وبلاگ
۱۶ شهریور ۱۴۰۱

۶ نشانه خرابی درب رادیاتور خودرو

خرابی درب رادیاتور خودرو

همانطور که موتور کار می کند، گرما تولید می کند. هدف رادیاتور خنک کردن موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن است. موتور خودرو از مایع خنک کننده برای جذب گرما استفاده می کند و آن را به رادیاتور منتقل می کند و در آنجا خنک می شود. پس از خنک شدن، مایع خنک‌ کننده به موتور بازگردانده می‌ شود و فرآیند دوباره شروع می‌ شود.

هنگامی که رادیاتور شما گرفتگی دارد، به همان اندازه که در نظر گرفته شده کار نمی کند، یا به سادگی خراب شده است، خنک کننده کافی در داخل موتور انجام نمی شود. این می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد خودرو شود و در صورت عدم رفع سریع، آسیب دائمی به قسمت های داخلی موتور شما وارد شود.

رادیاتور ممکن است از داخل، خارج مسدود شود یا به سادگی از کار بیفتد. در اینجا به بررسی برخی از نشانه‌ های گرفتگی رادیاتور می پردازیم.

علائم رایج رادیاتور بد یا گرفتگی

خوانش سنج دمای بالا

از آنجایی که رادیاتور عملکردی از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند، اگر موتور شروع به گرم شدن بیش از حد کند، متوجه خواهید شد که مشکلی در رادیاتور وجود دارد.دماسنج را کنترل کنید تا ببینید آیا خوانش ها بالاتر از حد معمول هستند یا اینکه آیا سوزن در ناحیه «قرمز» است. برخی از خودروهای جدیدتر دما را به صورت دیجیتالی نمایش می دهند و هنگامی که دمای موتور بیش از حد بالا می رود به شما هشدار می دهند.

دمای کارکرد معمولی برای اکثر خودروها بین ۱۹۵ تا ۲۲۰ درجه فارنهایت است. اگر دما کمی از آن محدوده خارج شود، اغلب دلیلی برای هشدار نیست، به خصوص در ماه های تابستان که کولر دائماً کار می کند.

اما اگر دما به طور مداوم در سمت گرم باقی بماند، ممکن است رادیاتور گرفتگی داشته باشید. این معمولاً به دلیل خوردگی ناشی از زنگ زدگی، تجمع رسوبات داخلی در طول زمان، یا گیرکردن زباله در رادیاتور رخ می دهد که مانع از گردش مقدار مناسب مایع خنک کننده در رادیاتور و موتور شما می شود.

نشت مایع خنک کننده

هنگامی که رادیاتور به دلیل تجمع شدید زنگ زدگی مسدود می شود، محفظه یا پره های خنک کننده ممکن است سوراخ ها یا ترک هایی بر روی آنها ایجاد کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است بتوانید قطرات کوچک مایع خنک کننده را در کف گاراژ یا راهروی خود مشاهده کنید.

زنگ زدگی داخل رادیاتور شما اغلب به دلیل خنک کننده با کیفیت پایین یا اضافه کردن آب معمولی شیر (به جای مقطر) به مخلوط خنک کننده که آلاینده های بسیار بیشتری دارد، ایجاد می شود. اگر شستشوی رادیاتور به طور مرتب انجام نشود، زنگ زدگی بیشتر و بیشتر در مخزن رادیاتور ایجاد می شود.

حتی با کوچکترین نشتی مایع خنک کننده، وسیله نقلیه شما مجبور می شود با مقدار ناکافی مایع خنک کننده کار کند و ممکن است چراغ سطح پایین مایع خنک کننده در داشبورد شما روشن شود.

اگر نشتی را در اسرع وقت برطرف نکنید (یا حداقل سطح مایع خنک کننده را بالا نگه دارید)، ممکن است موتور شما بیش از حد گرم شود و حتی به دلیل آسیب داخلی نیاز به تعمیرات گران قیمت داشته باشد.

تغییر رنگ مایع

مایع خنک‌ کننده خودرو باید به رنگ روشن، اغلب سبز، زرد یا نارنجی (اما گاهی اوقات قرمز، صورتی یا آبی) باشد و آزادانه از طریق رادیاتور و مجرای خنک‌ کننده داخل موتور عبور کند.

