وبلاگ
۲۱ تیر ۱۴۰۱

پیش بینی قیمت ماشین در سال ۱۴۰۱

یکی از خبرهایی که همه خریداران و و فعالان و طرفداران حوزه ماشین را خوشحال می کند، آزاد سازی واردات خودرو است. یکی از بدترین روزها برای خریداران و فعالان و طرفداران حوزه خودرو، در سال ۱۳۹۷ رقم خورد. در این سال واردات خودرو متوقف شد. دلیل اصلی آن هم کمبود ارز در ایران بود. اما در حال حاضر، به دلیل افزایش ۴۰ درصدی صادرات در سال گذشته، به گفته وزیر صمت، واردات خودرو به ایران دوباره آزاد شده است.

پیش بینی قیمت ماشین در سال ۱۴۰۱ برای خودروهای وارداتی

اصلی ترین تغییرات در حوزه قیمت پس از آزادسازی واردات خودروها، بر رو قیمت خودروهای وارداتی انجام می شود. یکی از اصلی ترین دلایل برای قیمت بالای خودروهای وارداتی، عدم امکان ورود خودروهای اروپایی و ژاپنی و کره ای در بازار بود. اما حالا که واردات خودروها ازاد شده است، باید افت شدیدی در قیمت خودروهای وارداتی مخصوصا خودروهای مدل ۲۰۲۲ شاهد باشیم.

البته به این مسئله باید دقت کنیم که به دلیل بحران کمبود تراشه در جهان و همچنین کاهش تولید پس از همه گیری کرونا، تمامی خودروها با افزایش قیمت رو به رو شده اند، در نتیجه ممکن چندان افت قیمتی برای خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۱ مشاهده نکنید. افزایش قیمت جهانی خودرو به این معناست که خودروی ۲۵ هزار دلاری در سال ۱۳۹۷ امکانات بسیار بیشتری داشته و احتمال بازگشت مدل‌های فول آپشن به ایران خیلی زیاد نیست. شاید خودروهایی مانند فولکس ‌واگن تیگوان، ب ‌ام ‌و سری ۷ و کیا سورنتو به بازار راه نیابند و عموم تاثیرگذاری واردات خودرو برای خودروهای حوالی ۲ میلیارد تومان خواهد بود.

پیش بینی قیمت خودروهای مونتاژی

شرایط برای این دسته از خودروهای بازار تازه جالب می‌شود. خودروهای مونتاژی در ایران، در بسیاری از بازار های آسیای دور و خاور میانه نیز عرضه می‌شوند. با این تفاوت که در تمامی بازارها به جزء ایران، تمامی این مدل‌ها می‌بایست رقابت با برندهای معتبر دیگری را هم پیش از فروش پشت سر بگذارند. به عنوان مثال چری X55 رقیب مستقیم هیوندای کرتا در بازار آسیای میانه است و در ایران تنها کراس‌اور بازار با این سطح از امکانات و فضای کابین است. اما نکته اینجاست که در صورتی که تعرفه گمرکی ۷۵ درصد به خودروهای بنزینی تعلق بگیرد نمونه‌های بنزینی خودروهای وارداتی از لحاظ قیمت توان رقابت با مونتاژی های رده بالا را نخواهند داشت. اما در صورت واردات نمونه‌های برقی و هیبریدی با تعرفه گمرکی کمتر بازار ۷۰۰ میلیون تا ۱٫۵ میلیارد تومان ایران بدل به میدان جنگ وارداتی‌ها و مونتاژی‌های بنزینی خواهد شد.

پیش بینی قیمت خودروهای میان‌رده مونتاژی و گران‌قیمت ایرانی

بخشی از بازار خودروی ایران در انحصار چند مدل خاص به سر می‌برد، خودروهای سدان متوسطی که به صورت مونتاژی یا از گران‌قیمت‌ترین تولیدات خودروسازی‌های داخلی هستند. بازه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون در جایی است که سدان‌های اتوماتیک آرام گرفته‌اند، جک جی ۴، بسترن B30 و تارا اتوماتیک از معدود خودروهای سدان متوسطی هستند که با توجه به عطش بازار به کراس‌اورها، هنوز هم خریداران خود را دارند. با کاهش قیمت مونتاژی‌هایی که همگی حوالی ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند، وضعیت این بخش از بازار ایران نیز تفاوت‌هایی خواهد کرد و احتمال کاهش قیمت تا ۱۰ درصد در ابتدای کار نیز دور از ذهن نیست.

پیش بینی قیمت خودروهای ایرانی

در این بازه باید واقع بینانه نظر داد، حتی قیمت ارزان‌ترین خودروهای هیبرید و نیز از خودروهای موجود در این بازه گران‌تر خواهد بود. پس می‌مانند خودروهای بنزینی که با توجه به اطلاعات قبلی باید با تعرفه بیش از ۷۰ درصد وارد کشور شوند، در نتیجه خودرویی ۹ هزار دلاری پس از پرداخت گمرکی قیمتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون خواهد داشت، که با توجه به امکانات اندک خودروهای چنینی امکان موفقیتش در بازار اندک خواهد بود. البته با توجه به این که مسئولین ابراز نگرانی جدی‌ ای در قبال جان مردم داشته ‌اند و اکثریت مردم متقاضیان خرید خودرو در این بازه قیمتی هستند، شاید احتیاج به اتخاذ تصمیمات بدیعانه‌ ای در بازه قیمتی اقتصادی و تعرفه گمرکی مربوطه باشیم.

عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱

سرنوشت برجام، وضعیت تورمی کشور، نوسانات نرخ ارز، واردات خودروهای خارجی، آزادسازی قیمت خودرو و افزایش تولید خودرو مهمترین عواملی هستند که می توانند بر روی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ اثر بگذارند. بنابراین با توجه به وضعیت این متغیرها شرایط اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ می تواند به گونه های متفاوتی رقم خورده و در نتیجه وضعیت بازار خودرو نیز بر اساس سناریوهای اقتصادی مختلفی که در سال ۱۴۰۱ پیش می آید تغییر کند.

خودرو در سال ۱۴۰۱ چقدر ارزان می شود؟

در این حالت ممکن است قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ که در حال حاضر حدود ۲۶۰ تا ۲۶۵ میلیون تومان قیمت دارد حتی بیش از ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومان نیز افت کرده برای مدت طولانی تری در این قیمت ها باقی بماند. اگر چه پس از آن قیمت خودرو رشد می کند اما این رشد آهسته و آرام اتفاق افتاده و شاید در سال ۱۴۰۱ شاهد تورم منفی خودرو نیز باشیم به این معنا که در پایان سال ۱۴۰۱ قیمت خودرو کمتر از آغاز سال باشد.

اگر پس از احیای برجام دولت دست از سر بازار ارز و خودرو بردارد و سیاست قیمت گذاری دستوری در این دو بازار را رها کند و واردات خودروهای خارجی را نیز آزاد کند می توان تصور کرد که با این اصلاحات اقتصادی بهترین اتفاق ممکن برای اقتصاد کشور و بازار خودرو افتاده و قیمت خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ حتی به حدود ۲۰۰ میلیون تومان نیز برسد.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

بیشتر بخوانید :  پولستار 3 مدل 2024 (بررسی کامل مشخصات فنی)

 

به این مطلب امتیاز دهید