وبلاگ
۱۰ آبان ۱۴۰۱

قوانین جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱

در این مطلب به بررسی قوانین جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت. با گسترش شهر‌ها و افزایش تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی، مدیران شهری برای کنترل ترافیک پرتراکم بخشی از شهرها، موضوع منطقه محدوده ترافیک را اجرا کردند. بنابراین خودروها تحت شرایط خاصی امکان عبور از محدوده‌های طرح ترافیک شهری را دارند و در صورت عدم رعایت قوانین، با اعمال جریمه ترافیکی روبرو خواهند شد. البته اجرای این طرح تنها مربوط به کاهش ترافیک شهری نیست، بلکه برای کنترل و پیشگیری از افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی مثل تهران از ورود رانندگان غیرمجاز با طراحی جریمه‌هایی خودداری می‌کنند.

جزئیات قوانین طرح ترافیک سال ۱۴۰۱

براساس آخرین تغییرات اعلام شده بر سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری‌ها، طرح ترافیک شهر تهران از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۷ عصر اجرا می‌شود و تردد در این محدوده‌ها با اعمال جریمه روبرو خواهد شد.

البته در روزهای پنجشنبه هر هفته به دلیل تعطیلی ادارات، مدارس و اغلب شرکت‌ها، تنها طرح کنترل آلودگی هوا از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۳ بعدازظهر اجرا می‌شود. طبق قوانین جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱ در صورتی که خودرویی در این روز وارد محدوده طرح شوند از سهمیه ۲۰ روزه کارت تردد خودرو مربوطه کم خواهد شد.

قوانین جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱ ساکنان محدوده ترافیکی

با توجه به شرایط خاص ساکنان محدوده‌های طرح ترافیک تسهیلات ویژه‌ای برای این افراد در نظر گرفته شده است. به طوری که ساکنان این محدوده‌ها می‌توانند در طول روز، یک بار ورود و خروج رایگان داشته باشند، به طوری که این افراد با خودروهای شخصی خود می‌توانند ساعت ۹ صبح وارد محدوده ترافیکی شوند و بعد از ساعت ۱۶ عصر نیز ورود رایگان دیگری برای رسیدن به منزل خود داشته باشند.

در صورتی که ساکنان محدوده‌های ترافیکی خروج در این ساعات را رعایت نکنند با جریمه طرح ترافیک روبرو خواهند شد. قانون‌گذاران برای ساکنان و مالکان محدوده طرح ترافیک تسهیلات دیگری را نیز پیش‌بینی کرده‌اند، به طوری که این افراد با ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه معتبر می‌توانند در وب سایت تهران من یا مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران ثبت نام کنند. سپس از تخفیف ۵۰ درصدی کارت تردد برخوردار شوند و همچنین در صورتی که حساب کاربری خود را شارژ کرده باشند بدون رزرو کردن در ساعات غیرمجاز تردد داشته باشند.

قوانین جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱ چیست؟

قوانین جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱ براساس نرخ مصوب اعمال می‌شود و رقم آن به گونه‌ای تعیین می‌شود که رانندگان برای ورود به محدوده‌های ترافیکی تابع قوانین شوند و بدون مجوز تردد وارد این محدوده‌های خاص نشوند.

بر این اساس برای افزایش میزان بازدارندگی تخطی از قوانین طرح ترافیک هر ساله مبلغ جریمه افزایش می‌یابد تا از ورود غیرقانونی به محدوده‌های ترافیکی جلوگیری شود. جریمه ورود بدون رزرو به طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱ رقمی حدود ۱۱۰ هزار تومان اعلام شده است و متخلفان و افراد قانون‌شکن ملزم به پرداخت آن هستند.

لازم است بدانید که جریمه طرح ترافیک برای خودروهایی اعمال می‌شود که در سامانه تهران من ثبت نام نکرده باشد یا اینکه بدون رزرو طرح وارد محدوده‌های ترافیکی شده باشد. این خودروهای متخلف از طریق دوربین‌های محدوده‌های ترافیکی شناسایی می‌شود و علاوه بر جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱، نرخ عوارض طرح ترافیک نیز برای آنها ثبت و صادر می‌شود.

از آنجایی که داشتن معاینه فنی برای تمام خودروهایی که در محدود کلانشهر تهران تردد می‌کنند، الزامی است، در صورتی که خوردویی برگه معاینه فنی نداشته باشد و در محدوده ترافیکی تردد کند و توسط دوربین‌ها شناسایی شود، ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

نحوه استعلام جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱

حال که با قوانین جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱اطلاعات کافی را کسب کردید، لازم است بدانید که از راه‌های زیر می‌توانند جریمه طرح ترافیک خود را استعلام کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

رانندگان خودروهای شخصی و دولتی برای استعلام اینکه جریمه طرح ترافیک برای خودروی آنها ثبت شده است یا خیر، می‌توانند به سامانه اینترنتی راهور ۱۲۰ به نشانی rahvar120.ir مراجعه کنند و از طریق پنل «استعلام تخلفات رانندگی» و اتصال سامانه اینترنتی سخا به با وارد کردن شماره بارکد کارت خودرو، لیست تمام تخلفاتی که برای خودروی آنها ثبت شده را مشاهده کنند.

در صورتی که برای استعلام جریمه طرح ترافیک و تاریخ به روزرسانی دقیق آن نیاز ضروری دارید، می‌توانید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید. البته یک راه دیگر برای استعلام جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱ مراجعه به سامانه اینترنتی تهران من است. به طوری که اگر شماره پلاک خودرو خود را در قسمت «استعلام بدهی عوارض» وارد کنید، میزان جریمه طرح ترافیک تهران مربوط به خودروی شما قابل مشاهده خواهد بود.

گفتنی است برای پرداخت جریمه طرح ترافیک می‌توانید به سامانه راهور ۱۲۰ مراجعه کنید و با انتخاب قسمت پرداخت الکترونیکی جرایم، شناسه قبض جریمه و شناسه پرداخت جریمه را وارد کرده و مبلغ مورد نظر را واریز کنید. در صورتی که در محدوده‌ طرح ترافیک تردد کرده‌اید برای پرداخت عوارض طرح ترافیک باید از طریق حساب کاربری‌ سامانه تهران من، اقدام کنید.

جمع‌بندی| قوانین جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱

در این مطلب سعی کردیم که شما را با جزئیات قوانین جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱ آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر در اغلب شهرهای پرجمعیت و کلانشهرها مثل تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و غیره برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی خودروها، محدوده طرح ترافیک شهری تعیین شده است و رانندگان در ساعات خاصی می‌توانند در این محدوده تردد کنند. بر این اساس برای ورود به محدوده طرح ترافیک تهران باید از طریق سایت شهرداری (سامانه تهران من) با ثبت مشخصات خودرو نسبت به رزرو طرح ترافیک اقدام و حساب کاربری خود را شارژ کنید. بنابراین اگر بدون رزرو طرح ترافیک وارد محدوده ترافیکی شوید، دوربین‌های نظارتی پلاک خودرو شما را ثبت خواهند کرد و علاوه بر جریمه طرح ترافیک، عوارض آن نیز برای شما اعمال می‌شود.

طبق اعلام شهرداری تهران، ساعت آغاز طرح ترافیک در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۶:۳۰ صبح آغاز و ساعت ۱۷ به اتمام می‌رسد. روزهای پنجشنبه و جمعه و سایر روزهای تعطیل این طرح اجرا نمی‌شود و رانندگان می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی از اعمال جریمه در این محدوده‌ها تردد کنند.

بیشتر بخوانید :  گیربکس اتوماتیک رو تعویض کنیم یا تعمیر؟

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

 

به این مطلب امتیاز دهید