با گذشت زمان، رسوبات داخلی و حتی لجن می تواند مایع خنک کننده را آلوده کند. این کار آن را بیشتر به رنگ زنگ زده یا حتی رنگ روغن تبدیل می کند. بررسی مخزن سرریز مایع خنک کننده اغلب ساده ترین راه برای بررسی وضعیت مایع خنک کننده است.

این مایع آلوده نیز کمی ضخیم تر خواهد بود و اجازه نمی دهد به راحتی در سیستم خنک کننده جریان یابد. این به نوبه خود شروع به مسدود شدن رادیاتور می کند و اگر اجازه دهید به اندازه کافی خراب شود، راندمان رادیاتور ممکن است تا حدی کاهش یابد که باعث داغ شدن بیش از حد ماشین شما شود. شستشوی رادیاتور باید در اسرع وقت انجام شود.

علاوه بر این، برخی از خودروها دارای یک خنک کننده گیربکس هستند که در داخل رادیاتور قرار دارد. اگر نشتی در مانعی که این دو را از هم جدا می‌ کند رخ دهد، مایع خنک‌ کننده و گیربکس با هم مخلوط می‌ شوند و مشکل مضاعف ایجاد می‌ کنند.

پره های رادیاتور خارجی مسدود شده است

رادیاتورها برای حداکثر خنک کننده طراحی شده اند. برای انجام این کار، لوله های باله ای نازک از جلوی رادیاتور عبور می کنند. این لوله ها مایع خنک کننده داغ را حمل می کنند. در حین رانندگی، فن رادیاتور هوای بیرون را به داخل و اطراف این پره‌ها فشار می‌دهد تا دمای مایع خنک‌ کننده را قبل از بازگشت به موتور کاهش دهد.

اگر این لوله‌ ها توسط کثیفی، حشرات، برگ‌ها یا مواد دیگر مسدود شوند، جریان هوا مسدود می‌شود که اجازه نمی‌دهد خنک‌کننده به اندازه‌ای که نیاز دارد خنک شود.

در اکثر خودروها، معمولاً دسترسی کافی وجود دارد (شاید لازم باشد یک یا دو پوشش پلاستیکی را بردارید) برای استفاده از شیلنگ باغبانی و نازل اسپری برای شستن هر گونه زباله که ممکن است جلوی رادیاتور را مسدود کند.

باله های خم شده یا آسیب دیده روی رادیاتور

علاوه بر گرفتگی به دلیل چسبیدن مواد خارجی به قسمت جلویی رادیاتور، جریان هوا نیز می تواند در صورت خم شدن یا آسیب دیدن باله های کافی مسدود شود. این باله ها بسیار ظریف هستند و برخورد یک تکه سنگ ریزه به آنها در حین رانندگی می تواند باعث آسیب شود.

همچنین ممکن است در هنگام نصب رادیاتور جدید یا حتی هنگام پاشیدن آب برای تمیز کردن باله‌ ها آسیب وارد شود.

اگر از فشار بیش از حد آب استفاده شود، مانند هنگام استفاده از جریان متمرکز یا واشر فشار، باله ها می توانند به راحتی خم شوند و جریان هوا را مسدود کنند. هنگامی که باله های کافی آسیب ببینند، می تواند رادیاتور را به اندازه ای مسدود کند که باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.

بیشتر بخوانید :  علائم خرابی سنسور اکسیژن

بخاری برای منطقه سرنشین کار نمی کند

بخاری کابین خودرو بستگی به این دارد که مایع خنک کننده داغ از هسته بخاری عبور کند و سپس هوای گرم حاصل از آن توسط یک فن دمنده به قسمت سرنشینان دمیده شود. اگر رادیاتور مسدود شده باشد یا نشتی داشته باشد، مایع خنک کننده داغ به اندازه کافی به هسته بخاری راه پیدا نمی کند تا اجازه گرم شدن مناسب فضای داخلی خودرو را بدهد.ترموستات نامناسب اغلب مشکل را ایجاد می کند، اما گاهی اوقات، مشکل رادیاتور می تواند مقصر باشد.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

استوک یدک اولین و  قدیمی ترین وارد کننده انواع قطعات ماشین های خارجی

5/5 - (1 امتیاز)