وبلاگ
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

چه موقع باید لنت ترمز را تعویض کنیم؟

اطمینان از اینکه ترمزهای شما در شرایط کار مناسب هستند و تعویض قطعات فرسوده مانند لنت در زمان مناسب، در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود. همچنین می تواند به طور بالقوه وسیله نقلیه شما یا حتی جان شما را در تصادف نجات دهد. اما چگونه متوجه می شوید که چه زمانی لنت ترمز خود را تعویض کنید؟ ما در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

لنت ترمز چیست؟

خودروسازان دو نوع ترمز را روی وسایل نقلیه سواری نصب می کنند: ترمز دیسکی و ترمز درام. هر دو از اصطکاک برای کاهش سرعت خودرو استفاده می کنند، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد.

ترمزهای دیسکی از «لنت‌هایی» از قطعات اصطکاک مهندسی شده ویژه ساخته شده از مواد آلی، فلزی یا سرامیکی استفاده می‌ کنند که در هنگام پا گذاشتن راننده روی ترمز روی روتور یا «دیسک» فشار وارد می شود. اصطکاک حاصل باعث کاهش سرعت خودرو می شود. ترمزهای دیسکی در محورهای جلوی همه خودروهای سواری مدرن و در محور عقب بسیاری از خودروها نیز وجود دارد.

ترمزهای درام نیز از مواد اصطکاکی مانند لنت های ترمز دیسکی استفاده می کنند، اما وقتی روی ترمز می روید، روی کفش های نیمه ماه شکل که در داخل درام فشار داده می شود، چسبانده می شود. اصطکاک آنها در برابر درام باعث کاهش سرعت خودرو می شود. ترمزهای طبلی قبلاً در هر چهار چرخ رایج بود، اما در اتومبیل های مدرن و کامیون های سبک، آنها فقط روی محور عقب نصب می شوند.

چه پدها و چه درام ها، هر دو با استفاده از بین می‌ روند، بنابراین مهم است که وضعیت آن ها را با بازرسی منظم کنترل کنید. اگر اجازه داده شود قبل از تعویض فرسوده شوند، سایر اجزای سیستم ترمز مثل دیسک های ترمز یا درام ممکن است آسیب ببینند. علاوه بر تعمیرات اغلب پرهزینه، رانندگی با لنت ترمز یا درام فرسوده می تواند منجر به شرایط رانندگی نا ایمن شود.

چرا باید لنت و روتور ترمز خود را به طور مرتب تعویض کنید؟

ممکن است تعجب کنید که چرا حتی باید لنت و روتور ترمز خود را تعویض کنید. مهم است که توجه داشته باشید که ماشین شما بسیار شبیه یک بدنه زنده است و همه چیز با هم کار می کند تا یک سواری نرم و قابل اطمینان را به شما ارائه دهد. اگر یکی از قطعات شروع به ساییدگی کند، ممکن است در جای دیگری مشکل ایجاد کند.

به عنوان مثال، اگر خودروی شما در ترمزگیری با مشکل مواجه است یا هنگام ترمز گرفتن به پهلو می‌کشد، تعویض لنت و روتور ترمز می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

چه زمانی باید لنت و روتور ترمز را تعویض کنید؟

به طور متوسط، لنت های ترمز باید هر ۴۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شوند، در حالی که روتورها معمولاً باید از ۵۰ هزار تا ۱۱۰ هزار کیلومتر تعویض شوند. با این حال، تعداد دقیق ممکن است بسته به شرایط و سبک رانندگی متفاوت باشد. خبر خوب این است که وقتی لنت ترمز به پایان عمر خود می رسد، احتمالاً علائم جزئی را تجربه خواهید کرد که تشخیص و تعمیر را آسان می کند. مطمئن نیستید که زمان تعویض لنت یا روتور ترمزتان فرا رسیده است؟ در این بخش از مقاله، لیستی از ۶ نشانه تهیه کرده ایم که هر زمان به این نشانه ها برخوردید، بهتر است به فکر تعویض لنت ترمز خود بیافتید.

  • صدای جیر جیر یا جیغ از ترمز

اگر لنت‌های ترمز شما به پایان عمر مفید خود نزدیک شده‌اند، اولین علامتی که متوجه آن خواهید شد صدای جیر جیر یا جیرجیر ناشی از ترمز است. صدای جیغ لنت ترمز معمولاً به دلیل فرسودگی بیش از حد لنت ها ایجاد می شود. هنگامی که لنت های خود را به اندازه کافی فرسوده کردید، صدای ساییدگی را تجربه خواهید کرد، در این زمان شروع به آسیب رساندن به روتورهای خود خواهید کرد که هزینه تعمیر را حتی گران تر می کند.

  • صدای ساییدن هنگام ترمز

همانطور که در بالا بیان کردیم، اگر در حین اعمال فشار به پدال ترمز، صدای خراش را تجربه می کنید، لنت های ترمز شما باید در اسرع وقت تعویض شوند. برخی از لنت های ترمز دارای نشانگرهای سایش فلزی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که صدای بلندی ایجاد کنند و به شما هشدار دهند که زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است. اگر لنت های ترمز را برای ادامه ترمز رها کنید، در معرض آسیب های بسیار بیشتر و هزینه های تعمیر بالاتری قرار خواهید گرفت.

  • لرزش هنگام ترمز

لرزش هنگام فشار دادن ترمز نشانه دیگری است که نشان می دهد سیستم ترمز خودرو شما به کمک حرفه ای نیاز دارد. این احتمال وجود دارد که روتورهای شما تاب خورده و همزمان سایش ناهموار لنت ترمز را ایجاد کنند.

  • افزایش زمان مورد نیاز برای توقف

یکی دیگر از نشانه های اصلی که نشان می دهد ترمزهای شما باید بررسی شوند، از دست دادن عملکرد هنگام ترمزگیری است. اگر در هنگام ترمزگیری، زمان توقف کمتر از حد ایده‌ آل را تجربه می‌ کنید، ممکن است به این معنی باشد که لنت‌ های ترمز شما کاملاً فرسوده شده یا روغن ترمز شما کم شده است که اغلب به دلیل نشتی روغن این اتفاق می افتد. برای درک درست از آن چه که در ترمزهای خود می‌گذرد، باید در اسرع وقت به مکانیک ترمز مراجعه کنید تا مطمئن شوید که تمام توانایی‌ های ترمز را از دست نمی‌ دهید.

  • چراغ نشانگر لنت ترمز روشن می شود

اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای چراغ های هشدار دهنده ترمز هستند که روی داشبورد شما ظاهر می شود. یکی چراغ سیستم ترمز ضد قفل یا همان  ABSو دیگری چراغ هشدار سیستم ترمز شما است. چراغ ترمز شما همیشه وقتی مشکلی وجود دارد روشن نمی شود، همچنین این چراغ هنگامی که ترمز دستی شما درگیر است روی داشبورد شما ظاهر می شود. اما اگر چراغ هشدار ترمز می بینید و ترمز دستی شما درگیر نشده است، وقت آن است که از یک متخصص ترمز بخواهید تا سیستم شما را بررسی کند تا مشکلات شما را تشخیص دهد.

  • لنت ترمز شما نازک به نظر می رسد

یکی از راه‌های بررسی آسان لنت‌های ترمز، بازرسی بصری آن‌ها از نظر سایش است. برای انجام این کار، بین پره های چرخ های خود نگاه کنید و لنت ترمز خود را پیدا کنید. اگر به نظر می رسد که ضخامت آن کمتر از ۶٫۴ میلی متر است، احتمالاً باید مجموعه ای از لنت های ترمز جدید را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید :  مشخصات و بررسی تخصصی و قیمت 207i

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید