وبلاگ
۲۹ مرداد ۱۴۰۱

چک لیست بازرسی خودرو

اگر وسیله نقلیه ای دارید و می خواهید از وضعیت آن مطلع شوید، باید به یک بازرس حرفه ای مراجعه کنید که بازرسی را برای شما انجام می دهد. بعداً بازرس یک چک لیست وسیله نقلیه ارائه می دهد که عیوب و مشکلات مکانیکی خودروی شما را مشخص می کند. برای نهایی کردن چک لیست بازرسی خودرو، بازرس همچنین فهرستی از توصیه‌ ها و همچنین رتبه‌ بندی از صلاحیت کلی خودرو شما را ارائه می‌ کند. چه صاحب وسیله نقلیه شخصی باشید، چه مدیریت خدمات تاکسی یا ناوگان تدارکاتی، می توانید چک لیست وسیله نقلیه خود را در دسترس داشته باشید.

مزایای استفاده از چک لیست خودرو

همانطور که از نام آن پیداست، چک لیست وسیله نقلیه عمدتاً برای وسایل نقلیه در هنگام انجام بررسی خودرو در نظر گرفته شده است. چندین چک لیست بازرسی خودرو وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

مزایای استفاده از چک لیست بازرسی خودرو به شرح زیر است:

  • تمام مواردی که نیاز به بازرسی دارند را فهرست می کند تا اطمینان حاصل شود که هر قسمت از خودرو بررسی می شود.
  • به بازرس اطلاع می دهد که کدام قسمت های وسیله نقلیه شما نیاز به تعمیر، تعویض یا تعمیر دارند. بیشتر قطعات خودرو باید تحت بازرسی لازم قرار گیرند تا از عملکرد مطلوب خودرو اطمینان حاصل شود.
  • این به بازرسی ایمنی خودرو کمک می کند تا از ایمنی مسافران در هنگام استفاده از وسیله نقلیه اطمینان حاصل شود.
  • این امر بازرسی را برای شما و بازرس آسان تر و کمتر دردسر می کند.

چک لیست بازرسی خودرو

برای آن که در ساده تر کردن کار شما در بازرسی خودرو، چک لیست زیر را برای شما تهیه کرده ایم:

ترمزها را چک کنید

تست ترمز یکی از مهم ترین بخش های این چک لیست بازرسی سالانه خودرو است، زیرا مهم نیست که چه کسی هستید، با چه چیزی رانندگی می کنید یا با چه سرعتی رانندگی می کنید، باید بتوانید در صورت لزوم توقف کنید یا حداقل سرعت خود را کاهش دهید.

ترمزها را با توقف از سرعت ۳۰ مایل در ساعت و سپس دوباره از سرعت بزرگراه تست کنید. اگر پدال یا ترمز به نظر می رسد که ضربان دارد، باید تعویض شود.

همچنین باید عرض لنت های ترمز را با برداشتن چرخ جلو و استفاده از قطب نما برای علامت گذاری شروع و انتهای لنت اندازه گیری کنید. اگر ضخامت آنها ۱/۸ اینچ یا کمتر باشد، نیاز به تعویض فوری دارند.

ترمز اضطراری را تست کنید

اکنون باید ترمز اضطراری را تست کنید. آزمایش این کار ساده است. کافی است به سمت بالای یک سراشیبی برانید، اجازه دهید خودرو در حالت خنثی شروع به غلتیدن از آن کند، سپس ترمز اضطراری را برای توقف ناگهانی و نگه داشتن خودرو در جای خود فشار دهید.

در صورت از کار افتادن ترمز اضطراری آماده استفاده از ترمز معمولی باشید.

سپر جلو را چک کنید

بخش بعدی بازرسی خودرو بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید سپر جلو به طور ایمن وصل شده باشد و آسیب جدی یا شکستگی نداشته باشد.

سپر عقب را بازرسی کنید

اکنون وقت آن است که همان بررسی را روی سپر عقب انجام دهید. بررسی کنید که محکم وصل شده باشد و آسیب جدی یا شکستگی نداشته باشد.

بوق را چک کنید

استفاده از بوق سریع‌ ترین راه برای گفتن به شخص دیگری در جاده است که «من اینجا هستم!»، بنابراین اکنون زمان آن است که بررسی کنید که درست کار می‌ کند.

فقط چند بار از بوق استفاده کنید تا مطمئن شوید که کار می کند و آنقدر بلند است که قابل توجه باشد.

کمربندهای ایمنی را بررسی کنید

بسیار مهم است که اکنون بررسی کنید که همه کمربندهای ایمنی کار می کنند و در شرایط خوبی هستند. آن ها یکی از اصلی ترین اقدامات ایمنی هستند که هر راننده می تواند و باید انجام دهد و از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۸ جان ۲۵۰ هزار نفر را نجات داد.

مطمئن شوید که یخ‌ زداهای جلو و عقب کار می‌ کنند

یخ‌ زداها در زمستان بسیار ارزشمند هستند، بنابراین این موارد دیگری است که باید در این بازرسی خودرو بررسی کنید. یخ‌ زداهای جلو و عقب را روشن کنید و مطمئن شوید که هوای گرم هم در جلو و هم در عقب خودرو می‌وزد.

گرمایش را امتحان کنید

پس از آزمایش یخ‌ زداها، منطقی است که فوراً گرمایش را نیز آزمایش کنید. گرمایش را روشن کنید و مطمئن شوید که می توانید اثرات آن را قبل از حرکت احساس کنید.

چراغ های جلو را بررسی کنید

شما در نیمه راه بازرسی خودرو هستید، بنابراین اکنون زمان آن است که چراغ های جلو را بررسی کنید. مطمئن شوید که هر دو نور بالا و پایین به درستی کار می کنند، چراغ ها محکم بسته شده اند، بدنه ترک نخورده است و تراکم در داخل کیس ایجاد نمی شود.

مطمئن شوید که چراغ های عقب سالم هستند

بعدی چراغ های عقب هستند. اطمینان حاصل کنید که اینها کاملاً کار می کنند، بدنه آنها آسیب ندیده است و از لامپ قرمز یا شیشه استفاده می کنند.

تست چراغ های ترمز

اکنون زمان آن است که چراغ های ترمز را آزمایش کنید. هنگام استفاده از ترمز، ممکن است لازم باشد از یک نفر دوم بخواهید این را بررسی کند، یا در مقابل یک سطح بازتابنده پارک کنید و از آینه‌های خود برای تأیید نتیجه استفاده کنید.

چراغ های راهنما را بررسی کنید

اکنون زمان آن رسیده است که چراغ هایی را که به عنوان چراغ راهنما عمل می کنند بررسی کنید. هر دو مجموعه جلو و عقب چراغ های چپ و راست و همچنین هر نشانگر داشبورد را که معمولاً نشان می دهد از کدام چراغ استفاده می شود، بررسی کنید.

چراغ های دنده عقب را بررسی کنید

ما تقریباً با بخش چراغ های بازرسی خودرو تمام شده ایم، اما اکنون زمان آن است که چراغ های دنده عقب را بررسی کنید. مانند چراغ‌های ترمز، یا از شخصی کمک بگیرید تا این چراغ‌ها را بررسی کند یا از سطح بازتابنده استفاده کنید تا نتیجه را هنگام رانندگی ببینید.

مطمئن شوید که در صورت نیاز روشن و خاموش می شوند و چراغ های چپ و راست هر دو در وضعیت مناسبی قرار دارند.

بیشتر بخوانید :  مایکل شوماخر(زندگی نامه + افتخارات )

فلاشرهای چهار طرفه را تست کنید

اگرچه همه اینها از نظر فنی چراغ هایی هستند که قبلاً آزمایش کرده اید، باید مطمئن شوید که فلاشرهای چهار طرفه خودرو (چراغ های اضطراری) در صورت درخواست فعال می شوند.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

استوک یدک اولین و  قدیمی ترین وارد کننده انواع قطعات ماشین های خارجی

به این مطلب امتیاز دهید