وبلاگ
۲۲ شهریور ۱۴۰۱

علت جوش آوردن ماشین چیست؟

علت جوش آوردن ماشین چیست؟

سیستم خنک ‌کننده خودرو دارای شبکه پیچیده ‌ای از شیلنگ ‌ها است که مایع خنک‌ کننده را در اطراف موتور، سر سیلندر، بلوک موتور و واشر سر پمپ می ‌کند.با این حال، هنگامی که یک نقص وجود دارد، هوا می تواند وارد شیلنگ ها شود و باعث انسداد شدید شود و در نتیجه مایع خنک کننده به جوش بیاید. این سیستم های خنک کننده معیوب خودرو در نهایت می توانند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شوند.

۱۰ علت جوش آوردن ماشین

قرار است ضدیخ خنک کننده موتور شما را خنک نگه دارد، اما بخشی از یک سیستم بزرگتر است. در حالی که خنک کننده موتور نقش کلیدی در سیستم خنک کننده خودرو شما دارد، پمپ آب، شیلنگ، ترموستات و رادیاتور نیز وجود دارد.

مشکلات مربوط به هر جزء می تواند کل سیستم را از مسیر خارج کند و موتور شما را در معرض خطر قرار دهد. اگر متوجه داغی بیش از حد موتور شدید، ممکن است به دلایل مختلفی باشد.

  1. گرفتگی رادیاتور

چه مدت از زمانی که ضدیخ مایع خنک کننده خود را تخلیه کرده اید و سیستم خنک کننده را تمیز کرده اید، می گذرد؟ هنگامی که زباله گردش آب را در داخل رادیاتور مسدود می کند، سیستم را مسدود می کند و از جریان مایع خنک کننده موتور جلوگیری می کند.

علائم فوری بد بودن رادیاتور عبارتند از جوشیدن مایع خنک کننده، بخار یا دود خارج شده از کاپوت یا گرم شدن بیش از حد موتور.

  1. درپوش رادیاتور معیوب یا معیوب

درپوش رادیاتور فشار مایع خنک کننده را برای کل سیستم کنترل می کند. این درپوش دارای سه مهر و موم است که همگی می توانند از کار بیفتند و کل سیستم خنک کننده را مختل کنند.

علائم درپوش معیوب یا معیوب رادیاتور شامل نشتی یا سرریز ضد یخ مایع خنک کننده، سطح پایین مایع خنک کننده، فروریختن شیلنگ های رادیاتور و گرمای بیش از حد است.

  1. پمپ آب معیوب

یک پمپ آب، مایع خنک کننده موتور را از رادیاتور به بلوک موتور خودرو هدایت می کند تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری کند. در حالی که اتومبیل های جدیدتر دارای پمپ های آب قوی هستند، مایل ها رانندگی کردن باعث ساییدگی و پارگی پمپ آب می شود.

نشانه‌هایی که پمپ آب شما معیوب است عبارتند از نشتی مایع خنک‌کننده موتور، بخار از زیر کاپوت، گرمای بیش از حد و زنگ زدگی قابل توجه روی سیستم. همچنین ممکن است هر زمان که سرعت خود را افزایش می دهید متوجه صدای ناله شوید.

  1. واشر سر دمیده شده

اگر متوجه نشتی در سیستم خنک کننده نزدیک سر سیلندر خود شدید، احتمال زیادی وجود دارد که واشر سر دمیده شده باشد. یک واشر سر که نشتی دارد یا منفجر شده است، هوا را به سیستم خنک کننده می دهد که در نهایت می تواند باعث جوشیدن مایع خنک کننده شود.

سایر علائم خرابی یا بادکردن واشر سر عبارتند از حباب های هوا در مایع خنک کننده و ایجاد کف در اطراف مخزن خنک کننده یا مخزن انبساط.

  1. جیب های هوا در داخل رادیاتور

هوا می تواند به داخل رادیاتور نفوذ کند. در حالی که هوا معمولا بدون مشکل خارج می شود، گاهی اوقات گیر می کند. هوای به دام افتاده مانع از عملکرد صحیح سیستم خنک کننده می شود. هر چه ماشین شما بیشتر کار کند، داغ تر می شود تا در نهایت گرم شود.

نشانه های هوای داخل رادیاتور از گرم شدن بیش از حد در هنگام رانندگی معمولی، سیستم گرمایش نادرست و نشتی مایع خنک کننده متغیر است.

  1. ترموستات معیوب

ترموستات جریان ضدیخ مایع خنک کننده را از موتور به رادیاتور کنترل می کند. اگر سوپاپ آنطور که باید باز یا بسته نشود، ممکن است موتور سطح مایع خنک کننده مناسب را برای عملکرد نداشته باشد. مایع خنک کننده بیش از حد به همان اندازه کم مضر است و هر دو حالت می تواند منجر به جوشیدن مایع خنک کننده خودرو شود.

نشانه‌ های ترموستات معیوب شامل نوسانات دما غیرقابل توضیح و نامنظم، نشتی مایع خنک‌کننده در نزدیکی ترموستات و اندازه ‌گیری دماسنج است.

  1. سنسور دمای بد

سنسور دمای مایع خنک کننده دمای ضدیخ مایع خنک کننده و موتور خودرو را کنترل می کند. این سنسور همچنین به عنوان سنسور ECT یا CTS شناخته می شود و خوانش دما را به گیج روی داشبورد شما منتقل می کند.

یک سنسور معیوب می تواند به صورت گرم شدن بیش از حد موتور، عملکرد ضعیف و مصرف سوخت، پمپ آب معیوب و حتی دود سیاه از لوله اگزوز ظاهر شود.

  1. سطح خنک کننده پایین

جوشاندن مایع خنک کننده می تواند نشان دهنده پایین بودن سطح مایع خنک کننده خودرو باشد. تعمیر و نگهداری خوب خودرو مستلزم آن است که صاحب خودرو هر دو سال یا ۳۰۰۰۰ مایل مایع خنک کننده قدیمی را شستشو داده و تعویض کند.

سطوح پایین خنک کننده نیز منجر به کاهش عملکرد کلی می شود. ممکن است راندمان سوخت کمتر و سیستم گرمایشی خراب را تجربه کنید. ممکن است سنج دما به سمت ناحیه قرمز قرار بگیرد و بوی شیرینی را متوجه شوید.

  1. خرابی فن خنک کننده

سیستم های خنک کننده خودرو دارای فن های داخلی هستند که رادیاتور را در زمان بیکاری خنک نگه می دارند. سیم‌ هایی که فن رادیاتور را به رادیاتور متصل می ‌کنند می ‌توانند به مرور زمان خراب شده و عملکرد فن را محدود کنند. علاوه بر این، سوختن فیوزها و رله‌های بد می‌تواند عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث جوشیدن مایع خنک‌ کننده خودرو شود.

  1. موتور توربوشارژ

دمای عملیاتی بالا در موتور ماشین توربوشارژ به دلیل فشار بوست ورودی در کمپرسور اتفاق می ‌افتد. اگر دما بیش از حد از آستانه متوسط ​​بالا رود، خودرو می تواند فوراً از کار بیفتد. اگر این اتفاق بیفتد، تن ‌ها دود از موتور داغ می‌آید.

اگر دمای ماشین شما خیلی بالا باشد اما ماشین شما خراب نشود، ممکن است سوپرشارژر شما همچنان کار کند اما عملکرد مطلوبی نداشته باشد. افزایش شدید دمای موتور نیز می تواند در موتورهای توربوشارژ در روزهای گرم یا سفرهای طولانی رخ دهد.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

استوک یدک اولین و  قدیمی ترین وارد کننده انواع قطعات ماشین های خارجی

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  بهترین شرکت های خودرو سازی دنیا