وبلاگ
۱۱ خرداد ۱۴۰۱

کمربند ایمنی خودرو چگونه کار می‌کند؟

کمربند ایمنی خودرو

تاریخچه مختصری از کمربند ایمنی

اولین کمربندهای ایمنی اصلاً برای یک وسیله نقلیه اختراع نشدند، بلکه برای گردشگران، نقاشان، آتش نشانان یا هرکسی که در شغلی کار می کرد که ممکن است ایمنی جزو اولویت های آن بود، اختراع شد. در اوایل دهه ۱۹۵۰ بود که یک پزشک در کالیفرنیا مطالعه‌ ای را انجام داد که کمربندهای ایمنی اولیه را با کاهش میزان بالای صدمات سر وارد شده به بیمارستانی که او در آن کار می‌ کرد مرتبط می‌ کرد. پس از انتشار مطالعه او، سازندگان خودرو شروع به پیاده سازی ایده او در مورد کمربند ایمنی جمع شونده در وسیله نقلیه خود کردند. اولین شرکت های خودروسازی که کمربند ایمنی را ادغام کردند، Nash و Ford بودند و به سرعت Saab به دنبال آن ها قرار گرفت.

 

نحوه کار کمربند ایمنی در تصادف

هدف اصلی کمربند ایمنی حفظ ایمنی سرنشینان خودرو در صورت تصادف است. عملکرد کمربند ایمنی با نگه داشتن سرنشین در حرکت ایستاتری علیرغم توقف ناگهانی یا تغییر تکانه انجام می شود. یک ماشین با اینرسی حرکت می کند. اینرسی قانون اول نیوتون است که تمایل یک جسم به حرکت است تا زمانی که چیزی خلاف حرکت آن جسم عمل کند. وقتی وسیله نقلیه به چیزی برخورد می کند یا با چیزی برخورد می کند، اینرسی تغییر می کند. بدون کمربند ایمنی، سرنشینان را می توان به قسمت های مختلف داخل خودرو پرتاب کرد یا به طور کامل از خودرو به بیرون پرتاب کرد. کمربند ایمنی معمولاً از این اتفاق جلوگیری می کند.

ضربه زدن

اگر به درستی بسته شود، کمربند ایمنی نیروی توقف را در سراسر لگن و قفسه سینه فرد کمربند ایمنی پخش می کند. این نواحی از تنه، دو قسمت از محکم‌ ترین بخش های بدن محسوب می شوند، بنابراین هدایت نیرو در آن نواحی باعث می‌ شود که تأثیر تصادف بر بدن به حداقل برسد. کمربند ایمنی خود از پارچه‌ ای ساخته شده است که در عین حال انعطاف‌ پذیر است. هنگامی که به درستی پوشیده می شود باید مقدار کمی حرکت کند، اما برای اینکه بتواند از فرد در هنگام تصادف محافظت کند، باید محکم باشد و کمی تسلیم شود.

نحوه درست استفاده از کمربند ایمنی خودرو

اکثر کمربندهای ایمنی دارای دو قسمت هستند. بخش کمری که روی لگن فرد پوشنده می‌ رود و بخش شانه‌ ای که روی یک شانه و روی سینه کشیده می‌ شود. برای کودکان خردسال در صندلی عقب، گزینه ای برای اضافه کردن یک پوشش کمربند ایمنی وجود دارد که تسمه کمربند ایمنی را در امتداد ناحیه شانه یا گردن آن ها صاف می کند و کمربند ایمنی را در موقعیت مناسب خود برای حداکثر ایمنی کودک نگه می دارد. صندلی ماشین برای کودکان کوچکتر الزامی است زیرا هیچ راه مطمئنی برای بستن کمربند ایمنی برای آن ها وجود ندارد.

نحوه درست استفاده از کمربند ایمنی خودرو

کمربند ایمنی خودرو چگونه کار می کند؟‌

خود کمربند ایمنی خودرو از پارچه تار ساخته شده است. جعبه جمع کننده، روی زمین یا روی دیوار داخلی خودرو قرار می گیرد و حاوی قرقره و فنری است که تسمه روی آن غلت می خورد. کمربند ایمنی از فنر مارپیچی باز می شود که به سرنشین خودرو اجازه می دهد کمربند ایمنی را بیرون بکشد. وقتی کمربند ایمنی باز شود، همان فنر مارپیچ به طور خودکار دوباره قرقره می شود. در آخر خود قفل است. هنگامی که کمربند ایمنی باز می شود و در سراسر بدن فرد قرار می گیرد، پارچه تار به یک زبانه فلزی به نام زبان ختم می شود. زبان داخل سگک قرار می گیرد. در حالی که کمربند ایمنی در حال بسته شدن است، سرنشین خودرو باید صندلی را در وضعیت عمودی قرار داده و روی صندلی بنشیند و باسن و پشت خود را به پشتی صندلی تکیه دهد. اگر کمربند ایمنی به درستی بسته شود، همیشه بهترین وسیله ایمنی در خودروهای امروزی محسوب می شود.

اجزای کمربند ایمنی خودرو چیست؟

کمربند ایمنی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با اجزای اصلی کمربند ایمنی خودرو‌ آشنا کنیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

  • تسمه پارچه‌ ای تاردار، که برای نگه داشتن سرنشین خودرو در داخل خودرو در صورت تصادف یا توقف ناگهانی کار می‌کند.
  • جعبه جمع کننده، جایی که کمربند ایمنی در هنگام عدم استفاده قرار می گیرد.
  • سیستم قرقره و فنر نیز در جعبه جمع کننده قرار دارند و به کمربند ایمنی کمک می کند تا هنگام کشیدن به آرامی باز شود و همچنین در صورت باز شدن قفل مجدداً به طور خودکار باز شود.
  • زبانه زبانه فلزی است که داخل سگک قرار می گیرد.
  • سگک زبان را در جای خود نگه می دارد تا زمانی که دکمه رها کردن فشار داده شود.

مشکلات رایج در کمربند های ایمنی

رایج‌ ترین مشکل کمربند ایمنی، گره خوردن آن‌ ها در زمانی است که بیرون کشیده نمی‌ شوند یا اجازه نمی‌دهیم به‌ درستی به عقب برگردند. راه حل این مشکل کمربند ایمنی گاهی اوقات یک راه حل ساده است.

کمربند ایمنی خودرو چگونه کار می کند؟‌

در این مواقع باید کمربند ایمنی را به طور کامل باز کنید. بهتر است در حین حرکت این کار را انجام دهید و سپس به آرامی آن را به عقب برگردانید. اگر کمربند ایمنی خارج از مسیر است، یا اگر به نظر می رسد مشکلی در قرقره یا جعبه جمع کننده وجود دارد، باید با یک مکانیک با تجربه مشورت کنید. گاهی اوقات، کمربند ایمنی ممکن است فرسوده شود یا کاملاً باز شود. برای بر طرف کردن این مشکل، کمربند ایمنی باید به طور کامل تعویض شد. برای تعویض کمربند ایمنی باید به یک مکانیک با تجربه مراجعه کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از کمربندهای ایمنی خودروها با آن رو به رو می شوند، ساییده شدن اتصال بین زبان و سگک کمربند ایمنی است. هنگامی که این اتفاق می افتد، کمربند ایمنی دیگر در سطوح بهینه کار نمی کند و زبانه و سگک باید توسط مکانیک با تجربه جایگزین شوند.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

بیشتر بخوانید :  علائم خرابی دسته موتور چیست؟

 

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید