وبلاگ
۲ اسفند ۱۳۹۹

آشنایی با تمامی انواع جعبه دنده اتومبیل

آشنایی با انواع جعبه دنده

امروزه انواع جعبه دنده هایی که در صنعت خودرو سازی، پیاده سازی و تعبیه می شود؛ نسبت به گذشته پیشرفته تر و متنوع تر شده است. در گذشته انواع جعبه دنده ها فقط به گیربکس های دستی مشمول بوده است. اما امروزه؛ با ورود دنده های اتوماتیک؛ و گسترش تکنولوژی؛ تنوع زیادی در ساخت گیربکس های اتوماتیک داده شده است. اکنون در صورتی که می خواهید اطلاعات جامعی در مورد انواع دنده اتوماتیک و انواع گیربکس های دستی به دست آورید؛ تا آخر این مطلب کاربردی همراه ما باشید. شما می توانید با ما اطلاعات علمی و فنی خود را در زمینه تعمیرات اتومبیل بالا ببرید. کافی است مقاله های علمی ما را مطالعه نمایید. با ما باشید تا اطلاعات خود را درباره انواع جعبه دنده افزایش دهید.

انواع گیربکس در صنعت خودروسازی

همانطور که در قسمت بالا خواندید؛ به طور کلی انواع گیربکس یا همان جعبه دنده ها را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد. یک، انواع جعبه دنده های دستی و دوم، انواع جعبه دنده اتوماتیک؛ که هرکدام از این دسته ها، دارای ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خود هستند. که در ادامه بیشتر و به طور مفصل به هر دوی آن ها می پردازیم.

انواع جعبه دنده

آشنایی با عملکرد گیربکس های دستی

جعبه ‌دنده دستی یا به اصطلاح دیگر، گیربکس دستی یا گیربکس دنده‌ای (manual transmission) از قدیمی ترین و ساده ترین انواع جعبه دنده ها محسوب می شود. که این مدل جعبه دنده انتقال و حرکت خودرو با درگیر شدن دنده ها و جا به جا کردن آن ها و ارتباط آن با سیستم کلاچ و دیگر پدال ها صورت می گیرد. همچنین باید اضافه کنیم که به دلیل اینکه حرکت و گرفتن پدال به وسیله راننده انجام می شود. عنوان گیربکس استاندارد را به جعبه دنده دستی داده اند.

انواع جعبه دنده های دستی در صنعت خودروسازی

همانطور که خواندید قدیمی ترین انواع جعبه دنده ها، در دسته گیربکس های دستی جای می گیرند. به طور کلی می توان گفت جعبه دنده انواع گیربکس های دستی یا همان ‌دنده‌ های دستی، به سه نوع گیربکس تقسیم می شود. عبارتند از گیربکس ۴دنده ای، گیربکس ۵ دنده ای و گیربکس ۶ دنده تقسیم می‌شوند. از بین این سه دسته گیربکس دستی، نوع ۴دنده ای که در ده های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی در خودروها تعبیه می شد. اکنون دیگر کاربردی در بین خودروسازان ندارند و کاملا منسوخ شده اند. ولی گیربکس ‌های ۵ دنده ای دستی و ۶دنده ای دستی امروزه؛ بیشترین کاربرد را در بین خودروسازان و خودرو داران را دارند.

سیستم دنده اتوماتیک خودرو

همان طور که از اسم این نوع جعبه دنده مشخص است؛ همه چیز برای انتقال و حرکت در جعبه دنده اتوماتیک، به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت دست و یا پای راننده؛ ساخته می شود. یعنی اینکه در خودروهایی که از این نوع جعبه دنده استفاده می شوند دیگر خبری از  پدال گرفتن و کلاچ نخواهد بود. در یک خودرو با گیربکس اتوماتیک هیچ تغییر دنده ای به صورت دستی وجود ندارد. به طور کلی هنگامی که دنده گیربکس اتوماتیک، در حالت درایو قرار داده شود، همه چیز اتوماتیک و توسط دستگاه انجام می شود.

سیستم دنده اتوماتیک خودرو

انواع جعبه دنده اتوماتیک

  • گیربکس اتوماتیک AMT
  • گیربکس اتوماتیک AT
  • گیربکس اتوماتیکDCT
  • گیربکس اتوماتیک CVT

آشنایی با گیربکس اتوماتیک AMT

عبارت AMT مخفف عبارت AUTOMATED MANUAL TRANMISSION می باشد. در سیستم های انتقال خودکار اتوماتیک (AMT) عمل سوئیچینگ و عملکرد کلاچ به صورت خودکار است. از مزایای گیربکس اتوماتیک AMT می توان به پایین بودن مصرف سوخت و همچنین نداشتن پیچیدگی و هزینه های نگهداری، کوتاه تر بودن زمان تعویض آن و مناسب بودن هزینه تولید این مدل گیربکس اشاره داشت.

آشنایی با گیربکس اتوماتیک AT

جعبه دنده At یکی از انواع گیربکس اتوماتیک است که بین خودروسازان محبوبیت زیادی دارد. چرا که از تعداد سنسورهای زیاد تری برای اعمال فشار استاندارد، بهره می برند. همچنین از مزیت های این نوع گیربکس اتوماتیک، می توان به انتقال پاسخ سریعتر، (در مقایسه با  AMT) افزایش راحتی سوئیچ دنده، بهره مندی از فناوری اثبات شده و گشتاور مناسب دانست. این مدل گیربکس در مقایسه با AMT بسیار کاربردی تر باشد.

آشنایی با گیربکس اتوماتیک DCT

جعبه دنده DCT که به سیستم دوکلاچ نیز معروف است. از دیگر انواع گیربکس اتوماتیک می توان به گیربکس DCT اشاره داشت. این گیربکس دارای مکانیزم تغییر و کلاچ مخصوص به خود می باشد. از مزایای گیربکس اتوماتیک DCT می توان به سوئیچینگ دنده ای سریع، افزایش راحتی تعویض دنده و مصرف سوخت پایین آن اشاره داشت. همچنین شتاب ‌گیری خودروهای مجهز به DCT بدون تکان های شدید امکان پذیر می باشد. البته با وجود این مزیت ها باید بگوییم که گیربکس های دوکلاچ قیمت بسیار بالاتری دارند و خودروهایی که از این نوع گیربکس بهره می برند؛ گران تر نیز هستند.

آشنایی با گیربکس اتوماتیک CVT

جعبه دنده اتوماتیک cvt از جدیدترین نوع گیربکس ‌های استفاده شده در خودروها است. که بیشتر در خودروهای اسپورت مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین مزیت این گیربکس ‌ها افت انرژی کم و راندمان انتقال قدرت بالا، انتقال بهینه نیرو، ساختمان ساده ‎تر، تعویض دنده بسیار خوب و شتاب استاندارد دانست. در کنار این همه مزیت ها، باید بگوییم قیمت این نوع جعبه دنده بالاست و باید برای آن از روغن های خاص و گران قیمت استفاده شود.

آخرین سخن درباره انواع جعبه دنده که باید بدانید:

در این مقاله شما را با انواع مدل های جعبه دنده آشنا کردیم. خوب است بدانید که جعبه دنده را می توان تعویض کرد و از یک جعبه دنده برای خودروی دیگری نیز استفاده نمود. به طور کلی به یاد داشته باشید که اگر جعبه دنده های دستی را استفاده می کنید باید در هنگام تغییر دنده مراقب باشید زیرا جا نرفتن صحیح دنده یکی از عواملی است که ممکن است شاهد خرابی جعبه دنده باشید. قیمت جعبه دنده به عواملی همچون قیمت دلار و برند خودرو و برند جعبه دنده اشاره داشت. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان بهره مند شوید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

بیشتر بخوانید :  تعمیر گیربکس هایما s7 + هزینه تعمیر گیربکس هایما s7

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید