وبلاگ
۲۰ تیر ۱۴۰۱

بررسی دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک یکی از مهم ترین خودروهای حال حاضر در بازار خودروی ایران است. خودروی دنا پلاس اتوماتیک اولین خودروی بومی کشور با دنده اتوماتیک محسوب می شود که به وسیله خودروسازان داخلی ساخته شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق خودروی دنا پلاس اتوماتیک بپردازیم.

بررسی دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک در بین دیگر تولید ایران خودرو، تفاوت هایی دارد که همین تفاوت ها باعث می شوند که این خودرو نسبت به دیگر خودروهای ایران خودرو منحصر به فرد تر باشد. هر چند این خودرو نیز چندان نو و جدید به حساب نمی آید و تنها به عنوان نمونه اسپرت تر خودروی دنا وارد بازار خودرو شده است. اما با وجود تمامی این شرایط، ارائه خودرو دنا پلاس را می توان نقطه عطفی در تغییر رویکرد خودرسازان داخلی دانست. زیرا تولید خودرو دنا پلاس اتوماتیک نشان می دهد که پس از مدت ها خودروسازان برای نیازهای روز جامعه اهمیت قائل شده اند و خودروهایی متناسب با این نیزها تولید می کنند.

خودروی دنا پلاس ابتدا در سال ۱۳۹۶ به مردم معرفی شد. این خودرو ابتدا یک خودروی دنده ای ساده بود. در ادامه، همزمان با افزایش محبوبیت این خودرو، مدل توربو دنده ای از این خودرو به دست مشتریان رسید و در سال ۱۳۹۹ شاهد حضور تیپ توربو اتوماتیک خودرو دنا پلاس شدیم.

مزیت ها و معایب خودرو دنا پلاس اتوماتیک

همانطور که گفتیم، یکی از دلایلی که باعث شده است خودروی دنا پلاس اتوماتیک به این اندازه شهرت پیدا کند، این است که پیشتازی در خودروهای بومی کشور محسوب می شود. با این وجود خودرو دنا پلاس اتوماتیک مانند هر خودرو دیگری از مزیت ها و معایب مختلفی تشکیل شده است. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی مزیت ها و معایب خودرو دنا پلاس اتوماتیک بپردازیم:

مزیت های دنا پلاس اتوماتیک

اولین مسئله ای که در این بخش به ذهن می رسد، طراحی بدنه این خودرو است. اولین خودرویی که پس از دیدن خودروی دنا پلاس اتوماتیک به ذهن خطور می کند، خودروی سورن است. با این وجود، خطوط و حجم پردازی هایی که بر روی این خودرو کار شده و بدنه کشیده آن، این خودرو را به خودرویی اسپرت تبدیل می کند و همین مسئله باعث شده است که خودروی دنا پلاس اتوماتیک اسپرت ترین خودرو بین خودروهای داخلی به شمار آید.

اگر بخواهیم از دیگر مزیت های خودروی دنا پلاس اتوماتیک حرف بزنیم، می توانیم به ایمنی بالای این خودرو اشاره کنیم. خودروی دنا پلاس اتوماتیک اولین خودروی داخلی است که به کیسه های هوای جانبی مجهز است و این کیسه های هوای جانبی در کنار کیسه های هوای اصلی، امنیت خودرو را به میزان زیادی افزایش می دهد.

از دیگر مزیت های خودروی دنا پلاس اتوماتیک، حسگر و دوربین عقب این خودرو است که در افزایش ایمنی این خودرو تاثیر گذار است. دیگر مزیتی که حتما باید به آن اشاره کنیم این است که سیستم سوخت خودروی دنا پلاس اتوماتیک به نحوی ساخته شده است که هنگام تصادفات، این سیستم به طور اتوماتیک قطع می شود تا از بروز آتش سوزی جلوگیری کند.

همچنین، صندلی راننده دنا پلاس را می‌توان به صورت برقی و در هشت جهت تنظیم کرد که برای خودرویی در این سطح، یک امتیاز محسوب می‌شود. سانروف هم دیگر آپشنی است که مهندسان ایران خودرو برای دنا پلاس در نظر گرفته‌اند.

معایب دنا پلاس اتوماتیک

با وجود مزیت هایی که خودرو دنا پلاس اتوماتیک دارد، بدیهی است که این خودرو همانند هر خودرویی معایبی نیز داشته باشد. یکی از معایب اصلی خودروی دنا پلاس اتوماتیک، پیشرانه آن است که از نوع EF7 می باشد. این موتور قدرتی به اندازه ۱۱۳ اسب بخار دارد و می تواند گشتاوری ۱۵۵ نیوتونی تشکیل دهد. برای آن که با خودروی دنا پلاس اتوماتیک به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید، ۱۳ ثانیه زمان لازم است. در نتیجه، خودروی دنا پلاس اتوماتیک چندان خودروی با شتابی نیست. البته با استفاده از موتور توربو شارژ در دنا پلاس، این مشکل برطرف شد.

دنا پلاس دارای جعبه دنده پنج سرعته دستی است که روی خودروهای قدیمی‌تر خانواده سمند نصب شده بود و چندان سنخیتی با شکل و شمایل اسپرت این خودرو ندارد. این نکته منفی هم با عرضه دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک از بین رفت.

ایراد دیگری که خریداران به این خودرو وارد می ‌کنند، کیفیت پایین مونتاژ است. بعضی از قطعات این خودرو مثل در صندوق عقب، در عقب و سپر دنا پلاس با بی‌ دقتی مونتاژ شده است. این کیفیت پایین مونتاژ روی سر و صدای داخل کابین هم تاثیر گذاشته و آن طور که مالکان دنا پلاس گفته‌ اند هنگام رد شدن از روی دست‌ اندازها و ناهمواری‌ ها، داشبرد، رودری‌ ها و سانروف صداهای ناخوشایندی تولید می ‌کنند.

طراحی ظاهری

دنا پلاس نسبتبه سایر تولیدات ایران‌ خودرو ظاهری اسپرت‌ تر و جسورانه‌ تری دارد. حالت تهاجمی چراغ‌ ها و جلو پنجره به همراه طرح‌ های روی سپر، چهره ‌ای مصمم و قاطع را از خودرو سمند به نمایش گذاشته است. در نمای جانبی شاهد امتداد خط شانه‌ ای از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو هستیم که همراه با حجم ‌پردازی‌ ها، جلوه‌ ای عضلانی و مهیج ‌تر برای این سدان ایرانی به ارمغان آورده است. البته سایز و طرح فریم پنجره ‌ها به ویژه در قسمت عقب کمی ناهماهنگ به نظر می‌ رسد. نمای عقب دنا پلاس با وجود چراغ‌ های یک‌ تکه نسبتا بزرگ، شمایلی ساده دارد ‌اما با طرح جلو خودرو چندان هماهنگ نیست.

طراحی داخلی

یکی از نقاط قوت خودروی دنا پلاس اتوماتیک، طراحی داخلی آن است. فضای داخلی این خودرو نسبت به دیگر تولیدات داخلی بسیار چشم نواز تر و شیک تر طراحی شده است. هرچند طراحی داخلی این خودرو در رقابت با محصولات روز دنیا حرف چندانی برای گفتن ندارد اما می‌توان در میان محصولات هم‌ رده داخلی و حتی چینی نمره مناسبی برای آن منظور کرد. طراحی داشبورد، افراد را به یاد بعضی خودروهای قدیمی ‌تر هیوندای مثل سوناتا وای اف می‌ اندازد

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  علائم خرابی اگزوز ماشین و روش‌های پیشگیری از آن