وبلاگ
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعمیر کمپرسور کولر مگان 

یکی از خودروهای پرطرفدار در ایران که کیفیت بسیار خوبی دارد مگان است. با توجه به فروش بالای مگان در این مقاله از استوک یدک به مباحث پیرامون تعمیر کمپرسور کولر مگان می‌پردازیم. خرابی‌ها و مشکلات کمپرسور این خودرو می‌توانند مربوط به قطعات داخلی آن باشند. البته فرسودگی کلی این بخش از سیستم سرمایش مگان نیز در عیوب آن موثر می‌باشند. گاهی تعمیر این قطعه موفقیت آمیز نبوده و باید کمپرسور کولر مگان را تعویض کرد. 

معرفی کمپرسور کولر مگان

کمپرسور به کار رفته در خودروی مگان از نوع پیستونی می‌باشد. در این مدل چند سیلندر به کمک پیستون برای فشرده کردن مبرد در سیستم سرمایش تعبیه شده‌اند. یکی از وظایف مهمی که کمپرسور کولر مگان بر عهده دارد هدایت گاز مبرد به اواپراتور می‌باشد. از نظر کیفیت قطعات و ساختار تولید مگان یکی از بهترین انواع کمپرسورهای کولر بازار را دارد. از این رو تا مدت‌ها بعد از خرید کمپرسورهای این خودرو نیازی به تعمیر یا تعویض آن نخواهد بود.  اما بسیاری از مگان‌های موجود در کشور قدیمی بوده و قطعات داخلی آن‌ها از جمله کمپرسور کولرشان فرسوده شده‌اند. ضربه و تصادفات هم در خرابی و آسیب‌های وارده به کمپرسور کولر نقش زیادی دارند. در این شرایط تعمیر کمپرسور کولر مگان یک راه‌کار اقتصادی و مقرون به صرفه به راه‌اندازی مجدد کولر است. 

کارایی کمپرسور کولر مگان 

هوای سرد شده از طریق لوله‌های مخصوصی و به کمک موتور به سمت اواپراتور هدایت می‌گردد. سپس این هوای خنک شده از طریق فن‌های کولر مگان وارد کابین می‌شوند. گاز خنک کننده به وسیله کمپرسور به سمت کندانسور هدایت شده و سپس دوباره به اواپراتور باز می‌گردد. این فرآیند دمای سیال کولر مگان را کاهش داده و باعث خنک شدن کابین می‌گردد. اهمیت کمپرسور در کولر مگان تا اندازه‌ای زیاد است که بدون آن کولر هیچ کارایی ندارد. بنابراین باید به سلامت و نگهداری از این قطعه در کولر مگان توجه زیادی داشت. 

چرا کمپرسور کولر مگان خراب می‌شود؟

کمپرسور کولر خودرو تجهیزی است که طول عمر مشخصی دارد. البته با نگهداری اصولی می‌توان طول عمر کمپرسور کولر خودرو را افزایش داد. اما در هر صورت بعد از مدتی عمر مفید کمپرسور تمام شده و باید برای تعویض آن اقدام کرد. در این مسیر برخی از ایرادات نیز با تعمیر کمپرسور کولر مگان برطرف خواهد شد. از عمده ایرادات کمپرسور کولر مگان می‌توان به:

  • نشت گاز
  • خرابی رله کمپرسور کولر
  • ایرادات ترموستات
  • خراب بودن کلاچ
  • خرابی دریچه انبساط

اشاره نمود. این ایرادات با علائم و نشانه‌های مختلفی نظیر:

  • صداهای غیر متعارف و نامعمول
  • بوی بد

قابل مشاهده هستند. بسیاری از این مشکلات به تعویض قطعه معیوب در کمپرسور کولر قابل حل است. اما اگر با تعمیر و تعویض قطعات ذکر شده مشکل برطرف نشد باید نسبت به تعویض کمپرسور کولر مگان اقدام کرد. در این بخش به دلایل اصلی خراب شدن کمپرسور در کولر این خودرو محبوب اشاره خواهیم کرد.

۱- گرم شدن بیشتر از اندازه کمپرسور مگان

اگر فشاری بیشتر از اندازه روی کمپرسور کولر مگان وارد شود حرارت و گرمای زیادی تولید می‌کند. این گرمای زیاد می‌تواند موجب خراب شدن و آسیب‌دیدگی کمپرسور شده و آن را از دور خارج کند. 

۲- سوختن خازن

سوختن خازن از ایراداتی است که به آسانی و با کمترین هزینه در کمپرسور کولر خودرو رفع می‌گردد. اگر کولر مگان به صورت ناگهانی و همراه با صدای بلندی خاموش شد احتمال خازن آن سوخته است. در این شرایط تعمیر کمپرسور کولر مگان با مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز به سرعت رفع خواهد شد.    

۳-  روشن نکردن ماشین برای زمان طولانی

یکی از دلایلی که سر و کار کمپرسور کولر مگان را به تعمیرگاه می‌اندازد عدم کارکرد خودرو است. اینکه برای مدت طولانی خودروی خود را روشن نکنید می‌تواند روی کولر و کمپرسور آثار منفی زیادی به جای گذارد. از این رو توصیه می‌شود هر روز دست کم ۱۰ دقیقه کولر مگان را روشن کرده تا کار کند. 

۴- ایرادات باتری خودرو

در کنار اختلال در سیستم الکتریکی مگان خراب بودن باتری نیز می‌تواند موجب خراب شدن کمپرسور گردد. پس اگر باتری خودرو مگان خراب شده یا نیاز به شارژ دارد حتما اقدام لازم را انجام دهید. 

۵- معیوب بودن رله کمپرسور 

اگر رله کمپرسور مگان خراب باشد مشکلات زیادی برای کلاچ ایجاد خواهد شد. در نتیجه صداهای نامتعارف و بدی از کمپرسور کولر مگان به گوش می‌رسد. فعال سازی و غیر فعال کردن کمپرسور کولر در مگان بر عهده این قطعه مهم است. در پروسه تعمیر کمپرسور کولر مگان با تعویض رله این مشکل را حل کنید. 

چه زمانی باید کمپرسور کولر مگان را عوض کرد؟

بعد از بروز هر مشکلی در کولر و کمپرسور کولر مگان باید در وهله اول به سراغ تعمیرگاه‌های مجاز بروید. اگر مشکل و ایرادات ایجاد شده برای کمپرسور کولر قابل حل باشد با تعمیر آن برطرف می‌گردد. اما در برخی از اوقات امکان تعمیر کردن کمپرسور کولر مگان حتی توسط بهترین تعمیرکاران نیز وجود ندارد. در این شرایط برای راه‌اندازی دوباره کولر مگان چاره‌ای جز تعویض کمپرسور کولر ندارید. هنگام تعویض کمپرسور کولر هر خودرویی از جمله مگان باید دقیقا نوع مناسب آن را خریداری کنید. در غیر این صورت کارایی کولر مگان ماند قبل نخواهد بود و عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد. 

خرید کمپرسور کولر مگان

اگر پروژه تعمیر کمپرسور کولر مگان با شکست مواجه شد باید برای خرید آن اقدام نمود. این قطعه از خودرو قیمت نسبتا بالایی دارد و جزو لوازم گران خودرو به شمار می‌رود. به همین خاطر بسیاری از افراد تصمیم به خرید کمپرسور کولر استوک مگان می‌گیرند. اگر کمپرسور استوک مگان سالم و با کیفیت باشد کارایی و عملکرد بسیار عالی خواهد داشت. در مقابل هزینه کمتری نسبت به کمپرسور کولر مگان نو برای آن پرداخت کرده‌اید. برای خرید کمپرسور کولر استوک مگان می‌توانید با کارشناس فروش سایت استوک یدک تماس بگیرید. 

کلام آخر

هزینه تعمیر کمپرسور کولر مگان گاهی مبلغ بسیار بالایی می‌شود. در این شرایط بسیاری از مالکین این خودرو ترجیح می‌دهند به سراغ خرید کمپرسور جایگزین باشند. البته در اتخاذ این تصمیم باید به علت و نوع خرابی کمپرسور کولر مگان نیز توجه داشته باشید. چرا که برخی از انواع خرابی این قطعه از سیستم خنک کننده خودرو به سادگی قابل حل می‌باشد. اما ایرادات دیگری در کمپرسور کولر مگان هستند که برطرف کردن آن‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود. یکی از بهترین مراکز و فروشگاه‌های خرید لوازم استوک خودرو سایت استوک یدک است. تنوع بالایی از انواع کمپرسورهای کولر خودروهای خارجی و داخلی در این مجموعه یافت می‌شوند. 

بیشتر بخوانید :  چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند؟

سوالات متداول

۱- آیا کمپرسور کولر مگان قابل تعمیر است؟

بسته به ایراد و مشکلی که برای کمپرسور کولر مگان پیش آمده احتمال تعمیر شدن آن نیز وجود دارد. البته همه مشکلات کمپرسور کولر خودروها از جمله مگان قابل تعمیر نیست. 

۲- هزینه تعمیر کمپرسور کولر مگان چقدر است؟

نوع خرابی و نیاز به تعویض قطعات داخلی از فاکتورهای مهم در برآورد هزینه تعمیر این قطعه هستند. 

 

به این مطلب امتیاز دهید