وبلاگ
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

دلایل عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها

دلایل عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها

یکی از چیزهایی که ممکن است هنگام رانندگی با خودرو اتومات خود متوجه آن شده باشید این است که خودرو اتومات معمولا روی یک تپه یا یک سربالایی، به عقب برمی گردد. خودرو های اتوماتیک باید بتوانند به طور خودکار از دنده مناسب استفاده کنند، اما خیلی از اوقات زمانی که در سربالایی ها قرار گرفته اید حس می کنید که روی دنده مناسب نیستید، زیرا اتومیبل اتوماتیک شما در حال عقب رفتن است.

البته نحوه ساخت خودرو های اتوماتیک یکسان نیست و نحوه ساخت آن ها در هر خودرو متفاوت است. اما با این وجود می توان به بررسی دلایل عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها پرداخت. اگر یکی از هزاران دارنده خودرو های اتوماتیک هستید و با چنین مشکلی در سربالایی ها رو به رو شده اید، بهتر است که ما را تا پایان مقاله همراهی کنید، زیرا قصد داریم دلایل عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها را بررسی کنیم.

عقب رفتن خودرو اتومات

آیا خودروها در هنگام دنده می توانند عقب بروند؟

یکی از ویژگی های اصلی خودرو های اتوماتیک این است که دیگر نیازی ندارید در شرایط مختلف دنده اتومبیل را عوض کنید، زیرا ماشین بسته به شدت کار موتور این کار را به طور خودکار برای شما انجام می دهد. به این ترتیب، خودرو شما می تواند متناسب با شرایطی که در آن قرار گرفته است، از بهترین دنده استفاده کنید و در بیشتر مواقع، خودرو های اتوماتیک بهترین دنده را متناسب با موقعیتی که در آن قرار گرفته اند، انتخاب می کنند.

با این حال، اگر خودرو اتوماتیک شما در سربالایی یا روی تپه قرار گرفته باشد، ممکن است که خودروی شما به عقب برگردد. بهتر است قبل از این که به بررسی دلایل عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها بپردازیم، دلیل رایج بودن این مورد را برای خودرو های گیربکس دستی بررسی کنیم.

دلیل عقب رفتن خودرو های گیربکس دستی در سربالایی ها این است که در این خودرو ها صفحه کلاچ و فلایویل با هم در تماس نیستند. به این ترتیب، هنگام رها کردن ترمز یا ترمز دستی قبل از پا گذاشتن روی پدال گاز، هیچ مقاومتی از موتور ایجاد نمی شود.

اما موضوع برای خودروهای اتوماتیک متفاوت است. خودروهای اتوماتیک همیشه در دنده هستند مگر این که شما آن ها را به طور خاص در حالت خنثی قرار دهید. با این حال، سوالی که این جا مطرح می شود این است که آیا یک خودرو اتوماتیک ممکن است که در سربالایی ها و بر روی تپه ها با وجود این که در دنده قرار دارد به عقب بگردد؟

خودرو اتوماتیک در سربالایی

ممکن است جواب سوال شما را غافلگیر کند،‌ اما جواب سوال «بله» است. خودروهای اتوماتیک با وجود این که تمام مدت در دنده قرار دارند باز هم ممکن است که در سربالایی ها و روی تپه ها به عقب برگردند، زیرا ممکن است قبل از شتاب گرفتن به جلو، چند اینچ به سمت پایین تپه یا سربالایی بروند.

به همین دلیل، رانندگان باتجربه معمولا مقداری فضای اضافی بین خود و خودروی جلویی خود در نظر می گیرند، زیرا ممکن است خودروی جلویی چند اینچ قبل از شتاب گرفتن به عقب برگردد. در حالی که ممکن است این اتفاق بیفتد، نباید نگران آن باشید، مگر اینکه وسیله نقلیه پشتی شما از نظر فضا به شما فاصله کافی ندهد. چند اینچ باعث برخورد نمی شود مگر اینکه ماشینی که در دم شما حرکت می کند واقعاً نزدیک باشد یا نتوانید سریعاً روی پدال گاز پا بگذارید.

چرا خودروهای اتوماتیک در سربالایی ها عقب می روند؟

اکنون که متوجه شدیم که خودروهای گیربکس اتوماتیک هم همانند خودروهای گیربکس دستی می توانند پس از رها کردن ترمز و قبل از شتاب گرفتن در سربالایی ها عقب بروند، بهتر است به دلایل عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی بپردازیم.

دلیل اصلی این که خودروی اتوماتیک شما هنگامی که در سربالایی یا روی تپه قرار گرفته اید به عقب برمی گردد این است که در سربالایی ها و روی تپه ها، نیروی گرانش از مقاومت موتور قوی تر است. در نتیجه، ممکن است متوجه شوید که اتومبیل خود به دلیل جاذبه زمین یک یا دو اینچ عقب رفته است. هنگامی که ترمز را رها می کنید و سپس شتاب می گیرید، باز هم ممکن است این اتفاق بیفتد، زیرا ممکن است یک ثانیه طول بکشد تا ماشین شما گشتاور کافی برای مقابله با نیروی گرانش را به دست آورد.

در همین حال، اگر خودروی شما دارای گیربکس DSG باشد، اساساً مانند یک خودروی گیربکس دستی استاندارد در هنگام دور آرام است زیرا باید در حالت خنثی باشد. از این رو، زمانی که روی تپه‌های بسیار شیب‌دار هستید، مانند گیربکس دستی کمی به عقب می‌چرخد.

چگونه می توان از عقب رفتن خودروهای اتوماتیک در سربالایی ها جلوگیری کرد؟

از آن جا که شما را با دلایل عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها آشنا کردیم، نوبت آن رسیده است تا به بررسی راه حل های مشکل عقب رفتن خودرو های اتوماتیک در سربالایی ها بپردازیم.

همانطور که بیان کردیم، عقب رفتن هر خودرویی در سربالایی ها یا روی تپه ها امری کاملا طبیعی است. در واقع، عقب رفتن خودروی شما در سربالایی ها نباید مسئله ای نگران کننده باشد، به خصوص اگر فاصله شما با خودروی پشت سرتان به اندازه کافی باشد. همچنین، اگر به سرعت پس از رها کردن پدال ترمز بر روی پدال گاز فشار دهید، ماشین شما تنها یک یا دو اینچ عقب می رود.

اما اگر می خواهید از عقب رفتن خودروی اتوماتیک خود روی تپه ها یا در سربالایی ها جلوگیری کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اگر در حالت خنثی هستید، تغییر مسیر دهید. برخی از رانندگان وقتی در سربالایی ها قرار می گیرند، خودروی خود را در حالت خلاص یا خنثی می گذارند، مخصوصا اگر ترافیک شدید باشد. به همین دلیل، قبل از شروع شتاب گیری اطمینان حاصل کنید که خودروی اتوماتیک خود را به حالت دنده ای برگردانده باشید.

قبل از این که ترمز را رها کنید، کاری که باید انجام دهید این است که کمی روی پدال گاز پا بگذارید تا انتقال ترمز و شتاب گیری به اندازه کافی نرم باشد تا از عقب نشینی خودرو شما جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید :  گران ترین خودروهای جهان در سال 2022

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

 

به این مطلب امتیاز دهید