وبلاگ
۲۵ فروردین ۱۴۰۳

چرا گیربکس داغ می‌کند؟

 یکی از مهم‌ترین قسمت‌های موتور خودرو که وظایف مهمی بر عهده دارد گیربکس است. نقش گیربکس در تمام خودروها به قدری مهم و حیاتی است که نمی‌توان نادیده گرفت. داغ شدن گیربکس یکی از مشکلات رایج در بسیاری از خودروها می‌باشد. آیا می‌خواهید بدانید چرا گیربکس داغ می‌کند؟ یا برای رفع مشکل داغ شدن این قطعه در ماشین چه باید کرد؟ با ما تا انتهای این مطلب از استوک یدک همراه شوید تا پاسخ این پرسش‌ها را بیان کنیم.

داغ شدن گیربکس مشکلی جدی

بسیاری از خرابی‌های گیربکس به دلیل داغ شدن بیش از اندازه‌ی آن می‌باشد. اگر روغن گیربکس از کیفیت کافی برای خنک کردن این قطعه برخوردار نباشد گیربکس داغ می‌شود. داغ شدن بیش از اندازه این بخش از خودرو می‌تواند خسارت‌های زیادی را به همراه داشته باشد.  فرسودگی و سایش اجزای گیربکس هنگامی که حرارت زیادی داشته باشد افزایش خواهد یافت. این آسیب‌ها در بسیاری از اوقات هزینه‌های سنگین تعمیر و تعویض گیربکس را روی دست شما باقی می‌گذارند. به علاوه خراب بودن گیربکس موجب می‌شود تا به مرور موتور ماشین نیز دچار ایراد و خسارت‌هایی شود. بنابراین باید مشکل داغ شدن زیاد گیربکس خودرو را جدی گرفت. تحقیقات نشان داده کاهش ۲۰ درجه از دمای گیربکس ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر عمر این قطعه را افزایش می‌دهد. در صورتی که با گرم شدن بیش از اندازه گیربکس مواجه شدید باید سریعا به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید. 

دلایل داغ شدن گیربکس خودرو

انتقال بیش از اندازه‌ی گرمای گیربکس موجب داغی و حرارت بالای این قطعه می‌شود. البته داغ شدن این بخش از خودرو در حال حرکت تا حد زیادی طبیعی است. اما میزان حرارت گیربکس نباید از یک میزان مشخص بیشتر شود.دلایل مختلفی وجود دارند که منجر به داغ شدن و گرمی زیاد گیربکس در ماشین می‌شوند. در ادامه این بخش کارشناسان ما در استوک یدک برخی از مهم‌ترین دلایل داغ شدن این قطعه را بیان می‌کنند.  

۱- کاهش سطح یا بی‌کیفیت بودن روغن گیربکس

روغن گیربکس در عملکرد صحیح این قطعه از خودرو نقش تعیین کننده‌ای دارد. اگر سطح روغن گیربکس پایین‌تر از حد استاندارد باشد استهلاک و اصطکاک اجزا زیاد می‌شود. همین اصطکاک بالا موجب افزایش چشمگیر گرمای گیربکس و داغ شدن آن خواهد شد. این مشکل از شایع‌ترین دلایل داغ شدن گیربکس خودرو به شمار می‌رود. نکته مهم در خصوص روغن گیربکس خرد انواع باکیفیت و مرغوب آن است. چرا که سلامت گیربکس و کاهش دمای آن تا حد زیادی به این روغن وابسته است. 

۲- رانندگی در گرما

یکی دیگر از دلایل گرم شدن زیاد گیربکس شرایط آب و هوایی محیط است. رانندگی در هوای بسیار گرم نیز موجب افزایش بیش از اندازه حرارت گیربکس می‌گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود در شرایطی که هوا بسیار گرم است از رانندگی طولانی مدت خودداری کنید.

۳- حمل بارهای سنگین

هر خودرو دارای ظرفیت وزنی مشخصی و استانداری است. در صورتی که باری بیشتر از این میزان توسط ماشین حمل شود گیربکس تحت فشار قرار می‌گیرد. در نتیجه این فشار به داغ شدن گیربکس و خرابی آن منتهی خواهد شد. این مشکل بیشتر در زمان بکسل کردن سایر خودروها برای گیربکس پیش می‌آید. پس توجه داشته باشید که فشاری بیش از اندازه‌ی استاندارد به ماشین وارد نکنید تا گیربکس داغ نشود.  

۴- راندن در شرایط ترافیک سنگین

به طور کلی شرایط رانندگی بر روی گیربکس و دمای آن اثر زیادی به جا می‌گذارد. رانندگی در ترافیک‌های سنگین موجب وارد شدن فشار زیادی به گیربکس می‌گردد. در نتیجه بعد از مدتی گیربکس داغ شده و سخت کار می‌کند. 

۵- معیوب بودن شیر برقی

اشاره کردیم که مایع گیربکس در تنظیم دمای آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. شیر برقی قطعه‌ای است که میزان عبور سیال در گیربکس را تنظیم کرده و مانع از داغ شدن آن می‌گردد. اگر این شیر در گیربکس به خوبی عمل نکند سطح روغن گیربکس به درستی تنظیم نمی‌شود. در نتیجه دما در گیربکس افزایش زیادی پیدا خواهد کرد. البته گاهی ایرادات مدارهای زیر این شیر برقی هم منجر به داغ شدن و افزایش حرارت گیربکس می‌گردد. برای بررسی و رفع این مشکل باید به سراغ تعمیرکارهای حرفه‌ای و متخصص بروید. 

علائم داغ شدن گیربکس

داغ شدن بیش از اندازه‌ی گیربکس نشانه و علائمی را به همراه دارد. آگاهی از این علائم به رفع به موقع مشکلات گیربکس کمک می‌کند. در نتیجه باید بدانیم داغ شدن زیاد گیربکس ماشین به چه شکل بروز پیدا می‌کند.

۱- روشن شدن چراغ چک خودرو

یکی از اصلی‌ترنی دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین گرمای زیاد گیربکس است. در واقع روشن شدن این چراغ به معنای یک هشدار جدی در خودرو است. این هشدار می‌تواند مربوط به گیربکس یا هر قطعه‌ی دیگری از ماشین باشد. 

۲- لغزش گیربکس

یکی دیگر از علائم حرارت بالای گیربکس ایجاد لغزش در آن است. چنانچه گیربکس داغ شود روغن و سیال آن غلیظ‌تر و چسبناک‌تر می‌شود. اگر چنین لغزش‌هایی را مدام در خودرو حس می‌کنید باید داغ شدن گیربکس را بررسی کنید. 

۳- کثیف بودن روغن گیربکس

دمای بالای گیربکس باعث می‌شود روغن درون آن بسوزد. در نتیجه اگر روغن گیربکس زودتر از حد استاندارد کثیف می‌شود احتمالا دمای گیربکس بالاست. این روغن کثیف در سیستم انتقال نیروی ماشین به حرکت درآمده مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.  

۴- استشمام بوی سوختگی

داغ شدن گیربکس موجب می‌شود تا روغن و سیال درون آن بسوزد. در نتیجه می‌توان بوی سوختگی را از گیربکس خودرو استشمام نمود. با حس شدن بوی سوختگی باید بلافاصله به سراغ تعمیرکارهای متخصص رفته تا مشکل خودرو را برطرف کنند. بی‌توجهی به بوی سوختگی می‌تواند آسیب‌های جدی‌ و خسارت‌های سنگینی به گیربکس وارد کند. 

۵- شنیدن صداهای عجیب

گاهی صداهایی از خودرو و گیربکس آن به گوش می‌رسد که نامتعارف است. دلایل مختلفی به ایجاد چنین صداهایی منتهی می‌گردد که داغ شدن زیاد گیربکس یکی از آن‌ها است. 

راه کارهایی برای پیشگیری از داغ شدن و حرارت زیاد گیربکس

برای اینکه گیربکس داغ نشود باید چند اقدام ساده و کاربردی را انجام داد. با انجام این موارد عملکرد صحیح گیربکس خودرو حفظ می‌شود. این نکات و راهکارهای پیشگیرانه از داغ شدن گیربکس عبارتند از:

  • تعویض مرتب و به موقع روغن گیربکس
  • خرید روغن گیربکس باکیفیت و مرغوب
  • بررسی سیستم خنک کننده خودرو
  • استفاده بهینه از گیربکس و فشار نیاوردن به آن
بیشتر بخوانید :  نوع گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا

می‌باشد. این موارد موجب می‌شوند تا طول عمر گیربکس خودرو افزایش قابل توجهی پیدا کند.

خرید گیربکس استوک 

داغ شدن گیربکس در بسیاری از اوقات موجب می‌شود تا این بخش مهم خودرو خراب شود. متاسفانه تعمیر گیربکس کار ساده نیست و چالش‌های فراوانی دارد. از این رو در بیشتر خرابی‌ها ناگزیر به عوض کردن این قطعه هستیم. با توجه به گران بودن این قطعه خرید گیربکس استوک یک راه حل هوشمندانه است. برای خرید انواع باکیفیت و اصل از گیربکیس‌های استوک خارجی و داخلی با کارشناسان سایت استوک یدک تماس بگیرید. 

سخن پایانی

داغ شدن گیربکس را می‌توان از دلایل اصلی خراب شدن این قطعه دانست. در صورت نگهداری اصولی از گیربکس این مشکل تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. استوک یدک عرضه کننده انواع گیربکس‌های داخلی و خارجی در کشور است. تضمین کیفیت و اصالت گیربکس‌های سایت از امتیازات خرید از این مجموعه است. 

سوالات متداول

۱-دلایل اصلی داغ شدن و حرارت بالای گیربکس چیست؟

مشکلات روغن گیربکس از اصلی‌ترین فاکتورهای داغ شدن این قطعه است. همچنین فشار زیاد و شرایط بد رانندگی هم می‌تواند موجب باعث حرارت بالای گیربکس شود. 

۲- برای جلوگیری از داغ شدن گیربکس خودرو چه باید کرد؟

کنترل‌های مداوم سیستم خنک‌کننده و بررسی سطح روغن گیربکس از فاکتورهای مهم هستند.

 

به این مطلب امتیاز دهید