندارید؛ حتما ماشین خود را با یک پتو و یا کاور محکم بپوشانید.

با روش های تشخیص خراب شدن باتری خودرو آشنا شوید

با روش های تشخیص خراب شدن باتری خودرو آشنا شوید

برای این که بتوانید عمر مفید باتری ماشین را تشخیص دهید باید با روش های تشخیص خراب شدن باتری نیز آشنایی داشته باشید. روش های زیادی برای تشخیص خراب شدن باتری خودرو وجود دارد. از جمله روش های رایج برای تشخیص خرابی باتری های اتمی خیلی ساده است.

بیشتر بخوانید :  تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

دقت داشته باشید که بر روی باتری های اتمی یک چشمی یا یک نشانگر قرار دارد. که غلظت اسید داخل باتری را اندازه می گیرد. با دقت آن را بررسی کنید. در صورتی که رنگ چشمی سبز بود این به معنای سلامت و شارژ بودن باتری می باشد. در صورتی که رنگ چشمی، رنگ سیاه یا قرمز بود این؛ به معنای پایین بودن شارژ باتری است. و در صورتی که کاملا سفید رنگ بود، این به معنای تخلیه کامل باتری است که در اغلب موارد نشانگر زمان تعویض باتری خودرو می باشد.

چک کردن باتری های اسیدی هم کار راحتی می باشد. به منظور چک کردن این نوع باتری ها باید در پوش محفظه های آن را بردارید و سطح آب باتری را کنترل کنید. دقت داشته باشید که این باتری ها حاوی صفحات سربی هستند. که آب درون آن ها باید حدود ۱۵ میلیمتر بالاتر از صفحات سربی باشد.

همچنین از روش دیگری برای تشخیص پایان یافتن طول عمر مفید باتری ها می توانید به کار بگیرید. به این صورت دو قطب باتری را با یک سیم ضخیم به یکدیگر متصل کنید. و سپس به حالتی که درون آب اتفاق می افتد دقت کنید. در صورتی که آب باتری در هر یک از محفظه ها به جوشش افتاد این بدان معنی است که عمر مفید باتری ماشین رو به اتمام می باشد. و باید نسبت به تعویض باتری خودرو اقدام کرد.

راهنمای خرید باتری ماشین

همانطور که خواندید عواملی زیادی باعث کاهش طول عمر مفید باتری و خراب شدن آن ها می شود. اکنون در صورتی که برای خرید باتری ماشین به دنبال یک مرکز معتبر می گردید؛ روی ما حساب کنید. برای دریافت مشاوره جهت خرید و یا تعمیر باتری ماشین می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. ما همیشه همراه شما هستیم تا شما بتوانید سفر ایمن و راحتی را در کنار خانواده خود تجربه کنید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید