وبلاگ
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

چرا گیربکس اتوماتیک تقه می زند؟

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

بهتر است قبل از آن که به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا گیربکس های اتوماتیک تقه می زنند؟ توضیح مختصری از مفهوم تقه زدن گیربکس اتوماتیک در اختیار شما قرار دهیم. در شرایط عادی گیربکس های اتوماتیک متناسب با نوع رانندگی افراد و سرعت و شتاب اتومیبل آن ها، نسبت دنده را تعیین می کنند.

عوض شدن اتوماتیک و خودکار دنده در خودروهای گیربکس اتوماتیک به دلیل خاصیت لنت گونه باندهای ترمز و صفحات، به راحتی و نرمی انجام می شود. اما بعضی اوقات، در خودروهای گیربکس اتومات هنگام تعویض دنده صدای ضربه شنیده می شود که این صدا می تواند برای بسیاری از رانندگان خودرو های اتوماتیک نگران کننده باشد. زمانی که چنین صدای ضربه ای از خودروهای گیربکس اتوماتیک هنگام تعویض دنده به گوش می رسد، به اصطلاح «تقه زدن گیربکس اتوماتیک» می گویند. حال در این مقاله قصد داریم به بررسی دلیل تقه زدن گیربکس اتوماتیک بپردازیم.

روش تعویض دنده در خودروهای گیربکس اتوماتیک

تقه زدن خودروهای گیربکس اتوماتیک به دلایل متعددی رخ می دهد. همه ما به خوبی می دانیم که گیربکس های اتوماتیک از تعدادی قفسه سیاره ای تشکیل شده اند. حال، تعداد دقیق این قفسه های سیاره ای در گیربکس های اتوماتیک متفاوت است و به عواملی مثل مدل طراحی و تعداد دنده های مشخص شده برای آن بستگی دارد.

خودرو های گیربکس اتوماتیک از مدارهای هیدرولیکی استفاده می کنند. این مدارهای هیدرولیکی خود به وسیله ساعت گیربکس اتوماتیک یا همان بلوک های هیدرولیکی کنترل می شود. گیربکس اتوماتیک به این دلیل از مدارهای هیدرولیکی استفاده می کند تا نسبت دنده مشخصی را با استفاده از باندهای ترمز و صفحات انتخاب کند.

برای این که یک گیربکس اتوماتیک بتواند به درستی با استفاده از صفحات مختلف و باندهای ترمز نسبت دنده های مختلف را ایجاد کند، باید سرعت گردش بخش های مختلف قفسه های سیاره ای را تغییر دهد. معمولا در خودرو های گیربکس اتوماتیک، کنترل ساعت گیربکس اتوماتیک برعهده گاورنر مکانیکی یا همان ECU است.

دلیل تقه زدن گیربکس اتوماتیک

تا این جای مقاله شما را با مفهوم تقه زدن گیربکس اتوماتیک و روش تعویض دنده گیربکس اتوماتیک آشنا کرده ایم. حال، به بررسی دلیل تقه زدن گیربکس اتوماتیک می پردازیم.

همانطور که می دانید، گیربکس های اتوماتیک از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هرکدام از قسمت های تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک وظیفه منحصر به فردی دارد و کار خاصی را انجام می دهد. حال، گیربکس های اتوماتیک هم مانند دیگر سیستم های هیدرولیکی دچار خرابی و فرسودگی می شوند. بعضی اوقات امکان دارد که سیستم خنک کننده در گیربکس های اتوماتیک دچار مشکل شود و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. یا این امکان وجود دارد که فیلتر روغن نیاز به تعویض داشته باشد.

به هر حال، هرکدام از بخش های گیربکس اتوماتیک می تواند دچار آسیب شود و مشکل ایجاد شده در هرکدام از بخش های گیربکس اتوماتیک ممکن است به تقه زدن گیربکس اتوماتیک منجر شود. در ادامه مقاله لیستی از دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک را برای شما تهیه کرده ایم:

خرابی شیرهای الکترونیکی و سوپاپ ها

در صورتی که سوپاپ ها یا شیرهای الکترونیکی در گیربکس های اتوماتیک دچار مشکل شده باشند، عملکرد خود را به درستی انجام نخواهند داد. در این صورت، روغن گیربکس تحت فشار قرار می گیرد و خاصیت روان کنندگی خود را از دست می دهد.

گیربکس به دلیل گرمای زیادی که به دلیل اصطکاک در قطعات آن به وجود می آید، به روغن برای روان کردنش نیاز شدید دارد. زمانی که عمل روان کنندگی به وسیله روغن در گیربکس های اتوماتیک به درستی انجام نشود، معمولا صدای تقه زدن در گیربکس شنیده می شود.

دلیل تقه زدن

خرابی شیر رادیاتور گیربکس اتوماتیک

همان طور که توضیح دادیم، یکی از دلایل اصلی مشکلات گیربکس های اتوماتیک، گرما است. از آن جا اصطکاک شدیدی بین قطعات گیربکس های اتوماتیک وجود دارد، گرمای زیادی در گیربکس های اتوماتیک تولید می شود. ممکن است پیش خود فکر کنید که گرما چگونه می تواند برای گیربکس های اتوماتیک مشکل ساز شود؟

گرما باعث می شود که قطعات گیربکس های اتوماتیک ذوب شود. در شرایطی، حتی گرما ممکن است منجر به از دست رفتن روغن واسکازین در گیربکس های اتوماتیک شود. به همین دلیل، بسیار ضروری است که گیربکس های اتوماتیک در محیطی خنک کار کنند و اگر گیربکس را هنوز نصب نکرده اید، حتما باید دقت کنید که محل نگهداری گیربکس، محلی خنک باشد.

معمولا برای جلوگیری از مشکل ساز شدن گرما در گیربکس های اتوماتیک، فضای داخلی گیربکس های اتوماتیک را با یک لوله کشی ویژه و معمولا با استفاده از یک مایع خنک کننده مثل آب، خنک می کنند. با وجود تمام این تمهیدات، بسیاری از مواقع ممکن است بازهم آسیب ناشی از گرما بر گیربکس های اتوماتیک وارد شود.

در این صورت، اگر شیر رادیاتور دچار مشکل شود و نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد، حرارت در گیربکس اتوماتیک بالا می رود و همین مسئله می تواند منجر به تقه زدن در گیربکس اتوماتیک شود.

چرا گیربکس اتوماتیک تقه می زند؟

اتصالات داخلی گیربکس های اتوماتیک

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از رانندگان تازه کار انجام می دهند این است که زمانی که صدای تقه زدن در خودرو اتوماتیک خود را می شنوند، گمان می کنند که مسئله مهمی نیست و بی توجه از کنار آن رد می شوند. حتما در خودروهای اتوماتیک، صدای تقه زدن را جدی بگیرید.

اگر صدا را شنیده و به آن بی توجهی کنید، ممکن است که این تقه زدن بر روی اتصالات داخلی گیربکس اتوماتیک شما تاثیر بگذارد و آن ها را شل کند. در نتیجه بهتر است قبل از شدت پیدا کردن این مشکل، خودرو خود را به یک تعمیرکار با تجربه نشان دهید تا از بروز اتفاقات بعدی جلوگیری شود.

آلوده شدن روغن گیربکس های اتوماتیک

همه ما می دانیم که یکی از اصلی ترین فاکتورهای عملکرد درست در گیربکس های اتوماتیک، روغن واسکازین استفاده شده در این روغن هاست. روغن واسکازین نقش روان کننده را در گیربکس های اتوماتیک ایفا می کند. روغن کاری گیربکس های اتوماتیک یکی از مهم ترین روش ها برای جلوگیری از فرسودگی و شکنندگی قطعات داخلی گیربکس هاست.

در صورتی که روغن واسکازین آلوده شود یا به هر دلیل کیفیت خود را از دست داده شود، می تواند منجر به تقه زدن گیربکس اتوماتیک خودرو شما شود.

بیشتر بخوانید :  نحوه کارکرد انژکتور خودرو

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید